Italien, tips LVG-rutter norr om Florens?

JPL

Aktiv medlem
Ser ut att bli ett par veckor drygt i Italien i år (också), om allt faller på plats.
Inledningsvis en vecka på egen hand som blir fokus på cykling, och då norra delarna/alperna.

Bra så, men så vecka nr 2 anländer familj/släkt. Och givetvis blir det inte omfattande cykling den veckan, men något ska man ju kunna smita iväg tänker jag. Dock är bokat boende i ett område (röda plutten på kartan) som inte verkar kanonbra för skön lvg-cykling.
Verkar liksom vara bland det "sämre" områdena för trivsam cykling. Söder och väster om Florens har jag varit tidigare och där finns ju finfina möjligheter, men här norr om verkar det inte riktigt lika bra....

Någon som varit i detta område och lyckats hitta bra cykling där? @GoranS eller @DeLiQ @Lövis kanske?

1684274956960.png

Senast ändrad:
Ta sikte på Pistoia där finns det fina berg även norr om Empoli finns det väldigt vacker cykling men var beredd på att det kan vara ganska branta stigningar.

Jag har cyklat runt Montecatini Terme, inte alls långt från där du markerat. Där finns det mycket fina vägar att cykla på.
När jag tittar på Google maps ser det ut att vara aningens glesare vägnät men jag ser ingen anledning till att det ska vara någon sämre cykling för det.
Det brukar inte vara särskilt mycket trafik på vägarna i bergen under dagtid.
De som heter SS har generellt mer trafik än SR och SP, men jag ser inget som jag direkt skulle undvika utom möjligen "gamla" A1 som går parallellt med den "nya" A1-autostradan.

Tror du får en jättebra vecka.

Jag har inte cyklat men väl bilat en del i samband med jobb i Luccadalen.
Luccadalen, och alla andra dalgångar också gissar jag, är nog fantastiska med Svenska mått.
I Luccadalen har du också en av filmvärldens "kändaste" bro, djävulsbron som det rids över i många spagettiwästernfilmer?

Det är ju i Apenninerna så bör väl gå att hitta bra kuperad cykling. Jag har bilat lite längre norrut på ”andra sidan”, dvs i Emilia Romagna, fr Modena och upp mot Abetone. Där var det fina vägar och vyer. Det ser ut att vara mer skog i området du markerat, och lite glesare vägnät, men borde gå att hitta nåt bra ändå kan jag tycka.

Jag har cyklat runt Montecatini Terme, inte alls långt från där du markerat. Där finns det mycket fina vägar att cykla på.
När jag tittar på Google maps ser det ut att vara aningens glesare vägnät men jag ser ingen anledning till att det ska vara någon sämre cykling för det.
Det brukar inte vara särskilt mycket trafik på vägarna i bergen under dagtid.
De som heter SS har generellt mer trafik än SR och SP, men jag ser inget som jag direkt skulle undvika utom möjligen "gamla" A1 som går parallellt med den "nya" A1-autostradan.

Tror du får en jättebra vecka.
Nja, det är väl just det jag sett som "misstänkt negativt" relativt glest med vägar så att den regionale (SR) har ganska mycket trafik även om det finns en autostrada i närheten. Har upplevt det på andra ställen under åren, att det kan vara lite för mycket trafik på sr i områden med glest vägnät i övrigt, för att det ska vara avslappnad cykling. Har även märkt att finns det gott om strava-segment med mer än 20-30 tusen unika försök (attempts) i ett område så är det alltid bra cykling, och det är glest med sådana i området.

Ta sikte på Pistoia där finns det fina berg även norr om Empoli finns det väldigt vacker cykling men var beredd på att det kan vara ganska branta stigningar.
Jodå, närmare mot Empoli har jag cyklat tidigare. Men man vill ju slippa transporterna i mesta möjliga mån.... tar lite udden av turerna där nere om det är för långa sträckor med trafik och sinnena på helspänn för att undvika olyckor. Mot Pistoia däremot verkar intressant då det ser ut att finnas mer avslappnade "transporter" åt det hållet.

Tillbaka
Topp