Hopfällbar cykel - Tips och förslag

Fick köpa ett nytt bakhjul till min Biltema efter ca ett år. Tror det fått en smäll och verkstaden tyckte inte det gick att rikta. Annars går den bra varje dag. Växlarna är inte klockrena men funkar.

Uff! Direkt från tillverkaren eller tredjeparts?

Lämnade in hjulet för riktning och de sa det var det kasst så lät dem beställa att nytt. Hade säkert gått att hitta betydligt mycket billigare. När jag köpte cykeln var det ett test för att se om det här med fällbar cykel var användbart för mig. Så här ett år senare kan jag inte klara mig utan den så då är ett hjul för 1500 inte hela världen, typ så.

Lämnade in hjulet för riktning och de sa det var det kasst så lät dem beställa att nytt. Hade säkert gått att hitta betydligt mycket billigare. När jag köpte cykeln var det ett test för att se om det här med fällbar cykel var användbart för mig. Så här ett år senare kan jag inte klara mig utan den så då är ett hjul för 1500 inte hela världen, typ så.
Ah! Ja, så behöver man se det. Ibland betalar man lite mer för bekvämligheten!

Dyker inte upp några spännande hopfällbara cyklar på köp och sälj. Finns en cykelloppis här som säljer biltemas gamla för 1500. Jag undrar om det är värt det.. Lite kostsamt för en gammal cykel som kostat strax under 3000...

Dyker inte upp några spännande hopfällbara cyklar på köp och sälj. Finns en cykelloppis här som säljer biltemas gamla för 1500. Jag undrar om det är värt det.. Lite kostsamt för en gammal cykel som kostat strax under 3000...
Det kan man ju tycka.. Ser inte ihopfällbara speciellt ofta till vardags så tror inte beg.marknaden är speciellt stor.

Jag har hört det påstås att det bara är Brompton som är godkänd för att ta med på SL-bussar etc. Detta pga att det bara är Brompton som har kedjan inne i cykeln när den är ihopfälld.

Tur man inte åker SL då.. nej men det kan man väl i viss mån förstå om det skulle vara så. Å andra sidan blir det rätt krångligt att ha koll på. På Västtrafik tror jag det bara står att ihopfällbara cyklar är ok men inte andra cyklar.

Jag har hört det påstås att det bara är Brompton som är godkänd för att ta med på SL-bussar etc. Detta pga att det bara är Brompton som har kedjan inne i cykeln när den är ihopfälld.

Det är nog ogrundat. Jag hade en Tern innan Brompton och det var aldrig någon som sade något. Det följer ofta med ett skydd att dra över också och då är det ju egalt var kedjan bor.

såg sådana regler längre tillbaka, kedjan inne i cykeln alternativt drivrem krävdes. med väska har det förstås aldrig funnits något problem.

en enda gång sedan över 20 år med brompton har jag fått frågan om väska, och när jag sa att reglerna inte kräver det med brompton muttrades det ok.

sj:s regler anger idag väska men ser på mina dagliga pendlingar aldrig någon få tjafs kring om väska saknas på hopfällda cyklar med smutsig kedja utåt. definitivt skett en uppluckring där. tror möjligen ett tilltagande antal elskotrar banat väg;)

man kan ju alltid ta med en soppåse att dra över om det skulle bli problem.

men vad ska man ha dom till egentligen?
annars bara kränga på baktill på husbilen valfri cykel ett par tre stycken.

en avgörande fördel även om man inte skall ta med cykeln på exempelvis tåg, är att man tar med sig den in dit man ska.

och då slipper parkera dyrgripen på gatan.

förutom det är brompton en snabb och rolig sleeper.

Jag har fått fråga om väska en gång, men fick åka med ändå (har en väska i påse bakom sadeln) - kollade upp reglerna och de ändrades för SL för länge sedan. Berättade det för chauffören nästa gång vi träffades och han tyckte väl att det säkert var så :-)

För mig möjliggör den att åka pendeltåg till Sthlm City (alltid) och under rusningstid till en hel del stationer där det annars inte är OK. Plus att jag kan ta alternativbussar om tågen strular, lätt slänga in cykeln i bilen om jag tar den till förort och cyklar sista biten. Plus att den inte blir stulen förstås.

Det är alltid en aha-upplevelse för icke frälsta att det är lika bra att cykla på en Brompton som på vanliga cyklar.

Jag är ingen stor kollektivresenär, det passar inte mitt mönster med dåliga förbindelser och många byten. Men att åka någonstans man inte brukar åka och ha med Brompton på buss och t-bana skapar en skön frihet att göra som man vill eller se lite nytt på platser man normalt inte är genom att delvis cykla. Annars är det skön känsla när racercyklar till slut kommer ikapp en över fälten mot Södertälje, och man får kommentarer som "Satan vad du pinnar på med den där lilla cykeln". ?

Väskan som nämns är ju ett överdrag. Man trär på en påse ovanifrån. Ingen stor insats. Det jobbigaste är att vika ihop påsen.

är jag tveksam t ex om jag skall på en fjärrbuss, eller ska in i någon känsligare miljö där de knappast förväntar sig att någon skall komma med cykel åker fodralet på.

t ex på bio.

det finns en facebooksida brompton mafia där de excellerar i att flyga med oinpackade bromptons som handbagage. rätt överdrivet för min smak, och senast fick de problem att få fysisk plats i ohc med en av cyklarna på grund av nya klumpigare handtag:(

det är bättre tycker jag att vara lite diskret, och inte nödvändigtvis flasha med att man har med sig en cykel.

Min reservcykel vägrar vara lagad längre stunder. Så nu blir det en hopfällbar reserv istället. Värt att lägga 3000 på en ny yosemite istället för 1500 på en nyservad som är ~4 år gammal?

Provade en biltemavariant med 3 växlar på cykelloppis och den kändes ruggigt liten. Jag är 175cm lång, men kände mig som två meter. Sadelstolpen var betydligt kortare än förväntat. Kanske inte blir en hopfällbar ändå. Bra att ha testat. Skulle knappt klarat fem km på denna. Får pressa sambon att skaffa körkort istället så hon kan slänga av mig och cykeln på random ställen.

Min Biltema har nog 7 växlar. Visst ser det muppigt ut men cyklade t.ex en sträcka på 7 km igår på 22 minuter på ganska kuperad grusväg. Kanske hade gått 2 minuter snabbare på en riktig cykel?

Min Biltema har nog 7 växlar. Visst ser det muppigt ut men cyklade t.ex en sträcka på 7 km igår på 22 minuter på ganska kuperad grusväg. Kanske hade gått 2 minuter snabbare på en riktig cykel?
Looken skiter jag i, men för mig med ledbesvär hamnade benen i en riktigt konstig ställning

Looken skiter jag i, men för mig med ledbesvär hamnade benen i en riktigt konstig ställning
Ah synd. Det jag menade mest var att i vissa lägen är det lite skitsamma hur bra cykeln egentligen är.. i mitt fall igår kunde jag få skjuts ena vägen och då är en fällbar cykel jävla smidig jämfört med cykelställ och sånt. Ja kanske ett sidospår.

Ah synd. Det jag menade mest var att i vissa lägen är det lite skitsamma hur bra cykeln egentligen är.. i mitt fall igår kunde jag få skjuts ena vägen och då är en fällbar cykel jävla smidig jämfört med cykelställ och sånt. Ja kanske ett sidospår.
Skulle vara jättesmidigt för mig. Men undrar hur mycket en längre sadelstolpe hade hjälpt :') håller utkik efter en billigare. 1800 för en beggad var lite väl

Någon som har biltemas väska? Stretchar den något alls?

På mått står det 34cm i bredd. Min cykel blir 41cm i hopfällbart läge..

Kanske går att ha den öppen i västa fall eller sy på lite något?

Någon som har biltemas väska? Stretchar den något alls?

På mått står det 34cm i bredd. Min cykel blir 41cm i hopfällbart läge..

Kanske går att ha den öppen i västa fall eller sy på lite något?
Den fungerade utmärkt för min fold 100! Bara trädde den över cykeln, lätt som en plätt. Väskan som man kardborrar fast på cykeln är väldigt liten, men enkel att packa.

Inget fäste för vattenflaska är lite trist, kanske något jag borde hänga från styret istället? Jag kör oftast vätskeblåsa annars, men med den här vill jag inte ha väskan hängande så jag har en ryggsäck istället för vätskeblåsan. Alternativet är att köpa en större väska för vätskeblåsan förstås..

Vad kör ni för tillbehör till era?

Jag har Decathlons fold 100, som fungerar betydligt bättre än väntat. Bekväm körställning (dock bara kört 7 mil hittills), snabb att vika ihop och in i väskan.

Det jag fixat är mobilhållare -https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/mobilhallare/mobilhallare-cykel-2000042780

Tänkte att metall är bäst, denna är billig och funkar bra.

Har också lampor fram- och bak, men behöver skaffa en ny framlampa som sitter på en snodd för det var inte det enklaste att fästa plast på styret.

Fotstöd kommer jag behöva, ska kolla efter något litet gulligt, dök upp i yardsale förut..

Någon lösning för vattenflaskan vore bra. Osäker om stänkskärmar och pakethållare, då den nog blir svårare att fälla ihop och få in i väskan. Men en mjuk korg kanske?

Jag har Biltemas,kör oftast 3 km och max en mil så har inte sett något behov av flaskor t.ex. Har däremot funderat på pakethållare ibland.

Jag har Biltemas,kör oftast 3 km och max en mil så har inte sett något behov av flaskor t.ex. Har däremot funderat på pakethållare ibland.
Jag löste precis flaskfrågan genom att buntbanda fast en mjuk tubväska :D

En liten pakethållare skulle kanske inte göra någon större skillnad när man fäller ihop, men många jag sett har snabbfäste. Går man in på en loppis så kanske den inte sitter kvar om en kvart?

Är de billigare fold-låsen, ex occanos mer avskräckande än små kabellås? Vore snyggt att ha ett sånt med hållar på cykeln.

Min tidigare kollega byggde om Biltemas 7-växlade med kassett, vikcykel. Efter ombyggnaden fick den 3x9 växlar. Tre inbyggda i baknavet och nio utanpåliggande. Navdynamo med USB-uttag. Främre pakethållare. Så det blev packväskor fram och bak. Han tyckte att cykeln blev fantastisk till touring, då tyngdpunkten blev så låg. Det ska även nämnas att han är 173cm och väger 56 Kg. Jag var ju tvungen att testa och blev extremt förvånad när det gick att hålla ett relativt högt tempo. Men cykeln var inte optimerad för 85 Kg som trycker på för kung och fosterland. Men ändå en ett kul bygge.

Själv har jag en 3-växlad Monark 20 tums vikcykel i aluminium från 2005-2010 eller nått i den stilen. Strippad från stöd och pakethållare. Väger ca 11 Kg. Smidig att cykla på men lite klumpig att bära med sig på pendeln.

Har ytterligare en (en av få) 3-växlad 12.5 tums Microbike från 1989. En gång i tiden världens lättaste cykel enligt Guinness rekordbok! Hur som den är supersmidig. Körde den förra året under sju månader, sex kilometer per dag. Korta vevarmar. Smalt styre. Små hjul. Dåliga fälgar, som inte klarar högt tryck, då fälgen viker sig, så att däcket kränger av. Låg toppfart - men man får riktigt bra högkadensträning. Dagar då jag inte hann träna, fick jag ändå en en seriös genomkörare för att hinna med pendeltåg. Extremt praktisk, men rätt kass cykel. :)

Senast ändrad:
har också några microbikes i familjen. speciellt utfällningen är svårslagen. tar cirka en sekund.

när det begav sig slängde jag ner 3-4 stycken i en hockeytrunk för målvakter, och tog återkommande med dem så förpackade när vi skulle på chartersemester. lite smidigare med flygbolagen på den tiden.

mer än några km är dock en smula prövande

Efter en dags släpande av och på bussar är jag lite sugen på att mäta och väga sadelstolpe, styre och drev till nästa säsong xD

Vad är en rimlig vikt på ett hjul på 20 tum egentligen? Där borde jag kunna trimma en del, kanske.
Jag har inte vikterna i huvudet, men det finns riktigt lätta fälgar och hjul. Beroende på om du önskar kolfiber eller aluminiumfälgar i 451 eller 406 storlek.

Här kan du hitta specialdelarna du önskar: https://shop.ginkgo-veloteile.de

Tillbaka
Topp