Vilket däck för pendling och touring?

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag behöver nya däck till min pendlare som även fungerar som touringcykel. Cykeln i fråga är en Kona Sutra Ltd och är någon form av graveladventure som får leva lite mer civiliserat än vad den är avsedd för. https://dev.konaworld.com/archive/2019/sutra_ltd.cfm
Den levererades med WTB Riddler men efter att jag monterade skärmar var de för breda. Så när det inte är 35c dubbdäck så har det varit Schwalbe G-One i 40-622/700x38. För det mesta så går den asfalt till och från jobbet vilket gör att jag uppskattar lättrullat. På semestern kan det såklart bli en hel del sträckor som är grus av enklare sort, tänk Göta Kanal. På min tidigare cykel hade jag Vittoria Voyager Hyper men det har ju tyvärr utgått.

Så, vad rekommenderas?
40-622/700x38 (däcken mäter 41mm idag vilket är ok).
Tubeless.

Vill du ha findäck eller snik? Det är ju inte suveränt rull i Marathon, men de håller för evigt och kostar inte så mycket. Annars kanske Pirelli Cinturati Gravel som ett mellanskikt och kanske Challenge Strada Bianca innan du går på Rene Hersey?

Vill du ha findäck eller snik? Det är ju inte suveränt rull i Marathon, men de håller för evigt och kostar inte så mycket. Annars kanske Pirelli Cinturati Gravel som ett mellanskikt och kanske Challenge Strada Bianca innan du går på Rene Hersey?
RH är i överkant. Men jag kan tänka mig att betala lite mer än snik.
Men mitt minne av Marathon är att de var punkteringssäkra men rätt trista.

Jag har även funderat i banorna kring Panaracer Gravelking.

Jag har omvärderat gravelking från att ha dissat dem som stumma och livlösa (i 26 mm) till att i bredare varianter faktiskt vara rätt okej och allround (650bx38mm). Dessutom tycks de hålla rätt bra och inte är de särskilt dyra heller.

Cinturato Gravel H är fantastiskt fina däck. Rekommenderar dem varmt.

RH är i överkant. Men jag kan tänka mig att betala lite mer än snik.
Men mitt minne av Marathon är att de var punkteringssäkra men rätt trista.

Jag har även funderat i banorna kring Panaracer Gravelking.
GK slicks tycker jag är en bra idé. Kanske Slick+ till och med?
Jag har tourat på Marathon och som du säger är de inte superroliga. Däremot håller de länge. Hur långt och tungt ska du toura?

GK slicks tycker jag är en bra idé. Kanske Slick+ till och med?
Jag har tourat på Marathon och som du säger är de inte superroliga. Däremot håller de länge. Hur långt och tungt ska du toura?
Inte jättelångt denna gången. Men hyffsat tungt.
Så till största delen är det absolut asfaltspendling.

GK Slick+ är lite mer punkteringssäkra än vanliga Slick alltså? Låter vettigt.

9BDD23B9-D5AE-4AC5-8639-F767A5F9005A.jpeg

Inte jättelångt denna gången. Men hyffsat tungt.
Så till största delen är det absolut asfaltspendling.

GK Slick+ är lite mer punkteringssäkra än vanliga Slick alltså? Låter vettigt.
Hyffsat tungt som sagt ;)
Jag slet till exempel ner ett par Pasela på 300 mil med betydligt lättare packning. Jag gillar verkligen GK, men de verkar ju också ha en livslängd. Borde väl funka bra överallt man cyklar med barn däremot :)

Precis. Har dock ingen koll på om de blir lite trögare, men någon annan på internet vet säkert.

Det var som ett bättre alternativ i det här inlägget
Både Gravelking Slick och Gravelking Slick Plus verkar finnas hos Bikester
Personligen skulle jag inte välja Plus-varianten om jag inte var tvungen.....

Jag är i samma kategori haha. Jag hade WTB riddler installerade på min pendlar-gravel. Ok däck, men suboptimalt för 99% asfalt och har nu blankslitit dem efter vinterns pendling på 3000 km. Letar nu nya däck.

Cyklar absolut mest asfalt men mtp klimatet nu där det är så sjukt mycket grus så kan väl det diskuteras och ännu är slicks suboptimalt, fram till slutet av mars. Vill gärna ha samma utseende som WTB riddler med tan-linjen runt däcket för en schysst look...

Tänker ett par snabbare däck än tidigare WTB riddler. Mina är just nu 45C, kan på mina fälgar gå ned till minimum 28C. Tänker att 30C-35C vore kul att testa. Kör inte tubeless. Gärna bra punkteringsskydd, men snabba.

Har kollat på WTB vulpine-S. Gravelking SS+? Gravelking R?
Vad ska man välja tro?? Pris spelar mindre roll om bra hållbarhet...

Lånar tråden lite, köpte en cykel med Maxxis Ravager på som känns väldigt tröga. Pendlar ca 12km endast asfalt enkelväg, tanken är att det ska råda året runt med dubbdäck vid snö. Har fastnat lite för Pathfinder TLR, men snåltarmen vred sig och frågan är om man skall ha några "vanliga" däck istället som är billigare. Huvudmål är bättre rull och att det skall palla regn och det som Stockholmsväder har att erbjuda när det inte är snö.

Är i samma sits och har grubblat länge och ofta för länge på saker! 😂 Har också varit inne på Pathfinder och har 13 km enkel väg dock har jag alternativ som stigar och grusvägar också om det faller en in någon gång. TCM har just nu PF 700x40 för 469:- villket väl få anses ok? Själv föll det på ett cinturato h och ett terra speed! Annars tar det ju en evighet att utvärdera. Få se om jag får pöbeln efter mig nu. 😁

Tillbaka
Topp