Uppgradera hjul (inkl nav + däck) samt bromsar till hybrid
Hejsan,
jag har beställt en Silverback Scento Metro som jag uppfattar till ett vettigt pris, 499 € (rek. pris 899€) . Användningen är pendling 5 km och allmän vardagscykling.
Vad jag är lite tveksam till är kvaliteten på nav och fälgar samt bromsar. Däcken har jag ingen aning om. Här kommer lite grundläggande specs:
Framnav: Joytech 100x9mm QR, 6 bolt
Baknav: Joytech 135x9mm QR, 6 bolt
Bakväxel: Shimano Deore HG50, 10 vxl (men Microshift Advent X i övrigt)
Bromsar: Nutt hydraulic brakes, Shimano SM-RT10 160 mm rotors
Fälgar: Sunringle Helix TR-25 alloy TLR
Däck: Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0
Vad är kvaliteten på nav, fälgar samt bromsar, ren skit eller ok?
Cykeln är förberedd för 700C fälgar. Är det värt att byta till en större storlek?
Navstorlekarna tycks vara lite gammaldags, eller? Jag hittar knappt några vettiga eftermarknadshjul/nav alls, förutom hos Action Sports samt Shimano WH-MT500.
Finns tex Hope Pro 4/5 eller DT Swiss 350 till mina navstorlekar?
Har ni andra förslag på vettiga hjul/nav/däck och bromsar?
jag har beställt en Silverback Scento Metro som jag uppfattar till ett vettigt pris, 499 € (rek. pris 899€) . Användningen är pendling 5 km och allmän vardagscykling.
Vad jag är lite tveksam till är kvaliteten på nav och fälgar samt bromsar. Däcken har jag ingen aning om. Här kommer lite grundläggande specs:
Framnav: Joytech 100x9mm QR, 6 bolt
Baknav: Joytech 135x9mm QR, 6 bolt
Bakväxel: Shimano Deore HG50, 10 vxl (men Microshift Advent X i övrigt)
Bromsar: Nutt hydraulic brakes, Shimano SM-RT10 160 mm rotors
Fälgar: Sunringle Helix TR-25 alloy TLR
Däck: Kenda Kwick Seven.5, 27,5 x 2,0
Vad är kvaliteten på nav, fälgar samt bromsar, ren skit eller ok?
Cykeln är förberedd för 700C fälgar. Är det värt att byta till en större storlek?
Navstorlekarna tycks vara lite gammaldags, eller? Jag hittar knappt några vettiga eftermarknadshjul/nav alls, förutom hos Action Sports samt Shimano WH-MT500.
Finns tex Hope Pro 4/5 eller DT Swiss 350 till mina navstorlekar?
Har ni andra förslag på vettiga hjul/nav/däck och bromsar?
Senast ändrad: