[Artikel] Idre Fjäll Bikeland ska bli bäst i Norden på mountainbike – satsar 70 miljoner

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Idre Fjäll Bikeland ska bli bäst i Norden på mountainbike – satsar 70 miljoner
idre_fjall_bikeland-2000x960.jpg

Idre Fjäll Bikeland är ett nytt cykelkoncept som via en investering på uppemot 70 miljoner ska skapa Nordens bästa destination för mountainbike.

Läs hela artikeln:

Skitkul att fler satsar men jag undrar lite över siffrorna. 50 - 70 miljoner över 14 år blir ca 3.6 - 5 mkr per år. Det är väl ungefär vad lilla Isaberg lägger ner, eller är jag helt fel ute? Beror väl på vad som ingår i pengarna oxå antar jag.
Kul i alla fall, o jag hoppas på ett besök snart!

Det som saknas i det här landet är väl riktigt långa enduroleder. Skulle de kunna få till längre endurosträckor i fjällmiljö med möjlighet till både liftassistans och transportsträckor upp så är det ju helt klart intressant. Nu känns det väldigt mycket ”man made” med både pumptracken och straightrythm. Säkert kul men inget jag sätter mig i bilen i fem timmar för.

Det som saknas i det här landet är väl riktigt långa enduroleder. Skulle de kunna få till längre endurosträckor i fjällmiljö med möjlighet till både liftassistans och transportsträckor upp så är det ju helt klart intressant. Nu känns det väldigt mycket ”man made” med både pumptracken och straightrythm. Säkert kul men inget jag sätter mig i bilen i fem timmar för.
Har inte varit i Idre än (på sommaren) men som det verkar inför i år är det mest fokus på flow o pumptrack o sån't.

Men jag håller med dig. Skulle gärna vilja ha fler långa röda leder. Jag tror den typen av leder skulle locka många. Det är för få som åker svart i en familjeorienterad bikepark gissar jag. Och det verkar som att Idre ska satsa på fler typer av åkning men det kanske tar några år innan vi får se just långa röda leder i Idre.

Är inte det lite av en höjdmeter fråga? känns som det är få ställen i landet där man har nog med fallhöjd för att kunna bygga lite längre brötiga leder.

Håller med, förutsättningar finns ju på en del håll. Men mycket av det faller på markägare tyvärr.

Högsta fallhöjd 307 meter i Idre. Jämförelse med Isaberg 135 meter. Jag tycker att Isaberg, trots sin lilla fallhöjd har fått till helt ok röda leder så förutsättningarna borde väl ändå finnas för att göra ngt schysst även i Idre.

Men nå't alperna blir det ju aldrig förstås.

Edit: Klipper in cykelkartan
1685431930293.png

Senast ändrad:
Högsta fallhöjd 307 meter i Idre. Jämförelse med Isaberg 135 meter. Jag tycker att Isaberg, trots sin lilla fallhöjd har fått till helt ok röda leder så förutsättningarna borde väl ändå finnas för att göra ngt schysst även i Idre.

Men nå't alperna blir det ju aldrig förstås.

Edit: Klipper in cykelkartan
Visa bilaga 628881

Nej, absolut, men jag tänker på tex Källviken. Vet inte hur mycket fallhöjd det är där men de har ju fått till riktigt fina leder. Skulle man kunna få ett par leder som serpentinar ner som är 3 ggr längre än lederna där så skulle jag vara nöjd. Behöver inte var superbrant, det finns andra sätt att göra en led utmanande. Dessutom kan man ju göra några som går spikrätt ner. Har man då ett system av transportleder kan man ju ta sig upp och ner och då kan det bli riktigt bra.

Idre har ju extremt familjefokus så tveksamt om det kommer bli så mycket av det ni efterfrågar. Av det man gjort hittills är det blandat. Man har en bra tanke men ibland går bort sig i detaljerna.

Någon av flowlederna ner från toppen har för låga berms byggda av rullgrus. Ska man familjecykla långsamt kanske det funkar men vill man ösa blir det onödigt spännande.

De byggde en hoppled på toppen av fjället men snålar in och bygger hopp som smalnar av upptill. Med den naturliga vindriktningen från sidan av hoppleden kan det också bli onödigt spännande, alternativ helt obrukbart vissa dagar.

Det finns delar av anläggningen som är trevliga men som helhet har de en ganska lång bit kvar

Vi testade Idre förra sommaren och blev ärligt talat rätt besvikna. Som tidigare sagts kanske det funkar för barnfamiljer med små barn eller rena nybörjare. Men har du åkt mer än något år blir det inte så kul. Finns nästan inga hopp eller drops någonstans och teknikområdet är väldigt basic. Sonen som var 14 blev uttråkad nästan direkt och vi åkte bara en dag (hade tänkt att åka två). Hoppleden på toppen är däremot riktigt avancerad (enorm skillnad mot resten) så frågan är vilka dom vänder sig till egentligen och hur dom har tänkt?

Vi testade Idre förra sommaren och blev ärligt talat rätt besvikna. Som tidigare sagts kanske det funkar för barnfamiljer med små barn eller rena nybörjare. Men har du åkt mer än något år blir det inte så kul. Finns nästan inga hopp eller drops någonstans och teknikområdet är väldigt basic. Sonen som var 14 blev uttråkad nästan direkt och vi åkte bara en dag (hade tänkt att åka två). Hoppleden på toppen är däremot riktigt avancerad (enorm skillnad mot resten) så frågan är vilka dom vänder sig till egentligen och hur dom har tänkt?
Det är väl just sådana här saker som man siktar på att adressera dom kommande åren. Men vi ska ta ett mer ingående snack med Andreas Danielsson och reda ut allt sånt här inom inte alltför länge.

Kul att det satsas på cykling! Håller tummarna för att det inte bara blir flowtrails av alltihop.
jo, håller med.
Just det jag ser på bilderna, bara grävda leder av rulligt grus gör att jag kommer hålla mig därifrån.
Långa mer naturliga leder där man trampar sig runt och där man kan välja beroende på längd och svårighetsgrad beroende på gruppsammansättning är vad jag tittar efter för semesterresor.

Sveriges bästa skillsområde? Hmm......
Hyfsat stort är det, men så värst bra vet jag inte.
Kanske för barnfamiljen som är måttligt cykelintresserade, kör xc-hoj och inte bryr sig om airtime.

Eller så har jag missat något nytt - sist jag var där var kanske 3 år sedan. Kan ju hända att de ryckt upp sig. "Endu rå" känner jag t.ex inte igen

Men kul och mycket bra att de satsar på cykling!

Det är väl just sådana här saker som man siktar på att adressera dom kommande åren. Men vi ska ta ett mer ingående snack med Andreas Danielsson och reda ut allt sånt här inom inte alltför länge.
Låter bra det.
Som det har varit fram till för några år sedan är det lämpligt för nybörjare och/eller barnfamiljer. Typ folk som precis blivit med heldämpad xc-hoj, de brukar älska idre. Men vi andra som har några års cykling under bältet, kanske kör enduro- eller dh hoj, och vill ha lite airtime och lite bröt, då är det inte alls lika kul. Visst är vissa av lederna bra men det måste ju åtminstone finnas en "barbro" eller liknande och gärna en eller två stökleder.

Nej, absolut, men jag tänker på tex Källviken. Vet inte hur mycket fallhöjd det är där men de har ju fått till riktigt fina leder. Skulle man kunna få ett par leder som serpentinar ner som är 3 ggr längre än lederna där så skulle jag vara nöjd. Behöver inte var superbrant, det finns andra sätt att göra en led utmanande. Dessutom kan man ju göra några som går spikrätt ner. Har man då ett system av transportleder kan man ju ta sig upp och ner och då kan det bli riktigt bra.
Ungefär exakt 100m fallhöjd att tillgå i Källviken, men flera av lederna utnyttjar kanske bara 70 f h m.
Men kul och stenigt är det !

Jag gissar att det är en kombination av markägare och att man vill ha enkelt underhåll som gör att det mest blir flowleder som byggs. Naturliga stigar (som t ex vallåsen var från början) är ju rätt svåra att laga/underhålla när de slits ordentligt, men såååå mycket roligare att cykla på.

Jag gissar att det är en kombination av markägare och att man vill ha enkelt underhåll som gör att det mest blir flowleder som byggs. Naturliga stigar (som t ex vallåsen var från början) är ju rätt svåra att laga/underhålla när de slits ordentligt, men såååå mycket roligare att cykla på.
Få markägare är ok med dom förhållandevis stora ingrepp i naturen som krävs för att bygga en flowled, och underhållet som krävs är oftast långt större än för en singletrack. Mycket handlar istället om ett sänka tröskeln för nya cyklister och skapa en cykelupplevelse som man snabbt kommer in i och har kul redan från första dagen. Stök i all ära men det är svårt att locka in folk i sporten med sådana leder och för en kommersiell cykeldestination som Idre är det extremt viktigt. Med det sagt så behövs det ju både flow och stök på en bra cykelort för att tillfredsställa alla smaker.

Herr Danielsson är garanterat skyldig till ett antal meter stökig cykelled i sin hemstad Falun men nu har han dragit lite norrut i Dalarna så vi får se vad hans plan är där.

När barnen var mindre så funkade det alldeles utmärkt fjället runt och flow lederna. Men nu när de är 11 och 14 så vill de åka downhill och det finns inget för dom där... De åker hellre till Isaberg här hemma o kör...
Om det nu är en familjeanläggning så borde det finnas något för alla....
Hoppas verkligen att dom bygger några bra DH spår.

Riktigt kul att fler klassiska orter börjar satsa på sommaraktiviteter (både vandring och cykel). Kan bli riktigt bra!

idre_fjall_bikeland_martin_soderstrom.jpg

Följ med till Idre Fjäll Bikeland och få de 3 bästa tipsen till deras fantastiska mtb-cykling, från pumptracks till flowiga stigar.

Läs hela artikeln:

Inga stigar, bara cykelprodukter. Nog måste väl nybörjare kunna cykla annat än flow-leder?

Tillbaka
Topp