Verkstadsskada

Cyklisten-

Aktiv medlem
Verkstadsskada
Vad säger expertisen? Kan dessa skador uppkomma vid cykling?

Skadan i plasten upptäckte jag efter första cyklingen efter att cykeln varit in på verkstad för byte av bromshandtag. Med största sannolikhet har skadan uppkommit i verkstaden, men kände att det var svårt att bevisa så lämnade det. (Försökte lägga upp en film som visar skadan tydligare, men den vänstra skadan på bilden är uppifrån och den andra snett bakifrån)
När jag nu skulle byta den trasiga plasten så upptäcker jag en ful skada längst bak på kedjestaget där lacken är helt borta. Det finns ingen skada på bromsskivan. Stället är också ett av få ställen på ramen där det inte finns skyddsplast förmodligen på grund av att det inte brukar bli skador där. Min teori är att ramen tappats ner i verkstaden och att skadorna därmed uppkommit.

Vad sägs?
Hur fixar man en sån skada?

Senast ändrad:
Verkstadsskada
har extremt svårt att se att en verkstad skulle orsakat den skadan ser snarare ut som du vart på nånting under cykling vid nån vurpa eller dylikt

Verkstadsskada
Tjena!

Den uppe på staget skulle möjligen kunnat hänt i verkstad. Men den på dropouten är inget som uppstår om man tappar den i golvet.

Verkstadsskada
Ser snarast ut som att du skrapat i något när du cyklat, med tanke på att det är ett skapligt jack som knappast uppstår om man tappar den i golvet. Skulle säga att det är ett ställe där man får skador förr eller senare oavsett. Skit i det och cykla istället.
Skadan på plasten uppkommer inte heller av att bli tappad på ett golv utan på något vasst. Finns ingen möjlighet att den skadan uppkommit i skogen. Omöjligt att skada cykeln uppifrån och bakifrån.

Verkstadsskada
Tjena!

Den uppe på staget skulle möjligen kunnat hänt i verkstad. Men den på dropouten är inget som uppstår om man tappar den i golvet.
Skadan på staget uppkommer inte heller av att bli tappad på golvet. Det är förstklassig plast från RideWrap så inget skräp.
Skadan på plasten följer i linje med skadan på staget.

Verkstadsskada
Kommer gå till verkstaden, men tror inte de kommer erkänna. Hur fixar man en sån skada?

Mina tankar går ut till en stackars mekaniker som komma få ett jobbigt besök på Måndag.

cykla i skogen är ju inte en jättekontrollerad aktivitet, så det känns lite modigt att säga att det är omöjligt att repa en cykel på det sättet under användning

Verkstadsskada
vem vet, hursomhelst går det väl inte att påstå att dom orsakat skadorna när du har använt cykeln efteråt själv, kan mycket väl vara ditt "fel" också.

Verkstadsskada
Det var bakbromsen de bytte
Då har de troligen tagit av bakhjulet för att komma åt bromsen. Möjligen har de stött emot ramen med något, ett verktyg eller annat. Sen när de skruvade tillbaks hjulet fastnade lite färg i gängan på axeln.

Det är möjligt att cykeln tagit emot en sten i farten, men kollar man på lacken som skrapats bort ser det mer ut som det skett bakifrån och fram (se bild), vilket vore svårt att åstadkomma om du inte cyklar baklänges. Det är mest avskrap precis vid träffpunkten, som sen avtar i riktningen färgen skrapats av.

oholftku.jpg

Verkstadsskada
Då har de troligen tagit av bakhjulet för att komma åt bromsen. Möjligen har de stött emot ramen med något, ett verktyg eller annat. Sen när de skruvade tillbaks hjulet fastnade lite färg i gängan på axeln.

Det är möjligt att cykeln tagit emot en sten i farten, men kollar man på lacken som skrapats bort ser det mer ut som det skett bakifrån och fram (se bild), vilket vore svårt att åstadkomma om du inte cyklar baklänges.

Visa bilaga 625680
Tack för ditt genomtänkta svar. Något har hänt i verkstaden, oklart vad, men skadan har inte orsakats av mig i skogen, det är jag säker på och du bekräftar det.
Återigen tack.
Med vänliga hälsningar
/Jag är ingen drama queen

Verkstadsskada
Tack för ditt genomtänkta svar. Något har hänt i verkstaden, oklart vad, men skadan har inte orsakats av mig i skogen, det är jag säker på och du bekräftar det.
Återigen tack.
Med vänliga hälsningar
What? Alla cyklar jag har haft har nog sett ut så.
Hur fasen tänker du att de skulle gjort det i verkstaden? Stämjärn?

Senast ändrad:
Verkstadsskada
Återigen tack.
Med vänliga hälsningar
Ingen orsak. Jag har vart med om liknande, men förvänta dig inget erkännande eller ersättning från verkstaden.

Verkstadsskada
Krävs ändå en del kraft för att skrapa bort lack på det där sättet, svårt se att man lyckas åstadkomma det i verkstaden, känns mer sannolikt att det är en sten eller liknande.

Verkstadsskada

Det är möjligt att cykeln tagit emot en sten i farten, men kollar man på lacken som skrapats bort ser det mer ut som det skett bakifrån och fram (se bild), vilket vore svårt att åstadkomma om du inte cyklar baklänges. Det är mest avskrap precis vid träffpunkten, som sen avtar i riktningen färgen skrapats av.

Visa bilaga 625680

Det du säger är "andra träffen" är ju både djupare och större.
Skärmavbild 2023-05-14 kl. 18.28.29.png

Jag tror inte att det spelar någon roll vad folk säger i den här tråden. TS har bestämt sig för att han är oskyldig till skadan och kommer inte lyssna på någon som tycker annorlunda :)

Verkstadsskada
Återigen tack.
Med vänliga hälsningar
Nej, det värsta som kan hända i en verkstad är om det blir cykeldomino. Tänk om, tänk rätt. Jag har aldrig varit med om att en cykel på något sätt åkt ur mekstället, om det då skulle gjort det, tror du det bara skulle åkt rakt ner och träffat golvet på just det stället? Utan bakhjul ligger tyngdpunkten fram och då skulle cykeln inte bara träffa marken på ett specifikt ställe utan andra komponenter. Är något böjt eller har några andra delar repor som du inte sett innan? Nä, hur fan då skulle det tappats i golvet då? Har själv repor på exakt samma ställen genom att jag slagit i stenar, inget som uppstår i verkstaden.

Verkstadsskada
Har du nån rimlig teori på hur detta skulle uppkommit i verkstaden? I samband med att man plockar av och på hjulet. Som är rimligare än att man bara cyklat mot en sten, med sin mtb i skogen..
Jag vet inte vad du skulle godta som rimligt. Olyckor händer. Både i verkstaden och ute i skogen. Tycker inte att man kan utesluta det ena eller det andra.

Verkstadsskada
Jag vet inte vad du skulle godta som rimligt. Olyckor händer. Både i verkstaden och ute i skogen. Tycker inte att man kan utesluta det ena eller det andra.
Så jävla inkompetenta är vi inte, killen är bara i förnekelse av att han har själv skadat cykeln. Tycker synd om mekanikern som kommer bli utskälld för något som inte har hänt i verkstaden.

Verkstadsskada
För mig ser det klockrent ut som en träff mot en sten. Har exakt likadant på min cykel och den har inte hunnit träffa en verkstad än. Skulle däremot kunna tänka mig att själva flagan släppte helt när man lossade hjulet då man släppte på inspänningen av hjulet men att skadan och själva lacksläppet skett tidigare. Jag med betoning på jag tycker man ska ta sig en funderare innan man gör någons dag sämre om man inte är säker på det man antyder.

Verkstadsskada
Förstår inte hur det motsäger det jag visade.

Det känns ju inte jättevanligt att den andra träffen är kraftigare än den första ifall man råkar stöta i något.

Allt är ju bara gissningar, jag tycker det ser ut som att det skrapats av framifrån och bakåt. Sen är det omöjligt att säga något om t.ex flagan som ligger vid gängorna då ts har kört en runda med cykeln, tvättat den, tagit lös hjulet osv innan vi fick se bilderna.

Verkstadsskada
Vi vet ju egentligen ingenting, det enda vi kan göra är ju att spekulera, och då kommer alla framföra den anledning som man tror är mest sannolik. Startar man en tråd om det på Happy får man räkna med att alla inte kommer bekräfta ens egna tankar.

Verkstadsskada
Återigen tack.
Med vänliga hälsningar
Inte? Tror tyvärr för din sak att koncensus är att det nog är självförvållat.

Verkstadsskada
Vi vet ju egentligen ingenting, det enda vi kan göra är ju att spekulera, och då kommer alla framföra den anledning som man tror är mest sannolik. Startar man en tråd om det på Happy får man räkna med att alla inte kommer bekräfta ens egna tankar.
Man får ju välja att läsa svaren från den enda som bekräftar det bara. Så är de lugnt.

Tillbaka
Topp