Biltemas kedjespray?

Guldstrand

Medlem
Biltemas kedjespray?
Ska Biltemas kedjespray vara riktigt drygt, nästan segt när det är applicerat? *svårt att förklara*
Eller kan det vara att burken är gammal?

Har köpt liknande sprayolja på Biltema tidigare, men det har inte varit såhär "snorigt".

Biltemas kedjespray?
varför ens spray? det allra mesta av det där snoret hamnar på annan plats än kedjan.

long-life-smörjor brukar vara tjockflytande. de brukar också gärna attrahera smuts.

Har också en burk. Här kan man garantera att det bara hamnar på kedjan, det är som klister ?. Jag kör det på pendlaren nu när jag har en burk, verkar inte dra åt sig mer eller mindre smuts än annat.

Biltemas kedjespray?
Ska Biltemas kedjespray vara riktigt drygt, nästan segt när det är applicerat? *svårt att förklara*
Eller kan det vara att burken är gammal?

Har köpt liknande sprayolja på Biltema tidigare, men det har inte varit såhär "snorigt".
Den där är inte tänkt till cykel.

Biltemas kedjespray?
Inget vidare bra till cykelkedjor, men funkat fint i vissa andra situationer där det behövs smörja. Den är rejält klistrig vilket gör att den inte rinner som vanlig olja.

Biltemas kedjespray?
Happyskadad eller inte. Jag har en äldre flaska som inte är klibbig och det står ju i texten att det inte är för cykel.
Fulttema verkar ha rationaliserat lite?

Edit. Vet dock inte säkert att det stod annorlunda när jag köpte men klibbig är den inte.

Biltemas kedjespray?
Happyskadad eller inte. Jag har en äldre flaska som inte är klibbig och det står ju i texten att det inte är för cykel.
Fulttema verkar ha rationaliserat lite?

Edit. Vet dock inte säkert att det stod annorlunda när jag köpte men klibbig är den inte.

De slängde på en cykel på MC-sprejen så var det klart, smörja som smörja.

Biltemas kedjespray?
"Biltema kedjespray är ett smörjmedel som fäster på ALLA transmissionkedjor.." "speciellt lämpad till högbelastade och snabblöpande kedjor"

Låter som den fäster på en cykelkedja men inte är specillet lämpad till det :) Lurigt.. Lär fortsätta använda min till den är slut iaf.

Biltemas kedjespray?
"Biltema kedjespray är ett smörjmedel som fäster på ALLA transmissionkedjor.." "speciellt lämpad till högbelastade och snabblöpande kedjor"

Låter som den fäster på en cykelkedja men inte är specillet lämpad till det :) Lurigt.. Lär fortsätta använda min till den är slut iaf.

Bättre än Finishline i varje fall

Biltemas kedjespray?
Den duger nog att pendla på. De flesta vanliga människor som har ett liv har inte tid att hålla på att bada kedjorna i avfettning, rödsprit och annat hokus pokus för att därefter koka dem i slowcooker med hippie-kens mumbojumbo-vax var och varannan vecka.

Biltemas kedjespray?
Det är ju en bild på en cykel på burken, så biltema verkar ju ha tänkt att den är till cykel.
Jo, man kan ju slå i spik med ett spett och dra husvagnen med en traktor också, men jag förstår inte riktigt meningen. För TS som av oklara skäl köpt en aerosolburk med klisterolja kanske det är rimligt att fortsätta använda oljan på en cykel man inte är så noga med, men en tråd som denna kan ju tjäna till att andra inte gör samma sak.

Biltemas kedjespray?
Som alla andra skriver. En sprej för kedjor med o-ring är för MC och har som uppgift att vara kletig för att inte flyga av. Den är helt fel att använda till en cykel.

Biltemas kedjespray?
Jo, man kan ju slå i spik med ett spett och dra husvagnen med en traktor också, men jag förstår inte riktigt meningen. För TS som av oklara skäl köpt en aerosolburk med klisterolja kanske det är rimligt att fortsätta använda oljan på en cykel man inte är så noga med, men en tråd som denna kan ju tjäna till att andra inte gör samma sak.
Jo jag håller med, ytterst märkligt av biltema att marknadsföra en klisterolja för o-ringskedjor som en cykelolja.

Biltemas kedjespray?
Nån som har koll på exakt vad det är som gör en mc-kedjespray olämplig för cykelkedjor? Om man monterar en motor på cykeln, är det då ok att använda mc-kedjespray?

Biltemas kedjespray?
Nån som har koll på exakt vad det är som gör en mc-kedjespray olämplig för cykelkedjor? Om man monterar en motor på cykeln, är det då ok att använda mc-kedjespray?
Olämplig är den väl inte så länge de färdas på samma typ av underlag. Men det finns väl bättre anpassade produkter för cykel där kedjehastigheten inte är lika snabb som på en MC, och därmed behovet av kletighet försvinner.

Biltemas kedjespray?
Nu körde jag MC sist på 90 talet men då var olja för MC kedja optimerad för lite annat än olja för cykel.
Det har inte med motorn att göra. Om du trampar med 9000 rpm så blir det nog samma sak.

Biltemas kedjespray?
Biltema proudly presents kedjespray för cykel i samarbete med MucOff wet lube?
Om någon någonsin vill få mig att berätta alla statshemligheter så hade den perfekta tortyrmetoden varit att rulla fram en cykel och sedan spraya på MucOff- och Biltemaklister samtidigt. Jag hade snackar DIREKT, innan kladdet nuddade kedjan!

Biltemas kedjespray?
Visst kan man köra med vad man vill, det är helt ok, men risken att få problem med bromsarna ökar lavinartat så fort man ens tittar mot en flaska kedjespray.
Det är det jag menar med inte happyskadad. Köpa en burk smörja med en cykel (!) på, smörja kedjan, cykla och va glad. Säkert massa saker som ökar lavinartat men den har funkat för mig i några år iaf. I andra trådar läser man om OLIKA smörj till olika cyklar osv.. Ok.

Biltemas kedjespray?
Det är det jag menar med inte happyskadad. Köpa en burk smörja med en cykel (!) på, smörja kedjan, cykla och va glad. Säkert massa saker som ökar lavinartat men den har funkat för mig i några år iaf. I andra trådar läser man om OLIKA smörj till olika cyklar osv.. Ok.

Ja, med tanke på allt gnäll om bromsar och folk som byter till fyrkolv för att cykla fatbike på asfalt istället för att ha rena bromsar...så visst

Biltemas kedjespray?
Det är väl mest skivbromsfolket som gnäller på sina bromsar. Hör nästan aldrig nån som har problem med sina caliperbromsar.

Biltemas kedjespray?
Ja, med tanke på allt gnäll om bromsar och folk som byter till fyrkolv för att cykla fatbike på asfalt istället för att ha rena bromsar...så visst
Det är väl lite samma här. Bromsarna på alla mina cyklar funkar för det mesta så länge inte vajrar är av eller så. Fälgbromsarna på min racer kräver iofs byte av bromsklossar (säger man så) ibland. De skivbromsar jag har på mina MTB har jag knappt aldrig rört, luftat ngn gång kanske

Biltemas kedjespray?
Det är väl lite samma här. Bromsarna på alla mina cyklar funkar för det mesta så länge inte vajrar är av eller så. Fälgbromsarna på min racer kräver iofs byte av bromsklossar (säger man så) ibland. De skivbromsar jag har på mina MTB har jag knappt aldrig rört, luftat ngn gång kanske
Efter att du haft biltemas sprej på dem eller bara utan olja?

Biltemas kedjespray?
Sprej på vad? Bromsklossarna till racern?

Ja, eftersom du inte har problem med olja på bromsarna så undrar jag om det möjligen är för att du undviker att ha olja på dem.
Om du undviker olja på bromsarna och detta sammanfaller med helt problemfritt bromsande för din del, är det då inte ett bra råd till andra att ge fan att spreja olja på hojen?

Biltemas kedjespray?
Ja fyfan för dom som håller på så! Har hört att det finns folk som fiskar med flera olika fiskespön beroende på förutsättningarna och sådan skit också. Fy! Alla ska köra Biltemacyklar med Biltemaolja, annars får det vara!

Biltemas kedjespray?
Ja fyfan för dom som håller på så! Har hört att det finns folk som fiskar med flera olika fiskespön beroende på förutsättningarna och sådan skit också. Fy! Alla ska köra Biltemacyklar med Biltemaolja, annars får det vara!
Va?? Jag har inte fem ismetespön, fem trollingspön, två flugspön, tre spön till gäddmete osv. Absolut inte

Biltemas kedjespray?
Det gick faktiskt bra med fälgbroms förutom att fälgen slets ner men när man nu gjort sig till med 2kg broms för 100 tals kronor (4000 spänn) så är det ju nice som de är lite crisp

Biltemas kedjespray?
jag har faktiskt kört med multispray några hundra mil i skogen hittills, helt fel men kedjan aldrig gått tystare, långt från utsliten kedja än så länge.

Biltemas kedjespray?
Den duger nog att pendla på. De flesta vanliga människor som har ett liv har inte tid att hålla på att bada kedjorna i avfettning, rödsprit och annat hokus pokus för att därefter koka dem i slowcooker med hippie-kens mumbojumbo-vax var och varannan vecka.
Kör på den. Klistrig som fan, men med lite envishet kan man torka bort överflödet ganska bra. Har även BTs lyxklisterspray till MC. Vill minnas att det är typ samma konsistens. Kommer inte att köpa igen, men nu har jag skiten och använder den till touringcyklarna.
Som sagt, man har ett jävla liv som skall smörjas också, svårt att hinna med allt, det blir som det blir ibland.

Biltemas kedjespray?
Som alla andra skriver. En sprej för kedjor med o-ring är för MC och har som uppgift att vara kletig för att inte flyga av. Den är helt fel att använda till en cykel.
Man kan ju konstatera att den gör det ändå, flyger av alltså :D
(kanske inte just exakt den där jag har erfarenhet av men ändå)
/R

Biltemas kedjespray?
Det har framkommit 100 ggr nu att folk inte gillar denna kedjespray. Då vet vi.

Kan ni inte istället rekommendera nått bra istället? ?

Biltemas kedjespray?
Är detta nån meme jag missat? Att cykla fatbike på asfalt?
Ja, nu cyklar jag inte så mycket eller bra själv men en del coola killar verkar tycka att den del happy-experter mest har erfarenhet av det.
Det är väl motsatsen till att det "proffsen gör inte funkar för amatörer"

Tex fungerar PSI bra i proffsens fjädring men på på fatbike fungerar bara bar. (inte pascal märkligt nog) .

Tillbaka
Topp