Hur tar ni med extra vatten när ni cyklar?

JohanRR

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har endast en flaskhållare på cykeln och har kört med en 600 ml flaska. Problemet är ju att det tar slut ganska snabbt på längre rundor framförallt nu i värmen.

Mitt dilemma är då om jag ska skaffa typ en sån här: https://www.bike-components.de/en/F...tle-Mount-System-w-Drink-Bottle-600ml-p82793/ eller om jag ska skaffa en ryggsäck/bälte. Har även funderat på om det skulle funka med en löparväst då jag ändå har tänk att skaffa det nån gång.

Hur gör ni?

(Finns säkert redan någon tråd om det här men jag hittade inget när jag sökte, ni får gärna länka i så fall)

Jag tycker vätska på cykeln är mycket bättre än på kroppen om vi pratar landsväg. I skogen kan jag förstå rygga lite bättre. Och uppgradera storleken på dina flaskor nu, i alla fall 750ml är du värd när det är varmt.

Jag tycker vätska på cykeln är mycket bättre än på kroppen om vi pratar landsväg. I skogen kan jag förstå rygga lite bättre. Och uppgradera storleken på dina flaskor nu, i alla fall 750ml är du värd när det är varmt.
Jag är osäker på om jag får plats med större. Är rätt tight redan nu. Sen kör jag fidlock så jag vet inte om det finns så mycket att välja mellan.

På gravel/landsväg/pendlingscykeln så har jag gott om plats och fästen för flaskhållare. Problemet är på mountainbiken

Det är ju rätt vanligt att ryggsäckar är förberedda för påsar, om din är det så kostar det ungefär samma som för en flaska (men med större kapacitet)

Det är ju rätt vanligt att ryggsäckar är förberedda för påsar, om din är det så kostar det ungefär samma som för en flaska (men med större kapacitet)

Jag har ingen ryggsäck i nuläget som skulle gå att träna med.

Jag hade satsat på rammonterat, även om det såklart funkar med ryggsäck så är det lätt värt att montera på ramen och slippa ha något på ryggen. Rätt monterat på ramen är det i princip omärkbart ur cykelsynpunkt även om man har med sig flera liter extra vatten.

Jag hade satsat på rammonterat, även om det såklart funkar med ryggsäck så är det lätt värt att montera på ramen och slippa ha något på ryggen. Rätt monterat på ramen är det i princip omärkbart ur cykelsynpunkt även om man har med sig flera liter extra vatten.
Finns det några andra alternativ än det jag länkade till?

Vad är rätt monterat då? Jag har bara plats på under- och överröret.

Den kanske kan vara något och den skulle nog även fungera helt ok för löpning.

Någon som har testat eller testat något liknande?

Jag kör CamelBak på mtb, tycker inte det är dumt eftersom jag gärna vill ha med lite extra verktyg och sånt också.

EDIT: såg din länk nu och jobb att tänka på att mina Salomon Adv Skin kanske skulle funka bra till mtb också. Det måste jag nästan prova. ?

Jag är osäker på om jag får plats med större. Är rätt tight redan nu. Sen kör jag fidlock så jag vet inte om det finns så mycket att välja mellan.

På gravel/landsväg/pendlingscykeln så har jag gott om plats och fästen för flaskhållare. Problemet är på mountainbiken
Sorry missade att det var en mtb, jag tänkte vägcykel.

Jag tejpar fast en flaskhållare på topprörets undersida vid längre turer. Funkar bra då lutningen på röret och bra grepp på hållaren tillåter att flaskan är på plats även vid steniga XC stigar typ Rörbäcksnäs. På XC- och räcerhojen brukar jag även använda mig av en rem om det är slätare vägar, öglorna är perfekt till en normal vattenflaska.

Bilagor

• Screenshot_20230607_180448_Gallery.jpg
    Screenshot_20230607_180448_Gallery.jpg
    100.8 KB · Besök: 182
  • Screenshot_20230607_181140_Gallery.jpg
    Screenshot_20230607_181140_Gallery.jpg
    83.3 KB · Besök: 121
Jag tejpar fast en flaskhållare på topprörets undersida vid längre turer. Funkar bra då lutningen på röret och bra grepp på hållaren tillåter att flaskan är på plats även vid steniga XC stigar typ Rörbäcksnäs. På XC- och räcerhojen brukar jag även använda mig av en rem om det är slätare vägar, öglorna är perfekt till en normal vattenflaska.
Jag har en Stumpjumper så där du har flaskan så har jag dämparen. Det är även en medium ram så inte speciellt mycket mer plats för något annat än den flaskan jag har idag. Iaf om den ska vara smidig att använda, nästan lite svårt att få tillbaka den på fästet ibland då ramen kommer ivägen.

EDIT: såg din länk nu och jobb att tänka på att mina Salomon Adv Skin kanske skulle funka bra till mtb också. Det måste jag nästan prova. ?
Det är egentligen det jag vill ha men jag tror att dem mjuka flaskorna skulle vara jobbigt för mtb och då har man ju den extra kostnaden för en vattenbehållare vilket gör att man nog är uppe i 2000kr+, men skriv gärna hur det var om du testar.

Jag har en Stumpjumper så där du har flaskan så har jag dämparen. Det är även en medium ram så inte speciellt mycket mer plats för något annat än den flaskan jag har idag. Iaf om den ska vara smidig att använda, nästan lite svårt att få tillbaka den på fästet ibland då ramen kommer ivägen.
Gott, då har vi koll vilken hoj det gäller, rätt som det är har du en XC cykel med plats, då vet du en lösning ?

20230607_184032.jpg

Jag borde få in en längre flaska men det löser nog inte problemet ändå. Det skulle ju endast vara en ökning på 200ml i så fall

En vatterygga (eller vanlig rygga) löser alla dina problem (även förvaringen av medhavda grejer) och går att hitta billigt, typ reor/kampanjer (det finns billigare märken än CarmelBak). På långturer kan man vilja ha med sig annat också, ex fika, något klädesplagg, mm. Jämfört med att klämma, tejpa, skruva, spänna, snöra fast en flaska på ramen känns ryggan som ett riktigt bra alternativ.

Har själv allvarliga funderingar på att skaffa ett enkelt o billigt löparbälte för några få hundralappar. Dricker inte så mkt vätska så det räcker i mitt fall även på längre turer.
1686157846352.png

Det här lockar mest just nu:

Verkar som att de går att få för ca. 800 kr och då skulle det även funka för löpning vilket är ett stort plus.

Dom släppte precis rätt nyligen en 750ml som har samma höjd som 600ml flaskan.
Tips bara om du vill fortsätta köra FL ?

Jag kan ju tycka att fanny pack med valfri form av vätskebehållare skulle vara skönare än rygga på sommaren så får ryggen andas. Men det är bara vad jag tycker.
Visa bilaga 630669Visa bilaga 630670
+1

Går aldrig tillbaka till ryggsäck utom på turer där jag måste ha massa kläder eller +ANNAT som inte får plats i midjeväskan. Så enormt mycket skönare än rygga.

Edit: Har dock alltid flarra på ramen också.

Senast ändrad:
Jag har ingen ryggsäck i nuläget som skulle gå att träna med.
På MTB menar jag att det är odugligt med flaska på ramen. Den flyger bort när det stökar till sig i nedförsbackarna, och blir skitig så du får tugga grus. XXL brukar har kampanjpris på White vätskerygga. Inte jättebra men funkar prima till det priset. Bara vätskeblåsa har jag handlat på Claes Ohlson, inte heller jättebra, men funkar. Min erfarenhet är att både ryggor och vätskeblåsor blir ganska skitiga, och ohygieniska så därför lägger jag inte dyrpengar på dem. Jag har en "finrygga" som användas vid längre turer t.ex på fjällturer men den sliter jag inte på dagligdags.

Har en sån här både när jag springer och cyklar vare sig det är grus, stig eller asfalt. Mjuka flaskor på magen vid långlöpning och vätskeblåsa på ryggen vid cykling. Finns bra förvaring för näring också.

När jag köpte min följde 2 500ml flaskor med, den där verkar komma helt utan. Går kanske att hitta till bättre pris om man letar lite.

Edit, det är den här jag har;

Det här lockar mest just nu:

Verkar som att de går att få för ca. 800 kr och då skulle det även funka för löpning vilket är ett stort plus.
Jag kör camelback kudo utan väskan. Två stora fickor för extra vatten och klass 2 (högsta) ryggskydd.
774A4931-283E-4B84-9303-41176BDE06A8.jpeg
ACDF9497-A6DF-4CDF-88D4-1317EAF351D0.jpeg

Jag provade ryggsäck med vätskeblåsa, men tyckte ryggsäcken störde cyklingen för mycket, utöver problemet med värmen. Sedan köpte jag fannypack med plats för en flaska och lite snacks, den märker jag inte av alls.

Jag har två flaskhållare i ramen för 750ml-flaskor och beroende på turlängd upp till två textilhållare på styret för en flaska till respektive ätbart. Vanliga cykelflaskor går ner i Decathlonpåsen. Först hade jag två Decathlonpåsar, sen bytte jag en av dem mot en lite större version där jag får ner en större flaska från affären.

Orkar inte läsa hela tråden men Salamon Löparväst är kanon för cykling i skogen. Sitter tight men du kan fortfarande andas. Får plats med vatten, vindjacka, verktyg och godis. Jag har en 12l tror jag. Adv Skin eller nåt sånt.

Köpte en Uswe Zulo med 1L blåsa..
Har en 750 flaska i ramen som tyvärr inte rymmer två hållare... än så länge har jag klarat mig på detta.
Väskan sitter bra och det går i lite extra trots fylld vattenblåsa . mobil nycklar och nån gel.

Tillbaka
Topp