Söndergängad insexskruv

Eken08

Aktiv medlem
Söndergängad insexskruv
Söndergängad insexskruv som ska hålla ena staget för bakre stänkskärm. Polygrip hjälpte ej. Har försökt limma fast staget i den hållare som skruven håller, det lossnar ständigt.

Skruven måste bort, tips på tillvägagångssätt tas tacksamt emot. Fungerar t.ex. skruvdragare som egentligen är för vanlig skruv?

Söndergängad insexskruv
Söndergängad insexskruv som ska hålla ena staget för bakre stänkskärm. Polygrip hjälpte ej. Har försökt limma fast staget i den hållare som skruven håller, det lossnar ständigt.

Skruven måste bort, tips på tillvägagångssätt tas tacksamt emot. Fungerar t.ex. skruvdragare som egentligen är för vanlig skruv?
Är det skruven som är trasig så att den inte fäster eller vad är problemet? Eller är den gängpaj där den sitter så att den inte går att få bort? Fäster den i en mutter på andra sidan eller är den dragen i ramen?
En bild borde kanske underlätta.

Söndergängad insexskruv
Är gängorna eller skallen paj? Om det är skallen, eller skruven är av, finns ett verktyg som heter easy out. Kolla yt hur man använder det.
Eller så kanske det går att såga ett spår i skallen så du kan skruva ur den med en mejsel?

Söndergängad insexskruv
Är gängorna eller skallen paj? Om det är skallen, eller skruven är av, finns ett verktyg som heter easy out. Kolla yt hur man använder det.
Eller så kanske det går att såga ett spår i skallen så du kan skruva ur den med en mejsel?
Menar du en konisk vänstergängad skruv? En sk grispitt?
Det är ett vågspel att använda sådana. Dom går ofta av bla. Och då sitter man där med en bit härdat stål i en mjukare skruv.
Finns bättre grejor tex en vanlig torxbit.

Söndergängad insexskruv
Tack för input! Det är alltså gängan som är sönder, i övrigt hel skruv. Öppet på andra sidan. Material stål, gissar jag? Se bilder.
IMG_9120.jpeg

IMG_9122.jpeg

Söndergängad insexskruv
Med gängan brukar man mena det som driver skruven in och ut. Alltså ytterdelen på skruven där den ligger an mot ramen i detta fall. Här ser det ut som att insex-delen mår mindre bra. Testa med bättre polygrip eller banka in en torx som andra skrivit.

Söndergängad insexskruv
Gissar på att TS blandar ihop begreppen här. Det ser ut som att skallen på insexskruven är paj. Banka i lämplig torx-bits och försök få loss skruven. Gängor är den del av skruven som skruvas i hålet som i sin tur har matchande gängor.

Söndergängad insexskruv
Tack och ursäkta för förvirringen! Har testat med torx men kanske om jag hamrar i den hårdare.
Börja med att smörja med 5-56, krypolja ed och låt det dra över natten. Gängan är ju rostig. Sen kan du försöka med nåt verktyg.
Och ha lite gängpasta eller fett på nästa skruv du drar i.
Och var försiktig när du ”hamrar i” Det behövs ett mothåll.

Söndergängad insexskruv
Jag har inget att tillägga i sakfrågan. Är bara så lycklig att det inte är en "insektsskruv". Och observera att det sista inte var exempel på situationstecken - utan citationstecken.

Ja, jag har druckit alkohol.
Gläder mig att du noterat att jag lade vikt vid att inte skriva insektsskruv. Även om den typen av skruv hade varit enklare att få bort.

Söndergängad insexskruv
Jag har inget att tillägga i sakfrågan. Är bara så lycklig att det inte är en "insektsskruv". Och observera att det sista inte var exempel på situationstecken - utan citationstecken.

Ja, jag har druckit alkohol.
Haha, jag tycker "insektsskruv" är en lysande förvanskning och funderar på att börja använda den själv - insexnycklar liknar en insekts ben :)

Söndergängad insexskruv
Som sista utväg kan det gå att borra ur den med en vänstergängad borr, typ 3mm. Finns i lösvikt hos välsorterade järnhandlare typ Flinks.

Söndergängad insexskruv
bisarr diskussion. om gängan är sönder snurrar skruven runt utan att ta, och behöver som hejasverige skrev stöttas underifrån för att ta sig ut. t ex med hjälp av inledningsvis ett knivblad, görs alltså samtidigt som man skruvar ut den. det kan i det här fallet dock även vara möjligt trycka på från andra sidan.

men något säger mig att felet möjligen kan vara något annat. har skruven ärgat fast??

Senast ändrad:
Söndergängad insexskruv
bisarr diskussion. om gängan är sönder snurrar skruven runt utan att ta, och behöver som hejasverige skrev stöttas underifrån för att ta sig ut. t ex med hjälp av inledningsvis ett knivblad, görs alltså samtidigt som man skruvar ut den. det kan i det här fallet dock även vara möjligt trycka på från andra sidan.

men något säger mig att felet möjligen kan vara något annat. har skruven ärgat fast??
Vi är åtminstone ovanligt många som är investerade i situationen så vi får hoppas att TS uppdaterar tråden löpande.
#sittersompånålarochväntarpåupplösningen

Söndergängad insexskruv
Det där har jag lyckats med mer än än gång (att skapa ett runt hål där insexnyckeln inte greppar). Köpte ett "rescue kit" en gång, det funkade inte. Slutar alltid med borr och/eller vinkelslip ?. Lycka till iaf!

Söndergängad insexskruv
ja här dröser det in förslag som hanterar problemet att skruven skulle sitta fast, och inte är kompatibla med ts utsaga att skruven är söndergängad. för i det fallet brukar det vara lätt få snurr på skruven. det är i själva verket problemet, att den snurrar runt och inte tar sig ut.

om runddragning av insexhuvudet istället är det verkliga problemet ha det ju kommit viabla förslag om att slå in torx. ordentligt. det finns också rescue insexnycklar som har ett bakåtskruvat huvud, äger numer en sådan sats efter uppslag här på happy. inte testat den irl, men de har gott rykte till skillnad från grispittarna. dock är yttre motsvarigheten till grispitt mer funkis, alltså en hona som greppar det i detta fallet utstickande skruvhuvudet

en annan ingång är att slipa till en avfasning av det skruvhuvudet, och sedan skruva loss med en muttertång eller skiftnyckel. ett slipat spår i huvudet och sedan slå runt huvudet med mejsel är en annan variant.

men den enklaste räddningsaktionen är att göra nytt försök med en fräsch insex, och komplettera med ventilslippasta, så det greppar bättre. ett par hammarslag på skruven minskar kraften som är nödvändig för att lossa den. kan också med lämplig riktning på slagen medverka till att kanterna på insexhålet smids in lite, vilket brukar vara nyttigt i sammanhanget.

att 556 fått verka över natten är högst önskvärt. värme är en annan god vän.

Söndergängad insexskruv

Dyra verktyg, men väldigt bra.
Har inte just denna, men en liknande variant.
Greppyta gjord för just detta ändamål.
Värd varenda krona i min mening, besparat mig mycket irritation.

Söndergängad insexskruv
Lossade senast en fastärgad skruv/mutter genom att sätta muttern i skruvstycket.
Kanske går att göra samma här om man monterar bort hjulen i alla fall och har en kamrat till hjälp. Krypolja som får marinera gängorna en stund, rotera drygt ett halvt varv, vrida tillbaka knappt ett halvt varv igen och sedan lossa hela vägen med motortång/lämplig tång.

Söndergängad insexskruv
Om TS får grepp med torx skulle jag föreslå ett första ryck medurs, alltså som i att dra åt den. Fick tipset av farsan för längesen, teorin är att graderna är i den riktningen.

EDIT: Eller grepp med någon av tängerna som föreslagits, verkar vara bästa tipset hittills.

Senast ändrad:
Söndergängad insexskruv
Ett sätt som jag använder relativt ofta på jobbet när någon har mosat skruvskallen (förutsatt att skruvskallen sticker ut vilket den gör här) är att försöka få grepp med chucken på skruvdragaren , dra åt hårt (chucken) backa utåt försiktigt , funkar förvånansvärt ofta. Kass bild för att försöka visa.IMG_0669.jpeg

Bilagor

• IMG_0671.jpeg
    IMG_0671.jpeg
    348.6 KB · Besök: 104
Söndergängad insexskruv
Många förslag nu. Tycker att tråden kan bli ett väldigt bra exempel på vad som är bäst metod för liknande situationer.

Förberedande inköp (om inte redan innehas):
1. Torx-bits
2. Tänger enligt tidigare inlägg.
3. Borrmaskin
4. Skruvstäd
5. Dremel
6. Vinkelslip
7. Vänstergängad borr
8. Grispitt

Jag föreslår att TS tar sig an uppgiften i följande ordning, viktigt att något steg inte saboterar för någon följande metod:
Viktigt: Avbryt när skruven lossnat!
1. Slå i passande torx, testa att lossa
2. Ta i med tänger enligt tidigare inlägg
3. Försök få grepp med borrmaskin, dra åt chucken
4. Slipa skallen 6-kantig och försök med blocknyckel
5. Gör fast skruven i skruvstäd, snurra på cykeln
6. Gör ett rakt spår, lossa med skruvmejsel
7. Borra med vänstergängad borr
8. Använd grispitt.

Återkom med resultat.

Söndergängad insexskruv
Många förslag nu. Tycker att tråden kan bli ett väldigt bra exempel på vad som är bäst metod för liknande situationer.

Förberedande inköp (om inte redan innehas):
1. Torx-bits
2. Tänger enligt tidigare inlägg.
3. Borrmaskin
4. Skruvstäd
5. Dremel
6. Vinkelslip
7. Vänstergängad borr
8. Grispitt

Jag föreslår att TS tar sig an uppgiften i följande ordning, viktigt att något steg inte saboterar för någon följande metod:
Viktigt: Avbryt när skruven lossnat!
1. Slå i passande torx, testa att lossa
2. Ta i med tänger enligt tidigare inlägg
3. Försök få grepp med borrmaskin, dra åt chucken
4. Slipa skallen 6-kantig och försök med blocknyckel
5. Gör fast skruven i skruvstäd, snurra på cykeln
6. Gör ett rakt spår, lossa med skruvmejsel
7. Borra med vänstergängad borr
8. Använd grispitt.

Återkom med resultat.
9. Köp ny ram.

Söndergängad insexskruv
Torx-bits har varit det som fungerat för mig också. En gång lyckades jag bolla dit en liiiiten liiiiiten bit alufolie, men då var det nog blotta turen att det gav tillräckligt med stöd för mejseln..

Söndergängad insexskruv
Behjärtansvärt att se engagemanget i mitt dilemma!

Jag har nu försökt följande, utan framgång.
  1. 5-56 över natten.
  2. Torx: Den storlek som går att slå i snurrar bara runt. Även med alu-folie. Nästa storlek kan jag ej slå in, för stor
  3. Polygrip, nytt försök
  4. Övriga förslag kräver utrustning som f.n. som för närvarande inte finns i hemmet.
Ska tilläggas att vägsalt och superlim (del av temporär lösning) förmodligen gör det hela etter värre.

Söndergängad insexskruv
Offra en morakniv och hamra ner eggen i skruvskallen ,använd sen samma kniv och vrid med.. förmodligen går bara eggen av ?

Söndergängad insexskruv
Finns klart bättre rostlösare än 5-56.
Rekommenderar Boltex.
Klarar nog inte superlim…
Risken är nog stor att du drar av skruvhuvudet om eländet är superlimmat.
Kanske kanske en kort 3,2 mm nitborr kan få såpass mycket bort att det går att gänga ut resten.
Det här med superlim var ingen bra idé.

Tillbaka
Topp