”Jag inser att det finns bilistidioter där ute som beter sig på rent jävelskap, men de är få i mina ögon.”…
buff.ly
Ja vad tycker ni? Beter vi oss cyklister dåligt?
Nr1 Som han säger, att dra förbi någon i full fart där de får 100 kg cykel o h cyklist i 30+ km/h över sig om de tar ett steg snett åt sidan är inte OK.
Innerstaden o kombinerade gångcykelvägar är inte lämpliga platser att träna på eller prioritera fart, man kan bromsa in maxa avståndet vid omkörning och sedan dra på igen, det är liksom inget problem.
Det är inte bara nötter som gör sådant, har även sett träningssgrupper köra dubbelled i marchfart förbi en liten vinglig flicka på barncykel på cykelbanan vid Troxhammar (Färingsö). Finns det en nedförsbacke att samla fart i chansar många vid skymd sikt.
Nr2 Visst finns det en poäng med att inte chansa in i korsningar o dylikt, men de flesta cyklister "muckar" inte, utan här lyser Peder med för lite skjorta, alkoholhaltigt i glaset och foten på gasen i 2 ton stål igenom.
Många bilister som blir otroligt provocerade av en cyklist framför dem blir av någon anledning inte alls lika provocerade av en dubbelparkerad flyttbil och fyra flyttgubbar, eller en dumper med sprängsten som manövrerar in på en byggarbetsplats.
Men visst många blir balla Allan (även 50kgs tjejer) i så fort de sitter bakom ratten, och de ser någon som stör dem det minsta, förutsatt att de har det fysiska övertaget
NR 3.
Var är de här fina cykelbanorna han pratar om? De extra cykelfälten dragna upp på trottoarer mitt emellan bilfiler i några hundra meter för att sedan försvinna in i en busshållplats där bussen snart ska svänga höger o dyl aktar jag mig för, betyder dock inte att jag lägger mig mitt på Hornsgatan, utan jag väljer en annan rutt. Motsvarigheten för bil vore typ 500 m motorväg, övergår i 500 grusväg för att sedan korsa ett aktivt flygfält.
På samma sätt som man som cyklist inte ska dra på som en galning i innerstaden behöver man inte maxa acceleration på turbon bara för att man ligger längst fram vid rödljuset.
Men jag har sett massor med cyklister som gör livsfarliga manövrar som omkörning på höger sida om bussen när de kommer norrifrån på Sveavägen där den korsar Odengatan. Där finns det helt klart en poäng med att vara försiktig.
Men ofta när man ligger i bilfil trots att det finns cykelbana beror det på att cykelbanan är dragen växelvis på olika sidor vägen och dylikt, och man måste spring över 2 diken plus två körfält för att komma till den fina cykelvägen, för att sedan upprepa. Det är heller inte skyltat att cykelbana upphör eller dylikt.
Där det finns bred fin cykelbana som går att ligga på hela tiden är problemen med cyklister på vägen minimal, hur många lägger sig och kör bilfil Drottningholmsvägen istället för cykelbana exempelvis.