[Projekttråd] Rambygge mm

• Trådstartare Trådstartare PJF
  • Start datum Start datum

PJF

Aktiv medlem
Har aldrig riktigt cyklat "på riktigt" innan. Men ålder och ett behov av att röra på sig... Cyklande innebär även ett mått av teknik, vilket är mitt största intresse. Så det fanns en chans att det skulle kunna göra att jag inte tröttnade direkt.
Så cykel köptes, och jag började hänga här mfl ställen. Det var roligt, och jag insåg att detta med modern geometri, det var intressant och roligt.
Men man måste ju skruva också. Så inspirerad av bla EST och framför allt den här artikeln https://www.pinkbike.com/news/building-a-custom-bike-frame-at-home.html så köptes lite rör, och en sunkig mountainbike att ta delar ifrån. En dansk Maxxum 26". Docol R8 30x1 och 20x1. En enkel jigg byggdes.
20220522_222656.jpg
20220610_234520.jpg
Övriga delar är gjorda av vanlig plåt och rör. Detta är mest ett försök för att se om jag kunde få ihop en cykel. Det gick, men så där.Det är yxigt, migsvetsat mm.Försökte notcha i min pelarborr, gick inte. Förmodligt en kombo av inte tillräckligt stabil, och en sliten hålsåg som jag tillverkat insugsplattor i
20220518_230611.jpg
20220522_220247.jpg
Meridan är från när jag ca 2009 byggde ihop en helstel lätt mountainbike av två 500krs Merida. Mitt första försök att börja cykla.

Pga notchningsproblemen, så fick jag använda fil och detta https://rorty.net/tube-miter-program-by-giles-puckett/
Var lite osäker på hur migsvetsning och chromemoly skulle funka. Då vevlagerhuset är i chromemoly från nån tysk firma. Men det verkar sitta ihop. En kompis sa att det brukar hålla. Hade velat haft det i vanligt stål, men det är svårare att hitta inom EU. Även andra saker som styrhuvudet hade jag gärna köpt i vanligt stål. Nu är det ett vanligt rör med lagerkoppar från donationscykeln.
20220627_145042.jpg

Sådär. Provcyklad ca 50meter utan bromsar och sadelklämma.
Inte färdig. Det borde kapas bort en del onödig metall, målas och monteras saker.
Jag är en klant så när jag krånglade som mest med kedjestagen, så råkade jag svetsa fast dom i fel vinkel. Så istället för min redan låga vevlagerhöjd på 285mm, så blev den ca 250mm. BBdrop på ca 70mm istället för 50mm. Ska försöka hitta begagnade 160 eller 165 vevar. Och eventuellt bygga om dropoutsen
20221018_212719.jpg

Men detta var ett prov. Jag tänker bygga en annan hoj. Ska beställa rör. 20mm kedje- och sadelstag är grovt. 30mm på fronttriangeln känns dock bra

Härligt kul med byggen????
Ja. Det svetsas för lite. Folk kanske skräms av dina mfl snygga TIGade ramar :). Sen är ju delar ett krångel, om man inte har en svarv. Skulle vilja ha ett styrrör koniskt i vanligt stål till nästa bygge. Verkar omöjligt att hitta inom EU.

Hehe tack kolla mina första svetsar såg ut som skit! Börjar bli oki nu. Ja svarv är ett måste?
Å tig svets...

Svetsat igen lite öppningar på rörändar och vägt ramen, 2,5kg. Vad brukar en 26" stål HT väga? Våndas lite över hur jag ska göra om dropoutsen, men det finns en ide i alla fall. Köpt en gaffel, 100mm från en 29", borde väl ha A-C som en 130mm till en 26. Här ser ni lite svetsar också, inte snygga men dom håller troligen. Och jag slipar dom. Ovant med både stålkvaliten och 0,6 tråd, för nån som mest punktar bilplåt.
312544413_1176319882982019_1689105274582859292_n.jpg
312895250_5963869860319566_5177420502469553390_n.jpg

Byggt om dropoutsen till gaffel. Inte snyggt men men. Och monterat en 100mm 29" gaffel. Så nu är vevlagerhöjden bättre.Visa bilaga 592210
coolt bygge övning ger färdighet men tips är att öka strömmen lite då du svetsar trådmatningen verkar va hyffsad men du kör för kallt/låg ström därav får du höga utanpåliggande svetsar ist för flyta ut o gå in i materialet lite förenklat sagt

coolt bygge övning ger färdighet men tips är att öka strömmen lite då du svetsar trådmatningen verkar va hyffsad men du kör för kallt/låg ström därav får du höga utanpåliggande svetsar ist för flyta ut o gå in i materialet lite förenklat sagt
Vet. Ovant med 0,6tråd. Aldrig svetsat med det innan. Den leder inte som en 0,8 tydligen. Sen är jag rätt kass på att svetsa, men detta är sämre än vanligt.
Hållit på och svetsat rost på min Anglia ikväll, också med 0,6 tråd, och det går också sämre än vanligt.

Vet. Ovant med 0,6tråd. Aldrig svetsat med det innan. Den leder inte som en 0,8 tydligen. Sen är jag rätt kass på att svetsa, men detta är sämre än vanligt.
Hållit på och svetsat rost på min Anglia ikväll, också med 0,6 tråd, och det går också sämre än vanligt.
nä man får labba mer finlir med 0.6 den är rätt finkänslig men har man väl fåt in inställningarna så funkar de nästan lika bra som 0.8 men 0.8 är defenetivt mer förlåtande på inställningar den går höfta rätt friskt o går bra iaf
själv kör jag 0.8 till allt numera
0.8 o lite lägre ström tycker jag personligen funkar bättre än 0.6 på bilplåt

Går det verkligen att svetsa rost? jag tycker det brukar gå dåligt jämt

nä man får labba mer finlir med 0.6 den är rätt finkänslig men har man väl fåt in inställningarna så funkar de nästan lika bra som 0.8 men 0.8 är defenetivt mer förlåtande på inställningar den går höfta rätt friskt o går bra iaf
själv kör jag 0.8 till allt numera
0.8 o lite lägre ström tycker jag personligen funkar bättre än 0.6 på bilplåt
Ska byta tillbaka. Och köpa en TIG

Singlespeed kit monterat. 34-18, tycker det blev tungt. Men brukar inte folk ha ungefär det på 26"? Är jag klen?
Avid bakbromsen får jag inte till. Prövat att lufta på flera sätt. Får köpa nåt annat.
Gaffelvinkeln är mindre än de planerade 65 graderna. Det är rätt framtungt.

Singlespeed kit monterat. 34-18, tycker det blev tungt. Men brukar inte folk ha ungefär det på 26"? Är jag klen?
Avid bakbromsen får jag inte till. Prövat att lufta på flera sätt. Får köpa nåt annat.
Gaffelvinkeln är mindre än de planerade 65 graderna. Det är rätt framtungt.
beror ju på vad du ska ha den till 34-18 är väl rätt normalt för lite speed i typ bikeparks o lugnare transport lätt stig ja kör tror de är 34-25 eller om de är 36-25 på min trickster men den e ju då byggd för tricks i låg fart

På min 29+ kör jag 32*17.
Vad blev det före ha då?
62-63 grader får jag det till.

Cyklat några kilometer till nu. Lättare stig blir nog ok. Men den gamla Suntour XCT gaffeln är inte i klass med luftgaffeln på min Marin. Lite andra problem. Måste försöka bygga nån typ av kedjespännare. Bakhjulet vill flytta sig. Shimsningen till sadelstolpen funkar också sådär. Vanlig singlespeedkedja var inte så bra heller. Men men. Dags att bygga en till. Måste få igång min TIG bara. Och lära mig använda den.

Var på loppis. fanns lite cyklar. Tre stycken äldre stål mountainbike bla. Lågprissegmentet. En verkade mindre dålig än de andra två, men den här Cross Phantom, hade mekaniska skivbromsar, däck med luft, raka hjul och kostade 75kr. Så den fick följa med hem. Tyvärr så visade sig sadelstolpen vara typ 25mm. Ha 71, STA 73, hjulbas 1080, kedjestag 445 vevlagerhöjd 300mm. Cyklat ca 50m. Vidrigt. Men nu har jag två hjul med bromsar, vevlagerhållare mm till ett planerat bygge.
345882714_271596705309781_2395188091170577834_n.jpg

En stel framgaffel ska det bli. Nån som har en 26" med skivbromsfäste?
Vad kan man ersätta ett Revoshift vridväxelreglage med för vanligt växelreglage? Sexväxlad Shimano SIS(?).
En rörnotch och att ta befintlig vevlagerhållare med kedjestag förenklade väldigt mycket.
20230524_192732.jpg

Kan det hör reglaget till en STX funka? Kan hela STX växeln funka till min sexväxlade?
20230524_200519.jpg

Senast ändrad:
Provcykladade lite utan frambroms och växlingsmöjlighet. Tja, det gick väl rätt bra. Inte 1 km jag ångrar i alla fall. Men ett högra styre ska det bli. Helst kortare stam också.
355693829_555900403215495_8309601885844034319_n.jpg

Tillbaka
Topp