Bästa xc-cykeln "under radarn".

desmo

Aktiv medlem
Hallå!

Jag funderar på att skifta mitt fokus mot mtb.
Idag cyklar jag mtb på en Kona Honzo från 2016. Kul hoj men börjar bli till åren och den är lite stum i bakändan. Så jag överväger att till hösten ha köpt en ny cykel. Eftersom jag är en snål jävel (mot mig själv iaf) så är det begagnat som gäller. Men var hittar jag bäst/mest cykel för smällen? Exempel på frågeställningar;
Från vilket år är en Specialized Epic "modern" nog för att vara gångbar?
Vilket märke är mest undervärderat?
Etc..

Jag inser att begagnat är ett vågspel. Underhåll av dämpare, drivlina och bromsar och så vidare. Men om vi nöjer oss med geometri typ.
Jag hoppas att hamna under 15k.

Köp ingen specialized med brain-dämpare.

Gamla Scott spark börjar krypa ner runt 15k. Det är ifrån 2017 (?) till 2021(?)

Jag kollar också på MTB (till hustrun, eller till mig så får hustrun ta min nuvarande).

En decathlon-cykel (eller vilket annan artikel som helst därifrån) kommer inte över tröskeln pga ägarfamiljens resonemang kring Ryssland efter SMO:n i februari förra året.

Välj en handlare som inte har blod på sina händer.

Köp ingen specialized med brain-dämpare.

Gamla Scott spark börjar krypa ner runt 15k. Det är ifrån 2017 (?) till 2021(?)
Har tom sett enstaka annonser under 10k. Hur skicket på dessa varit vet jag dock inget om.

Xc-alternativ då på samma tema: https://www.decathlon.se/p/325050-1...ize-1045xl_185_200cm/demodelundefined-8614814 (som de flesta tips du kanske får så har den som tipsar samma/liknande hoj och är nöjd).
Du har en? Och är nöjd?

Har tom sett enstaka annonser under 10k. Hur skicket på dessa varit vet jag dock inget om.

Du har en? Och är nöjd?
Ja ungefär. I alla fall samma ram men någon årsmodell äldre och lite annan utrustningsnivå. Min minnesbild efter att ha testat bla några spec Epic och ägt bla en Spec Stumpjumper 2019 är att den liknar Epicen (år ca 2020) mycket i upplevelse men till ungefär halva pengen.
Den etiska dimensionen är ngt annat men så vitt jag förstod så väntade den franska ägarfamiljen till Decathlon ngt längre än flera andra företag ngt längre innan de lämnade den ryska markanden. Nu agerar de lika som de flesta. Men jag tror inte vi får diskutera det mer i detalj här…

Kolla om du kan hitta någon beggad Orbea Oiz. Cykeln lanserades med modernare geometri 2023. Nya 2022 cyklar reas fortfarande ut (21000kr). Hitta bra heldämpad för under 15 tkr kan nog kräva att man kämpar lite.

Edit:Stavning.

Senast ändrad:
Den etiska dimensionen är ngt annat men så vitt jag förstod så väntade den franska ägarfamiljen till Decathlon ngt längre än flera andra företag ngt längre innan de lämnade den ryska markanden.

Nej, de (inom ägarfamiljen: Auchan, en byggvaruhandlare, typ) sade ungefär såhär: ”nu efter SMO:n har börjat, och alla andra drar sig ur, har vi stora planer att utöka verksamheten i Ryssland”. De försvarade det ställningstagandet rätt länge innan de fattade att det inte var bra för marknaden i resten av Europa, för folk tricket inte att mördade barn är ok. Blod på händerna.

Nej, de (inom ägarfamiljen: Auchan, en byggvaruhandlare, typ) sade ungefär såhär: ”nu efter SMO:n har börjat, och alla andra drar sig ur, har vi stora planer att utöka verksamheten i Ryssland”. De försvarade det ställningstagandet rätt länge innan de fattade att det inte var bra för marknaden i resten av Europa, för folk tricket inte att mördade barn är ok. Blod på händerna.
Det är så jag också kommer ihåg det, kan iofs ha läst det här och inte från säker källa.

Då pudlar jag verkligen. Inte bra, jag tar tillbaka mitt tips.

Bara för att tydliggöra. Den franska ägarfamiljen har ett antal större bolag med tidigare(?) verksamhet i Ryssland. Auchamp (Alcampo i Spanien) är mkt stor matvarukedja, Leroy Merlin - byggvaror samt Decathlon - världens största sportkedja.

De ville, som tidigare nämnts, utnyttja tillfället när konkurrensen försvann i Ryssland och drog sig tillbaka först efter omfattande protester i Frankrike.

Ägarfamiljen har även varit i blåsväder förr om åren i andra sammanhang och har uppenbart tappat konceptet för hur man beter sig mot andra. Synd, för Decathlons grejer är grymt bra överlag sett till priset och var tidigare en av mina favoritaffärer.

Om xc innebär den typen av cykling jag själv ägnar mig åt, dvs grus/lätt stig/cv så är denna rätt, borde också vara välskött så som jag känner ägaren.
Har en likadan själv som jag inte kommer att byta ut, köpte tom tillbaka den av personen jag sålt den till efter att ha cyklat cv på gravel?
Enda haken är att den är helt ocyklingsbar enl happy?

Bara för att tydliggöra. Den franska ägarfamiljen har ett antal större bolag med tidigare(?) verksamhet i Ryssland. Auchamp (Alcampo i Spanien) är mkt stor matvarukedja, Leroy Merlin - byggvaror samt Decathlon - världens största sportkedja.

De ville, som tidigare nämnts, utnyttja tillfället när konkurrensen försvann i Ryssland och drog sig tillbaka först efter omfattande protester i Frankrike.

Ägarfamiljen har även varit i blåsväder förr om åren i andra sammanhang och har uppenbart tappat konceptet för hur man beter sig mot andra. Synd, för Decathlons grejer är grymt bra överlag sett till priset och var tidigare en av mina favoritaffärer.

Titta, jag blandade uppenbarligen ihop namn och verksamhet på saker och ting, men de stora dragen var såsom jag skrev. Tack för klargörandet.

Titta, jag blandade uppenbarligen ihop namn och verksamhet på saker och ting, men de stora dragen var såsom jag skrev. Tack för klargörandet.
Du hade helt rätt i de stora dragen!

MEN Decathlon har ju faktiskt fin-fina XC-cyklar även om priserna på dessa har gått upp även på Decathlon. Denna t ex för inga pengar alls (i sammanhanget). Rockrider MTB Race 900 Team Edition:
Decathlon-Rockrider-MTB-Race-900-Team-Edition-01-98a8ef2.jpg

Den ser inte illa ut för en xc. Själv är jag sugen på att hitta katalogramen som stig 115 är byggd på. I verkligheten cyklar jag nog 26a i sommar. Hela veckopengen har gått till barnens cyklar.

Yale har sammanställt vilka företag som fortfarande har verksamhet i det stora landet i öster.

Decathlon har som sagt lämnat. Ägarbolagen till t.ex. Volvo Cars och Marabou har inte lämnat, men det är en diskussion för annat forum än Happy.

On-topic:
Superior (SUP) är ett märke som ofta gör bra hojar "under radarn", tyvärr så är det ju Cykelkraft (wesports) som är svenska importörer av märket.

Tack för svar.

På tal om andra märken om är underskattade (likt Merida) finner jag även Giant.
Sedan kan vissa märken som man inte associerar med XC ibland i perioder ha bra modeller. Jag tänker tex på Kona som mest är gravel och gravity. Men HeiHei är ju en fin hoj.

Men jag får läsa annonser och se om det dyker upp något relevant.
(om någon vill tipsa så är jag 168cm så högst troligt är det storlek S som är aktuellt).

Tillbaka
Topp