[Renoveringstråd] From Varberg with Love

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
IMG_2094.jpeg

Det lät mer rimligt ;)

Japp. Måste dremla lite på växelreglaget också, det är preciiiis så att kedjan inte hoppar ned på minsta drevet. Plus att det var glapp i styrlagret (alltid alltid efter renovering) och jag efterdrog lite för mycket på Veloform så att hojen nu spårar lite grand.

Men i övrigt ganska få justeringar - det är precis som att jag inte är riktigt lika värdelös längre.

Ren inbillning givetvis.

Jag ska tillägga att jag klarade att hålla drygt 30 km/h i snitt över fem mil på 76-åringen. För vana cyklister är det förstås långsamt, men det är i alla fall ett bevis för att det går utmärkt att använda Åke (han heter så, hojen, efter förste ägaren) som träningsredskap.

❤️??‍♂️

Snygg hoj, och bra jobbat, MEN: Vad är det som händer på Steamrollern i bakgrunden? Två framklingor på varsin sida av vevhuset?

Hoj för att öva rundtramp, byggd för Susanne Ljungskog. Testad av något förfriskade Veloformgäster sent i lördags kväll.

Ja, typ så.

Den hr tråden får mig att sakna/vilja plocka fram min "Racer 320" från -58, tanken och målet med den är att modernisera den varsamt med lite utvalda Suntour grejer men ändå behålla friktionsgrejer. Sen få den att rulla L'Eroica en vacker dag...
image.jpg

IMG_6876.jpg

IMG_6878.jpg

IMG_6877.jpg

Måste tillägga att det jag förvånas mest över är bromsarna. Ett fantastiskt bra bett, lika bra som moderna fälgbromsar med dual pivot. Fattar inte riktigt hur de kan vara så effektiva, känns som att det är extra bra utväxling/mekanisk fördel i det här gamla Weinmannsystemet. Plus utmärkta Kool Stop-belägg förstås.

Måste tillägga att det jag förvånas mest över är bromsarna. Ett fantastiskt bra bett, lika bra som moderna fälgbromsar med dual pivot. Fattar inte riktigt hur de kan vara så effektiva, känns som att det är extra bra utväxling/mekanisk fördel i det här gamla Weinmannsystemet. Plus utmärkta Kool Stop-belägg förstås.
Ja konstruktionen ser ju ut att vara som gjord för otroligt svampiga bromsar! Men gissar att det är som du säger - systemet som helhet fungerar :)

Det handlar nog mycket om att ha handtag och bromsarmar som passar ihop, har bromsarna liten hävstång som de här så behöver handtagen ha större större för att få bra bromsverkan

Det handlar nog mycket om att ha handtag och bromsarmar som passar ihop, har bromsarna liten hävstång som de här så behöver handtagen ha större större för att få bra bromsverkan

Precis, det är stor hävstång i handtagen. Visst går de sista två (?) centimetrarna till viss del bort i flex, men klämmer man åt är det ordentlig bromsverkan.

Första riktiga träningsrundan på Åke. En av mina vanliga svängar, vet inte hur lång men kanske tre-fyra mil.

Bestående intryck:
Sitter mycket mer ned på sadeln än på mina modernare hojar. Annars ståcyklar jag rätt mycket, men vågade inte riktigt i dag då det tar ett tag att vänja sig vid friktionsväxlarna och hitta alla (fyra..) lägen. Fick ett par otrevliga kedjehopp och ville helst inte slå pungen i överröret.

Växlar mycket mer sällan, både p g a att jag måste böja mig ned och p g a ovana vid växellägena. Sista milen i motvind körde jag i princip hojen som singlespeed.

Kände mig påfallande mindre snabb. När jag kom hem visade det sig tvärtom att jag var snabbare på Åke än på mina andra racers. En Miyatakompis berättade för ett tag sen att han är snabbare på sin SS än på sina växlade hojar för att han tvingas ta i mer. Gissningsvis samma sak här.

Väghållningen är helt annorlunda än de andra cyklar jag har eller har testat, ganska sävlig och stabil. Mer ett ånglok än ett fullblod.

Men så grymt att en 76 år gammal cykel funkar så bra som träningsredskap! ❤️

Senast redigerad av en moderator:
Första riktiga träningsrundan på Åke. En av mina vanliga svängar, vet inte hur lång men kanske tre-fyra mil.

Bestående intryck:
Sitter mycket mer ned på sadeln än på mina modernare hojar. Annars ståcyklar jag rätt mycket, men vågade inte riktigt i dag då det tar ett tag att vänja sig vid friktionsväxlarna och hitta alla (fyra..) lägen. Fick ett par otrevliga kedjehopp och ville helst inte slå pungen i överröret.

Växlar mycket mer sällan, både p g a att jag måste böja mig ned och p g a ovana vid växellägena. Sista milen i motvind körde jag i princip hojen som singlespeed.

Kände mig påfallande mindre snabb. När jag kom hem visade det sig tvärtom att jag var snabbare på Åke än på mina andra racers. En Miyatakompis berättade för ett tag sen att han är snabbare på sin SS än på sina växlade hojar för att han tvingas ta i mer. Gissningsvis samma sak här.

Väghållningen är helt annorlunda än de andra cyklar jag har eller har testat, ganska sävlig och stabil. Mer ett ånglok än ett fullblod.

Men så grymt att en 76 år gammal cykel funkar så bra som träningsredskap! ❤️
Väldigt kul att läsa! Moderna cyklar är lätt att hitta reviews på men så gamla är mer ovanligt (och då räknar jag inte GCN som provar en museum-cykel med 40 år gamla däck och säger att den är mindre aero i nerförsbacke)…

Har du testat den på grus? Min gissning är nämligen att sävligheten var ett sätt att hantera att det inte fanns så mycket asfalt och att mycket träning och tävling gick på grus då. Men det kanske var något tidigare? Men filosofin bygger kanske på det iaf?

Väldigt kul att läsa! Moderna cyklar är lätt att hitta reviews på men så gamla är mer ovanligt (och då räknar jag inte GCN som provar en museum-cykel med 40 år gamla däck och säger att den är mindre aero i nerförsbacke)…

Har du testat den på grus? Min gissning är nämligen att sävligheten var ett sätt att hantera att det inte fanns så mycket asfalt och att mycket träning och tävling gick på grus då. Men det kanske var något tidigare? Men filosofin bygger kanske på det iaf?

Ja precis, tror att du har helt rätt. Geometrin var ett sätt att hantera de bitvis dåliga vägarna med grus, oljegrus och asfalt. Har inte kört den på grus än (första rundan i dag) men skulle säkert funka bra där med lite lägre tryck i däcken.

Tillbaka
Topp