Vevarmen ramlade av..

Flakmoppe

Aktiv medlem
Vevarmen ramlade av..
Tjena!

Under cykelturen idag mitt i en rejäl uppförsbacke la jag hela min kroppsvikt på vänster trampa och hela vevarmen försvann under foten på mig..

Nu till min fråga, går det att åtgärda eller behöver jag beställa delar? Kontrollerade skruvarna på vevarmen och dem satt som berget och cykeln är knappt använd..

Kika på bifogade bilder, kan komplettera med fler om det behövs.

Tack ? mvh S

Bilagor

• IMG_1631.jpeg
    IMG_1631.jpeg
    732.8 KB · Besök: 351
  • IMG_1632.jpeg
    IMG_1632.jpeg
    615.2 KB · Besök: 311
Vevarmen ramlade av..
Du behöver plast skruven som justerar glappet mot lagret för att montera igen. Läs instruktionerna noga för Shimano vevar hur skruvarna och lås brickan ska sitta så kan dom inte ramla av.

Vevarmen ramlade av..
hade det varit min cykel hade jag fortfarande gjort ett försök, om det som du säger är så att skruvarna var ordentligt åtdragna (14nm) så tyder det mer på matrialfel än handhavan
hade det varit min cykel hade jag fortfarande gjort ett försök, om det som du säger är så att skruvarna var ordentligt åtdragna (14nm) så tyder det mer på matrialfel än handhavande
Jag är ej första ägaren, osäker på om garantin hänger med men det kanske den gör?

Blir väl goodwill i så fall men fortfarande tveksam, dem kär hävda handhavande..

Vevarmen ramlade av..
Jag tycker det ser ut som att "låsbrickan" som @Coffe pratar om inte är rätt monterad. Den sticker liksom upp på bilden i första inlägget, så ska det inte se ut.

Edit: med "låsbricka" menar jag alltså denna:
2023-06-06 21_23_48-Vevarmen ramlade av.. - Happyride — Mozilla Firefox.png

Jag tror splinsen på kan funka, svårt att se skicket på bilden.

Jag skulle nog gjort ett försök att montera enligt korrekta instruktioner och köra ett tag. Men första turen hade jag nog undvikit att stå upp och bryta...

Vevarmen ramlade av..
Jag tycker det ser ut som att "låsbrickan" som @Coffe pratar om inte är rätt monterad. Den sticker liksom upp på bilden i första inlägget, så ska det inte se ut.

Edit: med "låsbricka" menar jag alltså denna:
Visa bilaga 630491

Jag skulle nog gjort ett försök att montera enligt korrekta instruktioner och köra ett tag. Men första turen hade jag nog undvikit att stå upp och bryta...
Anledningen till att den sticker upp är nog att jag har lossat på skruvarna rejält så den hänger lite löst.

Vevarmen ramlade av..

Nu har jag tittat på bilden på ett nytt exemplar och ser att splinsen inte går i hela vägen. Då är bara några mm bort och skulle den fortfarande kunna funka. Det behövs dock en skruv för att ställa i lägerspänningen. Finns den kvar?

Samma vevpartiet finns till rimlig pris här:

Vevarmen ramlade av..
Nu har jag tittat på bilden på ett nytt exemplar och ser att splinsen inte går i hela vägen. Då är bara några mm bort och skulle den fortfarande kunna funka. Det behövs dock en skruv för att ställa i lägerspänningen. Finns den kvar?

vart ska denna skruv sitta?

Vevarmen ramlade av..

byter man hela vevpartiet? Går det ej att endast buta ena vevarmen?

Vevarmen ramlade av..
Okej, då kanske det är mer vettigt att köpa något av högre kvalité om möjligt som är kompatibelt? Någon rek?

Menar du för att den ramlade av? Det har troligtvis inget med kvaliteten av vevpartiet att göra. Vanligaste orsaken är att vänsterarmen inte har ådragit tillräckligt hård. Jag minns inte om loctite behövs.

Vevarmen ramlade av..
Vevarmen ramlade av..
Det är inget fel med vevpartiet. Splines ska se ut som de gör.

Hade samma problem en gång. Det visade sig att högerarmen (med axel) inte var tryckt in ordentligt och därför fick inte vänster arm ordentligt tag. Tryck in högerarmen ordentligt eller kontrollera att du inte har för många spacers.

Vevarmen ramlade av..
Tittar man på sprängskisser för olika Shimano vevaxlar så ser det ut som att plastmuttern som du nu saknar är olika för de olika vevarna. Det kan dock vara så att det är samma till alla så den kan du sannolikt köpa hos närmsta cykelhandlare som också servar cyklar, typ sportson. Plastmuttern dras åt med denna, 1-2 nm moment och endast för att få till förspänningen på vevlagren. När sen vevarmen dras åt så nyper den över plastmuttern så den sitter kvar trots att den knappt är åtdragen.
Plastsprinten som sitter i springan på vevarmen finns däremot i några olika varianter. Den sprinten är till för att indikera att vevarmen sitter tillräckligt långt in på axeln. Saknas den lilla piggen som ska kunna gå ner i hålet på axeln så kan det vara svårare att veta om den sitter på tillräckligt om du inte har koll på att du har rätt antal distanser o.s.v. länk
Huvudsaken är att vevarmen är åtdragen. Den ska dras 13-14 nm, inget loctite, bara lite fett på vevaxeln.

Vevarmen ramlade av..
Tittar man på sprängskisser för olika Shimano vevaxlar så ser det ut som att plastmuttern som du nu saknar är olika för de olika vevarna. Det kan dock vara så att det är samma till alla så den kan du sannolikt köpa hos närmsta cykelhandlare som också servar cyklar, typ sportson. Plastmuttern dras åt med denna, 1-2 nm moment och endast för att få till förspänningen på vevlagren. När sen vevarmen dras åt så nyper den över plastmuttern så den sitter kvar trots att den knappt är åtdragen.
Plastsprinten som sitter i springan på vevarmen finns däremot i några olika varianter. Den sprinten är till för att indikera att vevarmen sitter tillräckligt långt in på axeln. Saknas den lilla piggen som ska kunna gå ner i hålet på axeln så kan det vara svårare att veta om den sitter på tillräckligt om du inte har koll på att du har rätt antal distanser o.s.v. länk
Huvudsaken är att vevarmen är åtdragen. Den ska dras 13-14 nm, inget loctite, bara lite fett på vevaxeln.
Plastmuttern har jag kvar. Piggen du pratar om, hur ser denna ut och vart sitter den?

Vevarmen ramlade av..
Plastmuttern har jag kvar. Piggen du pratar om, hur ser denna ut och vart sitter den?
metallsprinten på denna kan ha brytits av. Obs att denna nog inte är rätt till M5100.

Vevarmen ramlade av..
metallsprinten på denna kan ha brytits av. Obs att denna nog inte är rätt till M5100.
aha då förstår jag hur det är konstruerat. Då ska jag kika på detta och ev ta bort den för att kunna beställa en ny om den nu har brutits av, brickan sitter nämligen kvar om du kikar på bilden jag bifogat i när jag skapade tråden.

Vevarmen ramlade av..
1) Använd inte veven utan kassera den.

2) När du drar den nya så dra korsvis, lite i taget, flera gånger.

Men se först till att du spänner lagret (lilla plastskruven som sitter i sidan) med en sån här, innan du drar de två insexskruvarna. Man drar för hand, med enhandsgrepp, ungefär tills det blir svårt att hålla i den (såvida man inte har utomjordisk greppstyrka dvs)

Vevarmen ramlade av..
Du kanske skall prova att montera tillbaka armen och se om det funkar innan du köper nytt vevparti. Gör rent splinesen och springan från smuts så att du kan dra åt klämbultarna ordentligt.

Vevarmen ramlade av..
Verkar vara ett vanligt fenomen att vevarmen lossnar på Deore vevpartier. Tror det handlar mer om kvalitet än handhavande.

När armen lossande på min cykel, som är exakt samma modell som TS gick det inte att återanvända armen då splinesen var rökt.
Jag köpte denna:

Vevarmen ramlade av..
Verkar vara ett vanligt fenomen att vevarmen lossnar på Deore vevpartier. Tror det handlar mer om kvalitet än handhavande.
Njae, det undrar jag. Korrekt åtdraget så sitter ju vevpartiet bra. Det är bara en relativt ointuitiv process att nå dit, där det är enkelt att göra fel på vägen. Samma problem drabbar ju även folk som monterar på Shimanos finare vevpartier felaktigt.

Vevarmen ramlade av..
Du kanske skall prova att montera tillbaka armen och se om det funkar innan du köper nytt vevparti. Gör rent splinesen och springan från smuts så att du kan dra åt klämbultarna ordentligt.
Har det en gång lossnat är saker och ting delvis demolerade. Kolla bilden på splinesen, av det som är i ingrepp mot axeln så är drygt hälften kvar, resten är rensat . Risken att det går åt skogen är stor. Och vevarna står man på, man vill oftast att de fortsätter hålla ihop.
Bättre byta ut

Njae, det undrar jag. Korrekt åtdraget så sitter ju vevpartiet bra. Det är bara en relativt ointuitiv process att nå dit, där det är enkelt att göra fel på vägen. Samma problem drabbar ju även folk som monterar på Shimanos finare vevpartier felaktigt.
Japp. Har sett "allt" gå sönder. Deore, SLX, XT, Saint. Tror det handlar mer om hur det monteras. Har en teori att det har med otillräcklig korsdragning att göra, att det blir lite snedfördelat så att säga. Har dock inte velat testa den teorin i praktiken ?

Vevarmen ramlade av..
Har det en gång lossnat är saker och ting delvis demolerade. Kolla bilden på splinesen, av det som är i ingrepp mot axeln så är drygt hälften kvar, resten är rensat . Risken att det går åt skogen är stor. Och vevarna står man på, man vill oftast att de fortsätter hålla ihop.
Bättre byta ut

Trodde också att hälften var kvar, men splinsen går inte hela vägen in. 80% är kvar. Det funkar kankse fortfarande eller kankse inte. Om man kör hård och ståcyklar skulle jag inte riskera det.

Vevarmen ramlade av..
Trodde också att hälften var kvar, men splinsen går inte hela vägen in. 80% är kvar. Det funkar kankse fortfarande eller kankse inte. Om man kör hård och ståcyklar skulle jag inte riskera det.
Ja, kanske 80% i vevarmen är kvar, men splinesen på axeln går inte ända ut, så de sista millimetrarna i vevarmens splines är inte i ingrepp.

Vevarmen ramlade av..
Sett det hända på flera nya cyklar, just innom instegssegmentet. Man märker att det glappar eller sitter löst så den kommer tillbaka till butiken och veven dras åt med rätt moment och sen lossnar den ändå. Specialized var ju också tvungen att återkalla (deras egna) vevpartier med samma typ av konstruktion.

Sen har jag lika anekdotiskt runt 15 års användande av hollowtech-2 vevpartier utan några helst problem så ?‍♀️

Vevarmen ramlade av..
Ja, kanske 80% i vevarmen är kvar, men splinesen på axeln går inte ända ut, så de sista millimetrarna i vevarmens splines är inte i ingrepp.
Sett det hända på flera nya cyklar, just innom instegssegmentet. Man märker att det glappar eller sitter löst så den kommer tillbaka till butiken och veven dras åt med rätt moment och sen lossnar den ändå. Specialized var ju också tvungen att återkalla (deras egna) vevpartier med samma typ av konstruktion.

Sen har jag lika anekdotiskt runt 15 års användande av hollowtech-2 vevpartier utan några helst problem så ?‍♀️
Många kockar nu :P

då kanske man ska safea och köpa nytt helt enkelt, behöver förslag på komplett kit och gärna då av liiite högre kvalité än orginal.

Vevarmen ramlade av..
Jag tror inte att pris av vevarmen har något att köra med problemet.

Om du bara vill köpa vänster vevarmen är tipset om SLX ovan bra (vet inte om det bara finns 175 mm). Annars har en av tyskarna mycket på lager.

Vevarmen ramlade av..
Jag tror inte att pris av vevarmen har något att köra med problemet.

Om du bara vill köpa vänster vevarmen är tipset om SLX ovan bra (vet inte om det bara finns 175 mm). Annars har en av tyskarna mycket på lager.
Dem var slut på lager. Svårt att navigera på bike-discount tycker jag, har du något förslag? :)

Vevarmen ramlade av..
Alla shimanos har samma konstruktion. Jag tror det är mycket att säga att konstruktionen inte skulle fungera generellt.
Min gissning var att det är ett matrialfel som är vanligt på billigare vevpartier, typ grövre konstruktion eller legering/hårdhet så samma moment på skruvarna inte producerar tillräckligt klämkraft.

Vevarmen ramlade av..
Sonen tappade sin Deore igår på samma sätt, spännbulten var borta (antar att den tappades en stund tidigare). Men kostar 25 spänn hos tysken.

Drog till 14Nm nu, får se om det händer igen. Edit: det är inte bulten ovan som ska dras med 14Nm utan "klämbultarna".

Tillbaka
Topp