[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Interwebsen säger sedan ett drygt år att det Adidas Evo SL som är det prisvärda alternativet, om det inte är så att man är en vingelpelle för det finns de som tycker att den är instabil. Ett lite stabilare alternativ ska vara Saucony Azura. Puma Deviate (ej elite) brukar också rekommenderas av runfluencers. Och naturligtvis Asics megablast och superblast, fast de ligger högre
Jag har inte sprungit i alla skor du nämner här, men en sak att tänka på med "supertrainers" är att vissa har exponerad mellansula. Puma Deviate Nitro tex är en superskön sko, men äter grus undertill och dör om det inte är ren asfalt. Medans tex Nike fly 6 och Cloudmonster fungerar utmärkt även för grus.

Jag har inte sprungit i alla skor du nämner här, men en sak att tänka på med "supertrainers" är att vissa har exponerad mellansula. Puma Deviate Nitro tex är en superskön sko, men äter grus undertill och dör om det inte är ren asfalt. Medans tex Nike fly 6 och Cloudmonster fungerar utmärkt även för grus.
Upplever du att det trycks in grus i det exponerade skummet alltså?

Mina Deviate Nitro 2 har passerat 110 åretruntmil på varierande underlag och jag har inte sett det alls. Ett par gånger har en lite större sten (eller mindre kotte) kilat sig fast i "fickan" mitt under. Men det har bara varit att peta bort och ingen skada skedd. Jag har dock noll erfarenhet av de två senare upplagorna.

Dagsfärsk bild 🙂
20260423_163051.webp

Upplever du att det trycks in grus i det exponerade skummet alltså?

Mina Deviate Nitro 2 har passerat 110 åretruntmil på varierande underlag och jag har inte sett det alls. Ett par gånger har en lite större sten (eller mindre kotte) kilat sig fast i "fickan" mitt under. Men det har bara varit att peta bort och ingen skada skedd. Jag har dock noll erfarenhet av de två senare upplagorna.

Dagsfärsk bild 🙂
Visa bilaga 826629

20260423_164616.webp

Jag köpte version 4 i våras och fick topsa ut sten ur mellansulan efter första turen. Nu när der är sopat fungerar de utmärkt! 4an ser i jämförelse mer ut som en utpräglad asfaltssko nu.

Nu är inte Evo SL en ”äkta” supertrainer, men så här ser mina ut efter 748km på varierande underlag, så som asfalt och grusvägar.

Bilagor

• IMG_8751.webp
    IMG_8751.webp
    382.5 KB · Besök: 30
Interwebsen säger sedan ett drygt år att det Adidas Evo SL som är det prisvärda alternativet, om det inte är så att man är en vingelpelle för det finns de som tycker att den är instabil. Ett lite stabilare alternativ ska vara Saucony Azura. Puma Deviate (ej elite) brukar också rekommenderas av runfluencers. Och naturligtvis Asics megablast och superblast, fast de ligger högre i pris.
Tack! Sen jag sprang förr så har tydligen "supertrainers" dykt upp. Missade precis ett bra pris på ett par evo sl för jag skulle "sova på saken". Någon shoppade skor i princip inatt :D
Tanken var att dom ska klara av grus också, men det gör väl de flesta skor. XXL verkar ha evo sl hemma så jag får åka dit och prova.

Provade ett par Endorphin Azura häromdan. Påfallande skön passform på mina rätt smala fötter och kändes riktigt peppiga på ett kort löpbandstest.

In other news anmälde jag mig till Uppsala maraton i oktober och klickade hem ett par Superblast 2.

/J

Provade ett par Endorphin Azura häromdan. Påfallande skön passform på mina rätt smala fötter och kändes riktigt peppiga på ett kort löpbandstest.

In other news anmälde jag mig till Uppsala maraton i oktober och klickade hem ett par Superblast 2.

/J
Det är riktiga blodsugare att ta betalt på Uppsala maraton när man betalade 180kr till Riga maraton

Vet inte och vet inte om jag vill veta.
Nej, jag känner lite samma. Kenya har ca 150 st friidrottare avstängda pga av doping. Är alla andra rena tänker man, knappast. Hur stor andel åker fast är ju frågan. 10% kanske? Då borde det finnas rätt många dopade som inte åkt fast. Samtidigt vill man ju att alla ska vara rena och att allt ska vara frid och fröjd.

Någon här som har kört på Garmin Suggested Workouts över en lägre period? Hur har ni upplevt det?

Någon här som har kört på Garmin Suggested Workouts över en lägre period? Hur har ni upplevt det?
Kört det, med olika lopp som mål, i mer än ett år. Dock så följer jag det långt ifrån slaviskt, dels pga livets begränsningar dels pga att förslagen ofta känns ”sådär”. Men det är en bra ”grund” även om jag tweakar det en hel del. Nu kommer jag sannolikt gå ifrån det ännu mer då jag råkat börjat sugas in Marius Bakken-sekten…

Det finns dock ett stort problem. Om/när man hoppar över ett pass så beror det för mig oftast pga jag inte har haft tid pga jobb liknande. Dock så verkar Garmin uteslutande tolka det som ”ah, han var sliten och orkade inte träna, då får vi ta det lite lugnare” när det i själva verket är så att efter en ”ofrivillig” vilodag så är jag mer redo än om jag hade tränat dagen innan…

Nej, jag känner lite samma. Kenya har ca 150 st friidrottare avstängda pga av doping. Är alla andra rena tänker man, knappast. Hur stor andel åker fast är ju frågan. 10% kanske? Då borde det finnas rätt många dopade som inte åkt fast. Samtidigt vill man ju att alla ska vara rena och att allt ska vara frid och fröjd.
Ska man titta på globala idrotter där dopning tydligt lönar sig och det finns pengar så ska man nog inte investera så mycket i att toppen genomgående är ren. Kontrollerna håller förhoppningsvis borta en del galna avarter (öststatsdopning á la 80-talet på ffa damsidan med DDR som värsta exempel) eller EPO-erans galna blodvärden (Mr 60 % etc.), men i övrigt är det väl mer lite mer av IQ-test än dopningstest över dem. Möjligen med undantag om det kommer fram någon ny testmetod.

Senast ändrad:
Svårt att moralisera så mycket också när det för många av dom afrikanska löparna handlar om att ta sig ur fattigdom och sätta mat på bordet åt sin familj.

Det finns dock ett stort problem. Om/när man hoppar över ett pass så beror det för mig oftast pga jag inte har haft tid pga jobb liknande. Dock så verkar Garmin uteslutande tolka det som ”ah, han var sliten och orkade inte träna, då får vi ta det lite lugnare” när det i själva verket är så att efter en ”ofrivillig” vilodag så är jag mer redo än om jag hade tränat dagen innan…
Märkligt, den borde ju tvärtom (baserat på alla värden den mäter) dra slutsatsen att man är fräsch och utvilad.
Jag har använt Garmins förslag ett tag nu när jag inte har några lopp att träna inför, utan bara vill komma igång med löpningen igen efter några månaders opepp/passivitet på den fronten. Det står alltså inte så mycket på spel, och jag uppskattar att någon annan fattar beslutet kring pass. Prio är att undvika gubbskador, efter 15 års regelbunden löpning är leder etc antagligen rätt starka, men jag märkte under senaste Göteborgsvarvet att risken finns när det sade ”plopp” i vaden och jag fick hoppa som på träben den sista kilometern…

Märkligt, den borde ju tvärtom (baserat på alla värden den mäter) dra slutsatsen att man är fräsch och utvilad.
Jag har använt Garmins förslag ett tag nu när jag inte har några lopp att träna inför, utan bara vill komma igång med löpningen igen efter några månaders opepp/passivitet på den fronten. Det står alltså inte så mycket på spel, och jag uppskattar att någon annan fattar beslutet kring pass. Prio är att undvika gubbskador, efter 15 års regelbunden löpning är leder etc antagligen rätt starka, men jag märkte under senaste Göteborgsvarvet att risken finns när det sade ”plopp” i vaden och jag fick hoppa som på träben den sista kilometern…
Du kan ju köra coach och bara mata ett lopp så försöker den optimera mot den distansen på det datumet. Den fungerar ungefär som DSW (ändrar efter sömn, belastning etc) men med ett mål och olika block.

Är alla dopade nu för tiden eller är det skorna?
Följer Steve Magness på sociala medier: han pekade på tre faktorer (utöver doping då): skorna, att det går att få i sig mer energi utan magras och en större talangpool då prispengarna lockar fler yngre talanger som inriktar sig mot maraton direkt (vilket också förenklas av skorna pga förbättrad löpekonomi och mindre slitage generellt).

Väldigt många pass i låååångsam fart. Men man orkar springa klart mer då. Och varierande roliga intervallpass. Höll mig också tämligen skadefri under väldigt lång tid. Körde runstreak då så jag sprang varje dag men när den föreslog vilodag körde jag bara 1 mile i ultrarapid för att hålla streaken flytande.

Väldigt många pass i låååångsam fart. Men man orkar springa klart mer då. Och varierande roliga intervallpass. Höll mig också tämligen skadefri under väldigt lång tid. Körde runstreak då så jag sprang varje dag men när den föreslog vilodag körde jag bara 1 mile i ultrarapid för att hålla streaken flytande.
Man får ju ganska ofta "sprintar" och andra typer av korta intervaller som förslag. Så om man vill undvika gubbskador tror jag inte på att följa garmins förslag...

Mina förslag på distanser blir inte så långsamma utan brukar vara för mig rimlig distansfart.

Funkade för mig, men jag hade kanske tur. Det var alltid återhämtning före och efter i större omfattning än jag hade sett till att det var. Sen sprang jag ju tämligen ostrukturerat och ofta för fort innan antagligen.

Man får ju ganska ofta "sprintar" och andra typer av korta intervaller som förslag. Så om man vill undvika gubbskador tror jag inte på att följa garmins förslag...

Mina förslag på distanser blir inte så långsamma utan brukar vara för mig rimlig distansfart.

Tycker dock att Garmin ger rätt snälla intervall-pass. Går alltid att genomföra utan problem och utan att bli allt för sliten. Jämför man med Stravas recommended workouts så är de alltid rätt rejält mycket hårdare (fler, längre och snabbare intervaller) vilket också generellt sett verkar stämma om man läser diskussioner om Garmin vs Runna.

Nu har jag inte kört så länge, men några sprintar har jag ännu inte serverats. Korta tröskelpass är de enda kvalitetspass som klockan har föreslagit hittills.

Men jag tycker ändå att det är ganska virrigt. I min morgonrapport idag säger klockan att jag har 42 timmar återhämtning kvar efter gårdagens Bas 53:00, samtidigt som mitt Body Battery är på 95 och om jag startar ett löppass så föreslår den Bas 30:00, inte vila?

För mig blir intervall-förslagen rätt hårda, i veckans plan ligger just nu tex 19 min sammanhållen tröskel i 10k-fart+5-10s vilket jag skulle klassa som mycket hårt för mig även om jag kanske inte blir så sliten av det (jag kommer inte att följa detta förslag men lite intressant att se vad den föreslår).

Även om klockan rekommenderar vila så brukar man få upp ett förslag när man ska köra igång en aktivitet, är väl rimligt kan jag tycka?

För mig blir intervall-förslagen rätt hårda, i veckans plan ligger just nu tex 19 min sammanhållen tröskel i 10k-fart+5-10s vilket jag skulle klassa som mycket hårt för mig även om jag kanske inte blir så sliten av det (jag kommer inte att följa detta förslag men lite intressant att se vad den föreslår).

Även om klockan rekommenderar vila så brukar man få upp ett förslag när man ska köra igång en aktivitet, är väl rimligt kan jag tycka?

Jag tyckte det blev bättre när jag ändrade till att ge förslagen i puls snarare än tempo. Men samtidigt så tycker jag kanske också att 20 min tröskel inte är så hårt. Dagens pass för mig är 5*3 min, det är ju hårt men ändå lättare än ex 4*4: mindre arbetstid och mer vila.

Någon som vet hur mycket mellan tummen och pekfingret skornas utveckling bidragit med de senaste säg 10 åren för en elitlöpare på marathon?

Någon som vet hur mycket mellan tummen och pekfingret skornas utveckling bidragit med de senaste säg 10 åren för en elitlöpare på marathon?
Nike claimade ju 4% snabbare tid med sin första (?) Vaporfly som kom för kanske 10 år sedan. Överslagsextrapolerat borde det innebära en sänkning med ca 5 minuter på maran.

Nike claimade ju 4% snabbare tid med sin första (?) Vaporfly som kom för kanske 10 år sedan. Överslagsextrapolerat borde det innebära en sänkning med ca 5 minuter på maran.
Och sen dess har de utvecklats ytterligare hur mkt?

Lägger man på 5 minuter på tiden från London marathon landar man i rekordutvecklingen runt Gebrselassies rekord 2007 på 2:04:26, d.v.s. före "de nya skorna".

Tillbaka
Topp