Hjälp mig hitta en kul vardagscykel

emilkarl

Medlem
Har tidigare rullat Bullitt och har en fixie men nu är Bullitten såld och min andra unge får åka cykelkärra. Jag behöver något kul som jag pallar att dra kärran med. Kommer användas till vardags, till jobb (5km ish) och köra barn till förskola och aktiviteter.

Frågorna:
* Ska man köra nav-växel? Verkar som Nexus är det som gäller i prisklassen eller ska man köra en 1x11?
* Kedja eller rem?

Kraven är väl:
* Används året runt så får plats med dubbdäck eventuellt, skärmar o pakethållare/lastbox
* Ha lite känsla iaf
* Hyfsat bekväm, inte för raceig
* Pris mellan 8-15k

Jag har sneglat lite på något i stil med Genesis Brixton alternativt något mer standard som Crescent-ish eller Nishiki. Har ni tips på andra alternativ som man ska spana in?

Canyon Commuter skall vara en av de roligare navväxlade cyklarna enligt reviews. Även en av de lättaste cyklarna med remdrift. Dock lite svårt att hitta dubbdäck till 650B. 5:an är riktigt rimligt prissatt också. I mitt tycke lite tråkigt att den kommer med vridreglage, men ett trigger reglage kostar bara ett par hundralappar. Lite stötig och tyvärr inga fästpunkter för pakethållare.

Cube Hyde/Travel Pro har 622 hjul och väger betydligt mer på 13,4kg så de kommer tyvärr inte vara lika rappa. Men med 55mm Big Apple/Marathon Almotion har de betydligt bättre komfort och med hela 58mm utrymme för 622 däck rymms nästan alla dubbdäck. Trigger shift samt fästpunkter för pakethållare också till skillnad från Commutern.

Nishiki anger inte tire clearance, men de rekommenderar 30mm Schwalbe Winter, när både Schwalbe Winter och Marathon Winter finns i 35mm, så det tyder på lite ont om utrymme för dubbdäck och dämpande sommarsulor. Pris över budget och i ett prisspann där Cube HYDE RACE har det något vassare Alfine 8 istället.

Senast ändrad:
Har tidigare rullat Bullitt och har en fixie men nu är Bullitten såld och min andra unge får åka cykelkärra. Jag behöver något kul som jag pallar att dra kärran med. Kommer användas till vardags, till jobb (5km ish) och köra barn till förskola och aktiviteter.

Frågorna:
* Ska man köra nav-växel? Verkar som Nexus är det som gäller i prisklassen eller ska man köra en 1x11?
* Kedja eller rem?

Kraven är väl:
* Används året runt så får plats med dubbdäck eventuellt, skärmar o pakethållare/lastbox
* Ha lite känsla iaf
* Hyfsat bekväm, inte för raceig
* Pris mellan 8-15k

Jag har sneglat lite på något i stil med Genesis Brixton alternativt något mer standard som Crescent-ish eller Nishiki. Har ni tips på andra alternativ som man ska spana in?

Surly Preamble kanske:
-41mm däck med skärmar och fästen
-lite känsla
-inom prisintervallet

Välj rakt styre eller bock

Om det är lite rolig du vill ha så skulle jag inte rekommendera navväxel. Iaf jag tycker att det tenderar att bli en ganska död känsla av det. Ännu mer så ihop med rem, även om det antagligen är praktiskt.

Jag har själv en äldre Genesis Brixton som "göra allt-cykel" som jag gillar. Jämfört med nuvarande version har min version utanpåliggande växlar 1x9 vilket jag hellre föredrar än navväxel. Då det är lite enklare att meka själv och göra däckbyte. Annars kanske en Bombtrack Arise kan vara något?

Jag har själv en äldre Genesis Brixton som "göra allt-cykel" som jag gillar. Jämfört med nuvarande version har min version utanpåliggande växlar 1x9 vilket jag hellre föredrar än navväxel. Då det är lite enklare att meka själv och göra däckbyte. Annars kanske en Bombtrack Arise kan vara något?

Den ser ju onekligen trevlig ut men svår att få tag i kanske?

Tolkar jag det rätt som att Dr Dew är en stålversion av Dew? Dew och Dew Plus, har de samma ram men olika komponenter? Prisbilden är ju rätt tacksam för båda jämfört med mycket annat i samma kategori.

Går i lite i samma tankar som TS, med tillägget att det jag verkligen saknar på nuvarande cykel är en pizzahylla.

Jag gillar Kona Dew-modellerna, pendlar själv på en sådan från 2010. Det man kan fundera på är om man tänkt använda dubbdäck då sådana är svåra att hitta i 650b-storlek.

Hur kul är förresten en sån där kul men normal cykel på en skala? Jag pendlar idag på en gammal CX och den är ju faktiskt ganska kvick och rolig, men börja bli mess på obefintliga bromsar och den börjar bli rätt trött.

Tolkar jag det rätt som att Dr Dew är en stålversion av Dew? Dew och Dew Plus, har de samma ram men olika komponenter? Prisbilden är ju rätt tacksam för båda jämfört med mycket annat i samma kategori.

Går i lite i samma tankar som TS, med tillägget att det jag verkligen saknar på nuvarande cykel är en pizzahylla.

Ja, det måste väl vara samma ram med olika komponenter. Dyrare Kona är inte så prisvärda, men billigare är ett bra köp.

Min fru fick en Kona Coco för ett halvt år sen. Den motsvarar Dew Plus. Hon är riktigt nöjd. Cyklen är snygg, välbyggd och inte alls tung, som förvånade mig för priset. Tycker bara att kedjestagen är för lång. Skulle kunna vara kortare på en 27,5" cykel, framförallt på XS. Men till din längd är det ingen nackdel.

Ja, det måste väl vara samma ram med olika komponenter. Dyrare Kona är inte så prisvärda, men billigare är ett bra köp.

Min fru fick en Kona Coco för ett halvt år sen. Den motsvarar Dew Plus. Hon är riktigt nöjd. Cyklen är snygg, välbyggd och inte alls tung, som förvånade mig för priset. Tycker bara att kedjestagen är för lång. Skulle kunna vara kortare på en 27,5" cykel, framförallt på XS. Men till din längd är det ingen nackdel.
Haken med korta kedjestag på en sån cykel är väl att den stegrar om man hänger på för tung väska bak. Det gör min CX som jag har nu och det är otroligt irriterande

Å andra sidan kan en 1x11-drivlina (ett enkelklingat främre drev med 11 växlar bak) erbjuda dig ett brett växelomfång och mer precisionsjusterade växlingar. Detta kan vara fördelaktigt om du cyklar i varierande terräng eller om du vill ha fler växlar att välja mellan för att hitta en optimal trampfrekvens. Nackdelen är att en 1x11-drivlina kan vara mer underhållskrävande och mer utsatt för slitage, särskilt om du utsätts för extrem terräng eller om du är en hård cyklist.

Jag hade 12-delad SRAM tidigare, bytte när växelarmen gick av. Hade ändå planerat att det var dags att byta hela drivlinan, blev bara någon månad tidigare.

IMG_4368.jpeg

Där är min Kona Coco. Har haft den i ett antal år, den är skön och kul att transportcykla på. Så misstänker att dew är funkis med.

å
Jag köpte en coco till min fru för säkert 10 år sen. Den har varit bombsäker och kul att cykla på sen dess.
Kona Dew är nog det bästa valet men efter lite mer scrollande har jag fastnat i att jag eventuellt kanske vill bygga en cykel istället. På Surly Midnight Special alt Genesis CDF.

Kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra

Tillbaka
Topp