[Kalender] Randonnée 400 km - Bålsta 2023-07-22

Jag har funderat på att köra någon av dessa jubileumsrundor. Som utomsocknes, var rekommenderas övernattning innan start?

Det är något knas på hemsidan.
1687260227138.png

Detta är ju 100års jubilumet på första 400km som acp arrangerade. så en rykande färsk bana.
start i Bålsta.
kan vaera klokt att kolla att pendeltåg och sånt går

Är de här gångbara alternativ?

Sthlm Cityterm.–Bålsta stn​

22 juli 05:54–06:42

1 vuxen
Först Buss, SJ Övriga, sedan SJ Regional
SJ Övriga + SJ Regional

Sthlm Cityterm.–Bålsta stn​

22 juli 06:54–07:42

1 vuxen
Först Buss, SJ Övriga, sedan SJ Regional
SJ Övriga + SJ Regional

Edit: Ser ut som buss till Jakobsberg och sedan tåg (SJ) från Jakobsberg till Bålsta.
Edit2: SL ställer in Jakobsberg till Bålsta på eget initiativ. Ombyggnad av spåren är mellan City och Jakobsberg.

Senast ändrad:
Det verkar bara vara drygt 50km till Bålsta från centralen, det kan jag nog cykla med ryggsäck dagen innan men pendeltåg hade ju varit bekvämare.

Det verkar som du kan ta pendeltåg till Jakobsberg. Då slipper du de tristaste två milen i början.

Men det är lite joxigt då du inte får ta cykeln genom Centralen, utan du får jonna upp till Odenplan först. Och ska du verkligen följa reglerna så måste du ta in den via Vanadisvägen.

Senast ändrad:
Det verkar som du kan ta pendeltåg till Jakobsberg. Då slipper du de tristaste två milen i början.

Men det är lite joxigt då du inte får ta cykeln genom Centralen, utan du får jonna upp till Odenplan först. Och ska du verkligen följa reglerna så måste du ta in den via Vanadisvägen.
Nej, som jag skrev ovan - inga pendeltåg Stockholm C-Bålsta mellan 1 juli - 14 augusti.

Ah. Jag blandade ihop vem som gör vad och uppenbarligen var det var avstängt. Inte många rätt.

Lite gömt hittade jag detta på SL

Trafikverket stänger av järnvägen mellan Stockholm City och Jakobsberg. Personalläget i sommar gör att vi ersätter pendeltågen även mellan Jakobsberg och Bålsta med bussar när pendeltågen på resterande sträcka mot Stockholm City är inställd och ersätts med bussar och tunnelbanan.

Det verkar bara vara drygt 50km till Bålsta från centralen, det kan jag nog cykla med ryggsäck dagen innan men pendeltåg hade ju varit bekvämare.
SJ ser ut att stanna i Bålsta om man kommer från Örebro-hållet. Om man kan resa in från det hållet kan det vara värt att fundera på den möjligheten.

Jag som utomsocknes landsbygdcyklist uppskattar initiativet med en Bålstastart på hela säsongen efter att ha provat cykla fd jubileumsrundan (som egentligen inte var så traumatisk som jag upplevde den just då). Nu får jag se om jag väljer Bålsta eller Örebro detta datum. Örebroresan innebär två Mälartåg och ungefär 5km cykling till start via hotell. Hade det varit en normal pendeltågssommar så hade nog Bålsta varit lika bekvämt.

Tycker det är ett bra initiativ att lägga starten i Bålsta. Det är ju jubileumsbrevet som ligger utanför det ”ordinarie” programmet och påverkar således inte möjligheten att starta från Sötälje, Täby eller Barkarby. Sen att slippa cykla genom industri- och handelsområden är ju toppen, men med den nackdelen att det, för en del, blir svårare att ta sig till starten.

Det lutar åt att jag kör. Min plan är att ta Mälartåg från Norrköping på fredagen, cykla till Bålsta och övernatta. Sen cykla på runt 20 timmar och sedan sova ett par timmar innan jag cyklar hem till Linköping. Borde duga som genrep.

Min plan är att ta Mälartåg från Norrköping på fredagen, cykla till Bålsta och övernatta.
Vid vilken station har du tänkt att kliva av Mälartåget? Jag tror nämligen inte att man får kliva av med cykel på Sthlm C. Man får ta med cykel på Pendeltågen i Sthlm, men inte kliva av/på på Sthlm C och några stationer till, dessutom är jag osäker på om pendeln går hela vägen till Bålsta nu under Juli pga banarbeten. Pendeltåg kan du kolla upp på https://sl.se

Vid vilken station har du tänkt att kliva av Mälartåget? Jag tror nämligen inte att man får kliva av med cykel på Sthlm C. Man får ta med cykel på Pendeltågen i Sthlm, men inte kliva av/på på Sthlm C och några stationer till, dessutom är jag osäker på om pendeln går hela vägen till Bålsta nu under Juli pga banarbeten. Pendeltåg kan du kolla upp på https://sl.se
Jag har tänkt kliva av på Centralstationen, det har jag gjort tidigare och gått ut via Klarabergsviadukten eller vad det heter. Då stannade i alla fall Mälartåg vid de spår som låg så till att det bara var en trappa så var man ute. Pendeltågen går inte alls ut till Jakobsberg på grund av spårarbete och då kör SL inte mellan Jakobsberg och Bålsta heller på grund av personalbrist.

Tillbaka
Topp