Cykelpendling "light" 2023 - vilken cykel?

Hej!

Tänkte köpa en cykel för att börja cykelpendla till jobbet 7,5 km (enkel väg) ca 1-2 dagar i veckan. Är helt grön vad gäller cyklar (äger en Monark Karl från 2010) men börjat läsa på lite grann och nu insett att jag kan bli sittande och jämföra alternativ hela sommaren istället för att komma till skott och handla en cykel så behöver er hjälp att säga "Köp den!".

Är 187 cm lång, vill ha en snabb, lättrampad cykel som gör att man inte kommer fram genomsvett till jobbet. Platt väg förutom en rejäl backe, 500m o kanske 25m höjdskillnad. Utför på väg till jobbet. Kommer inte att cykla december-mars, vill dock ha möjlighet att sätta dit skärmar om jag får smak för det och börjar cykla även vid sämre väder. Vill köpa en bra cykel som håller i 10+ år. Ska kräva minimalt med underhåll då jag är av naturen lat och på sin höjd kommer att tvätta den och smörja kedjan 2 ggr per år. Flexibel budget med tak runt 12000 men vill få så mycket för pengarna som möjligt. Köper gärna online och utländska webbutiker om det ger bra värde för pengarna.

Listar en hel radda alternativ här. Är det någon av dessa jag ska köpa eller någon jag absolut ska undvika? Eller kanske finns det något bättre alternativ?

Canyon Roadlite 4
Canyon Commuter 5
Nishiki Comp Nine
Trek FX 3 Disc
White SC Comp Advent
Orbea Carpe 15
Orbea Carpe 20
Orbea Vector 20
Specialized Sirrus 3.0
Tunturi RX 900
Cannondale Quick Disc 4

Tacksam för all input för att hjälpa till att bota beslutsångesten.

Jag hade nog gått för något liknande Canyon Commutern som du länkar till. Belt drive är vad jag har förstått i stort sätt underhållsfritt.

Svettig kommer du att bli oavsett så det är ingen idé att försöka undvika det. Bara en förvarning.

Var låser du cykeln? White SC Comp Advent har ju fördelen att inte vara riktigt lika stöldbegärlig...

Du verkar ju framförallt kolla på cyklar utan framväxel och med singelklinga. Så för att öka på beslutsångesten så tipsar jag om att även Specialized Sirrus finns med singelklinga under namnet Specialized Sirrus X.
2.0 med Advent 8 spd
3.0 med Advent 9 spd & clutch
3.0 EQ med Deore 11 spd, skärmar, pakethållare och navdynamo.

Senast ändrad:
Allt du skriver talar för single speed alt fixie. Den där pendlingen går bra utan växlar.
Ja, alltså hade inte varit för den där jäkla backen så hade det nog varit ett alternativ. Men nerför går det lätt i 50+ km/h så utan att ha provat nån fixie känns det inte helt rätt där. Och oväxlat uppför är nog inte helt idealt tänker jag. Men underhållsmässigt vore det klockrent.

köp en brompton. du hamnar gärna ändå där till slut. på din gamla kan du sätta dubbdäck?
Nja, hade jag bott i Stockholm och pendlat i stadstrafik så kanske men jag har faktiskt svårt att se fördelen med en sådan, fast du får gärna motivera :). Har cyklat ett par gånger med Monarken men det är verkligen inget nöje, maken till trögtrampat har jag inte varit med om.

Jag hade nog gått för något liknande Canyon Commutern som du länkar till. Belt drive är vad jag har förstått i stort sätt underhållsfritt.

Svettig kommer du att bli oavsett så det är ingen idé att försöka undvika det. Bara en förvarning.
Lite av min favorit i listan ovan också. Tyvärr verkar det vara nån månads leveranstid på dessa i nuläget.
Jo, inser att T-shirtbyte nog blir nödvändigt men slipper gärna dusha iaf.

Du verkar ju framförallt kolla på cyklar utan framväxel och med singelklinga. Så för att öka på beslutsångesten så tipsar jag om att även Specialized Sirrus finns med singelklinga under namnet Specialized Sirrus X.
2.0 med Advent 8 spd
Jo precis, har förstått att det är att föredra rent underhållsmässigt och jag behöver inget överflöd av växlar. Har faktiskt sett de du listar också, men tog inte med X-varianten då de hade tjockare däck än vad som kändes idealt fast det kanske spelar mindre roll? Den sista du länkar känns som ett riktigt bra alternativ.

Var låser du cykeln? White XC Comp Advent har ju fördelen att inte vara riktigt lika stöldbegärlig...

2.0 med Advent 8 spd
Låser i förråd här hemma och i stängt cykelförråd på jobbet, förhållandevis stöldsäkert båda två.

Kan ju tillägga att den nya cykeln kommer att vara allt-i-allo cykel också (stranden, affären nån gång då o då) så den kommer väl att låsas på mer random ställen ibland. Den gamla Monarken kommer jag inte att behålla.

Jo precis, har förstått att det är att föredra rent underhållsmässigt och jag behöver inget överflöd av växlar.
Man slipper justering av framväxeln, vajerbyte till framväxeln och att slippa tänka på om det är läge att växla fram eller bak. Men man förlorar möjligheten att enkelt växla ner på framväxeln i en uppförsbacke trotts lite belastning vilket går något enklare än med bakväxeln och så blir det en något snedare kedjelinje vilket ger lite mer slitage på drivlinan, men inget som kommer märkas nämnvärt med så kort pendling, så sällan under en så liten del av året.

Har faktiskt sett de du listar också, men tog inte med X-varianten då de hade tjockare däck än vad som kändes idealt fast det kanske spelar mindre roll? Den sista du länkar känns som ett riktigt bra alternativ.
Bredare däck ger ju lägre rullmotstånd...
Sen är väl inte Pathfinder Sport det mest lättrullade däcket (Pathfinder Pro presterar dock bra hos BRR, så Sport rullar nog inte dåligt heller även om billigare gummiblandning antagligen gör det något mer trögrullat), men de mest lättrullade däcken får du inte på någon annan cykel i den här prisklassen heller. Som tur är så är ju däck något av det absolut lättaste att byta ut på en cykel.

Senast ändrad:
Det är en envägskoppling som hjälper bakväxeln att hålla kedjespänningen i stökigare terräng.
Ah, tack!

Man slipper justering av framväxeln, vajerbyte till framväxeln och att slippa tänka på om det är läge att växla fram eller bak. Men man förlorar möjligheten att enkelt växla ner på framväxeln i en uppförsbacke trotts lite belastning vilket går något enklare än med bakväxeln och så blir det en något snedare kedjelinje vilket ger lite mer slitage på drivlinan, men inget som kommer märkas nämnvärt med så kort pendling, så sällan under en så liten del av året.

Bredare däck ger ju lägre rullmotstånd...
Sen är väl inte Pathfinder Sport det mest lättrullade däcket (Pathfinder Pro presterar dock bra hos BRR, så Sport rullar nog inte dåligt heller även om billigare gummiblandning antagligen gör det något mer trögrullat), men det får du inte på någon annan cykel i den här prisklassen heller. Som tur är så är ju däck något av det absolut lättaste att byta ut på en cykel.
Det var som tusan, bredare däck rullar alltså lättare (om de är ordentligt pumpade då). Det trodde jag ju verkligen inte!

Det var som tusan, bredare däck rullar alltså lättare (om de är ordentligt pumpade då). Det trodde jag ju verkligen inte!
Bredare däck ger dock lite mer luftmotstånd, men det kommer framförallt att spela roll i högre hastigheter då luftmotståndet är i kvadrat mot hastigheten. Vill du inte bli allt för svettig så är det inte så relevant vad som händer vid höga hastigheter.
Bredare däck är också lite tyngre än smalare däck av samma modell, högre vikt gör att det krävs mer energi för att cykla upp för uppförsbackar. Så köp ingen fatbike för asfaltspendling, men att en cykel med låg vikt har ganska så lättrullade däck på "hela" 42mm bör inte heller ta bort den som ett alternativ.

Viktigare än bredd på däcken är vad det är för däck då det skiljer en hel del i rullmotstånd mellan olika modeller.

Mycket viktigare för aerodynamiken än däckbredden är kroppspositionen och därmed cykelns geometri.

Tack för alla svar så långt, mycket bra input! Men ni gör ju inte valet lättare direkt, nu har ju listan med alternativ blivit ännu längre :)
Alla länkade cyklar är bra! Inga bojsänken. Du blir nästan säkert nöjd med vilken som! Försök att provcykla lite olika cyklar för att se vad du gillar!

Bredare däck ger dock lite mer luftmotstånd, men det kommer framförallt att spela roll i högre hastigheter då luftmotståndet är i kvadrat mot hastigheten. Vill du inte bli allt för svettig så är det inte så relevant vad som händer vid höga hastigheter.
Bredare däck är också lite tyngre än smalare däck av samma modell, högre vikt gör att det krävs mer energi för att cykla upp för uppförsbackar. Så köp ingen fatbike för asfaltspendling, men att en cykel med låg vikt har ganska så lättrullade däck på "hela" 42mm bör inte heller ta bort den som ett alternativ.

Viktigare än bredd på däcken är vad det är för däck då det skiljer en hel del i rullmotstånd mellan olika modeller.

Mycket viktigare för aerodynamiken än däckbredden är kroppspositionen och därmed cykelns geometri.

Alla länkade cyklar är bra! Inga bojsänken. Du blir nästan säkert nöjd med vilken som! Försök att provcykla lite olika cyklar för att se vad du gillar!
Tog mig ut till Sportson och XXL i eftermiddags. Inget ordentligt provcyklande men provsatt iaf en del. Nishiki, Specialized och Trek på Sportson och White på XXL. Det som kändes bäst var Trek FX 3.0 (ca 12500) samt White SC Lite (ca 7500). Kom dock till insikt att det är sjukt breda styren på dessa cyklar, måste ju bli ett jäkla luftmotstånd.

Har fortsatt läsa lite i andra köpråds-trådar här och med intrycken från dagen är nu de hetaste kandidaterna istället något åt gravel-hållet, typ:
Cannondale Topstone 4
White GX Lite Claris

Finns det några nackdelar med en gravel jämfört med hybriderna jag tittat på tidigare? Vilken kommer upplevas som snabbast/mest lättcyklad?

Kom dock till insikt att det är sjukt breda styren på dessa cyklar, måste ju bli ett jäkla luftmotstånd.
Styret kan lätt kapas till önskad bredd. Går alltid att ta bort en bit styre, men aldrig att lägga till mer, därför säljs styren så breda.

Finns det några nackdelar med en gravel jämfört med hybriderna jag tittat på tidigare?
En del av hybriderna du listat är ju snarare flat bar gravels och då blir ju snarare frågan om det finns några nackdelar med bockstyre.

De flesta moderna cyklar med bockstyre har kombinerade växel och bromsreglage sk. briefters. Briefters är dyra. Cyklar med briefters blir dyra, reservdelar är dyra och om växelmekanismen går sönder måste du eventuellt byta ut bromshandtaget också och vice versa. Briefters för hydrauliska skivbromsar är ännu dyrare, inom din budget har gravel cyklarna mekaniska skivbromsar med sämre känsla, modulation & bromsverkan.
Briefters för Shimano Nexus eller Alfine finns inte. De få gravels som finns med remdrift har oftast bar end shifters vilket betyder att det inte går att växla från tops eller hoods utan att handen måste tas från styret eller vara i dropsen för att växla. Även med briefters så går det inte att vare sig bromsa eller växla från topsen.

Bockstyren har mindre plats för lampor, cykeldatorer, ringklockor, tempopinnar eller vad du kan tänkas vilja ha på styret. Det blir mindre utrymme att lasta över framhjulet i styrväska, randonneurväska, på flak, i korg m.m.

En cykel med bockstyre kan vara svårare att kontrollera på ojämnt underlag så som snö eller skogsstigar.

Oaktat styret så är det i regel lite enklare att hitta fästen för stänkskärmar och pakethållare på hybrider, men det finns även på en hel del gravel cyklar.

Vilken kommer upplevas som snabbast/mest lättcyklad?
Det finns cyklar med rakt styre som har en geometri vilken ger en mer aerodynamisk position än andra cyklar i bocken, så det beror lite på även om graveln med bockstyre i regel kommer att ge en mycket mer aerodynamisk position. Sen beror det ju på hur aerodynamisk position du cyklar i också. Att hålla i topsen på ett bockstyre är ju lika aerodynamiskt som att hålla i ett rakt styre...

Har fortsatt läsa lite i andra köpråds-trådar här och med intrycken från dagen är nu de hetaste kandidaterna istället något åt gravel-hållet, typ:
Cannondale Topstone 4
White GX Lite Claris
För lite mer beslutsångest så har du ju också
BERGAMONT GRANDURANCE RD 3 & 4
Canyon Grizl 6 (lite över budget)
Cinelli Zydeco
Cube Nuroad (FE)
Ghost Roadrage (EQ)
GT Grade Elite
KONA ROVE
Marin Nicasio
Nishiki Detour
Serious Gravix
Serious Valparola
TRIBAN GRVL 120 & 520 Apex
VITUS SUBSTANCE 2 & V-2
och en massa andra...

Senast ändrad:
Styret kan lätt kapas till önskad bredd. Går alltid att ta bort en bit styre, men aldrig att lägga till mer, därför säljs styren så breda.

En del av hybriderna du listat är ju snarare flat bar gravels och då blir ju snarare frågan om det finns några nackdelar med bockstyre.

De flesta moderna cyklar med bockstyre har kombinerade växel och bromsreglage sk. briefters. Briefters är dyra. Cyklar med briefters blir dyra, reservdelar är dyra och om växelmekanismen går sönder måste du eventuellt byta ut bromshandtaget också och vice versa. Briefters för hydrauliska skivbromsar är ännu dyrare, inom din budget har gravel cyklarna mekaniska skivbromsar med sämre känsla, modulation & bromsverkan.
Briefters för Shimano Nexus eller Alfine finns inte. De få gravels som finns med remdrift har oftast bar end shifters vilket betyder att det inte går att växla från tops eller hoods utan att handen måste tas från styret eller vara i dropsen för att växla. Även med briefters så går det inte att vare sig bromsa eller växla från topsen.

Bockstyren har mindre plats för lampor, cykeldatorer, ringklockor, tempopinnar eller vad du kan tänkas vilja ha på styret. Det blir mindre utrymme att lasta över framhjulet i styrväska, randonneurväska, på flak, i korg m.m.

En cykel med bockstyre kan vara svårare att kontrollera på ojämnt underlag så som snö eller skogsstigar.

Oaktat styret så är det i regel lite enklare att hitta fästen för stänkskärmar och pakethållare på hybrider, men det finns även på en hel del gravel cyklar.

Det finns cyklar med rakt styre som har en geometri vilken ger en mer aerodynamisk position än andra cyklar i bocken, så det beror lite på även om graveln med bockstyre i regel kommer att ge en mycket mer aerodynamisk position. Sen beror det ju på hur aerodynamisk position du cyklar i också. Att hålla i topsen på ett bockstyre är ju lika aerodynamiskt som att hålla i ett rakt styre...

För lite mer beslutsångest så har du ju också
BERGAMONT GRANDURANCE RD 3 & 4
Canyon Grizl 6 (lite över budget)
Cube Nuroad (FE)
Ghost Roadrage (EQ)
GT Grade Elite
KONA ROVE
Marin Nicasio
Nishiki Detour
Serious Gravix
Serious Valparola
TRIBAN GRVL 120 & 520 Apex
och en massa andra...
Tack för ett otroligt uttömmande och lärorikt svar! Men det där sista stycket var inte snällt.... :)

Om du fick välja EN (eller max två då) av ovanstående, utan hänsyn till kostnad, vad skulle valet falla på då?

Men det där sista stycket var inte snällt.... :)

Om du fick välja EN (eller max två då) av ovanstående, utan hänsyn till kostnad, vad skulle valet falla på då?
Haha, farligt att surfa in på cykelforum...

Jag hade valt två av de många som jag inte räknade upp: RENNSTAHL Rohloff Gravel Bike, POISON Phosphorus men de är också helt orimligt dyra...

Finns inte helt orimligt dyra Gravels med Gates Carbon också: Priority Apollo & Shand LEVERET.

Men om jag skulle hålla mig till din budgeten så hade jag köpt Serious Valparola X Disc Hydro då det är den enda med hydrauliska bromsar, vilket jag prioriterar väldigt högt alternativt Bergamont Grandurance RD 3 (lite över på 12 790 kr) med navdynamo som jag också prioriterar väldigt högt. Men då cyklar jag på vintern också...

Senast ändrad:
Nja, hade jag bott i Stockholm och pendlat i stadstrafik så kanske men jag har faktiskt svårt att se fördelen med en sådan, fast du får gärna motivera :). Har cyklat ett par gånger med Monarken men det är verkligen inget nöje, maken till trögtrampat har jag inte varit med om.
brompton för att vissa cyklar har ett unikt mervärde och är därför bra att starta med och bygga sin cykelpark sas runt. den är en riktig problemlösare, och kommer utan vidare och med stor glädje lösa det pendlingsupplägg du beskriver, plus tusen andra.

en i många fall avgörande fördel många inte tänker på är att man slipper låsa sin favvocykel ute, och oroa sig för att någon kommer förbi med en vinkelslip.

även en monark minicykel går att få snabb, det har vi sett klassiska exempel på här på happy, men i sina grundutföranden är en brompton som en bmw jämfört med en trabant. med din brompton rundar du utan vidare gemene svensson-hybrid.

så därför flaggar jag för att börja med en brompton, och sedan se vad som kan villhövas mer:)

Köp en pendlarhybrid, vilken som helst du listar blir bra. Ta den du tycker är snygg. Skulle jag köpa en ny cykel idag skulle jag personligen köpa en Nishiki Rush. Kan ju finnas en poäng i att köpa av en cykelhandlare om du inte gillar att meka.

Cykla 1-2 dagar i veckan 7 km på sommaren med möjlighet till låst förvaring. Jag tror inte du behöver vare sig en gravel eller brompton för det, känns lite overkill.

Jag hade en Nishiki Rush i två år som tyvärr blev stulen i vintras. Nu har jag en ny likadan så jag har varit nöjd i alla fall. Mina krav var hydrauliska bromsar, 1x växelsystem, relativt lätt, möjlighet för skärmar. Har inget att klaga på egentligen förutom att den är snygg och med det stöldbegärlig?! ;)
Kan tillägga att jag cyklar ca 8km (2x4km) varje dag, sommar som vinter.

Har en Cannondale quick 4 och är supernöjd med den! Tycker växlarna och bromsarna fungerar bra, inte kärvat eller gjort ifrån sig märkliga ljud. Känns balanserad och styrningen går bra. Har prövat att trycka ut rejält med kraft i högsta växeln, märkte inte av några bekymmer eller kände att den var skör. Ramen är ju i aluminium och gaffeln i stål, vilket gör att den så klart blir tyngre än en ram i kolfiber.

Så jag resonerade när jag köpte den var att jag ville ha en cykel som jag kände mig någorlunda bekväm att använda dagligen utan att behöva oroa mig supermycket, alltså sätta i cykelställ bredvid andras cyklar, åka över ojämn mark, fara omkring på generellt. Den är såklart stöldbegärlig, men jag känner mig fullt bekväm med att ha den låst utanför centralstationen i Lund i åtminstone några timmar (men inte över natten), något jag inte skulle våga göra med min landsvägscykel eller en fräsigare cykel i kolfiber. En cykel som inte är begränsad helt enkelt.

Samtidigt ville jag ha en cykel som kändes snabb och sportig, vilket jag upplever att den är, jämfört med de flesta andra stadscyklar då. Har cyklat på en Sirrus X Comp Carbon från 2019 ganska många gånger, märkbart snabbare och sportigare (och ca 6 tusen dyrare), men samtidigt inte en cykel jag skulle känna mig bekväm att använda utan att oroa mig för att den skulle bli stulen, eller att om något gick sönder skulle det bli en enorm ekonomisk katastrof.

Jag kan (anekdotiskt) bekräfta att Quick 4 och Sirrus är bra cyklar, hoppas det hjälper lite. Lycka till i jakten! :)

Det som kändes bäst var Trek FX 3.0 (ca 12500) samt White SC Lite (ca 7500).
Fanns det ingen White SC Comp Advent att testa? Den var du ju inne på här först. Eller föredrog du SC Lite trots framväxel?
SC Comp Advent är ju riktigt prisvärd jämfört med de andra cyklarna i tråden och finns att hämta i butik idag i M & L...

Senast ändrad:
Haha, farligt att surfa in på cykelforum...

Jag hade valt två av de många som jag inte räknade upp: RENNSTAHL Rohloff Gravel Bike, POISON Phosphorus men de är också helt orimligt dyra...

Finns inte helt orimligt dyra Gravels med Gates Carbon också: Priority Apollo & Shand LEVERET.

Men om jag skulle hålla mig till din budgeten så hade jag köpt Serious Valparola X Disc Hydro då det är den enda med hydrauliska bromsar, vilket jag prioriterar väldigt högt alternativt Bergamont Grandurance RD 3 (lite över på 12 790 kr) med navdynamo som jag också prioriterar väldigt högt. Men då cyklar jag på vintern också...
Ja, närmast oändliga valmöjligheter. Har varit och provat en gravel med bockstyre idag men nä, hade det varit för 20 år sedan så kanske men lite för obekväm sittställning med tanke på nuvarande cykelvana. Så nu har jag iaf konstaterat att det är hybrid som gäller trots allt.

brompton för att vissa cyklar har ett unikt mervärde och är därför bra att starta med och bygga sin cykelpark sas runt. den är en riktig problemlösare, och kommer utan vidare och med stor glädje lösa det pendlingsupplägg du beskriver, plus tusen andra.

en i många fall avgörande fördel många inte tänker på är att man slipper låsa sin favvocykel ute, och oroa sig för att någon kommer förbi med en vinkelslip.

även en monark minicykel går att få snabb, det har vi sett klassiska exempel på här på happy, men i sina grundutföranden är en brompton som en bmw jämfört med en trabant. med din brompton rundar du utan vidare gemene svensson-hybrid.

så därför flaggar jag för att börja med en brompton, och sedan se vad som kan villhövas mer:)
Jag tror säkert du har en poäng och det hade varit kul att testa en. Tror dock steget till "cykelpark" där hemma är rätt långt och jag kanske äger en brompton i framtiden vem vet? Men väljer nog ändå att börja från andra hållet.

Köp en pendlarhybrid, vilken som helst du listar blir bra. Ta den du tycker är snygg. Skulle jag köpa en ny cykel idag skulle jag personligen köpa en Nishiki Rush. Kan ju finnas en poäng i att köpa av en cykelhandlare om du inte gillar att meka.

Cykla 1-2 dagar i veckan 7 km på sommaren med möjlighet till låst förvaring. Jag tror inte du behöver vare sig en gravel eller brompton för det, känns lite overkill.
Du har rätt. Har provkört lite mer idag. Provat två från just Nishiki, en Pro SLD och en Pro Air. Dessutom en Cannondale Topstone (27000, långt över budget, men det var den Gravel som fanns med bockstyre). Nishiki Pro Air var överlägset bäst. De hade Nishiki Rush också, men inte för provkörning där och då. Gillade dock de smala däcken på Pro Air så tror ändå jag föredragit den.

Jag hade en Nishiki Rush i två år som tyvärr blev stulen i vintras. Nu har jag en ny likadan så jag har varit nöjd i alla fall. Mina krav var hydrauliska bromsar, 1x växelsystem, relativt lätt, möjlighet för skärmar. Har inget att klaga på egentligen förutom att den är snygg och med det stöldbegärlig?! ;)
Kan tillägga att jag cyklar ca 8km (2x4km) varje dag, sommar som vinter.
Yes, samma svar som till Fundadores ovan. Och jag håller med, Nishiki Rush är ruskigt snygg!

Ja, närmast oändliga valmöjligheter. Har varit och provat en gravel med bockstyre idag men nä, hade det varit för 20 år sedan så kanske men lite för obekväm sittställning med tanke på nuvarande cykelvana. Så nu har jag iaf konstaterat att det är hybrid som gäller trots allt.

Jag tror säkert du har en poäng och det hade varit kul att testa en. Tror dock steget till "cykelpark" där hemma är rätt långt och jag kanske äger en brompton i framtiden vem vet? Men väljer nog ändå att börja från andra hållet.

Du har rätt. Har provkört lite mer idag. Provat två från just Nishiki, en Pro SLD och en Pro Air. Dessutom en Cannondale Topstone (27000, långt över budget, men det var den Gravel som fanns med bockstyre). Nishiki Pro Air var överlägset bäst. De hade Nishiki Rush också, men inte för provkörning där och då. Gillade dock de smala däcken på Pro Air så tror ändå jag föredragit den.

Yes, samma svar som till Fundadores ovan. Och jag håller med, Nishiki Rush är ruskigt snygg!

Ja ska du mest cykla i finväder tror jag de smala däcken är helt OK. Låter som ett bra val!

Har en Cannondale quick 4 och är supernöjd med den! Tycker växlarna och bromsarna fungerar bra, inte kärvat eller gjort ifrån sig märkliga ljud. Känns balanserad och styrningen går bra. Har prövat att trycka ut rejält med kraft i högsta växeln, märkte inte av några bekymmer eller kände att den var skör. Ramen är ju i aluminium och gaffeln i stål, vilket gör att den så klart blir tyngre än en ram i kolfiber.

Så jag resonerade när jag köpte den var att jag ville ha en cykel som jag kände mig någorlunda bekväm att använda dagligen utan att behöva oroa mig supermycket, alltså sätta i cykelställ bredvid andras cyklar, åka över ojämn mark, fara omkring på generellt. Den är såklart stöldbegärlig, men jag känner mig fullt bekväm med att ha den låst utanför centralstationen i Lund i åtminstone några timmar (men inte över natten), något jag inte skulle våga göra med min landsvägscykel eller en fräsigare cykel i kolfiber. En cykel som inte är begränsad helt enkelt.

Samtidigt ville jag ha en cykel som kändes snabb och sportig, vilket jag upplever att den är, jämfört med de flesta andra stadscyklar då. Har cyklat på en Sirrus X Comp Carbon från 2019 ganska många gånger, märkbart snabbare och sportigare (och ca 6 tusen dyrare), men samtidigt inte en cykel jag skulle känna mig bekväm att använda utan att oroa mig för att den skulle bli stulen, eller att om något gick sönder skulle det bli en enorm ekonomisk katastrof.

Jag kan (anekdotiskt) bekräfta att Quick 4 och Sirrus är bra cyklar, hoppas det hjälper lite. Lycka till i jakten! :)
Tack för bra input! Testade som sagt en Cannondale Gravel idag. Bra cykel utan tvekan men bockstyret går bort i nuläget. De hade tyvärr inga Cannondale hybrider med platt styre att testa men hade gärna gjort det.
Fanns det ingen White SC Comp Advent att testa? Den var du ju inne på här först. Eller föredrog du SC Lite trots framväxel?
SC Comp Advent är ju riktigt prisvärd jämfört med de andra cyklarna i tråden och finns att hämta i butik idag i M & L...
Nä, SC Comp Advent fanns inte i Helsingborgsbutiken igår iaf. Provsatt bara och cyklade inget igår tyvärr så det är väl egentligen inte värt så mycket.
Ja ska du mest cykla i finväder tror jag de smala däcken är helt OK. Låter som ett bra val!
Ja, nu ska jag bara övertyga mig själv om att det är värt att lägga 16000 på en cykel fast jag trodde hälften skulle va nog från början. Varför slutar det alltid såhär när man ska handla prylar.... :)

Har varit och provat en gravel med bockstyre idag men nä, hade det varit för 20 år sedan så kanske men lite för obekväm sittställning med tanke på nuvarande cykelvana.
Sen beror det ju på hur aerodynamisk position du cyklar i också.
Som sagt så är det ju i främsta hand kroppen som begränsar aerodynamiken... ?

Provat två från just Nishiki, en Pro SLD och en Pro Air. Nishiki Pro Air var överlägset bäst. Gillade dock de smala däcken på Pro Air så tror ändå jag föredragit den.
Ja, nu ska jag bara övertyga mig själv om att det är värt att lägga 16000 på en cykel fast jag trodde hälften skulle va nog från början.

Gillar du Nishikis Pro ram, kan tänka dig att spendera 16 000 kronor och vill ha lågt underhåll så är ju en Nishiki Pro BLT det självklara valet! 15 495 kronor, så då har du råd med ett par slicks i valfri bredd också! Alla Nishiki Pro kommer med samma fälgar, enligt deras hemsida. Däck är förvrukningsvara, de kommer slitas ut efter ett tag ändå, slits däcken inte ut så föråldras de ändå...

Nä, SC Comp Advent fanns inte i Helsingborgsbutiken igår iaf.
Skall finnas enligt hemsidan, så borde gå att köpa och hämta i butik. Sen att det inte finns någon monterad att testa är ju lite tråkigt. Som tur är så är ju allt förutom drivlinan samma som på SC Lite, så gillade du den kommer du nog gilla SC Lite Advent också!

Senast ändrad:
Som sagt så är det ju i främsta hand kroppen som begränsar aerodynamiken... ?

Gillar du Nishikis Pro ram, kan tänka dig att spendera 16 000 kronor och vill ha lågt underhåll så är ju en Nishiki Pro BLT det självklara valet! 15 495 kronor, så då har du råd med ett par slicks i valfri bredd också!

Skall finnas enligt hemsidan, så borde gå att köpa och hämta i butik. Sen att det inte finns någon monterad att testa är ju lite tråkigt. Som tur är så är ju allt förutom drivlinan samma som på SC Lite, så gillade du den kommer du nog gilla SC Lite Advent också!
Jaha, då har jag handlat cykel... Provkörde ett par till idag bl.a. en Specizlized Sirrus 3.0, en Nishiki Rush och en Nishiki City 707. Den senare har remdrift. Mycket bekvämt, mjukt och ljudlöst att cykla med. Dock föll inte navväxeln mig riktigt i smaken. Och sen ligger ordinarie pris runt 17k.

Blev faktiskt en av de jag listade i första inlägget, nämligen Trek FX 3 Disc fast med EQ-tillägget, Trek FX 3 Disc EQ (men pakethållaren har jag redan plockat bort). Känns snabb, bekväm, relativt lätt och är en slant billigare än Nishiki Pro Air'en. Betalade 12495 vilket var nästan inom initial budget. Jungfruturen avklarad, 9 km från cykelaffären o hem. Mycket nöjd så långt.

Slutligen, stort tack alla i tråden för mycket bra råd och lärorik info!

Senast ändrad:
Jaha, då har jag handlat cykel... Provkörde ett par till idag bl.a. en Specizlized Sirrus 3.0, en Nishiki Rush och en Nishiki City 707. Den senare har remdrift. Mycket bekvämt, mjukt och ljudlöst att cykla med. Dock föll inte navväxeln mig riktigt i smaken. Och sen ligger ordinarie pris runt 17k.

Blev faktiskt en av de jag listade i första inlägget, nämligen Trek FX 3 Disc fast med EQ-tillägget, Trek FX 3 Disc EQ (men pakethållaren har jag redan plockat bort). Känns snabb, bekväm, relativt lätt och är en slant billigare än Nishiki Pro Air'en. Betalade 12495 vilket var nästan inom initial budget. Jungfruturen avklarad, 9 km från cykelaffären o hem. Mycket nöjd så långt.

Slutligen, stort tack alla i tråden för mycket bra råd och lärorik info!
Hej! Läste igenom hela denna tråd nu och mycket bra info. Är i samma läge som du var när du startade tråden. Var och kikade på en Trek Fx3 idag, riktigt snygg! Är nog på väg att slå till. Är du nöjd med cykeln? Något man bör veta innan man slår till?

H
Hej! Läste igenom hela denna tråd nu och mycket bra info. Är i samma läge som du var när du startade tråden. Var och kikade på en Trek Fx3 idag, riktigt snygg! Är nog på väg att slå till. Är du nöjd med cykeln? Något man bör veta innan man slår till?
Hej
Jodå, jag var nöjd med cykeln. Men det hela tog vändningen att jag snabbt blev så pass biten av cyklingen att jag redan efter ett par månader sålde den (med massa tusenlappar förlorade på den affären...) och köpte mig en racer/endurance (TREK Domane AL4) istället. Den använder jag för både träning och cykelpendling. Till affären funkar den dock ganska dåligt.

FX3'an är en bra cykel. Bekväm, smidig, snygg och skön att cykla på. Mitt enda bekymmer med den var att utväxlingen passade sämre när man körde lite fortare. Hade gärna sett lite större klinga på framdrevet då man annars får hålla rätt hög trampfrekvens vid 30+ km/h.

FX3'an är en bra cykel. Bekväm, smidig, snygg och skön att cykla på. Mitt enda bekymmer med den var att utväxlingen passade sämre när man körde lite fortare. Hade gärna sett lite större klinga på framdrevet då man annars får hålla rätt hög trampfrekvens vid 30+ km/h.
Vad hade din FX3a för utväxling?
För enl den beskrivning jag har hittat skall den ha 42/11 som tyngsta växel och då borde det inte vara några problem att ens med måttlig kadens trampa 35-40 km/h.

vid pendling är min erfarenhet att högre utväxling kan kännas rätt, visserligen korta stunder, än vad jag skulle använda på en längre runda.

det är också på olika sätt bra om framklingan är tillräckligt stor så att 11t inte onödigtvis kommer till användning. #käpphäst

högsta växeln 11t på fx3 är på 98 växeltum. vore respektabelt om det inte råkade vara 11t. nästa växel 13t ger 90. det skall inte så mycket medvind eller nedförsbacke för att vilja gå vidare från den...

Senast ändrad:
Skillnaden mellan 40 och 42 är mindre än 5%
så jag vidhåller det jag skrev i #30
Stämmer bra. Jag kollade själv på att byta framkransen på min men då just 42 var maximal storlek kändes det meningslöst. Sen om det är ett problem eller inte beror ju på vilken kadens du känner dig bekväm med. Att hålla en kadens på 75-80 är inte helt självklart som ny cykelpendlare.

Vid "normal" pendling är det säkert ett rätt litet problem. För min del som uppenbarligen gillar att trycka på lite och dra nytta av nedförsbackarna på bästa sätt kände jag att det var, om inte begränsande, så i alla fall irriterande nog för att känna att cykeln inte var riktigt optimal i det avseendet.

Till jacwes blir tipset iaf från min sida att provcykla den även i lite högre hastigheter om du tänkt använda den så. Och även att fundera på om du vill ha en "snabbare" cykel direkt. Är du ute efter en allt-i-allo som även ska funka på turen till affären och kanske även en barnstol på så blir nog FX3'an klockren.

För mig stod valet mellan FX3an och Sirrus 3.0, efter din kommentar och lite efterforskning samt det faktum att det kan bli lite tråningscykling utöver pendling potentiellt och jag gillar att trycka på så blev det en Sirrus pga den högre utväxlingen. Det är verkligen en djungel detta med cyklar för den oinvigde - men hoppas på att det blir bra.

Nästa steg blir att fixa vinterdäck till den - har hört både att man ska ha på båda och att det räcker med framdäcket. Någon som har tankar här?

Nästa steg blir att fixa vinterdäck till den - har hört både att man ska ha på båda och att det räcker med framdäcket. Någon som har tankar här?
Ytterligare ett alternativ:
Dubbdäck fram och dubbfritt vinterdäck bak
Jag vet de som är nöjda med den kombon, men då ffa för pendling på sopsaltade cykelbanor
De dubbfria vinterdäck jag känner till är
Michelin Stargrip: mer skrivet om dem här.
Continental Top Contact Winter II Premium:

Tillbaka
Topp