[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Det ser ganska konstigt ut är det backar i början eller ren slätlöpning?Nej, samma tempo hela tiden, inget vila.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ser ganska konstigt ut är det backar i början eller ren slätlöpning?Nej, samma tempo hela tiden, inget vila.
Jag har inte sprungit i alla skor du nämner här, men en sak att tänka på med "supertrainers" är att vissa har exponerad mellansula. Puma Deviate Nitro tex är en superskön sko, men äter grus undertill och dör om det inte är ren asfalt. Medans tex Nike fly 6 och Cloudmonster fungerar utmärkt även för grus.Interwebsen säger sedan ett drygt år att det Adidas Evo SL som är det prisvärda alternativet, om det inte är så att man är en vingelpelle för det finns de som tycker att den är instabil. Ett lite stabilare alternativ ska vara Saucony Azura. Puma Deviate (ej elite) brukar också rekommenderas av runfluencers. Och naturligtvis Asics megablast och superblast, fast de ligger högre
Upplever du att det trycks in grus i det exponerade skummet alltså?Jag har inte sprungit i alla skor du nämner här, men en sak att tänka på med "supertrainers" är att vissa har exponerad mellansula. Puma Deviate Nitro tex är en superskön sko, men äter grus undertill och dör om det inte är ren asfalt. Medans tex Nike fly 6 och Cloudmonster fungerar utmärkt även för grus.
Upplever du att det trycks in grus i det exponerade skummet alltså?
Mina Deviate Nitro 2 har passerat 110 åretruntmil på varierande underlag och jag har inte sett det alls. Ett par gånger har en lite större sten (eller mindre kotte) kilat sig fast i "fickan" mitt under. Men det har bara varit att peta bort och ingen skada skedd. Jag har dock noll erfarenhet av de två senare upplagorna.
Dagsfärsk bild
Visa bilaga 826629
Rätt platt, totalt 42hm på ca 6km.Det ser ganska konstigt ut är det backar i början eller ren slätlöpning?
Tack! Sen jag sprang förr så har tydligen "supertrainers" dykt upp. Missade precis ett bra pris på ett par evo sl för jag skulle "sova på saken". Någon shoppade skor i princip inatt :DInterwebsen säger sedan ett drygt år att det Adidas Evo SL som är det prisvärda alternativet, om det inte är så att man är en vingelpelle för det finns de som tycker att den är instabil. Ett lite stabilare alternativ ska vara Saucony Azura. Puma Deviate (ej elite) brukar också rekommenderas av runfluencers. Och naturligtvis Asics megablast och superblast, fast de ligger högre i pris.
Det är riktiga blodsugare att ta betalt på Uppsala maraton när man betalade 180kr till Riga maratonProvade ett par Endorphin Azura häromdan. Påfallande skön passform på mina rätt smala fötter och kändes riktigt peppiga på ett kort löpbandstest.
In other news anmälde jag mig till Uppsala maraton i oktober och klickade hem ett par Superblast 2.
/J
Bra pris du fått på Riga Marathon, enligt länkade registreringssidan tar de 70€ (760 kronor) i jämförelse med Uppsalas 825 kr.Det är riktiga blodsugare att ta betalt på Uppsala maraton när man betalade 180kr till Riga maraton
Är man snabb att anmäla sig så blir det billigare dom har en trapp stege med priser så desto senare man anmäler sig så blir det dyrare.Bra pris du fått på Riga Marathon, enligt länkade registreringssidan tar de 70€ (760 kronor) i jämförelse med Uppsalas 825 kr.
Vet inte och vet inte om jag vill veta.Är alla dopade nu för tiden eller är det skorna?
Nej, jag känner lite samma. Kenya har ca 150 st friidrottare avstängda pga av doping. Är alla andra rena tänker man, knappast. Hur stor andel åker fast är ju frågan. 10% kanske? Då borde det finnas rätt många dopade som inte åkt fast. Samtidigt vill man ju att alla ska vara rena och att allt ska vara frid och fröjd.Vet inte och vet inte om jag vill veta.
Det var tydligen liknande när Bannister sprang sin 4 minute mile, om än inte i samma lopp. Efter det sprang varenda jävel engelska milen på under 4 minuter.När sub2 jagats så länge, och så går 2st under på samma tävling.
Med mikrodosering är alla spår borta efter 12 timmar, så det är i alla fall 100% safe att dopa sig så länge man bara har en 60 minuters slot per dag där man behöver vara tillgänglig för testning.Är alla dopade nu för tiden eller är det skorna?
Kört det, med olika lopp som mål, i mer än ett år. Dock så följer jag det långt ifrån slaviskt, dels pga livets begränsningar dels pga att förslagen ofta känns ”sådär”. Men det är en bra ”grund” även om jag tweakar det en hel del. Nu kommer jag sannolikt gå ifrån det ännu mer då jag råkat börjat sugas in Marius Bakken-sekten…Någon här som har kört på Garmin Suggested Workouts över en lägre period? Hur har ni upplevt det?
Ska man titta på globala idrotter där dopning tydligt lönar sig och det finns pengar så ska man nog inte investera så mycket i att toppen genomgående är ren. Kontrollerna håller förhoppningsvis borta en del galna avarter (öststatsdopning á la 80-talet på ffa damsidan med DDR som värsta exempel) eller EPO-erans galna blodvärden (Mr 60 % etc.), men i övrigt är det väl mer lite mer av IQ-test än dopningstest över dem. Möjligen med undantag om det kommer fram någon ny testmetod.Nej, jag känner lite samma. Kenya har ca 150 st friidrottare avstängda pga av doping. Är alla andra rena tänker man, knappast. Hur stor andel åker fast är ju frågan. 10% kanske? Då borde det finnas rätt många dopade som inte åkt fast. Samtidigt vill man ju att alla ska vara rena och att allt ska vara frid och fröjd.
Märkligt, den borde ju tvärtom (baserat på alla värden den mäter) dra slutsatsen att man är fräsch och utvilad.Det finns dock ett stort problem. Om/när man hoppar över ett pass så beror det för mig oftast pga jag inte har haft tid pga jobb liknande. Dock så verkar Garmin uteslutande tolka det som ”ah, han var sliten och orkade inte träna, då får vi ta det lite lugnare” när det i själva verket är så att efter en ”ofrivillig” vilodag så är jag mer redo än om jag hade tränat dagen innan…
Du kan ju köra coach och bara mata ett lopp så försöker den optimera mot den distansen på det datumet. Den fungerar ungefär som DSW (ändrar efter sömn, belastning etc) men med ett mål och olika block.Märkligt, den borde ju tvärtom (baserat på alla värden den mäter) dra slutsatsen att man är fräsch och utvilad.
Jag har använt Garmins förslag ett tag nu när jag inte har några lopp att träna inför, utan bara vill komma igång med löpningen igen efter några månaders opepp/passivitet på den fronten. Det står alltså inte så mycket på spel, och jag uppskattar att någon annan fattar beslutet kring pass. Prio är att undvika gubbskador, efter 15 års regelbunden löpning är leder etc antagligen rätt starka, men jag märkte under senaste Göteborgsvarvet att risken finns när det sade ”plopp” i vaden och jag fick hoppa som på träben den sista kilometern…
Följer Steve Magness på sociala medier: han pekade på tre faktorer (utöver doping då): skorna, att det går att få i sig mer energi utan magras och en större talangpool då prispengarna lockar fler yngre talanger som inriktar sig mot maraton direkt (vilket också förenklas av skorna pga förbättrad löpekonomi och mindre slitage generellt).Är alla dopade nu för tiden eller är det skorna?
Någon här som har kört på Garmin Suggested Workouts över en lägre period? Hur har ni upplevt det?
Märkligt, den borde ju tvärtom (baserat på alla värden den mäter) dra slutsatsen att man är fräsch och utvilad.
Jag har använt Garmins förslag ett tag nu när jag inte har några lopp att träna inför, utan bara vill komma igång med löpningen igen efter några månaders opepp/passivitet på den fronten. Det står alltså inte så mycket på spel, och jag uppskattar att någon annan fattar beslutet kring pass. Prio är att undvika gubbskador, efter 15 års regelbunden löpning är leder etc antagligen rätt starka, men jag märkte under senaste Göteborgsvarvet att risken finns när det sade ”plopp” i vaden och jag fick hoppa som på träben den sista kilometern…
Man får ju ganska ofta "sprintar" och andra typer av korta intervaller som förslag. Så om man vill undvika gubbskador tror jag inte på att följa garmins förslag...Väldigt många pass i låååångsam fart. Men man orkar springa klart mer då. Och varierande roliga intervallpass. Höll mig också tämligen skadefri under väldigt lång tid. Körde runstreak då så jag sprang varje dag men när den föreslog vilodag körde jag bara 1 mile i ultrarapid för att hålla streaken flytande.
Man får ju ganska ofta "sprintar" och andra typer av korta intervaller som förslag. Så om man vill undvika gubbskador tror jag inte på att följa garmins förslag...
Mina förslag på distanser blir inte så långsamma utan brukar vara för mig rimlig distansfart.
Nu har jag inte kört så länge, men några sprintar har jag ännu inte serverats. Korta tröskelpass är de enda kvalitetspass som klockan har föreslagit hittills.Man får ju ganska ofta "sprintar" och andra typer av korta intervaller som förslag. Så om man vill undvika gubbskador tror jag inte på att följa garmins förslag...
Mina förslag på distanser blir inte så långsamma utan brukar vara för mig rimlig distansfart.
För mig blir intervall-förslagen rätt hårda, i veckans plan ligger just nu tex 19 min sammanhållen tröskel i 10k-fart+5-10s vilket jag skulle klassa som mycket hårt för mig även om jag kanske inte blir så sliten av det (jag kommer inte att följa detta förslag men lite intressant att se vad den föreslår).
Även om klockan rekommenderar vila så brukar man få upp ett förslag när man ska köra igång en aktivitet, är väl rimligt kan jag tycka?
Han Kejelcha som kom 2a på sin maratondebut har alltså aldrig sprungit ett maraton över 2 timmar på tävling.What, var det första SUB2 på ett riktigt marathon idag?!![]()
Men heller aldrig vunnit en enda mara. Det är tufft i toppen.Han Kejelcha som kom 2a på sin maratondebut har alltså aldrig sprungit ett maraton över 2 timmar på tävling.
Men heller aldrig vunnit en enda mara. Det är tufft i toppen.
Nike claimade ju 4% snabbare tid med sin första (?) Vaporfly som kom för kanske 10 år sedan. Överslagsextrapolerat borde det innebära en sänkning med ca 5 minuter på maran.Någon som vet hur mycket mellan tummen och pekfingret skornas utveckling bidragit med de senaste säg 10 åren för en elitlöpare på marathon?
Och sen dess har de utvecklats ytterligare hur mkt?Nike claimade ju 4% snabbare tid med sin första (?) Vaporfly som kom för kanske 10 år sedan. Överslagsextrapolerat borde det innebära en sänkning med ca 5 minuter på maran.