Köpråd: Min första mtb. 29" hardtail

Hej

Jag letar efter min första mountainbike men skulle gärna ta lite köpråd :)

Jag vill mest ha den till konditionsträning på grusvägar, skogsvägar och stigar. Jag gillar när det blir tekniskt och brötigt, men har inte tillgång till så mycket sånt häromkring, så kommer absolut mest bli skogsvägar.
Jag vill också kunna hänga med grabben på hans cykelträning. Då blir det mer tekniskt och mer trail.
Cykelvasan är också något som lockar, så gärna något som funkar där.
Troligen inte, men heller inte omöjligt att jag vill hänga på cykelväskor och ett tält för en cykelsemester i fjällen.

Krav:
29" för att lättare ta mig över sten, rötter och annat skit
1x11 eller 1x12. Hatar att justera växlar. Känns skönt med en ska mindre som kan krångla
Luftdämpare fram. Det har grabben på sin. Pappa kan ju inte vara sämre än sonen :D
Max 12500kr (inkl pedaler)

Min LBS har bara. Hade den inte haft så ful färg hade jag köpt den direkt.

Har även kollat på Trek Marlin 8 gen 3 som jag kan få loss för 12500 trots det högre listpriset

Hittade denna i en annan tråd här på forumet

Någon mer cykel jag borde kolla på? Eller är jag helt fel ute med vilka cyklar jag kollar på utefter mina krav? Något bra/dåligt att säga om de jag har länkat?

Begagnat skulle också kunna vara ett alternativ, men verkar helt omöjligt att hitta något här nere i södra Sverige med medium-ram (jag är 175 cm lång).

Men om någon sitter på något som skulle kunna vara till salu så är mina DM öppna ;)

Kan inget om cyklarna ovan men Canyon Stoic brukar vara ett standardsvar. Har kört den själv och den är riktigt nice för priset. Finns annars femtielva trådar här om budget hardtails, så sök lite så kommer du få en lista med hojar.

Tack för ditt svar :)

Har också sett Canyon Stoic nämnas.
Men jag undrar om den inte är lite för aggressiv för mitt användningsområde. Vad tror du?
Och så blev den rätt rejält sågad på YT...

Marlin verkar väl okish i senare generation om man vill ha 100mm slag. Väldigt lite för pengarna.
Stoic är lite ner aggressiv men blir säkert bra. Big trial 200 kan man titta på i butik

Ögnar igenom din fråga igen o ser att du vill ha en hoj både till CV och till stök. Kan bli svårt att få en hoj som funkar till allt så det underlättar om du prioriterar lite. En Stoic kanske inte är optimalt för CV men är riktigt bra på stig.

Den här är väl happy-approved och finns (för ovanlighetens skull) faktiskt inne. Dessutom på rea. För 10 papp lär du inte hitta något bättre och då har du 2.500 att lägga på skydd och lit bättre pedaler.

Men jag undrar om den inte är lite för aggressiv för mitt användningsområde. Vad tror du?

Orkade inte se hela men allt han tar upp är samma eller sämre på marlin.
Det enda som kan anses relevant i sammanhanget är att han tycker 32T är för lite på 29'' hjul. Oklart vilken hjulstorlek han tycker det passar på. Ska du cykla grus så kanske du tycker 32T är för lite dock så kan det vara relevant.
I övrigt så har han beställt en recon, betalt för en recon, fått en recon men gnäller att recon är recon. Den duger för nybörjare.

Den här är väl happy-approved och finns (för ovanlighetens skull) faktiskt inne. Dessutom på rea. För 10 papp lär du inte hitta något bättre och då har du 2.500 att lägga på skydd och lit bättre pedaler.

Absolut ett alternativ till Stoic men den funkar väl lika illa på CV den med?

Ett tips för att få ihop grusväg och stök kan vara att investera i ett andra hjulpar där man monterar en annan typ av däck, beroende på vad som kommer på din cykel.

Körde så själv ett tag med ganska bra resultat men insåg att jag gillar båda disciplinerna så pass mycket att de förtjänade var sin cykel.

Orkade inte se hela men allt han tar upp är samma eller sämre på marlin.
Det enda som kan anses relevant i sammanhanget är att han tycker 32T är för lite på 29'' hjul. Oklart vilken hjulstorlek han tycker det passar på. Ska du cykla grus så kanske du tycker 32T är för lite dock så kan det vara relevant.
I övrigt så har han beställt en recon, betalt för en recon, fått en recon men gnäller att recon är recon. Den duger för nybörjare.

Tack, sån här info är guld värt för mig!
"Allt han tar upp är samma eller sämre på marlin". Hade jag ingen aning om :)
"32T är för lite på 29" hjul". Hur stort behöver det vara för snabbare cykling som det blir på grusväg?

Tack, sån här info är guld värt för mig!
"Allt han tar upp är samma eller sämre på marlin". Hade jag ingen aning om :)
"32T är för lite på 29" hjul". Hur stort behöver det vara för snabbare cykling som det blir på grusväg?

Det bör ju vara tvärtom att större hjul kan tåla lägre växlar.

Jag vet inte men det finns de som sätter både 34 och 36 på mountainbike.
Troligen ett icke problem.

SX tyckte han var kass och är vad Merlin har.

Personligen hade jag hellre köpt AM100 ovan men merlin går självklart bra att cykla på. Bara inte så prisvärd

Vad tror vi om Alma då?
Den hade ju funkat fint för vanlig stig och grus. Kanske inte det bästa i stök dock men det skulle nog funka.
Tyvärr är det QR fram men annars ser jag inget direkt fel med den. 27,2mm stolpe kan göra det svårare med dropper i framtiden däremot.

Edit: Finns med TA och lite finare bakväxel för en tusenlapp till: https://www.bikester.se/orbea-alma-h20-M1015391.html?vgid=G1491404#cgid=37165

Vad tror vi om Alma då?
Den hade ju funkat fint för vanlig stig och grus. Kanske inte det bästa i stök dock men det skulle nog funka.
Tyvärr är det QR fram men annars ser jag inget direkt fel med den. 27,2mm stolpe kan göra det svårare med dropper i framtiden däremot.

Edit: Finns med TA och lite finare bakväxel för en tusenlapp till: https://www.bikester.se/orbea-alma-h20-M1015391.html?vgid=G1491404#cgid=37165
inte för de pengarna när hoppet till Laufey inte är större. Likadant med Merlin. Inte 12.5k på en sån...
@ts, försök stretcha budgeten och klipp en Laufey om du ändå är i det prissegmentet. Jag tror att du kommer vilja byta rätt snart annars och skillnaden blir att du får något som lämpar sig bra för stök om det ändå redan tycker det är kul. Har man möjlighet är det bättre att direkt landa i en hoj man bara ler när man ser...
H30 för 13k.
En femhundring upp och du får mer än hyggliga komponenter rakt igenom inkl dropper

Edit
Finns i Medium (och även L. e
En L kan vara väl stor om du inte har väldigt korta ben och lång överkropp, så jag gissar på M)

försök stretcha budgeten och klipp en Laufey om du ändå är i det prissegmentet. Jag tror att du kommer vilja byta rätt snart annars och skillnaden blir att du får något som lämpar sig bra för stök om det ändå redan tycker det är kul. Har man möjlighet är det bättre att direkt landa i en hoj man bara ler när man ser...
H30 för 13k.

Jo, jag gillar stök. Men samtidigt har jag inte tillgång till så mycket sådant här där jag bor. Och jag kommer nog inte hänga på cykeln på bilen för att åka nånstans, utan det är för att cykla i skogen och på vägarna här hemma jag kommer ha den mest

Tydligen har vi några spår här i närheten. Hittade en bild på nätet
2823315.jpeg

Där har jag cyklat tusen gånger. Med damcykel med barnsadel på...

Han klagar ju på komponenterna bara, det som inte duger för honom kanske är kanon för ngn annan. Sen beställer han ju den cykeln med den specen. Varför köpte han inte toppmodellen direkt? Tycker att hans recension var rätt kass :)
Han själv beställt en stoic 3 så jag kan skriva lite om den när jag fått den och provat den

Tydligen har vi några spår här i närheten. Hittade en bild på nätet
Visa bilaga 630166

Där har jag cyklat tusen gånger. Med damcykel med barnsadel på...
Ja, om det där kallas stig så är det nog en XC-cykel du är ute efter. Inget fel i det men en krallig tung hoj passar bättre på andra ställen.

Nu ska man ju inte bara rekommendera den cykel man själv köpt men denna är jag nöjd med. Inte extrema vinklar utan rätt allround. Förutom bromsarna då, dom är usla imo:

Såg nu att du ligger i M och inte L med samma längd som mig...

Nu ska man ju inte bara rekommendera den cykel man själv köpt men denna är jag nöjd med. Inte extrema vinklar utan rätt allround. Förutom bromsarna då, dom är usla imo:

Jag kollade på det men finns inte i M till det priset. Men typ nåt sånt om man gillar bröt och mest ska cykla annat.

Tack för tipset. Den där såg ju riktigt bra ut! M eller L verkar bero lite på vilken modell jag kollar på. Matar jag in min längd så säger ju den där L, så kan säkert ha det.

Någon anledning att inte köpa den cykeln?
(Förutom bromsarna då, men de kan man ju enkelt byta)

Har den lockout på framgaffeln?

Senast ändrad:
Tack för tipset. Den där såg ju riktigt bra ut! M eller L verkar bero lite på vilken modell jag kollar på. Matar jag in min längd så säger ju den där L, så kan säkert ha det.

Någon anledning att *inte* köpa den cykeln?
Gaffeln är någon enklare model. Beroende på om det blir bröt eller grus kanske man blir sugen på att byta till mer kapabel eller lättare.

Någon anledning att *inte* köpa den cykeln?
Inte som jag kan se. Är lite av en researchfilur så kollade runt lagom mkt innan jag köpte den. Jag vet sen länge vilka mått jag trivs med. Specializeds motsvarighet Fuse(?) tror jag påminner en hel del om den men till ett helt annat pris. Är möjligen så att specializeden går att hitta till lägre pris än jag gjorde, har inte koll på det. Jag ville ha en billig och kul "extracykel" som inte är så komplicerad. Som sagt bromsarna, men om du kan leva med Shimanos belägg istället för tektros så hjälper det lite. Jag räknar med att du har starkare nypor än mig, jag blir för trött i underarmarna med klena bromsar. Jag gillar tom orginaldäcken som är enkla Ardent, däck är jag noga med. Gaffeln tycker jag om, har höga krav på dämpning men den är skön och okomplicerad.

Big trail är liknande men finns som du sa inte med rimlig gaffel.
Även mb31 xc men även den finns bara i en spec. Över budget.

Specialized är nog ändå vassast men blev mb31 pga att det gick att köpa bara ram

Den kostar ju bara 9000kr. Vad skulle det kosta att byta till en vettig framgaffel?

Specialized, om det är Fuse 29 Comp du pratar om, verkar kosta 23000, så ja, långt över budget tyvärr
Jag ville inte ha en RS-gaffel heller, är inte så såld på dom. Tänkte att det är bättre att köpa en billigare cykel och i så fall skaffa en gaffel jag gillar eftersom Fusen är så dyr.

Och ville ha en kort gaffel eftersom jag är intresserad av kontroll med en HT snarare än att kunna plöja genom bröt, det har jag en annan cykel till. Men det kan ha med att göra med att jag har mer begränsad vikt och styrka än en man, det ska man inte glömma.

Den kostar ju bara 9000kr. Vad skulle det kosta att byta till en vettig framgaffel?

Specialized, om det är Fuse 29 Comp du pratar om, verkar kosta 23000, så ja, långt över budget tyvärr

Från begnad recon för 1000 och uppåt. Man får titta på övriga komponenter också. Både både fluid och Big trial. Börjar man byta grejor är man snabbt uppe i 18 000 för mb31 eller 23 för fuse.

Beroende på vad man ska ha
Recon

Lite kraftigare grejor (och lättare)

XC gaffel

Verkar absolut luta mest åt

eller denna som jag precis såg fanns till salu här på Happyride

Den begagnade har ingen dropper post, men det verkar vara ganska enkelt att eftermontera.
Den har också QR istf genomgående axel. Vet inte hur mycket roll det spelar på riktigt...
Blir ju rätt många procent billigare än Norcon
Säljs ny för 10500

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp