Downhill kartan för 2024

implor

Aktiv medlem
Downhill kartan för 2024
Började prata om kartan jag gjorde 2021 med all liftburen cykling i en annan tråd så tänkte göra ett ryck att uppdatera för 2023 2024.

Kartan:

Vilka bikeparks finns i Sverige/Norge med lift? Vad saknas på kartan? Något som ska bort/uppdateras?

Tar med Norge denne gång då det för många är närmare dit än till exempelvis Åre.

Senast ändrad:
Downhill kartan för 2024
Har ingen inside men Yxbacken verkar ha totalt dissat cykling, schaktat över cykellederna och satsat på snö istället. Tyvärr.
Kisa desto mer aktivitet.

Downhill kartan för 2024
Saxat från deras hemsa:

"Hej cyklister!
För att kunna hålla öppet cykelparken i sommar så behöver lederna och liften iordningställas, därför är alla som vill hjälpa till välkomna nu på lördag kl 11 för att titta på vad som behöver göras för att kunna öppna. Vi tar ett varv i lederna till fots och kollar skicket och kikar på liftspåret osv."

Downhill kartan för 2024
Kvarntorpshögen utanför Kumla tror jag inte kommer köra sin lift framöver. Tyckte jag såg någonting om det här på happy. Däremot finns väl lederna kvar så man kan väl alltid cykla upp själv.

Hammarbybacken har väl också lagt ner liften för cykling?

Sen finns ju Ekerö samt Bruket (Järfälla) som kör lite lift åtminstone någon dag i veckan under sommaren.

Downhill kartan för 2024
Kvarntorpshögen utanför Kumla tror jag inte kommer köra sin lift framöver. Tyckte jag såg någonting om det här på happy. Däremot finns väl lederna kvar så man kan väl alltid cykla upp själv.

Hammarbybacken har väl också lagt ner liften för cykling?

Sen finns ju Ekerö samt Bruket (Järfälla) som kör lite lift åtminstone någon dag i veckan under sommaren.
Kvarntorpshögen borttagen. Hittade info att hammarbybacken är stängd för DH. Tar bort den också.

Ekerö verkar inte ha en lift? Står inget på hemsidan om öppettider.

Downhill kartan för 2024
"Ekerö Bike Park är vår arena. Vi nyttjar Ekebyhovsbacken som centrum och förhoppningen är att vi ska kunna hålla liften öppen sommartid."

Downhill kartan för 2024
Ekerö brukar nog mest lägga ut info på sin fb-sida:

Vet att dom körde liften några gånger förra sommaren men har bara varit där när liften varit stängd (och cyklat upp själv). Men verkar vara en aktiv förening så det skulle förvåna mig om dom inte kör liften i sommar också.

Downhill kartan för 2024
Ang lift eller inte får du gärna ta med dom utan lift också (för min del alltså). Är ju inte alltid man har lust att pytsa ut stålar för ett liftkort och vissa ställen har ju bra dh/enduro utan lift (Källviken i Falun, Hagakullen i Sthlm, Gränna osv). Går det att lösa med en annan färg på dom eller nåt? Bara ett förslag från min sida. För mig är det ingen dealbreaker om det finns lift iaf.

Downhill kartan för 2024
Ang lift eller inte får du gärna ta med dom utan lift också (för min del alltså). Är ju inte alltid man har lust att pytsa ut stålar för ett liftkort och vissa ställen har ju bra dh/enduro utan lift (Källviken i Falun, Hagakullen i Sthlm, Gränna osv). Går det att lösa med en annan färg på dom eller nåt? Bara ett förslag från min sida. För mig är det ingen dealbreaker om det finns lift iaf.
Ja det går att lösa med ett till lager om inte annat men det finns ENORMT mycket så krävs flera som editerar kartan då.

Skulle spontant säga det är bättre att kolla Trailforks för stigar utan lift.

Downhill kartan för 2024
Ja det går att lösa med ett till lager om inte annat men det finns ENORMT mycket så krävs flera som editerar kartan då.

Skulle spontant säga det är bättre att kolla Trailforks för stigar utan lift.
Ah. Kanske enklare att hålla kartan till enbart liftburet då. Stort tack för att du uppdaterar kartan! Finns ju ingen riktigt bra sammanställning på nätet så den här är ju guld värd. ?

Downhill kartan för 2024
Lägger in här också.

Harstad (ingen lift, men ser stort ut)
Narvik (osäkert om det körs något där)
Nesbyen (Shuttle)
Geilo
Hemsedal
Trysil
Hafjell
Drammen
Hill Billy Bikepark, Ål
Traktor Bikepark (shuttle)

Av dessa har jag bara provat Hafjell, Trysil, Nesbyen och Drammen.

Downhill kartan för 2024
Lägger in här också.

Harstad (ingen lift, men ser stort ut)
Narvik (osäkert om det körs något där)
Nesbyen (Shuttle)
Geilo
Hemsedal
Trysil
Hafjell
Drammen
Hill Billy Bikepark, Ål
Traktor Bikepark (shuttle)

Av dessa har jag bara provat Hafjell, Trysil, Nesbyen och Drammen.

Tillagda:
Nesbyen (Shuttle)
Geilo
(resten fanns redan)

har Hemsedal och Hill billy verkligen lift? Hittar ingen info eller liftpriser.

Skippar Traktor bikepark då de inte har en hemsida och FB är senast uppdaterat 2022.

Downhill kartan för 2024
Tror du redan fått med dem som jag hade koll på.

Kudos för ditt/ert arbete med kartan! ?
Va bra!

Vore kul med en Happykarta med bikeparkes i framtiden. Kanske en framtida funktion!

Kanske en happy inkomstkälla också? Betalar man en slant så får man lite fancy presentation och nå annat på kartan.

Downhill kartan för 2024
Happy tjänar väl redan pengar som smör?
You are the product.

Är det inte "bara" en kategori i turtips du behöver? Lifttur
1686316581253.png

Tyvärr finns det inte kategorier på happy

Downhill kartan för 2024
Tillagda:
Nesbyen (Shuttle)
Geilo
(resten fanns redan)

Skippar Traktor bikepark då de inte har en hemsida och FB är senast uppdaterat 2022.
Hemsedal har som jag förstått det lift. Från deras hemsida: Du tar heisen opp med sykkelen og stien begynner i det du går av heisen.
Står också att de ska bygga ny "sykkelheis" 2024.

Downhill kartan för 2024
Tillagda:
Nesbyen (Shuttle)
Geilo
(resten fanns redan)

Narvik har cykling enligt deras hemsida, så den kan du lägga till, liften går till midnatt vissa dagar. ?
Luossavaarabacken i Kiruna har cykling enligt deras facebooksida.
När vi ändå är där uppe så kan du även lägga till Ylläs och Levi i Finland. Ligger rätt nära svenska gränsen. Närmsta parken för de som bor i Pajala tex.
Sen har ju även Branäs börjat med liftassisterad cykling.

Downhill kartan för 2024
Fick just en påminnelse från Velosolution på instagram att de bygger flowled på Dundret utanför Gällivare. Premiär 24/6, om det nu fortfarande gäller. Med tanke på att de kört med lift häromåret så antar jag att de kommer fortsätta med det.

Downhill kartan för 2024
Narvik har cykling enligt deras hemsida, så den kan du lägga till, liften går till midnatt vissa dagar. ?
Luossavaarabacken i Kiruna har cykling enligt deras facebooksida.
När vi ändå är där uppe så kan du även lägga till Ylläs och Levi i Finland. Ligger rätt nära svenska gränsen. Närmsta parken för de som bor i Pajala tex.
Sen har ju även Branäs börjat med liftassisterad cykling.
Tackar!

Levi, Yalläs och Bränäs tillagda!

Kul med saker i Norr då jag ibland är där i området. Vad är bästa av Levi och Yalläs?

Downhill kartan för 2024
Behöver lite input.

Ska vi lägga in färgkodning?

Grön:
Kommersiella anläggningar med hög standard.
Tänk Åre, Järvsö, Trysil, Kungsberget osv
Blå:
Lokala små som går ibland.
Röd:
Inaktiva gamla anläggningar

Tänker så det är enklare att planera en tur och se vilka de "stora" stoppen är.

Åsikter?

Downhill kartan för 2024
Uppdaterat med Grön färg på Större/primära anläggningar.

Lösa kriterier:
1. Hemsida med lift priser
2. öppet minst 4 dagar i veckan
3. Större(ish) destination.
4. Kommersiell (?)

Lite tanken är att man ska kunna åka till alla gröna och inte bli totalt besviken. Ska finnas OK DH, Mat, kring aktivister osv.

Kom gärna med åsikter om något är fel eller bör vara markerad blå istället.

Downhill kartan för 2024
Uppdaterat med Grön färg på Större/primära anläggningar.

Lösa kriterier:
1. Hemsida med lift priser
2. öppet minst 4 dagar i veckan
3. Större(ish) destination.
4. Kommersiell (?)

Lite tanken är att man ska kunna åka till alla gröna och inte bli totalt besviken. Ska finnas OK DH, Mat, kring aktivister osv.

Kom gärna med åsikter om något är fel eller bör vara markerad blå istället.
Bra idé, men tycker nog att Vallåsen borde vara grön iaf. Blev den blå pga punkt 3?
Det är alltid svårt att få allt rätt med såna här kriterier.

Downhill kartan för 2024
Aldrig varit där så ingen referens hur stor det är men du anser den bör vara markerad som en större?
Ja, det är såpass välorganiserat. Mat, shop, verkstad och cykeluthyrning som är bra. Och bra öppettider.
Cyklingen som bara är inriktad mot downhill håller fin klass också. Skidåkningen är borta, 100% downhill mao.

Downhill kartan för 2024
Absolut, vallåsen är det största för de som bor på västkusten och i syd.
Ja, det är såpass välorganiserat. Mat, shop, verkstad och cykeluthyrning som är bra. Och bra öppettider.
Cyklingen som bara är inriktad mot downhill håller fin klass också. Skidåkningen är borta, 100% downhill mao.
Då är Vallåsen med som Grön!

Blir ju tydligt att de stora anläggningarna är väldigt koncentrerade. Typ en radie på 3h bil cirkel i mitten av Sverige/Norge.

Vill man kan man börja i Branäs och köra upp till Åre. 8-9 anläggningar på kanske 7-8h totalt bilkörande.

Downhill kartan för 2024
Branäs har ju padel och en grusväg, men har någon varit på plats och grönstämplat själva cyklingen?
Jag har bara sett det från skidliften men det är väl inte riktigt en helhjärtad satsning a la Saalbach?

Downhill kartan för 2024
Vill man komplicera det ytterligare kan man ha en kategori för kommande anläggningar, orange kanske.
Ulricehamn har gått ut officiellt att de skall börja med downhill, men siktar på fullständig öppning 2027.
Lägg gärna in i förklaringstexten vad färgerna betyder.

Tillbaka
Topp