En liten uppdatering i allt byggande, jag börjar bli färdig och det känns bara skönt! Stundvis är det skönt och härligt men nu vill jag ha ordning på saker och ting!
Dagordningen lyder:
1 - Miyata ValleyRunner
2 - GT Edge
3 - Genesis Croix de Fer
4 - Överigt som behöver avhandlas
1 - Miyata ValleyRunner
Som förra inlägget löd så rullar cykeln, i dagarna har jag monterat skärmar och bakskärmen sitter som en schmäck, något som är irriterande och härligt på samma gång är att jag lärt mig grejer, saker jag borde tänkt på och gjort annorlunda, men resultatet blev enligt mig bra, inte fantastiq, men good enough!
I bryggan mellan sadelstagen satte jag en nitmutter som fästpunkt, vid BB gjorde jag inte det, men det är lätt åtgärdat och kommer nog inte göras på ett bra tag! Dock borde jag montera L-järnet bak mot sadelröret istället för ut i fria luften!
Fram är där jag inte blev helt nöjd! Diametern på skärmen var större än bak och det var ett meck med att minska den, gjorde så gott jag kunde men det blev ändå en keps framåt. Kepsen döljs rätt bra av väska och rack så det får vara bra så!
Först var utväxlingen för lätt, sen ändrade jag och då blev den för tung, kom inte upp för backen hem i snön och nu lägger jag mig mitt i mellan!

Igår var det mekkväll i en cykelbutik nära någon, när jag som ni ser tänker så det knakar och försöker lösa något tog Valdemar en go bild.
2 - GT Edge, en känslomässig bergochdalbana.
Älskar cykeln, vill pimpa den med koolfiber, blev inte så just nu pga finansiella bekymmer och andra prioriteringar (läs punkt 1 & tänk Cannondale Hooligan)
Men jag fick hem en campa grupp, montera av Shimano 600, på med campagruppen, inse efter lite bök att campagruppen är paj och behöver fixas, av med den och på med en Shimano 105 2x10 grupp. Bytte från 46cm Hwy One styre till 42cm Nitto 151, det blev ju jäkligt bra! Inte fullt så fint som jag vill, men det kommer nog en volym 2 kring denna cykel! De enda svarta bromsar jag har är Campabromsarna så de får det bli, dock har ju Shimano vajersläpp på bromsen och campa i reglagen, bra vore det med campa reglage och Shimano broms då, men nu är det så och jag ska inte göra det lätt för mig!
Ni får nöja er med bilder från köket, GTn åker ej i vinter, snö, salt och skit!
3 - Genesis Croix De Fer.
Racket plockade jag av och satte där de ska vara, på Miyatan. Så den är rätt fri från stök nu. Jag har dock insett att breda styren med flare är inte så nice om man inte cyklar rough-rough vilket jag inte gör så värst ofta och om jag gör det tar jag cykeln över axeln à la Ronnie Romance.
Så styret behöver jag se över, tips på compact styren runt 44cm tas gärna emot!
Växelörat är mjukt som ett lakritssnöre, som mammas skaft på hennes golfklubbor!
@n3wton riktade förra veckan mitt öra och ställde in växlarna. Vi cyklade sen en bit med så nära perfekt växling jag någonsin kommer komma. Tisdagen kom med snö och jag cyklade till jobbet, verkligen sista metern innan jag var på jobbet halkade jag, väldigt försiktigt och la cykeln ned åt höger och nu är växeljäveln sne igen.. Jag ber här med N3wton titta på det igen och se om det faktiskt är växelörat som är snett eller vad som sker!
4 - Övrigt som behöver avhandlas
Jag konstruerade ett verktyg för nitmuttermontage. En hållare för lampa till pelagoracket med lite krympslang. Betyg, 9/10.
Bifogar några fler bilder. Sätt inte ett sprollans bort i fingret!