Uppgradera hjul (inkl nav + däck) samt bromsar till hybrid

Taffalito

Medlem
Hejsan,
jag har beställt en Silverback Scento Metro som jag uppfattar till ett vettigt pris, 499 € (rek. pris 899€) . Användningen är pendling 5 km och allmän vardagscykling.

Vad jag är lite tveksam till är kvaliteten på nav och fälgar samt bromsar. Däcken har jag ingen aning om. Här kommer lite grundläggande specs:

Framnav: Joytech 100x9mm QR, 6 bolt
Baknav: Joytech 135x9mm QR, 6 bolt
Bakväxel: Shimano Deore HG50, 10 vxl (men Microshift Advent X i övrigt)
Bromsar: Nutt hydraulic brakes, Shimano SM-RT10 160 mm rotors
Fälgar: Sunringle Helix TR-25 alloy TLR
Däck: Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0

Vad är kvaliteten på nav, fälgar samt bromsar, ren skit eller ok?

Cykeln är förberedd för 700C fälgar. Är det värt att byta till en större storlek?
Navstorlekarna tycks vara lite gammaldags, eller? Jag hittar knappt några vettiga eftermarknadshjul/nav alls, förutom hos Action Sports samt Shimano WH-MT500.

Finns tex Hope Pro 4/5 eller DT Swiss 350 till mina navstorlekar?

Har ni andra förslag på vettiga hjul/nav/däck och bromsar?

Senast ändrad:
Har ingen direkt erfarenhet av de delarna som ingår i dina hjul, men åtminstone naven är nog kinesiska lågpris. Det fina är att de kan fungera hur bra som helst. Ett lotteri där du ökar vinstchansen genom att ta hand om dem. Öppna dem och kontrollera att det är tillräckligt med fett direkt, fyll på med jämna mellanrum. Håll lite koll på ekerspänningen, spänn upp eller lämna in till verkstad om det börjar bli märkbart ojämnt. 700c är diametern på hjulet, du lär inte få in större (fälgnamnet antyder 25mm innerbredd på fälgen, vilket nog kan anses fantastiskt bra på en lågpris-cykel). Bromsarna borde vara ok. Gammal navstandard ja, men fullt tillräckligt för det du ska använda cykeln till. Och du kan hitta nav om du letar, eller frågar efter dem.

Så håll lite i plånboken, det är ok prylar som kan fungera länge. Särskilt om du tar hand om grejerna. Vänta åtminstone med att köpa nytt tills du har ett reellt problem.

Har ingen direkt erfarenhet av de delarna som ingår i dina hjul, men åtminstone naven är nog kinesiska lågpris. Det fina är att de kan fungera hur bra som helst. Ett lotteri där du ökar vinstchansen genom att ta hand om dem. Öppna dem och kontrollera att det är tillräckligt med fett direkt, fyll på med jämna mellanrum. Håll lite koll på ekerspänningen, spänn upp eller lämna in till verkstad om det börjar bli märkbart ojämnt. 700c är diametern på hjulet, du lär inte få in större (fälgnamnet antyder 25mm innerbredd på fälgen, vilket nog kan anses fantastiskt bra på en lågpris-cykel). Bromsarna borde vara ok. Gammal navstandard ja, men fullt tillräckligt för det du ska använda cykeln till. Och du kan hitta nav om du letar, eller frågar efter dem.

Så håll lite i plånboken, det är ok prylar som kan fungera länge. Särskilt om du tar hand om grejerna. Vänta åtminstone med att köpa nytt tills du har ett reellt problem.

Vilka är fördelarna att byta till smalare däck med större diameter, låt säga 700C och 32/37 mm bredd?

Naven verkar vara taiwanesiska.

Aha! Du skrev 700c vilket är standard för stadscyklar och racers, men i specen stod det att däcken var 27,5, vilket heter 650b på annat språk. Din cykel säljs kanske i två varianter, en med mindre och en med större hjul? Och du har de mindre hjulen (inte 700c utan 650b)? Då förstår jag din fråga!

Du kan få lättare hjul men mindre komfort. Rullmotståndet behöver inte alls förbättras, där är däcken (och det du väljer att fylla däcken med) avgörande. Men återigen, prova din cykel innan du börjar köpa nya prylar.

kolla direkt så att inte lagren är för hårt spända. Är de det och man kör så går de slut på väldigt kort tid. Vår minsting fick en Trek Marlin när han var 10 och de lagren var sopslut på några månader. Inget lagerspel alls.
Någon skrev att tillverkare beställer naven hårt justerade för att det ska gå lättare att bygga hjulen maskinellt.

Kör på den som den är. 5 km pendling kommer gå galant.
Det jag på sikt skulle fundera på vore finare däck. Det kan göra mycket för rull och känsla.
Rasar naven om några år, så har iallafall Hope med adaptrar för QR.

Aha! Du skrev 700c vilket är standard för stadscyklar och racers, men i specen stod det att däcken var 27,5, vilket heter 650b på annat språk. Din cykel säljs kanske i två varianter, en med mindre och en med större hjul? Och du har de mindre hjulen (inte 700c utan 650b)? Då förstår jag din fråga!

Du kan få lättare hjul men mindre komfort. Rullmotståndet behöver inte alls förbättras, där är däcken (och det du väljer att fylla däcken med) avgörande. Men återigen, prova din cykel innan du börjar köpa nya prylar.
Tack för dina synpunkter!
Cykeln levererades med 650b fälgar och 27,5 x 2,0 däck, men tillverkaren skriver att ramen är även anpassad för 700C hjul.

Min fråga var således: hur mycket snabbare (och bekvämare/obekvämare) cyklar jag efter ett byte till bättre 700C hjul, nav och landsvägsdäck såsom Vittoria Corsa Control (30 mm) eller Callenge Strada Bianca Pro (33 eller 36 mm).

Eller är det vettigare att spara ihop till en dyrare racehybrid och använda den billigare som vintercykel? Känns lite som att sminka en gris att lägga lika mycket (eller mer!) på hjul, däck och bromsar som hela cykeln kostar.
Växlar och övrigt förblir ju trots allt fortfarande på instegsnvå.

Tar gärna emot era åsikter!

Finns mängder med nav/hjul som kan anpassas men oroar du dig för det så har du fel ram då du alltid kommer vara fast med "gammaldags" navstandard. Med det sagt så skulle jag verkligen inte uppgraderat något på den cykel utom möjligen däcken som redan nämnts. Jag har cyklat till jobbet på QR och nav utan DT/Hope logga i många år. Fungerar finfint

Tack för dina synpunkter!
Cykeln levererades med 650b fälgar och 27,5 x 2,0 däck, men tillverkaren skriver att ramen är även anpassad för 700C hjul.

Min fråga var således: hur mycket snabbare (och bekvämare/obekvämare) cyklar jag efter ett byte till bättre 700C hjul, nav och landsvägsdäck såsom Vittoria Corsa Control (30 mm) eller Callenge Strada Bianca Pro (33 eller 36 mm).

Eller är det vettigare att spara ihop till en dyrare racehybrid och använda den billigare som vintercykel? Känns lite som att sminka en gris att lägga lika mycket (eller mer!) på hjul, däck och bromsar som hela cykeln kostar.
Växlar och övrigt förblir ju trots allt fortfarande på instegsnvå.

Tar gärna emot era åsikter!
Skall du ha den till pendling eller skall du jaga tider över långa sträckor? Klart att ett 30 mm racerdäck kommer vara snabbare men på en pendlare rankar jag bekvämt och punkaskydd högre. Sen har det egentligen inget med 650b eller 700c att göra. Jag kör själv 48mm 650b på min gravelhoj och det kan gå rätt snabbt stundtals

Kör på den som den är. 5 km pendling kommer gå galant.
Det jag på sikt skulle fundera på vore finare däck. Det kan göra mycket för rull och känsla.
Rasar naven om några år, så har iallafall Hope med adaptrar för QR.
Problemet är att det inte finns så mycket lättrullade asfaltsmönstrade däck som är 27,5 att välja på?

Det bästa jag hittar är Schwalbe Marathon Plus (40-584 (27.5x1.50)). Kommer det däckets egenskaper att överglänsa däcken som kom med cykeln, Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0?

Cykla på som den är. Eventuellt byta däck.
Pirelli Cinturato Gravel H 650x45 rullar fint.

Problemet är att det inte finns så mycket lättrullade asfaltsmönstrade däck som är 27,5 att välja på?

Det bästa jag hittar är Schwalbe Marathon Plus (40-584 (27.5x1.50)). Kommer det däckets egenskaper att överglänsa däcken som kom med cykeln, Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0?
Finns rätt mycket däck om du söker lite. Gravelking finns i alla varianter (Slick/SS/SK), bl.a. SS finns ner till 38 på 650b (men det kan kanske kännas litet).

Kollar man graveldäck så finns en hel del med slick/semislick och bra punkasskydd som kan vara vettigt för pendling och allmänåka.

Jag pendlar 6.5km enkel väg året runt på en tung city-hybrid (Nishiki Hybrid 601 årgång 2008) med QR-axlar. Den har gått den nuvarande pendlingsväg sedan 2012 (och gick 4km pendlingsväg i fyra år innan dess).
Har dock bytt hjul då skräpnaven gick sönder. Kom på att de behövde årligt underhåll för sent...men de höll i alla fall ganska många år. Köpte först ett lågpris bakhjul på hemmaplan och det höll bara ca 3 år trots årligt underhåll.
Fick sen tag på hyggligt billiga hjul med XT-nav (fortfarande cup&cone, som jag servar minst en gång per år) och 19mm Mavic-fälgar (som är lite för smala för att vara "happy-korrekta") och kör med Marathon Plus 40-622. Däcken är nog inte de mest lättrullade, men robusta och det ger mer motion på en så pass kort pendlingsväg, så jag slipper åka en omväg. Jag väljer även en rejält backig väg istället för en som är praktiskt taget helt platt, så mer lättrullade däck är inte aktuellt för mig. Jag prioriterar robusthet. Har hittills bara haft en punka sen 2012 och det var ett genomslag när jag tog en lite annan väg som råkade gå via en trottoarkant...i lite för hög fart...

Nu har jag valt ut tre olika däck att byta till, vilket av dem rekommenderar ni eller har erfarenhet av:

Challenge Strada Bianca 650b x 46mm 35,71 € /st
Panaracer Gravelking SS 27,5 x 1,90'' 25,21 € /st
Panaracer Gravelking SK 27,5 x 1,75'' 25,21 € /st
Vittoria Terrano Dry 650b x 47C 31,51 € /st

Spontant så känns Gravelking däcken sjukt prisvärda (de är på rea). Jag cyklar i stort sett bara asfalt och lite, lite grus. Vad säger ni?

Senast ändrad:
Varför inte börja med att slita ut däcken som sitter på? Annars så finns ju Continental Contact Urban 27,5x1,60" (42-584) på REA för 225kr.

BRRs test
18.4W @4.1 bar/60 psi & 16.9W @5.2 bar/75 psi med Conti Tour 170g butyl slang.
Punkteringsskydd på 95 poäng.
545g för 40mm

Går inte riktigt att jämföra mot Panaracer Gravelking då de testas tubeless. Men gravel däcken har sämre punkteringsskydd, rullar sämre (åtminstone på de trycken som jag kan se utan att vara medlem), sämre grepp på vått underlag och kostar mer...
Gravel Tire Comparison:
Panaracer GravelKing SK TLC 40 2020 vs
Panaracer GravelKing SS TLC 40 2021

Jag har ett Panaracer Gravelking på en cykel som jag köpte begagnad. Absolut trevligt, bra stötupptagning på grus, men ingenting som jag själv skulle spendera extra på till en pendlarcykel som skall gå på asfalt...

Senast ändrad:
Säg att jag vill byta bromsar, vilket av följande kit skulle ni välja:
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-XT-Disc-Brake-2-Pistons-BL-M8100-BR-M8100-Set 155,46€ eller
https://r2-bike.com/SHIMANO-SLX-Disc-Brake-2-Pistons-BL-M7100-BR-M7100-Set 125,63€

Oavsett kit väljer jag https://r2-bike.com/SHIMANO-XT-Brake-Disc-SM-RT86S-IceTech-160-mm skiva 29,41€

Förresten, visst har min cykel 6 bults skivbromsar, eller?
Du behöver inte byta skivor bara för att du byter bromsar. Bilderna på cykeln har centerlock och beskrivningen säger 6-bult.

Men varför i hela friden skall du byta en massa saker på en ny cykel som du inte provat???

Du behöver inte byta skivor bara för att du byter bromsar. Bilderna på cykeln har centerlock och beskrivningen säger 6-bult.

Men varför i hela friden skall du byta en massa saker på en ny cykel som du inte provat???
Ja och framförallt slänga på XT bromsar för 2500 spänn på en citybike, jobbet/tiden att byta inte inräknat. (visst, folk får såklart lägga sina pengar på vad de vill, men nyttan kan man ju ifrågasätta)

Sen vet jag inte vad du har för inställning på r2-bike för du har i alla fall inte svensk moms inräknat (nu bor du kanske inte i sverige så då är det ju irrelevant)

Nu har jag fått cykeln, riktigt najs!

Det enda som är lite av en besvikelse är utväxlingen. Jag tänkte direkt när jag såg bilder av cykeln att är inte framklingan ganska liten? Och mycket riktigt så trampar jag ur snabbt på högsta växeln, lite förvånande då jag inte är någon Tour de France kadensare - långt ifrån...

Har min cykel rentav MTB-typisk utväxling?
Kan jag byta till större framklinga?
Det här säger tillverkaren:

Crankset Surface Alloy 38T
Max Chainring size 42/34/24T or 38T
Bakväxel: Shimano Deore HG50, 11-36T 10 vxl (men Microshift Advent X i övrigt)

Går det att byta till större framklinga?

Senast ändrad:
Ja de specar ju själv att 42 funkar. Sen gäller det ju att hitta något som passar. På bilden ser det ju ut som någon typiskt 4-bultslösning. Så mät bcd (bultvmcirkeldiameter) och se om du hittar någon nw klinga

Ja de specar ju själv att 42 funkar. Sen gäller det ju att hitta något som passar. På bilden ser det ju ut som någon typiskt 4-bultslösning. Så mät bcd (bultvmcirkeldiameter) och se om du hittar någon nw klinga
När jag mätte fick jag det till 73-74 mm från mitten av ett hål till ett annat, vilket enligt denna sida ger en BCD som är 104 mm.

Frågan är ju, är det någon vits att gå upp till 40T eller är det lika bra att gå från 38 till 42T?

Kan någon av följande funka:

Senast ändrad:
Ingen som kan ge input?

Vilken är den lämpligaste framklingan till en vardagscykel med 10 växlar och 11-36T bakväxel? 40 eller 42T?
Helt klart är att jag upplever 38T som för litet.

Ingen som kan ge input?

Vilken är den lämpligaste framklingan till en vardagscykel med 10 växlar och 11-36T bakväxel? 40 eller 42T?
Helt klart är att jag upplever 38T som för litet.
38/11 trampar jag ur i 42 km/h. Med en 42t fram skulle de bli 10% högre, dvs 46 km/h. Ser det som ett större problem att jag skulle tappa lägsta utväxlingen 38/32, men du har en 36t som största bak.
Ingen kommer kunna berätta vad som passar dig bäst.

För min del hade det räckt med 38T alla dagar. Men jag behöver heller inte kunna cykla närmare 50 km/h på min pendling.
Om du nu snabbt trampar upp på högsta växeln med 38T låter det som att du ska ha minst 42T.

Hur fort kör du till vardags?!
Inte särskilt fort alls - och det är ju det som jag upplever som lite märkligt. I vanlig stadstrafik är det nästan så att de fem lägsta växlarna inte behövs, annat än till extremt branta backar.

När jag jämför med andra 9 och 10växlade hybridcyklar så verkar 40T fram vara standard, undantaget är Tunturi RX 900 som har 42T.

Enligt tillverkaren levereras cykeln med Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0. När jag kollade lite noggrannare så ser jag att däcken som sitter på i själva verket är Kenda Koast K1082 27,5 x 1,75 som kostar 17,59 €.

Är det vanligt att tillverkarens spec är annan än det som kunden väl får? Kan tänka mig att tillverkarna har svårt att få tag på vissa delar, men samtidigt är det ändå lite bedrägligt tycker jag.

Kan jag förvänta mig någon skillnad/förbättring om jag byter till något däck från premiumsegmentet, förslagsvis Pirelli Cintutato Gravel H (45 mm) eller Continental Terra Speed 27,5 x 1,50

Kan jag förvänta mig någon skillnad/förbättring om jag byter till något däck från premiumsegmentet, förslagsvis Pirelli Cintutato Gravel H (45 mm) eller Continental Terra Speed 27,5 x 1,50
Du kommer något snabbare upp i hastigheten där du trampar ur växlarna.
Du kanske skall öva på att öka kadensen om du upplever att du inte behöver de lättaste växlarna och inte har tillräckligt höga växlar. Du borde kunna hålla i alla fall 40 km/h med det du har.

Tolkar det som max vid singelklinga är 38T.

Tolkar det som max vid singelklinga är 38T.
Ja det har du rätt i, man kan läsa det som att det är ett trippelparti som avses, eller 38t singel

Men det är ju bara att försöka mäta sig till om det går in så mycket större klinga. Det är väl ca 2mm ökad radie per tand om jag minns rätt?

Ja det har du rätt i, man kan läsa det som att det är ett trippelparti som avses, eller 38t singel

Men det är ju bara att försöka mäta sig till om det går in så mycket större klinga. Det är väl ca 2mm ökad radie per tand om jag minns rätt?
Sedan så finns det drevtillverkare som har "variabel offset" där drevet flyttas ut från ramen ju större drev det är.
Fram med måttstocken!

Nu har jag fått cykeln, riktigt najs!

Det enda som är lite av en besvikelse är utväxlingen. Jag tänkte direkt när jag såg bilder av cykeln att är inte framklingan ganska liten? Och mycket riktigt så trampar jag ur snabbt på högsta växeln, lite förvånande då jag inte är någon Tour de France kadensare - långt ifrån...

Har min cykel rentav MTB-typisk utväxling?

Bakväxel: Shimano Deore HG50, 11-36T 10 vxl (men Microshift Advent X i övrigt)

Går det att byta till större framklinga?
Efter noggrannare koll så har cykeln inte alls Shimano Deore HG50 11-36T bakväxel utan microSHIFT ADVENT X 11-48T (CS-H104 11-48T)

Vad säger ni nu då om att jag upplever cykeln som alltför MTB-aktig i utväxlingen för att cykla till jobbet med, 8 km enkel väg?

Går det/är det rekommenderat att byta till kassett med 36/40/42T bak som största klinga bak?

Tillverkaren skriver:

ADVENT X is compatible with standard 10 speed cassette spacing. We suggest using a cassette with a max cog ranging between 46t and 48t. You can go smaller, but it will negatively affect shifting.

• Our derailleurs work best within their suggested max cog range. 42-46t for Acolyte and Advent. 46-48t for ADVENT X. Moving to a smaller range will work, but it will also increase the distance between your guide pulley and the cogs of your cassette. This will result in slower, sluggish shifting, and our engineers will be disappointed in you.

Vad säger ni, är det vettigt att byta till 11-36T kassett bak?

Vad är er rekommendation för 5-10 km flack asfaltcykling t/r samt allmänt vardagsbruk i stadstafik och
enkelklinga 38T fram:

11-48T (som sitter på nu)

eller byta till

11-36T (40T)

11-48 är inte optimalt för stadspendling det har du rätt i, men om det inte är total katastrof och du verkligen inte kan hitta en lämplig växel så skulle jag kört slut på den kassetten och köpt en annan när du byter. Den cykling du beskriver kan ju genomföras på nästan vad som helst. Kör du ett tag kommer du ju veta vilka drev som du använder oftast

Åsikter från andra är ju rätt meningslösa då du själv behöver bestämma hur hårt/lätt du cyklar, vilken kadens du vill ha och så vidare. Jag cyklar själv i snarlika förhållanden med 50t fram och en 9-delad 11-32 kassett. Den utväxlingen är kanske lite i tyngsta laget men jag ligger nästan alltid på samma 3-4 drev i mitten av kassetten.

Med tanke på vad du skriver om rekommendationen från Microshift så kan du ju inte byta "ner" hur långt som helst så att utmana ödet med 36t verkar onödigt

Senast ändrad:
För mig räcker det med 36-klinga och 11-32-kassett på min 20 km pendling utan några större backar.

Tillbaka
Topp