Ska sätta ihop 1x9 setup, funkar mina val?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag ska bygga ihop ett 1x9 setup och undrar om följande komponenter lirar ihop med varandra utan konstigheter:

VEVPARTI: Shimano M617 Deore 10sp MTB Chainset BCD: 104/64mm (Dreven skruvas bort och ersätts med framdrev nedan)
FRAMDREV: DECKAS 50T Narrow/wide 104 BCD. Compatible with: All 8 to 12 speed chain (Från Kina)
BAKVÄXEL: Shimano DEORE M592 Shadow Long Cage 9-Speed Rear Derailleur
KEDJA: SHIMANO CN-HG93 9-SPEED
VÄXELREGLAGE: Shimano Alivio SL-M4000 3-/9-speed Shifter
KASSETT BAK: Shimano Deore HG50 11-32 9 Speed

Lite funderingar:
1. Stämmer det att 1x9 komponenter sliter något sämre än 1x10? Tänker kassetten bak främst. Ett drev mindre på 9 = Något tjockare tänder?
2. Om jag monterar ett 50T Narrow/wide drev fram så spelar det ingen roll vilket vevparti jag väljer? Så länge BCD stämmer på vevparti/drevet?
3. Funkar valfritt 9-speed växelreglage? (Tänker att det inte måste vara just Deore för ovan)
4. Funkar det att ha long cage växel? Eftersom det går bara på 1x9? Tycker inte finna någon medium cage i 9-speed klassen.

Tacksam för svar!

1) Vet ej.
2) Kolla att det inte tar i kedjestaget. Och kedjelinjen kan ev bli kass beroende på villet vevparti du använder.
3) Blanda inte märken så bör det funka.
4) ja

En fråga istället för svar: :-) . Vad är tänkt användningsområde? 50T med 11-32 bak känns onödigt tungt för det mesta användningsfallen annat än tempo (och då väl glesstegat). Kör 42T med 11-32 (10-delat) för bockstyrependling själv. Såklart 50T kommer funka, det ju som att tappat en krans fram på kompatvevparti vilket inte är så farligt, men är det rätt-optimerat?

En fråga istället för svar: :-) . Vad är tänkt användningsområde? 50T med 11-32 bak känns onödigt tungt för det mesta användningsfallen annat än tempo (och då väl glesstegat). Kör 42T med 11-32 (10-delat) för bockstyrependling själv. Såklart 50T kommer funka, det ju som att tappat en krans fram på kompatvevparti vilket inte är så farligt, men är det rätt-optimerat?

Det är en elcykel :-)

Kedjelinjen blir sannolikt lite halvkass om du använder ett 2d vevparti och kör i yttre positionen. Men du kan köra med långa klingbultar och spacerbrickor så får du in drevet lite. Men ska du ha 50 tänder vet jag inte om det får plats. Gissar att det inte är fallet. Men som alltid, en bild säger mer än tusen ord..

Är det en elcykel och du kör 50t fram så kommer du trampa tant-långsamt för den gör ju ändå bara 25 knyck innan du får ta i själv. Är det så att den är micklad med så förstår jag men den diskussionen låter vi vara tycker jag.

1. Stämmer det att 1x9 komponenter sliter något sämre än 1x10? Tänker kassetten bak främst. Ett drev mindre på 9 = Något tjockare tänder?

Man tänker ju att det borde vara så i teorin, men i min erfarenhet så slits dom snabbare av någon anledning. Kanske tar jag bara hand om min 9-delade hoj sämre, men jag har fått ut kanske dubbelt så långt från en 11-delad kassett och minst lika mycket från varje kedja på 11-delat. Men å andra sidan kostar 9-delade grejjer väldigt lite i jämförelse så kr/mil blir nog ändå lägre så länge man byter allt själv.

Man tänker ju att det borde vara så i teorin, men i min erfarenhet så slits dom snabbare av någon anledning. Kanske tar jag bara hand om min 9-delade hoj sämre, men jag har fått ut kanske dubbelt så långt från en 11-delad kassett och minst lika mycket från varje kedja på 11-delat. Men å andra sidan kostar 9-delade grejjer väldigt lite i jämförelse så kr/mil blir nog ändå lägre så länge man byter allt själv.
Det där är lite intressant tycker jag för ärligt talat var jag på väg att skriva liknande. Tycker man bytte kedja stup i kvarten med 9- och 10-delat och kassetterna fick hajtänder rätt fort. Men jag valde att inte skriva något för sedan kom jag på att jag cyklar mindre numera. Men kanske det ligger något i det ändå. Bredare kedjor borde ju belasta länkarna mer vid en given offset i alla fall.

Kedjelinjen blir sannolikt lite halvkass om du använder ett 2d vevparti och kör i yttre positionen. Men du kan köra med långa klingbultar och spacerbrickor så får du in drevet lite. Men ska du ha 50 tänder vet jag inte om det får plats. Gissar att det inte är fallet. Men som alltid, en bild säger mer än tusen ord..

Är det en elcykel och du kör 50t fram så kommer du trampa tant-långsamt för den gör ju ändå bara 25 knyck innan du får ta i själv. Är det så att den är micklad med så förstår jag men den diskussionen låter vi vara tycker jag.

Det sitter ett Shimano FC-M171 48x38x28T fram idag så det optimala kanske är att fixa ett liknande 3 delat vevparti?

50T borde väl få plats om jag har ett 48T tänker jag..

Det kommer funka hur bra som helst. sätt framdrevet på den inre sidan. Du kommer behöva kortare klingbultar med bara ett framdrev. Kör och njut!
ThreadNecro.gif

Tillbaka
Topp