Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
LäsNä. Du har fel i din definition. Läs på innan du uttalar dig.
Haha...det var en helt egen tanke jag hade, att tänka hur det skulle bli utan bilar för persontransport. För att förenkla analysen :)Du får nog läsa lite noggrannare. Att inte vilja ha ett samhälle som centrerar kring bil för persontransport är inte samma sak som att vilja förbjuda bilar för persontransport.
Jag hade helt klart svårt att få ihop hur man skulle kunna vara ÄNNU uslare än mina kollegor. Din kollega lyckades ju med det.Jag hade en kollega på ett tidigare jobb som var den enda som hade betald parkeringsplats i garaget, det var ett krav från hans sida. Han pendlade i sin SUV från Östermalmstorg till Centralen. Det är dubbelt så långt och tar dubbelt så lång tid som att cykla. LIka lång tid som att gå.
Ja, det står väl i klartext att en cykel även kan ha motor, eller?
Visst elmotor men ej över 25 km/timmen är fortfarande ett fordon.Ja, det står väl i klartext att en cykel även kan ha motor, eller?
Läs om, läs rätt innan du uttalar dig.
Läste en tråd för ett tag sedan här på happy. Vissa ansåg att dom hade rätt att ta med sig cykeln in i affären och blev dom utkörda, då skulle dom bojkotta den affären ?Varför ska vi ha ett cykelsamhälke för? Alla kan väl gå istället, alla har ju faktiskt inte råd med cykel och cykelställen tar upp en j-a massa plats och är i vägen inne i stan. Dessutom alla som prompt ska parkera sin cykel nästan inne i butiken eller precis utanför ingången trots att det finns cykelställ bara 20 meter bort. Skramlar och för oväsen gör cyklarna också, för att inte tala om hur farliga de är för oss fotgängare.
En liten detalj är att samma resonemang kan appliceras på LVG-cykling när den utövas för att träna (eller MTB, men det brukar inte störa bilister), snarare än ta sig från A till B. "Det behövs inte". Med andra ord kan det vara en bra idé att akta sig för att uttala sig kategoriskt om andra grupper om man inte vill ha samma slev tillbaka.Det är väl klart att bilar behövs. Problemet är snarare att de framför allt används när det inte behövs, där det finns fullgodaalternativ tex Stockholm. Detta sker på bekostnad av så mycket annat - stad för mänsklig skala, trafikplanering, klimatet, bullernivåer, etc
Tyvärr...Det finns ju mopedbilar.
Får jag inte cykla, då skall jag bli chipsätare på heltid och bara åka ambulans in till stan. Så jäkulens tråkigt att gå.Varför ska vi ha ett cykelsamhälke för? Alla kan väl gå istället, alla har ju faktiskt inte råd med cykel och cykelställen tar upp en j-a massa plats och är i vägen inne i stan. Dessutom alla som prompt ska parkera sin cykel nästan inne i butiken eller precis utanför ingången trots att det finns cykelställ bara 20 meter bort. Skramlar och för oväsen gör cyklarna också, för att inte tala om hur farliga de är för oss fotgängare.
Visst, det kanske tar lite längre tid att gå till jobbet än cykla, men folk får väl flytta närmare jobbet då.
Javisst. Man skulle möjligen kunna få använda den statligt producerade cykeln, tillverkad på det minst skadliga sättet som inte kan komma upp i dessa farliga hastigheter. Eller så tilldelas alla medborgare denna sverigecykel som är i cykelbar ålder så blir det lika för alla.Varför ska vi ha ett cykelsamhälke för? Alla kan väl gå istället, alla har ju faktiskt inte råd med cykel och cykelställen tar upp en j-a massa plats och är i vägen inne i stan. Dessutom alla som prompt ska parkera sin cykel nästan inne i butiken eller precis utanför ingången trots att det finns cykelställ bara 20 meter bort. Skramlar och för oväsen gör cyklarna också, för att inte tala om hur farliga de är för oss fotgängare.
Visst, det kanske tar lite längre tid att gå till jobbet än cykla, men folk får väl flytta närmare jobbet då.
Det allra mesta vi pysslar med i våra liv "behövs inte". Det är inget bra argument för att låta bli, tycker jag.
Javisst. Man skulle möjligen kunna få använda den statligt producerade cykeln, tillverkad på det minst skadliga sättet som inte kan komma upp i dessa farliga hastigheter. Eller så tilldelas alla medborgare denna sverigecykel som är i cykelbar ålder så blir det lika för alla.
Den stora skillnaden är ju att vårt samhällsbyggnad (tyvärr) inte utformats efter landsvägscykling. Det är ju fallet med bilismen.En liten detalj är att samma resonemang kan appliceras på LVG-cykling när den utövas för att träna (eller MTB, men det brukar inte störa bilister), snarare än ta sig från A till B. "Det behövs inte". Med andra ord kan det vara en bra idé att akta sig för att uttala sig kategoriskt om andra grupper om man inte vill ha samma slev tillbaka.
Det allra mesta vi pysslar med i våra liv "behövs inte". Det är inget bra argument för att låta bli, tycker jag.
Det skriver han inte, han nämner bilar för persontransport, min hjärna bortsåg från att förtydliga det. Det jag menar är att det är intressant hur boendet skulle förändras utan möjlighet till bil för persontransport. Tänk alla byggjobbare t ex, även om dom åker jobbilen ut till byggen så behöver dom ändå kunna nå den. Har inte fördjupat mig det minsta i detta men det är tankeväckande.
Idiotisk ide’! varför ska hela samhället anpassas efter cyklister i städer? Ska vi helt avskaffa landsbygden?om bilar hade en toppfart på 45-50 och kördes i 20-35 på vanliga vägar skulle de kunna byggas mycket mindre. smalare, kortare, lättare, tystare, bekvämare, säkrare, billigare, med längre räckvidd osv. samma vägar skulle kunna användas till cykling och bilism, och bilsamhället skulle i allt väsentligt då vara avskaffat. folk som vill pendla åtta mil om dan i bil kan fortfarande göra det. men det är fortfarande lika dumt som det är idag.
Äh, vad du ska hålla på att komplicera när jag förenklar denna komplexa värld... :)Jag nämner skadorna orsakade av ett ”samhälle byggt kring användandet av bilen som persontransport”. Stor skillnad på det och bara ”bilen som persontransport”.
Jag har ett motorintresse sedan barnsben.Jag orkade inte läsa. Utan att dra alla skriventer över en kam förstår jag ungefär vad han skrev ändå. "Ännu en klicktörstande skribent gör vad som helst för lite uppmärksamhet".
Svårt när man har städer som växt upp sedan 1200-talet. Fanns väl dåligt med visionärer som förutsåg bilar och cyklar. Sånt dök väl upp först 600 år senare. Nevskij prospekt i St Petersburg city är väl trefilig väg. Trots det så är det en ren katastrof trafikmässigt. Dessvärre så finns det få som har kommit till konstruktiva lösningar eller förslag hur alla trafikanter ska kunna samsas på samma yta. Ja, förutom att man ska inskränka friheten för den enskilda individen. Så varför inte ta det ett steg längre. Sverige, främst storstäderna, har inte klarat av tillväxten av människor. Det enklaste vore väl att ta bort 20-25% av människorna? Att avbefolka landsorten har genom åren gett en absolut oönskad effekt på många nivåer.Den stora skillnaden är ju att vårt samhällsbyggnad (tyvärr) inte utformats efter landsvägscykling. Det är ju fallet med bilismen.
Visa bilaga 625192
Varför skulle landsbygden "avskaffas" för att vi hastighetsbegränsar biltrafiken? Helt ärlig fråga.Idiotisk ide’! varför ska hela samhället anpassas efter cyklister i städer? Ska vi helt avskaffa landsbygden?
Men det är ju ingen förenkling utan en annan fråga. Ett samhälle byggt för andra typer av persontransport utesluter inte privatbilism, men den får ingen framträdande plats vilket den har haft i stadsplaneringen sedan 1950-talet,Äh, vad du ska hålla på att komplicera när jag förenklar denna komplexa värld... :)
Ibland kan det dock underlätta att förenkla i teorin för att kunna se bortom vissa parametrar. Är inte så värst intresserad av argumentation utan av idéer, sån är jag.
För att det skulle öka min pendlingstid med nästan 2 timmar per dag vilket är helt orimligt.Varför skulle landsbygden "avskaffas" för att vi hastighetsbegränsar biltrafiken? Helt ärlig fråga.
Din ja. Inte alla andra landsbygdsbor. @PethFör att det skulle öka min pendlingstid med nästan 2 timmar per dag vilket är helt orimligt.
Tror du jag är ensam i byn där jag bor eller? Det är verkligheten för MÅNGA landsbygdsbor.Din ja. Inte alla andra landsbygdsbor. @Peth
Jag tror ingenting. Men jag vet att MÅNGA landsbygdsbor inte har en lång pendlingstid.Tror du jag är ensam i byn där jag bor eller? Det är verkligheten för MÅNGA landsbygdsbor.
Ropen skalla, Itera åt alla!Javisst. Man skulle möjligen kunna få använda den statligt producerade cykeln, tillverkad på det minst skadliga sättet som inte kan komma upp i dessa farliga hastigheter. Eller så tilldelas alla medborgare denna sverigecykel som är i cykelbar ålder så blir det lika för alla.
Fast då bor du väl inte på landsbygden utan i en kranskommun med dålig kollektivtrafik?För att det skulle öka min pendlingstid med nästan 2 timmar per dag vilket är helt orimligt.
Det är nog snarare andra saker än bilen som lett till avfolkning av landsbygden, som mekanisering av lantbruket (mindre behov av arbetskraft på landsbygden) och industrialisering (ökat behov av arbetskraft i tätorter). Idag är nog snarare bilen en förutsättning för levande landsbygd, dvs att folk kan ta mer avancerade jobb trots längre pendlingssträckor, etc.Det är ändå en intressant fråga. Är bilen en förutsättning för landsbygden eller medför den att landsbygden dör. Landsbygden har väl avfolkats i takt med ökad bilism. Men som det ser ut i dag är väl bilen ändå en förutsättning för de flesta på landsbygden. Att billiga och snabba transporter minskad servicen på landsbygden borde inte heller va vräldens mest kontroversiella åsikt.
Klart det är så, men det gäller ju det mesta vi har, t.ex. våra cyklar. Det går lika bra att gå eller springa, tar bara lite längre tid.För övrigt är argumentet att alla som har en bil verkligen behöver den rent trams. Bilen är för många en ren bekvämlighetsfråga. Jag säger inte att det är konstigt eller ens fel, men det är trams likafullt.
Ja, mekanisering och urbanisering har pågått sedan den agrara revolutionen på 1700-talet.Det är nog snarare andra saker än bilen som lett till avfolkning av landsbygden, som mekanisering av lantbruket (mindre behov av arbetskraft på landsbygden) och industrialisering (ökat behov av arbetskraft i tätorter). Idag är nog snarare bilen en förutsättning för levande landsbygd, dvs att folk kan ta mer avancerade jobb trots längre pendlingssträckor, etc.
Ja, men det är trängsel- och miljömässigt helt värdelöst med bil. Inte med cykel.Klart det är så, men det gäller ju det mesta vi har, t.ex. våra cyklar. Det går lika bra att gå eller springa, tar bara lite längre tid.
Måste ändå älska Jordbruksverket. Bara namnet ger mig gåshud av välbehag.Enligt jordbruksverket är de gröna kommunerna landsbygd. Jag tror alla i den här tråden är okej med att de som bor där har bil. Bor du in en annan kommun...
Visa bilaga 625217
Kommun är nog lite grovt mått att klassificera landsbygd utifrån. Ex.vis Uppsala kommun innehåller sveriges fjärde största tätort men är samtidigt sveriges största landsbygdskommun (flest invånare boende utanför tätort).Enligt jordbruksverket är de gröna kommunerna landsbygd. Jag tror alla i den här tråden är okej med att de som bor där har bil. Bor du in en annan kommun...
Visa bilaga 625217
Jo Svenljunga är gul t.ex. Känns som södra delarna av den är rätt öde.Kommun är nog lite grovt mått att klassificera landsbygd utifrån. Ex.vis Uppsala kommun innehåller sveriges fjärde största tätort men är samtidigt sveriges största landsbygdskommun (flest invånare boende utanför tätort).
Jo Svenljunga är gul t.ex. Känns som södra delarna av den är rätt öde.
Äsch, Kalv och Östra Frölunda är ju fantastiska metropoler!
Jag har 27 mil till jobbet och på grund av att vi, de senaste 70-80 åren, i stort sett enbart byggt med bilen i åtanke så blir det för egen del väldigt mycket bil. Alternativen är för dåliga, bilen är fortsatt tillräckligt billig och arbetsmarknaden är underutvecklad i närområdet.Din ja. Inte alla andra landsbygdsbor. @Peth