[Kalender] Randonnée 400 km - Södertälje 2023-05-06

Googlade lite kontroller . I Gnesta verkar enkom Hemköp vara öppet tidigt numera (öppnar 07:00). Därför liten ändring av rutten. Nästa stopp Hälleforsnäs är det även i år enkom Coop som verkar ha öppet. Rejmyre verkar det vara Coop eller Pizzerian som gäller. (Gästgiveriet verkar stängt för säsong och cafet stängt för sig). Slusscafet i Norsholm ser ut att ha öppnat för säsongen. Stegeborg hamnkrog stänger 22. Nyköping Mc Donalds stänger 04:00.

Färjor Stegeborgs färjan hel och halv fram till 22:00 (eller i ärlighetens namn lite senare än hel och halv då färjan startar i Norrkrog. Bråviken färjan (Skenäs) hel och halv fram till 23:00.

Tror man sig inte hinna färjorna så stämplar man i Söderköping och tar sig fastlandsvägen hemåt.

Det skall vara vägarbete (beläggningsarbete) mellan Kvarsebo och Jönåker. Vägen verkar inte stängas av så det är förhoppnings ingen fara. I värsta fall så få vi snedda till Nyköping.

Är det någon som vet hur är det att köra väg 509 och 506 istället?

1682490150181.png

Skärmbild 2023-04-26 103404.png
Goda chanser att se randonneurer på vägarna i Östergötland och Södermanland med 400k från Södertälje som går söderut och 400k från Tranås som går norrut. Dessutom 300k från Linköping. Dock liten chans till möten om jag räknar rätt.

Slusscafet i Norsholm ser ut att ha öppnat för säsongen. Stegeborg hamnkrog stänger 22. Nyköping Mc Donalds stänger 04:00.

Färjor Stegeborgs färjan hel och halv fram till 22:00 (eller i ärlighetens namn lite senare än hel och halv då färjan startar i Norrkrog. Bråviken färjan (Skenäs) hel och halv fram till 23:00.

Tror man sig inte hinna färjorna så stämplar man i Söderköping och tar sig fastlandsvägen hemåt.
I Norsholm finns även Ica och Kapten Billes med varierande öppettider.

Om man snittar 18 fram till Skenäsfärjan borde man hinna. Det borde vara görbart för mig, men det jobbiga vore ju om man gav sig av från Söderköping mot Stegeborg och sedan drabbas av något mekaniskt fel som tar tid.

Jag får kolla in Tranås 400k också och bestämma mig nästa vecka.

Ska försöka få en revansch på den här efter 2019 års misär. Jag kom dock i mål - men med 15 minuters marginal. Hade drabbats av illamående och tog in några timmar på hotell i ett Nyköping som var nästan helt fullbokat på grund av Cheerleading-SM.
Det var en episk tur för oss som inte var tillräckligt snabba för att "missa" ösregnet.

En fråga, första pendeltåget anländer Östertälje station 06.00. Det går inte att vara på plats i så god tid, kan man hämta brevetkortet ur er brevlåda eller liknande ifall ni hunnit åka?

En fråga, första pendeltåget anländer Östertälje station 06.00. Det går inte att vara på plats i så god tid, kan man hämta brevetkortet ur er brevlåda eller liknande ifall ni hunnit åka?

Jag siktar på att ta samma pendeltåg och så länge det är i tid så hinner vi till starten med några minuters marginal. Värre om det blir förseningar såklart :)

Om ni har swishat i god tid innan så lägger jag brevetkorten i påsen med stämpeln på grindstolpen.

Jag kan ha mött tre Södertäljerandonneurer som var på väg till Söderköping. Det var strax innan golfbanan. Jag tror de fick cykla runt. Det kan också ha varit tre Norrköpingsrandonneurer som nästan var klara.

Det här var en tuff tur. Motvind stora delar av banan utan att riktigt få någon medvind som kompensation och så kallt. Riktigt jävla svinkallt. Kyla och motvind nöter ned en på ett sätt som är rätt påtagligt.

Jag hade sällskap av Sven och Mats fram till 140km eller så då de släppte och jag blev solo. Allt flöt på rätt ok men det var tufft i motvinden. Efter första färjan var jag så nedkyld att jag fick problem med andningen. Jag var liksom andfådd fast ansträngningen var minimal. Gick inte att trycka på öht. Höll väl ca 20km/h i några timmar och var en bra bit nere i källaren. Sedan kom jag på att min nödregnjack låg i packningen och drog på mig den (också, hade såklart alla andra kläder på redan) fick i mig en redbull och efter en 20 minuter så var jag uppe ur källaren och det blev rätt angenämt (nåja, allt är relativt) Det gick att trycka på rätt bra de sista timmarna fram till mål. Målgång 22.50 vilket är typ 2 timmar efter plan. Rätt ok ändå givet förhållanden. Idag ska jag inte cykla.

Det här var en tuff tur. Motvind stora delar av banan utan att riktigt få någon medvind som kompensation och så kallt. Riktigt jävla svinkallt. Kyla och motvind nöter ned en på ett sätt som är rätt påtagligt.

Jag hade sällskap av Sven och Mats fram till 140km eller så då de släppte och jag blev solo. Allt flöt på rätt ok men det var tufft i motvinden. Efter första färjan var jag så nedkyld att jag fick problem med andningen. Jag var liksom andfådd fast ansträngningen var minimal. Gick inte att trycka på öht. Höll väl ca 20km/h i några timmar och var en bra bit nere i källaren. Sedan kom jag på att min nödregnjack låg i packningen och drog på mig den (också, hade såklart alla andra kläder på redan) fick i mig en redbull och efter en 20 minuter så var jag uppe ur källaren och det blev rätt angenämt (nåja, allt är relativt) Det gick att trycka på rätt bra de sista timmarna fram till mål. Målgång 22.50 vilket är typ 2 timmar efter plan. Rätt ok ändå givet förhållanden. Idag ska jag inte cykla.
Jo, jag och Sven kunde inte hålla ditt hjul där på gruspartiet. Grymt kör solo i vinden Adrian!

Jag och Sven höll ihop hela rundan. Missade andra färjan med 2 minuter. Troligen satt du på den färjan.Fick vänta 1h på nästa. Men vi fick då sällskap av Felix och en stark tjej (Annelie?) och en ryttare till som släppte efter Nyköping. Vi 4 höll ihop till mål på en tid man inte skryter om. Men kyla och vindar utmanande så ändå en bra dag i sadeln. Slutstämpling 23:42 för oss.

Vi tappade täten vid ett rödljus i Södertälje. Sen passerade ett gäng till oss på Tvetvägen när vi stannade för att kitta full vintermundering. De passerade vi sen igen på samma väg. En av dem gjorde oss sällskap ner till Gnesta. Där vi bara fotostämplade. I Hälleforsnäs träffade vi två andra, antar att det var "Felix och en stark tjej", som rullade iväg när vi kom in. Straxt före Valla kom vi ikapp dem. Vi körde med dem tills vi fick punktering. Vi lunchade i Reijmyre. Redan då var vi rätt less på vinden och kylan. Det blev inte bättre ner mot Norsholm. Väl där bestämde vi oss för att kliva av och ta tåget från Norrköping.

Skönt att se era RR och få det vi befarade bekräftat. Starkt av er!

Jo, jag och Sven kunde inte hålla ditt hjul där på gruspartiet. Grymt kör solo i vinden Adrian!

Jag och Sven höll ihop hela rundan. Missade andra färjan med 2 minuter. Troligen satt du på den färjan.Fick vänta 1h på nästa. Men vi fick då sällskap av Felix och en stark tjej (Annelie?) och en ryttare till som släppte efter Nyköping. Vi 4 höll ihop till mål på en tid man inte skryter om. Men kyla och vindar utmanande så ändå en bra dag i sadeln. Slutstämpling 23:42 för oss.
Ja det var förargligt att missa färjan med några minuter. Det var ganska stelt att komma upp för kolmårdsbacken.
Undrar hur det gick för Niclas, han såg ganska sliten ut i Nyköping. Strax innan Sillekrog släppte han lucka. Jag körde upp bredvid och frågade hur det var, han mumlade något om att han skulle stanna i Sillkrog. Jag hade nog tänkt tanken att stanna också men vis av erfarenhet vet jag att det inte blir bättre att stanna i det läget, och att det är väldigt svårt att komma igen.

Jag förstår inte varför jag frös så mycket, jag har kört i samma temperaturer med samma utrustning förut utan några problem. Jag såg fram emot uppförsbackarna där man kunde trycka på lite och få lite värme och bävade för nerförsbackarna där man blev helt utfryst. När jag körde hem tog det trots full värme i bilen till Arlanda innan jag slutade skaka.

Vinden var påfrestande. Från Norsholm till Söderköping är det 2 mil, det är de längst 2 mil jag någonsin cyklat. Mats drog det mesta och hade inte han varit med hade jag lagt mig ner i diket för att dö. När vi kom över till Kolmården och borde fått medvind dog vinden ut fullständigt.

Bra början men oväntat avslut för Gripeurerna. Turen började bra med strålande sol från klarblå himmel, lövsprickning, grusvägarna var lättcyklade, rådjur hoppandes över vägen. Spirande grönska ihop med solblekt gräs och vassruggar. Kan det bli finare? Planen för dagen var att njuta och hålla totalsnittet uppe eftersom vi var osäkra på formen och sista färjan ifrån Stegeborg gick 21:30 om vi skulle hinna färjan därpå. Marschfarten var svår att påverka men pauserna försökte vi hålla korta. Det gick över förväntan. Vi behövde inte direkt stressa utan det flöt på bra och vi kunde fokusera på att njuta av dagen och våren. Ren propaganda cykling ner till Norsholm. Vi var lite oroliga över vinden därifrån då flaggorna stod rakt ut och det blåste rak östlig vind. Då vi låg bra till i tidsschemat så behövde vi inte jäkta utan kunde njuta och anlände dryga kvarten innan 20:30 färjan (dvs 1 h innan måste-färjan och slippa att köra över Norrköping). Vikbolandet rulla på bra och vi kom en dryg kvart även där innan avgång till färjeläget. Sedan gick det sämre. Mörkret och kylan kom. Man fick ångest inför varje utförlöpa trots att alla förstärkningsplagg var på. Tempot och nedkylning tävlade därefter med varann. När vi kom till Nyköping valde vi därför att ta in på hotell och bryta. Vi skulle nog ha kunnat fixat maxtiden men en varm säng och hotellfrukost lockade mer. Alla chearleaders vid frukosten var både underbart och absurt. Verkar vara en sport där man är glad och av någon obegriplig anledning anordnas när det är en episk 40 mila kval inför PBP.

Redan i start delades fältet upp av ett rödljus. Efter några kilometer körde Mats och Per om och jag lade mig på deras hjul, farten var lite för hög för att hålla hela vägen och jag tackade för mig i Gnesta. Macken var stängd men Lisa och Niklas hade kommit ifatt och hittade en Ica-butik, vi handlade innan vi fortsatte tillsammans. Väldigt trevligt! En bit efter Hälleforsnäs började jag tappa. Lite besviken att jag gått på för hårt och att det redan var dags. Vi sa hej då och jag lade mig i ett rimligare tempo.

Såg fram emot pizza i Rejmyre men det var så mycket folk att jag köpte godis och cola på Ica istället. Dumt gjort, för jag hade redan tröttnat på sötsaker. Strax före Norsholm kom Mats och Per farande åt fel håll. De var på väg till tåget i Norrköping och det var det sista jag såg av andra cyklister.

Kapten Billés i Norsholm serverade en trist vegoburgare och jag fick inte ner den. Det är en riktig akilleshäl att inte kunna äta på de här loppen. Tur att jag satt en bit bort från andra gäster när jag kväljdes.

Jag hade nojat för färjorna, men hann med 20.00 från Stegeborg. I solnedgången över Vikbolandet dök hjortarna upp överallt. Det här brevet är väldigt fin! Till andra färjan, Bråviken, kom en bil farande i full fart och jag förstod som att färjan strax skulle gå, jag tryckte på och färjan avgick bara sekunder efter jag kommit ombord.

Nu var det mörkt och kallt. Nerförsbackarna var iskalla. Den dåliga sömnen gjorde sig påmind över Kolmården och jag började få sömnreflexer. Kom på mig själv att blunda, det inte så bra när man cyklar.

Nästa stopp var Nyköping och jag såg fram emot att sitta på McDonalds i ett par timmar och värma upp mig, så jag köpte en kopp te och tog det lugnt. Strax kom föreståndaren och sa att de stänger, det är bara drive-in som har öppet till 04. Jag rullade bort till Circle K som bara hade en servicelucka och köpte en korv. Tjejen i luckan sa att jag kunde smita in i biltvätten som har en olåst dörr och värma mig. Jag satte mig på golvet i den fuktiga luften med dånande fläktar och åt min korv, men fick springa ut och kräkas (lite). Jag satte ett larm och slumrade.

När det var dags att åka var det fortfarande natt och kallt, biltvättens fukt hjälpte inte. Och jag kände mig sliten och tappade all fart i uppförsbackarna. Men sinnet lättade med soluppgången och morgondimma. Dimslöjorna över åkrarna var så vackra i det rosa ljuset! Först runt Järna kom värmen och jag stämplade in med en halvtimmas marginal, satte mig på ett fik i solen för att äta frukost men somnade minst fyra gånger.

Senast ändrad:
Redan i start delades fältet upp av ett rödljus. Efter några kilometer körde Mats och Per om och jag lade mig på deras hjul, farten var lite för hög för att hålla hela vägen och jag tackade för mig i Gnesta. Macken var stängd men Lisa och Niklas hade kommit ifatt och hittade en Ica-butik, vi handlade innan vi fortsatte tillsammans. Väldigt trevligt! En bit efter Hälleforsnäs började jag tappa. Lite besviken att jag gått på för hårt och att det redan var dags. Vi sa hej då och jag lade mig i ett rimligare tempo.

Såg fram emot pizza i Rejmyre men det var så mycket folk att jag köpte godis och cola på Ica istället. Dumt gjort, för jag hade redan tröttnat på sötsaker. Strax före Norsholm kom Mats och Per farande åt fel håll. De var på väg till tåget i Norrköping och det var det sista jag såg av andra cyklister.

Kapten Billés i Norsholm serverade en trist vegoburgare och jag fick inte ner den. Det är en riktig akilleshäl att inte kunna äta på de här loppen. Tur att jag satt en bit bort från andra gäster när jag kväljdes.

Jag hade nojat för färjorna, men hann med 20.00 från Stegeborg. I solnedgången över Vikbolandet dök hjortarna upp överallt. Det här brevet är väldigt fin! Till andra färjan, Bråviken, kom en bil farande i full fart och jag förstod som att färjan strax skulle gå, jag tryckte på och färjan avgick bara sekunder efter jag kommit ombord.

Nu var det mörkt och kallt. Nerförsbackarna var iskalla. Den dåliga sömnen gjorde sig påmind över Kolmården och jag började få sömnreflexer. Kom på mig själv att blunda, det inte så bra när man cyklar.

Nästa stopp var Nyköping och jag såg fram emot att sitta på McDonalds i ett par timmar och värma upp mig, så jag köpte en kopp te och tog det lugnt. Strax kom föreståndaren och sa att de stänger, det är bara drive-in som har öppet till 04. Jag rullade bort till Circle K som bara hade en servicelucka och köpte en korv. Tjejen i luckan sa att jag kunde smita in i biltvätten som har en olåst dörr och värma mig. Jag satte mig på golvet i den fuktiga luften med dånande fläktar och åt min korv, men fick springa ut och kräkas (lite). Jag satte ett larm och slumrade.

När det var dags att åka var det fortfarande natt och kallt, biltvättens fukt hjälpte inte. Och jag kände mig sliten och tappade all fart i uppförsbackarna. Men sinnet lättade med soluppgången och morgondimma. Dimslöjorna över åkrarna var så vackra i det rosa ljuset! Först runt Järna kom värmen och jag stämplade in med en halvtimmas marginal och satte mig på ett fik i solen och åt frukost men somnade minst fyra gånger.
Episkt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp