Hör upp, cykel i media-tråden

Oerhört sorgligt. Ta det försiktigt allihopa!

Otroligt sorgligt. Gino Mäder var ett riktigt stjärnskott. Underhållande och begåvad cyklist vilken sorg

Artikeln efter är för övrigt publicerad imorgon.
1686922371725.png

+1
Det är krascher med skadade i varenda lopp,igår t o m död. Det känns som gladiatorspel. Jag vill nästan inte titta på och-lopp mer .

+1
Det är krascher med skadade i varenda lopp,igår t o m död. Det känns som gladiatorspel. Jag vill nästan inte titta på och-lopp mer .

Otroligt tråkigt och sorgligt. Är det mer krascher nuförtiden? Sett cykling många år och det känns hetsigare nu men jag har ingen statistik på om det också kraschas mer än förr.

Kraschen igår verkar varit högfartsavåkning utför vilket är ovanligt, barkar det åt helvete brukar dom iaf hinna bromsa någotsånär så dom inte flyger rakt ut i tangentens riktning. Dock hål i huvet av arrangören att ha avslutning utför, det brukar dom undvika.

Ytterligare hål i huvudet har arrangören som fortsätter loppet i dag. Tror inte många cyclister har någon större lust att köra idag med tanke på att man förlorat en kollega men det är väl business as usual som gäller. Money talks. Det gör mig illamående att se hur man värderar åkarna. Men jag hoppas att cyklisterna pratar ihop sig och kliver av tävlingen i protest.

Otroligt tråkigt och sorgligt. Är det mer krascher nuförtiden? Sett cykling många år och det känns hetsigare nu men jag har ingen statistik på om det också kraschas mer än förr.

Kraschen igår verkar varit högfartsavåkning utför vilket är ovanligt, barkar det åt helvete brukar dom iaf hinna bromsa någotsånär så dom inte flyger rakt ut i tangentens riktning. Dock hål i huvet av arrangören att ha avslutning utför, det brukar dom undvika.
Jag tycker det har varit en hel del utförsåkning in mot mål i år. Vet att Geraint Thomas haft synpunkter på det i sin podd t.ex.

Ytterligare hål i huvudet har arrangören som fortsätter loppet i dag. Tror inte många cyclister har någon större lust att köra idag med tanke på att man förlorat en kollega men det är väl business as usual som gäller. Money talks. Det gör mig illamående att se hur man värderar åkarna. Men jag hoppas att cyklisterna pratar ihop sig och kliver av tävlingen i protest.
Det är dock en helt neutraliserad dag. 30 km ska de cykla till minnet av Gino Mäder.

Vilken svinregim som förbjöd flickor att cykla, det är ju ungefär som nassarna gjorde med judar på 30 talet. Strongt att börja cykla som 37-åring - och sen som lök på laxen köra en liten Vätternrunda.

Vilken svinregim som förbjöd flickor att cykla, det är ju ungefär som nassarna gjorde med judar på 30 talet. Strongt att börja cykla som 37-åring - och sen som lök på laxen köra en liten Vätternrunda.
Jäkla gubbar, rent ut sagt. ? Grym tjej. ?

Först 1979 fick kvinnor åka Vasaloppet. Konstig religion i Sverige 1978. Jag vet, inte samma sak (idioter är idioter och religiösa ledare/diktatorer är monumentala idioter) men ändå lite intressant.
Och män får inte åka Tjejvasan eller Tjejvättern 2023. Apropå religion i Sverige.

Och män får inte åka Tjejvasan eller Tjejvättern 2023. Apropå religion i Sverige.
Så, det är orättvist för männen (!) att kvinnor, som öht inte fick åka Vasaloppet 1978, har egna lopp? :) Och att männen inte får åka dessa lopp? Känner du dig kränkt? Jag känner mig inte kränkt.

Och vilken religion byttes ut mellan 1978 och 1979?

Otippat om Saddam förbjöd kvinnor att cykla men visst.
Kan ju varit andra omständigheter. De verkar lida av religion i trakten.
Nä, är nog inte Saddamdrivet. Snarare lokala sedvänjor och traditionell kultur i kombination med extra könsojämlik religion, ungefär som i talibanland. Cyklande innebär oberoende, ökade möjligheter att själv hitta pojkvän, svårare att veta exakt var personen befinner sig i varje ögonblick. Så klart man ogillar det i strängt patriarkala länder som dessa.

Men visst är det smått overkligt att höra nån säga att hon inte fick cykla som barn? Bara stå och titta på när pojkarna gjorde det. En så basal mänsklig rättighet. Och att detta troligen är verklighet än i dag 2023 i den här typen av länder.

Senast ändrad:
Nä, är nog inte Saddamdrivet. Snarare lokala sedvänjor och traditionell kultur i kombination med extra könsojämlik religion, ungefär som i talibanland. Cyklande innebär oberoende, ökade möjligheter att själv hitta pojkvän, svårare att veta exakt var personen befinner sig i varje ögonblick. Så klart man ogillar det i strängt patriarkala länder som dessa.

Men visst är det smått overkligt att höra nån säga att hon inte fick cykla som barn? Bara stå och titta på när pojkarna gjorde det. En så basal mänsklig rättighet. Och att detta troligen är verklighet än i dag 2023 i den här typen av länder.

Inte minst kan det distrahera från hushållsarbetet.
Enligt ayatolla Ali Khamenei, Irans högste ledare, har kvinnor bara två uppgifter: Att vara mammor och sköta hushållsarbetet.

Sen förstår vem som helst att det urartar om kvinnor tillåts grensla en stålhingst
– Att cykla drar ofta uppmärksamhet från män och utsätter samhället för fördärv. Det strider därför mot kvinnors kyskhet och måste överges, säger ayatollan".

Hur svag är man i sin religiösa övertygelse om en kvinna på cykel (eller utan att ha skylt hela sin kropp) kan få en man att överge sin tro?
Jag tror att ska du hålla en kvinna i herrens tukt och förmaning så är det viktigt att inte ge ens ett lillfinger för då rullar det på och snart ska slöjan av också.

Det finns ingenting i Tjejvasans eller Tjejvätterns regler som säger att män inte får vara med. Så om du tycker det är orättvist att kvinnor har ett tryggt rum är det bara att du anmäler dig.
Jag håller med dig i sak, men jag tyckte att det lät konstigt att män skulle få vara med i tex Tjejvättern.
Trevlig midsommar.
TV.jpg

Tillbaka
Topp