Hur tar ni med extra vatten när ni cyklar?

Jag provade ryggsäck med vätskeblåsa, men tyckte ryggsäcken störde cyklingen för mycket, utöver problemet med värmen. Sedan köpte jag fannypack med plats för en flaska och lite snacks, den märker jag inte av alls.

Exakt denna kör jag oftast med sedan några år tillbaka (med en till flaska på cykeln). Skulle aldrig använda ryggan igen om den inte verkligen behövdes, trots att jag aldrig tyckte att det var ett problem tidigare. Har även en Dakine fannypack med blåsa för 'mittemellan'-turer.

1686168076996.png

Utan tvekan rygga?
Det finns turer jag kör utan rygga men då vet jag dels att jag kommer klara mig på 800ml (vilket är vad min Fidlock rymmer) och att jag har nära hem eller nära till bebyggelse om oturen skulle vara framme. I ryggan får jag plats med 2,5l om det skulle behövas, energi, verktyg, första hjälpen och eventuellt förstärkningsplagg.
Visst hade det varit trevligt med mer vätska på cykeln och en riktigt bra cykelväska som funkar på FS och med dropper men oavsett så skulle det aldrig ersätta en rygga.
Har en UWSE Airborne 15L som jag är nöjd med men det finns mängder med alternativ. Känner många som väljer rygga med inbyggt ryggskydd men jag föredrar en väst som sitter tight mot kroppen, funkar även vid andra aktiviteter och i de fall ryggan inte är med.

Är man bara ute ett par timmar eller mindre, och kör i svenskt klimat, så kan man dricka när man kommer hem. Ännu en sak mindre att tänka på och släpa på.

Ts får kanske testa om det funkar att tagga tråden [MTB] annars är det nog dags att byta tillbaka till happymtb.
Man förstår ju att happylvg inte finns när svaret alltid är "större flaska"

Större flaskor än 500ml är ett oförlåtligt brott mot etikettsreglerna. Har man större vätskebehov får man helt enkelt planera in några pitstop. ;)

Upp till ~2½ timmar räcker det med en 750ml flaska (iaf för mig när det inte är för varmt... kanske dricka en massa vatten innan turen börjar, eller ha med en mindra flaska i tröjans bakficka).
>~2½ timmar: planerar pitstop där jag vet att vatten finns (vattenkälla eller Circle K, OKQ8)
Mycket mer än det så och/eller där jag inte känner till platser för pitstop så är det ryggsäck med vätska som gäller.

USWE är väl egentligen den vätskerygga som sitter bäst på ryggen, liten, smidig och med NDM spännet hoppar den inte omkring vid aktivitet utan sitter fast där man satt den.
Det finns en till salu på K&S.

För kortare rundor, ett par timmar har jag en flaska på 50-60 cl på ramen. För längre rundor har jag vätskeblåsa i ryggsäcken. Jag har nästan alltid en liten rygga när jag kör skog. Blåsan är på 1,5 liter.

USWE är väl egentligen den vätskerygga som sitter bäst på ryggen, liten, smidig och med NDM spännet hoppar den inte omkring vid aktivitet utan sitter fast där man satt den.
Det finns en till salu på K&S.
Det är ju rätt individuellt vad som sitter bäst. USWE sitter rätt dåligt på mig, särskilt vid löpning. Lite synd, jag gillar USWE annars, men för mig är Salomon oslagbart när det kommer till passform.

Får känslan av att vissa behöver en så'n här för att överleva en cykelrunda... Det är ytterst sällan att jag tömmer min ramflaska på 1-2 timmar, om det ens någonsin har hänt.
1686216085976.png

Får känslan av att vissa behöver en så'n här för att överleva en cykelrunda... Det är ytterst sällan att jag tömmer min ramflaska på 1-2 timmar, om det ens någonsin har hänt.
Visa bilaga 630826
Som någon på happy skrev, har du plats med flaska så har designern inte ansträngt sig med ramen

(Rätt surt att inte få plats med flask :( )

En liten reflektion. När jag tänker efter så tömde jag faktiskt nästan aldrig min ramflaska ens när jag bodde o cyklade i varma Spanien för några år sedan. Inte för att jag inte behövde vätska men där var det alltid nära en bar oavsett var man befann sig i obygden. Skön känsla att aldrig behöva tänka på att släpa med sig på en massa vatten.

Visa bilaga 630826
Är högst individuellt och hur tränad man är. Jag har tidigare gjort av med 2,5L på en 2,5h tur i 30 graders värme. Senast tömde jag inte 450ml flaskan på nästan samma tid.

Jag skulle må fruktansvärt dåligt om jag bara hade en halvliter vatten med mig på en för mig "vanlig" stigcykeltur. Häver man i sig massa vatten innan så blir man bara pissnödig eftersom kroppen ändå inte kan ta upp mer än nån deciliter i taget.
Skulle säga att det går åt ungefär en halvliter i timmen och tempen ute spelar inte jättestor roll så länge det inte är under +10 eller över +25.

Jag skulle må fruktansvärt dåligt om jag bara hade en halvliter vatten med mig på en för mig "vanlig" stigcykeltur. Häver man i sig massa vatten innan så blir man bara pissnödig eftersom kroppen ändå inte kan ta upp mer än nån deciliter i taget.
Skulle säga att det går åt ungefär en halvliter i timmen och tempen ute spelar inte jättestor roll så länge det inte är under +10 eller över +25.
Jag tror vi alla är skapta olika. Själv är jag som en ökenräv och svettas knappt alls, det räcker att kroppen suger i sig daggen på min hud för att jag ska vara nöjd.

Jag tror vi alla är skapta olika. Själv är jag som en ökenräv och svettas knappt alls, det räcker att kroppen suger i sig daggen på min hud för att jag ska vara nöjd.
För att inte tala om att en medelcykeltur innebär helt olika saker för olika personer. Hojar man bara i en timme så kan nog även jag klara mig med en halvliter, men oftast är jag ute i minst tre timmar.

Edit: Sen har jag på mig en midjeväska med jox oavsett, så då är det inget besvär att peta dit en eller två extra flarror ändå.

För att inte tala om att en medelcykeltur innebär helt olika saker för olika personer. Hojar man bara i en timme så kan nog även jag klara mig med en halvliter, men oftast är jag ute i minst tre timmar.

Edit: Sen har jag på mig en midjeväska med jox oavsett, så då är det inget besvär att peta dit en eller två extra flarror ändå.
Sen är det lite olika hur man cyklar, iallafall för mig. Kör jag 2-3 timmars grusvägar gör jag knappast av med en hel halvlitersflaska. Kör jag brötig Hellasstig gör jag av med nästan hela 1,5 literspåsen, som jag antingen har i midjeväskan eller i ramväskan.

Frågan är bara hur man pumpar rätt för att kompensera för vätskeintaget och utsvettningen.

Sen är det lite olika hur man cyklar, iallafall för mig. Kör jag 2-3 timmars grusvägar gör jag knappast av med en hel halvlitersflaska. Kör jag brötig Hellasstig gör jag av med nästan hela 1,5 literspåsen, som jag antingen har i midjeväskan eller i ramväskan.
Exakt, jag menade stigcykling i det här fallet.

Frågan är bara hur man pumpar rätt för att kompensera för vätskeintaget och utsvettningen.
Jag brukar ha atmosfärstryck i vattenflaskan. Så sjukt jobbigt att dricka när det är övertryck.

Exakt, jag menade stigcykling i det här fallet.

Jag brukar ha atmosfärstryck i vattenflaskan. Så sjukt jobbigt att dricka när det är övertryck.
Precis vad jag trodde, ville bara förtydliga skillnaden. När jag stigcyklar blir jag sjukt törstig. Kan ha något att göra med att det är sjukt bra intervallträning med allt vad det innebär i svettning.

Precis vad jag trodde, ville bara förtydliga skillnaden. När jag stigcyklar blir jag sjukt törstig. Kan ha något att göra med att det är sjukt bra intervallträning med allt vad det innebär i svettning.

För min del tror jag det är ungefär lika jobbigtn som annan cykling men går kanske hälften så fort vid samma ansträngning

1) Jag får inte puls/ blir inte svettig / törstig / trött. Det är fel på cykeln
2) Fel tryck - på allt
3) Fel enhet på tryck - fast jag vet inte själv vad som är SI för tryck
4) Jag har biltema olja på mina bromsar så ska sätta 4 kolvs på min fatbike som jag cyklar platt och långsamt på asfalt - sen hörs jag aldrig av igen för det blev inte bättre med 4 kolvs.

Alla trådar är fel. Träna core strenght istället och håll käft. Det gör Sam Hill.

Just nu står det mellan Camelbak Chase och Chase 8L.

Frågan är bara vilket storlek. Vill ha något som är så smidigt och lätt som möjligt så att det funkar till löpning. 4L kanske blir lite för liten om man vill packa med slang och verktyg osv medans 8L kanske blir lite klumpig om man jämför. 8L kommer med lite större vattenbehållare men det känns försumbart. Vad tror ni?

Edit: Kanske även salomon adv skin 5 men den blir lite dyrare då

Kanske självklart tips. Men tanka rejält, menar drick nästan allt du orkar precis innan du drar iväg. Och töm blåsan såklart?

Om man ska prestera i 5-10 mil eller mer måste man dricka skvättar med jämna mellanrum, vare sig man är särskilt törstig eller inte. Annars kommer man snart att möta "väggar" så fort det inte är nedförsbacke. Vill man dessutom kunna göra något vettigt efter cykelturen, mer än att springa till vattenkran hela tiden...

Tjenare!

Jag har endast en flaskhållare på cykeln och har kört med en 600 ml flaska. Problemet är ju att det tar slut ganska snabbt på längre rundor framförallt nu i värmen.

Mitt dilemma är då om jag ska skaffa typ en sån här: https://www.bike-components.de/en/F...tle-Mount-System-w-Drink-Bottle-600ml-p82793/ eller om jag ska skaffa en ryggsäck/bälte. Har även funderat på om det skulle funka med en löparväst då jag ändå har tänk att skaffa det nån gång.

Hur gör ni?

(Finns säkert redan någon tråd om det här men jag hittade inget när jag sökte, ni får gärna länka i så fall)
Jag har inte läst tråden, men om du vill kan du få den här:
IMG_20230609_151421.jpg

Tillbaka
Topp