Bygga Enduro/Trail

Bygga Enduro/Trail
Okej, ni har fattat det rätt, men jag är inget proffs på tyska sidor, det kan väl inte vara speciellt stor skillnad på bike discount och bikester förutom priser, kvaliten på produkter är väl samma om jag har förstått rätt. Sen att frakten är längre samt dyrare möjligen tull

Produkter är samma, frakten är försumbar på dina priser. Tull finns inte inom EU. På några sidor måste man välja Sverige som land för att får upp svensk moms, som är högre än tysk, och frakt till Sverige.

När jag bygger cykel beställer jag hos flera tyskar, beroende på sortimentet och priser.

Bygga Enduro/Trail
Produkter är samma, frakten är försumbar på dina priser. Tull finns inte inom EU. På några sidor måste man välja Sverige som land för att får upp svensk moms, som är högre än tysk, och frakt till Sverige.

När jag bygger cykel beställer jag hos flera tyskar, beroende på sortimentet och priser.
Okej då är jag med!

Bygga Enduro/Trail

Japp, prismatcha och lägg lite tid på att leta runt. Sidorna har erbjudanden titt som tätt likt xxl, ha lite is i magen så kan man göra klipp.

Bygga Enduro/Trail
Att bygga en gen 6 går nästan för fort pga interna kanaler. Men en fin hoj är det! Jag ska byta färg på dekalerna på gaffeln bara så är den klar ?
IMG_1429.jpeg

IMG_1449.jpeg

Bygga Enduro/Trail
Okej. Så det är inte stor skillnad på en lyrik ultimate och en fox 36 factory?
Lyrik/36 och Zeb/38 är nog mest tycke och smak. Dock ska det sägas att RS kan man serva vart som helst, men Fox har varit lite stökiga med det. Hört om folk som fått skicka till både UK, Danmark eller åtminstone Järvsö.

Bygga Enduro/Trail
Lyrik/36 och Zeb/38 är nog mest tycke och smak. Dock ska det sägas att RS kan man serva vart som helst, men Fox har varit lite stökiga med det. Hört om folk som fått skicka till både UK, Danmark eller åtminstone Järvsö.
Exakt och här i sundsvall där jag bor är det bara en grabb på Catu Bikes som kan i hela stan...

Bygga Enduro/Trail
så är magura bättre än shimano eller sram eller är det mest efter känsla?
Det finns nog inget rätt svar på frågan vilken som är bäst, det är känslan och dina egna preferenser som avgör vilken man gillar. Det som verkar vara sant är att Maguras billigare bromsar har handtag som lätt går av om man krashar.
Shimano upplever många som "av och på" alltså mer direkt bromsverkan. Magura och SRAM upplevs ha mer modulation, alltså att bromsverkan kommer mer gradvis.

Bygga Enduro/Trail
Det finns nog inget rätt svar på frågan vilken som är bäst, det är känslan och dina egna preferenser som avgör vilken man gillar. Det som verkar vara sant är att Maguras billigare bromsar har handtag som lätt går av om man krashar.
Shimano upplever många som "av och på" alltså mer direkt bromsverkan. Magura och SRAM upplevs ha mer modulation, alltså att bromsverkan kommer mer gradvis.
exakt har sram nu och tycker de är lite svampiga, vet ej vad jag gillar, har testat shimano och bara man nuddar bromshandtaget så släpper ju däcket, magura har jag ej testat

Bygga Enduro/Trail

Jag undrar om Maguras dyrare handtag verkligen är mycket starkare. De billigare är gjort av "Carbotexture", dyrare av "Carbotexture SL". Både är plast blandad med glassfinber och kolfiber, men SL har längre fiber. Kanske hjälper det mycket ...

Jag skulle säga att modulation av Magura är liknande med Shimano, Sram har betydligt mer modulation. Magura har kortare "level throw" än Shimano, som är fint, med då blir inställningen av oket känsligare.

EDIT: kan tillägga att min son har ramlat flera gånger med sina MTB med Magura och då fick sma rev i plasten, men handtagen har aldrig skadats.

Senast ändrad:
Bygga Enduro/Trail
Jag undrar om Maguras dyrare handtag verkligen är mycket starkare. De billigare är gjort av "Carbotexture", dyrare av "Carbotexture SL". Både är plast blandad med glassfinber och kolfiber, men SL har längre fiber. Kanske hjälper det mycket ...

Jag skulle säga att modulation av Magura är liknande med Shimano, Sram har betydligt mer modulation. Magura har kortare "level throw" än Shimano, som är fint, med då blir inställningen av oket känsligare.

EDIT: kan tillägga att min son har ramlat flera gånger med sina MTB med Magura och då fick sma rev i plasten, men handtagen har aldrig skadats.
kortare "level throw" är en lögn. Det är möjligt så när det är torrt men så fort det blir blött ökar mängden som krävs för att låsa hjulet till dubbla. Var en av de primära orsakerna till jag bytte bort mina MT7 mot Saint.

Minimalt avstånd mellan beläggen och skivan gör också att alignment av OK är ett helvete. Spänner man skruvarna så drar de OK snett. Hålen för skruvarna i OK är så tight att de berör kanterna. Shimano tar 5min att justera medans mina MT7 har jag bråkat med i upp till en timme.

MT5 har inte alls samma tighta toleranser så skulle rekommendera de över MT7.

Bygga Enduro/Trail
kortare "level throw" är en lögn. Det är möjligt så när det är torrt men så fort det blir blött ökar mängden som krävs för att låsa hjulet till dubbla. Var en av de primära orsakerna till jag bytte bort mina MT7 mot Saint.

Minimalt avstånd mellan beläggen och skivan gör också att alignment av OK är ett helvete. Spänner man skruvarna så drar de OK snett. Hålen för skruvarna i OK är så tight att de berör kanterna. Shimano tar 5min att justera medans mina MT7 har jag bråkat med i upp till en timme.

så man kan jämföra Sram code rsc vs shimano saint vs magura mt7?

EDIT: Så du skulle ranka de tre bromsar ovan
1. Shimano Saint
2. Magura MT7 och SRAM CODE RSC

Bygga Enduro/Trail

Håller helt med dig, magura mt7 är ett helvete att centrera. När de va centrerade på bästa möjliga sätt hörde man ändå hur skrivan vibrerade av att beläggen snuddade skivan när man rullade i 1-3km/h.
Har sram code rsc och shimano xt på mina cyklar nu och jag skulle välja shimanobromsen 100gånger om.
Föredrar det direkta bettet från shimano och magura och samtidigt är shimanobromsen simpel att jobba med.

Bygga Enduro/Trail
så man kan jämföra Sram code rsc vs shimano saint vs magura mt7?

EDIT: Så du skulle ranka de tre bromsar ovan
1. Shimano Saint
2. Magura MT7 och SRAM CODE RSC

Bromsarna är mycket personliga. Jag skulle försöka att prova bromsarna från olika tillverkaren. Dom du listar ut har alla bra bromsverkan. Jag föredrar Magura, andra, som är klar från inlägg ovan, hatar Magura. Många tycker inte om för mjuka modulationen av Sram, medan några tycker att det är trevligt. Shimano verkar vara ett säkert kort.

Bygga Enduro/Trail
Håller helt med dig, magura mt7 är ett helvete att centrera. När de va centrerade på bästa möjliga sätt hörde man ändå hur skrivan vibrerade av att beläggen snuddade skivan när man rullade i 1-3km/h.
Har sram code rsc och shimano xt på mina cyklar nu och jag skulle välja shimanobromsen 100gånger om.
Föredrar det direkta bettet från shimano och magura och samtidigt är shimanobromsen simpel att jobba med.
Har inte testat code rsc, men hur är bettet på de, jag personligen gillar inte att hjulet låser sig så fort man nuddar bromsen...

Bygga Enduro/Trail
Formula Cura är ju ett annat också, hört bra om dom

Glömde Formula.

Jag hade Formula Oro Puro på en MTB jag har haft i 12 år. Hade inte används mycket på sistone och behövde bara lyftning efter 10 år. Vackraste bromsar jag har haft! Bromsade också riktigt bra. Enda nackdel var DOT olja, men Cura har nu mineral olja. Jag skulle välja Formula om jag inte redan hade standardiserat cyklar i familjen på å Magura.

Bygga Enduro/Trail
Har inte testat code rsc, men hur är bettet på de, jag personligen gillar inte att hjulet låser sig så fort man nuddar bromsen...

Bett och modulation är bra på Code RSC, SRAM är dock känsliga för en väl utförd luftning. Det går bra att bromsa utan tvärnit och även tvärnita om man vill så. De billigare SRAM-bromsarna har jag aldrig kommit överens med utan kör G2 RSC fram och Code RSC bak på min Fuel. På min Spindrift har jag MT5, men har ej gjort parkpremiär ännu så kan inte säga så mycket förrän de blivit hårdtestade och varma.

Bygga Enduro/Trail
Det är dock väldigt intressant att det t.ex. kan skilja 100% på MT5/7 45-0km/h, MT7 måste ju hantera värmen väldigt mycket mera effektivt.
Lite skillnad på att mäta i dyno och hur det faktiskt presterar. Dem nämner ju även i testet att absolut bromsverkan inte säger så mycket i sig då däcken alltid blir den begränsande faktorn. Men det säger rätt tydligt hur dem kommer kännas

Bygga Enduro/Trail
Formula Cura 4 lär ju även ha ett jävla bett om den vanliga Cura med två kolvar ligger så högt upp i listan!
Den verkar ligga någonstans under mitten?

Jag vet inte hur mycket listan hjälper. Tycker de borde gjort det på bästa kompatibla skivan eller varje fall bästa skivan av samma märke. Det har de kanske men jag förstår inte riktigt hur deore kan vara så mycket sämre än xt på samma belägg och skiva.
Jämför man däremot (tittar på och gissar) rt10 skivan mot 800 kan jag tro på att det skiljer mycket mer än så.

Bygga Enduro/Trail
Den verkar ligga någonstans under mitten?

Jag vet inte hur mycket listan hjälper. Tycker de borde gjort det på bästa kompatibla skivan eller varje fall bästa skivan av samma märke. Det har de kanske men jag förstår inte riktigt hur deore kan vara så mycket sämre än xt på samma belägg och skiva.
Jämför man däremot (tittar på och gissar) rt10 skivan mot 800 kan jag tro på att det skiljer mycket mer än så.
Ja men exakt om den med två kolvar ligger under mitten så lär ju 4-kolvs oket från formula ligga i toppen

Bygga Enduro/Trail
Det mesta jag testat funkar bra när de är rena och inkörda. Jag begränsar mig till olja. Jag är för slarvig för dot.
Jag blir sugen på mt7 och saint på xtr handtag men risken är att det inte blir någon utförsåkning för mig. Xc går bra med vad som helst.

Bygga Enduro/Trail
De har inte testat på samma skiva. Deore och xt tex måste i alla fall testas på samma skiva om det ska vara nån mening.
Lite sugen blir man ändå på mt7 men saint påstås ju ha ett jävla bett.

Är ju klart synd man inte specat förutsättningarna bättre, hade varit ännu mer intressant att nörda i då! Jag har cyklat en vända med mina MT5 med 203/203mm, kändes inte som några extrema bromsar. Jag upplever min nyluftade Code RSC som kraftigare, trots att jag har lättviktsskivor 180mm på kolfiberhjulen som sitter på nu. Kan ju såklart vara att MT5 inte är inkörda då allt är för nytt.

Bygga Enduro/Trail
Är ju klart synd man inte specat förutsättningarna bättre, hade varit ännu mer intressant att nörda i då! Jag har cyklat en vända med mina MT5 med 203/203mm, kändes inte som några extrema bromsar. Jag upplever min nyluftade Code RSC som kraftigare, trots att jag har lättviktsskivor 180mm på kolfiberhjulen som sitter på nu. Kan ju såklart vara att MT5 inte är inkörda då allt är för nytt.
Står skiva från samma tillverkare - men även det blir ju random. Om man får gissa så tror jag att de testat XT på XT skiva och Deore på Deore vilket å ena sida är vettigt men å andra sidan inte ger en jämförelse mellan bromsarna i sig.

EDIT. Verkar som de skojat till det och testat Deore på RT66 (SLX) och och XTpå RT99 (XTR) bortsett att den ena är IS och den andra CL så vorde det intressant att se en test på hur mycket de skiljer. Jag kör ju gärna RT86 och MT800 för jag fått för mig att de låter mindre än billigt mög. Orkar inte testa mid range utan jämför främst med random skit jag snubblat över.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp