cykelhållare bak utan dragkrok - tips?

pirx

Aktiv medlem
Scrollade igenom 10 sidor med sökträffar och hittade bara trådar om hållare för dragkrok.
Men tänker att minst ett par pers måste väl ha (testat) hållare som monteras utan dragkrok?

Kan någon tipsa? Eller tipsa om vad man _ej_ ska köpa?

Tänker mig kanske en sån här?
Eller tror ni det är bättre med den dyrare Thule ClipOn 9104?

Eller är det bara kass med såna modeller för att de (eller cykeln) repar bilen?

(ja, jag överväger att eftermontera dragkrok på nya bilen)
(nej, jag vill inte ha cykeln på taket)

Senast ändrad:
Den hållaren har diskuterats förut x flera, jag har flera gånger skrivit om att jag haft en sån. Lät den sitta på bilen hela somrarna utan problem. Funkade utmärkt. Inga repor i lacken för mig blev det i alla fall.
Men bakluckan måste ju klara av hållaren.

Thule har en lista på bilar som kan ta Thules cykelhållare för bakdörrsmontage.
Den tar bara upp modeller som klarar just Thules modeller.

När man kikar på den är modellen och den här bilden, då skulle jag satt cykeln på taket.
1390927.png

Thule har en lista på bilar som kan ta Thules cykelhållare för bakdörrsmontage.
Den tar bara upp modeller som klarar just Thules modeller.
Vatusan, inte en enda passar min 308 kombi. Tänkte inte på att Thule skulle ha en sån guide, bra, tack!

Ska sova på om jag ska montera en dragkrok på taket ändå kanske.

Vatusan, inte en enda passar min 308 kombi. Tänkte inte på att Thule skulle ha en sån guide, bra, tack!

Kan ju finnas nån annan än just Thule som har en luckhängd hållare till en pösjo. Och med en liknande guide.

Inte helt ovanligt med bakluckor i plast och då är det lite mindre lämpligt med den typen av hållare. Vet inte om det är det på 308 dock.

308an kan inte ha bakluckemontage pga vingen i ovankant o bakluckans utforming du skulle slita sönder luckan och troligen även krossa bakrutan så antingen montera dragkrok vilket har många andra fördelar eller så e de bita i sura äpplet o transportera på tak

308an kan inte ha bakluckemontage pga vingen i ovankant o bakluckans utforming du skulle slita sönder luckan och troligen även krossa bakrutan så antingen montera dragkrok vilket har många andra fördelar eller så e de bita i sura äpplet o transportera på tak
Killgissar, googlar och instämmer. Själv använder jag Seasucker när jag ska transportera cykel på bil som saknar hållare.

Bilagor

• IMG_0442.png
    IMG_0442.png
    42.6 KB · Besök: 122
  • IMG_0443.png
    IMG_0443.png
    37.1 KB · Besök: 160
  • IMG_0444.png
    IMG_0444.png
    34.1 KB · Besök: 124
När man kikar på den är modellen och den här bilden, då skulle jag satt cykeln på taket.
1390927.png
Enda nackdelen jag ser med takmonterat är att det suger extra bränsle (och om man har en SUV och/eller är ännu kortare än jag förstås). Den lösningen är ju praktiskt taget takmonterat på tvären, måste suga ännu mer bränsle?

Jag hade förr en lancer med vinge. Gick ha bakluckehållare på den.

Jag hade förr en lancer med vinge. Gick ha bakluckehållare på den.
fast nu va de frågan om 308 inte en lancer jag hade vinge på min camry o den gick de ha bakluckehållare på oxå men de är fortfarande oväsentligt då de inte heller är en 308 vilket ja svarade på ang den specifika modellen

fast nu va de frågan om 308 inte en lancer jag hade vinge på min camry o den gick de ha bakluckehållare på oxå men de är fortfarande oväsentligt då de inte heller är en 308 vilket ja svarade på ang den specifika modellen
Faktapunkten var att vinge i sig inte innebär att bakluckemonterad hållare är uteslutet.

På min förra bil hade jag ingen krok, därför bytte jag bil till en med krok. Men kollade först runt vad det kostade att sätta på en krok och det var inte så dyrt på rätt ställe, vissa/många bilar är helt förberedda för krok och då var det bara att skruva dit den själv inkl kablaget. Sen måste man ju regbesiktiga.
Det var inte svar på frågan, jag vet, men mina funderingar.
Summa sumarum blev det en väldigt dyr dragkrok eftersom det blev en ny bil i stället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp