Vevarmen ramlade av..

Vevarmen ramlade av..
Min gissning var att det är ett matrialfel som är vanligt på billigare vevpartier, typ grövre konstruktion eller legering/hårdhet så samma moment på skruvarna inte producerar tillräckligt klämkraft.
kan vara men deore lär väl duga? Ett modernt SLX är 12s HG+ och inget altenativ.

I så fall hade jag kört NX istället så funkar det 10-12s boost och icke boost och det finns alla typer av klingor.

men deore måste i min värld fungera hjälpligt för de flesta

Vevarmen ramlade av..
Samma sak har hänt mig med en XT-vev för något år sedan. Rengör noga och ta bort grader sedan drar du åt rejält hårt (mer än 14Nm). Glöm inte att efterdra med jämna mellanrum.

Plastbrickan som är skadad kan du strunta i. Du saknar en gummerad bricka som ska sitta på insidan av armen. Kolla om du har den, annars skulle iaf jag köpt en ny sådan.

Vevarmen ramlade av..
Tror tyvärr att den är körd vid närmare inspektion. Även brickan med den lilla piggen som sticker ut var helt söndersmulad.
IMG_1637.jpeg

Vevarmen ramlade av..
Samma sak har hänt mig med en XT-vev för något år sedan. Rengör noga och ta bort grader sedan drar du åt rejält hårt (mer än 14Nm). Glöm inte att efterdra med jämna mellanrum.

Plastbrickan som är skadad kan du strunta i. Du saknar en gummerad bricka som ska sitta på insidan av armen. Kolla om du har den, annars skulle iaf jag köpt en ny sådan.
Detta är vad som finns kvar

Bilagor

• IMG_1638.jpeg
    IMG_1638.jpeg
    537 KB · Besök: 66
Vevarmen ramlade av..

Vilken gummerade bricka är det? Jag hade en O-ring men tror inte att det ska vara nån bricka.

1686126904824.png

Vevarmen ramlade av..
har du ett nummer i bilden ovan?
Edit: syftar alltså på @Zebb's kommentar "Du saknar en gummerad bricka som ska sitta på insidan av armen. Kolla om du har den, annars skulle iaf jag köpt en ny sådan."

Ah sorry lite snabb på tangenterna idag. :)

Jag kan ej se att jag tappat bort något om man tittar från sprängskissen du skickat.

Vevarmen ramlade av..
Verkar vara ett vanligt fenomen att vevarmen lossnar på Deore vevpartier. Tror det handlar mer om kvalitet än handhavande.

När armen lossande på min cykel, som är exakt samma modell som TS gick det inte att återanvända armen då splinesen var rökt.
Jag köpte denna:
Den var slut i lager, har du något annat alternativ? :)

Vevarmen ramlade av..
men va fan. Den vänstra armen, som inte finns, hade kostat mer än hela partiet och till ordinarie pris mer än ett vettigt vevparti.
Det verkar dessutom inte ens ha samma Q factor.

Det är nog dags att lämna in cyklen på verkstad.

Vevarmen ramlade av..
Lägg ut en köpesannons på bara vänsterarm, det finns nog en del Hollowtech2-armar över i lådor hemma hos de som bytt till enkelsidig effektmätare.

Vevarmen ramlade av..
Jepp, men Bikable (tidigare cykelgear) var den enda där jag hittade 175 mm vevar med 32 t drev i lager. Jag tror TS reagerade på ditt inlägg om det. På bike-discount fanns endast 170 mm i lager.

Har har inte sett vilken vevarmslängd TS behöver. Om man köper ett nytt vevparti kan man också byta längden. Lite kortare är inte fel.

Vevarmen ramlade av..
Woolftooth har hg klinga för shimano. Kostar ungefär som ett GX inkl klinga.
Synd jag såg att det endast fanns 170mm i lager och drog mig för att beställa men skillnaden är kanske knappt märkbar för en lekman som mig?

I värsta fall får jag väl vänta till 28/6 då dem får in 175mm i lager.

Senast ändrad:
Vevarmen ramlade av..
Fy fan vad läskigt.
Cyklade på pendlarcykeln första gången på ett år nu i veckan, och tänkte då att "jag borde kolla alla skruvarna".
Försökte spänna åt vid styrlagret på jobbet för jag tyckte att det glappade där, men upptäckte att framhjulets snabbfäste satt löst.
Ja, dags att kolla igenom alla skruvarna.

Vevarmen ramlade av..
Hittade en svensk åf och det blev billigare pga den svaga kronan. Är det något mer jag behöver för att montera?

Visst är det väl både höger och vänster vevarm som ingår?
Sitter allt annat, dvs lagret, rätt så är det väl bara insex och gärna momentnyckel.
Ah, och något att spänna till förspänningsskruven med. Ska tydligen gå med tex bestickskniv

Jag är ju glad för att läsa dealers manual. Där står allt inkl verktyg.

Klingan sitter väl på antar jag....

Vevarmen ramlade av..
Sitter allt annat, dvs lagret, rätt så är det väl bara insex och gärna momentnyckel.
Ah, och något att spänna till förspänningsskruven med. Ska tydligen gå med tex bestickskniv

Jag är ju glad för att läsa dealers manual. Där står allt inkl verktyg.

Klingan sitter väl på antar jag....
Fanns inte mycket att läsa hos dealern, blir bara lite missvisande eftersom bilden endast är på ena vevarmen.

Rätt modell?

Vevarmen ramlade av..
Om du byter till en Deore vevparti behöver du inga speciella verktyg.
Det är ett exakt likadant dior jag har idag. Egentligen ville jag bara få tag på vänstra vevarmen då det är den som är pajj men eftersom det verkar vara snudd på omöjligt att hitta en liknande så får jag köpa ett helt nytt vevparti.

Tillbaka
Topp