Vevlager 90-tals mtb

lindengbg

Aktiv medlem
Vevlager 90-tals mtb
Tjenare å happy Fredag!

Jag behöver byta vevlager på en mtb ifrån 90-talet. Jag har ett vevlagerverktyg för fyrkant sen innan men det passar ej detta vevlager.

Försökt googla fram en vevlager avdragare som passar men går bet? Har Happy kollektivet något tips?

Ps, detta är/bör ej vara en fredags-popcorn tråd, men bilder på Rovermannen är alltid välkommet! ?? ds.

Bilagor

• CB35ACEC-51D0-45C1-BCA7-700B1ABE48FA.jpeg
    CB35ACEC-51D0-45C1-BCA7-700B1ABE48FA.jpeg
    410.8 KB · Besök: 103
Vevlager 90-tals mtb
Det där med hålen i (den yttre kranen) justerar man väl lagerspänningen med? Utanför den borde det suttit en låsbricka. För att få bort vevlagret måste du nog först få bort den brickan med typ en låsringstång. Det finns dock en risk att det där sitter bra, i så fall är mitt go-to värme i form av en map-gasbrännare.

Vevlager 90-tals mtb
Det där med hålen i (den yttre kranen) justerar man väl lagerspänningen med? Utanför den borde det suttit en låsbricka. För att få bort vevlagret måste du nog först få bort den brickan med typ en låsringstång. Det finns dock en risk att det där sitter bra, i så fall är mitt go-to värme i form av en map-gasbrännare.
Ah make sense. Ja det satt en låsning som jag (lätt) tog bort. Ah men då får jag ta fram vörmepistol och gummiklubba å hoppas på det bästa! Det spelar ej någon roll ifrån vilket man våldar?

Vevlager 90-tals mtb
Det är inte tänkt att den delen ska sitta jättehårt, men har den rostat fast så blir det ju lite knepigt. Jag har ett Park tools HCW 4 för den typen av vevlager.

Vevlager 90-tals mtb
Det är inte tänkt att den delen ska sitta jättehårt, men har den rostat fast så blir det ju lite knepigt. Jag har ett Park tools HCW 4 för den typen av vevlager.

Kollat ifrån andra sidan nu och där ser ut å sitta en låsring till, som jag misstänker verktyget du länkar till, är till för.

Något i en vanlig verktygslåda som kan funka? Försökte med polygrip men svårt å få grepp..

Edit, stooor fast nyckel borde funka kom jag på men så stor har jag ej å största skiftnyckeln saknade några mm ??

Bilagor

• 7A1648AB-4A23-4D61-BEEA-E9DD94970C92.jpeg
    7A1648AB-4A23-4D61-BEEA-E9DD94970C92.jpeg
    706.8 KB · Besök: 87
Senast ändrad:
Vevlager 90-tals mtb
Kollat ifrån andra sidan nu och där ser ut å sitta en låsring till, som jag misstänker verktyget du länkar till, är till för.

Något i en vanlig verktygslåda som kan funka? Försökte med polygrip men svårt å få grepp..

Edit, stooor fast nyckel borde funka kom jag på men så stor har jag ej å största skiftnyckeln saknade några mm ??
Var håller du till? Det går kanske att låna ett verktyg i stället för att köpa ett. Tänk bara på att högersidan är gängad åt andra hållet, så du inte drar åt lagret ytterligare.

Vevlager 90-tals mtb
Var håller du till? Det går kanske att låna ett verktyg i stället för att köpa ett. Tänk bara på att högersidan är gängad åt andra hållet, så du inte drar åt lagret ytterligare.
Göteborg.

Här är bild när det är rengjort..

Bilagor

• DA566B0C-88AF-4591-A149-DD0BC98BF358.jpeg
    DA566B0C-88AF-4591-A149-DD0BC98BF358.jpeg
    731.3 KB · Besök: 85
Vevlager 90-tals mtb
Hjälp!
Hur får jag loss vevlagret på drivsidan?

Det är väl fel/vänstergängat? (Så jag drar åt rätt håll)

Jag har aldrig provat att värma loss något förut. Behöver jag värma så mycket att lacken pajjar ?
Kommer en dränkning av 5-56 över natten hjälpa eller är det meningslöst?

Det är iaf en decathlon mtb (Rockrider) från 1999 gissar jag. Köpt i Frankrike, om det nu skulle göra att den vore annorlunda gängad.

Tacksam för alla tips!

IMG_3491.jpeg

Vevlager 90-tals mtb
Hjälp!
Hur får jag loss vevlagret på drivsidan?

Det är väl fel/vänstergängat? (Så jag drar åt rätt håll)

Jag har aldrig provat att värma loss något förut. Behöver jag värma så mycket att lacken pajjar ?
Kommer en dränkning av 5-56 över natten hjälpa eller är det meningslöst?

Det är iaf en decathlon mtb (Rockrider) från 1999 gissar jag. Köpt i Frankrike, om det nu skulle göra att den vore annorlunda gängad.

Tacksam för alla tips!

Visa bilaga 626349
Högersidan är mycket riktigt vänstergängad och vice versa, left is right, right is wrong.

En tråkig kommentar men i all välmening: gör rent ordentligt i och omkring lagret så får du i bästa fall bättre passning med verktyget och mindre risk att slinta.

Lycka till!

Vevlager 90-tals mtb
Folk kan inte backa med släp längre, och inte ens om man köper cykeln i Frankrike får man franska vevlager.

Vart är världen på väg?

Vevlager 90-tals mtb
Jag har skruvat fast vevlagerverktyget i fyrkantsaxeln för att inte riskera att slinta. Då kan man gå loss ordentligt med våld för att få lagret att lossa. Glöm bara inte att lossa skruven innan vidare avmontering. Ett populärt trick är att fästa verktyget i ett skruvstäd och använda ramen som momentarm. Har dock inte provat det själv.

Vevlager 90-tals mtb
Jag har skruvat fast vevlagerverktyget i fyrkantsaxeln för att inte riskera att slinta. Då kan man gå loss ordentligt med våld för att få lagret att lossa. Glöm bara inte att lossa skruven innan vidare avmontering. Ett populärt trick är att fästa verktyget i ett skruvstäd och använda ramen som momentarm. Har dock inte provat det själv.

Det sista fungerar utmärkt, men det är ganska ovanligt att den typen av lager sitter så fruktansvärt hårt. De gånger jag har behövt ta till metoden har det handlat om lagerskålarna på Fauberpartier (och liknande som inte är just Fauber).

@Emil777 Sitter det riktigt hårt behöver du mycket värme, t ex en MAP-brännare, men det är lurigt med lacken på vevhuset. Det är rörelsen i materialet som får grejerna att lossna, inte bara ren expansion, så börja i s f med att värma enbart på själva vevlagret, alltså inte på vevhuset.

Senast redigerad av en moderator:
Vevlager 90-tals mtb
Bra tips! ? Tack.

5-56 hjälpte mig iaf inte. Ska prova värma med värmepistol och skruvstädsmetoden.
Kanske trycluftsdriven mutterknackare om jag nu inte lyckas med skruvstädet.

Det här blir bara ett roligare och roligare projekt...

Vevlager 90-tals mtb
Bra tips! ? Tack.

5-56 hjälpte mig iaf inte. Ska prova värma med värmepistol och skruvstädsmetoden.
Kanske trycluftsdriven mutterknackare om jag nu inte lyckas med skruvstädet.

Det här blir bara ett roligare och roligare projekt...
Skaffa någon bättre krypolja till hemmet. Värme i kombo med en bra krypolja fixar nog biffen.

Vevlager 90-tals mtb
Den här verkar rekommenderas, eller ?

(kan nog vara riktigt bra till min kära gamla SAAB också.)

Den gillar jag och tycker att funktionen är kanon.
Du kan köpa lokalt också, Swedol i Falun & Borlänge har SuperLube som tillverkas av en i Sellnäs, Borlänge.
Skulle valt Omega 636 om det är den krypande förmågan som man är ute efter.

Vevlager 90-tals mtb
Bara för att...

Skruvstädsmetoden fungerade fint!
Jädrar vad lagret satt, men det kom loss tillslut och gängorna var hela.

Tror det beror av att cykeln förvarats utomhus ett par vintrar och ålder=24år.

Vevlager 90-tals mtb
Den bästa, alltså absolut bästa, rostlösare jag provat är den jag blandar till själv av ATF-olja och aceton.

Tillbaka
Topp