Randonneur_Stockholm
Aktiv medlem
[Kalender] Randonnée 400 km - Södertälje 2023-05-06
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter verkligen som total misär....tog in några timmar på hotell i ett Nyköping som var nästan helt fullbokat på grund av Cheerleading-SM.
Ja, inte en enda hejaramsa fick man!Låter verkligen som total misär.
I Norsholm finns även Ica och Kapten Billes med varierande öppettider.Slusscafet i Norsholm ser ut att ha öppnat för säsongen. Stegeborg hamnkrog stänger 22. Nyköping Mc Donalds stänger 04:00.
Färjor Stegeborgs färjan hel och halv fram till 22:00 (eller i ärlighetens namn lite senare än hel och halv då färjan startar i Norrkrog. Bråviken färjan (Skenäs) hel och halv fram till 23:00.
Tror man sig inte hinna färjorna så stämplar man i Söderköping och tar sig fastlandsvägen hemåt.
Det var en episk tur för oss som inte var tillräckligt snabba för att "missa" ösregnet.Ska försöka få en revansch på den här efter 2019 års misär. Jag kom dock i mål - men med 15 minuters marginal. Hade drabbats av illamående och tog in några timmar på hotell i ett Nyköping som var nästan helt fullbokat på grund av Cheerleading-SM.
En fråga, första pendeltåget anländer Östertälje station 06.00. Det går inte att vara på plats i så god tid, kan man hämta brevetkortet ur er brevlåda eller liknande ifall ni hunnit åka?
Om ni har swishat i god tid innan så lägger jag brevetkorten i påsen med stämpeln på grindstolpen.En fråga, första pendeltåget anländer Östertälje station 06.00. Det går inte att vara på plats i så god tid, kan man hämta brevetkortet ur er brevlåda eller liknande ifall ni hunnit åka?
Härligt! Jag lyxar till med en hotellnatt i Södertälje och sovmorgon (relativt sett).Om ni har swishat i god tid innan så lägger jag brevetkorten i påsen med stämpeln på grindstolpen.
Kaffe på McDonalds i Nyköping. Här tänker jag stanna en stund. Skakar av köld.Livstecken?
Hur gick det?Kaffe på McDonalds i Nyköping. Här tänker jag stanna en stund. Skakar av köld.
McDonalds stängde alldeles efter jag fått mitt kaffe (kl 00) och Circle K hade bara servicelucka men jag fick gå in i biltvätten. Sittsov där några timmar och slutstämplade 08.42, dvs med god marginal.Hur gick det?
Jo, jag och Sven kunde inte hålla ditt hjul där på gruspartiet. Grymt kör solo i vinden Adrian!Det här var en tuff tur. Motvind stora delar av banan utan att riktigt få någon medvind som kompensation och så kallt. Riktigt jävla svinkallt. Kyla och motvind nöter ned en på ett sätt som är rätt påtagligt.
Jag hade sällskap av Sven och Mats fram till 140km eller så då de släppte och jag blev solo. Allt flöt på rätt ok men det var tufft i motvinden. Efter första färjan var jag så nedkyld att jag fick problem med andningen. Jag var liksom andfådd fast ansträngningen var minimal. Gick inte att trycka på öht. Höll väl ca 20km/h i några timmar och var en bra bit nere i källaren. Sedan kom jag på att min nödregnjack låg i packningen och drog på mig den (också, hade såklart alla andra kläder på redan) fick i mig en redbull och efter en 20 minuter så var jag uppe ur källaren och det blev rätt angenämt (nåja, allt är relativt) Det gick att trycka på rätt bra de sista timmarna fram till mål. Målgång 22.50 vilket är typ 2 timmar efter plan. Rätt ok ändå givet förhållanden. Idag ska jag inte cykla.
Ja det var förargligt att missa färjan med några minuter. Det var ganska stelt att komma upp för kolmårdsbacken.Jo, jag och Sven kunde inte hålla ditt hjul där på gruspartiet. Grymt kör solo i vinden Adrian!
Jag och Sven höll ihop hela rundan. Missade andra färjan med 2 minuter. Troligen satt du på den färjan.Fick vänta 1h på nästa. Men vi fick då sällskap av Felix och en stark tjej (Annelie?) och en ryttare till som släppte efter Nyköping. Vi 4 höll ihop till mål på en tid man inte skryter om. Men kyla och vindar utmanande så ändå en bra dag i sadeln. Slutstämpling 23:42 för oss.
Vid närmare Strava Flyby-kontroll var de från Norrköping.Jag kan ha mött tre Södertäljerandonneurer som var på väg till Söderköping. Det var strax innan golfbanan. Jag tror de fick cykla runt. Det kan också ha varit tre Norrköpingsrandonneurer som nästan var klara.
EpisktRedan i start delades fältet upp av ett rödljus. Efter några kilometer körde Mats och Per om och jag lade mig på deras hjul, farten var lite för hög för att hålla hela vägen och jag tackade för mig i Gnesta. Macken var stängd men Lisa och Niklas hade kommit ifatt och hittade en Ica-butik, vi handlade innan vi fortsatte tillsammans. Väldigt trevligt! En bit efter Hälleforsnäs började jag tappa. Lite besviken att jag gått på för hårt och att det redan var dags. Vi sa hej då och jag lade mig i ett rimligare tempo.
Såg fram emot pizza i Rejmyre men det var så mycket folk att jag köpte godis och cola på Ica istället. Dumt gjort, för jag hade redan tröttnat på sötsaker. Strax före Norsholm kom Mats och Per farande åt fel håll. De var på väg till tåget i Norrköping och det var det sista jag såg av andra cyklister.
Kapten Billés i Norsholm serverade en trist vegoburgare och jag fick inte ner den. Det är en riktig akilleshäl att inte kunna äta på de här loppen. Tur att jag satt en bit bort från andra gäster när jag kväljdes.
Jag hade nojat för färjorna, men hann med 20.00 från Stegeborg. I solnedgången över Vikbolandet dök hjortarna upp överallt. Det här brevet är väldigt fin! Till andra färjan, Bråviken, kom en bil farande i full fart och jag förstod som att färjan strax skulle gå, jag tryckte på och färjan avgick bara sekunder efter jag kommit ombord.
Nu var det mörkt och kallt. Nerförsbackarna var iskalla. Den dåliga sömnen gjorde sig påmind över Kolmården och jag började få sömnreflexer. Kom på mig själv att blunda, det inte så bra när man cyklar.
Nästa stopp var Nyköping och jag såg fram emot att sitta på McDonalds i ett par timmar och värma upp mig, så jag köpte en kopp te och tog det lugnt. Strax kom föreståndaren och sa att de stänger, det är bara drive-in som har öppet till 04. Jag rullade bort till Circle K som bara hade en servicelucka och köpte en korv. Tjejen i luckan sa att jag kunde smita in i biltvätten som har en olåst dörr och värma mig. Jag satte mig på golvet i den fuktiga luften med dånande fläktar och åt min korv, men fick springa ut och kräkas (lite). Jag satte ett larm och slumrade.
När det var dags att åka var det fortfarande natt och kallt, biltvättens fukt hjälpte inte. Och jag kände mig sliten och tappade all fart i uppförsbackarna. Men sinnet lättade med soluppgången och morgondimma. Dimslöjorna över åkrarna var så vackra i det rosa ljuset! Först runt Järna kom värmen och jag stämplade in med en halvtimmas marginal och satte mig på ett fik i solen och åt frukost men somnade minst fyra gånger.