D
Deleted member 77490
Guest
[Renoveringstråd] From Varberg with Love
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det lät mer rimligt ;)Anders ska rikta framhjulet. Och växlarna får åtgärdas när jag kommer hem. ?
Det lät mer rimligt ;)
Snygg hoj, och bra jobbat, MEN: Vad är det som händer på Steamrollern i bakgrunden? Två framklingor på varsin sida av vevhuset?Jag tog mig hit (såklart…) i alla fall.
Visa bilaga 624845
Cyklade med ett stort gäng på Säröleden, mycket mysigt. Men: De höll för låg fart för mitt lilla fullblod. ?
Snygg hoj, och bra jobbat, MEN: Vad är det som händer på Steamrollern i bakgrunden? Två framklingor på varsin sida av vevhuset?
Snygg hoj, och bra jobbat, MEN: Vad är det som händer på Steamrollern i bakgrunden? Två framklingor på varsin sida av vevhuset?
Den hr tråden får mig att sakna/vilja plocka fram min "Racer 320" från -58, tanken och målet med den är att modernisera den varsamt med lite utvalda Suntour grejer men ändå behålla friktionsgrejer. Sen få den att rulla L'Eroica en vacker dag...
Visa bilaga 625008
Visa bilaga 625009
Visa bilaga 625010
Visa bilaga 625011
Ja konstruktionen ser ju ut att vara som gjord för otroligt svampiga bromsar! Men gissar att det är som du säger - systemet som helhet fungerar :)Måste tillägga att det jag förvånas mest över är bromsarna. Ett fantastiskt bra bett, lika bra som moderna fälgbromsar med dual pivot. Fattar inte riktigt hur de kan vara så effektiva, känns som att det är extra bra utväxling/mekanisk fördel i det här gamla Weinmannsystemet. Plus utmärkta Kool Stop-belägg förstås.
Fälgbroms funkar faktiskt fortfarande .
Tro't eller ej. ?
don’t mention the war osv… ;)Japp. Aldrig fattat vitsen med skivbroms på landsväg. Känns mest.. dyrt.
Det handlar nog mycket om att ha handtag och bromsarmar som passar ihop, har bromsarna liten hävstång som de här så behöver handtagen ha större större för att få bra bromsverkanMåste tillägga att det jag förvånas mest över är bromsarna. Ett fantastiskt bra bett, lika bra som moderna fälgbromsar med dual pivot. Fattar inte riktigt hur de kan vara så effektiva, känns som att det är extra bra utväxling/mekanisk fördel i det här gamla Weinmannsystemet. Plus utmärkta Kool Stop-belägg förstås.
Det handlar nog mycket om att ha handtag och bromsarmar som passar ihop, har bromsarna liten hävstång som de här så behöver handtagen ha större större för att få bra bromsverkan
och styva vajerhöljen.
Väldigt kul att läsa! Moderna cyklar är lätt att hitta reviews på men så gamla är mer ovanligt (och då räknar jag inte GCN som provar en museum-cykel med 40 år gamla däck och säger att den är mindre aero i nerförsbacke)…Första riktiga träningsrundan på Åke. En av mina vanliga svängar, vet inte hur lång men kanske tre-fyra mil.
Bestående intryck:
Sitter mycket mer ned på sadeln än på mina modernare hojar. Annars ståcyklar jag rätt mycket, men vågade inte riktigt i dag då det tar ett tag att vänja sig vid friktionsväxlarna och hitta alla (fyra..) lägen. Fick ett par otrevliga kedjehopp och ville helst inte slå pungen i överröret.
Växlar mycket mer sällan, både p g a att jag måste böja mig ned och p g a ovana vid växellägena. Sista milen i motvind körde jag i princip hojen som singlespeed.
Kände mig påfallande mindre snabb. När jag kom hem visade det sig tvärtom att jag var snabbare på Åke än på mina andra racers. En Miyatakompis berättade för ett tag sen att han är snabbare på sin SS än på sina växlade hojar för att han tvingas ta i mer. Gissningsvis samma sak här.
Väghållningen är helt annorlunda än de andra cyklar jag har eller har testat, ganska sävlig och stabil. Mer ett ånglok än ett fullblod.
Men så grymt att en 76 år gammal cykel funkar så bra som träningsredskap!![]()
Väldigt kul att läsa! Moderna cyklar är lätt att hitta reviews på men så gamla är mer ovanligt (och då räknar jag inte GCN som provar en museum-cykel med 40 år gamla däck och säger att den är mindre aero i nerförsbacke)…
Har du testat den på grus? Min gissning är nämligen att sävligheten var ett sätt att hantera att det inte fanns så mycket asfalt och att mycket träning och tävling gick på grus då. Men det kanske var något tidigare? Men filosofin bygger kanske på det iaf?