Unmapping Sweden 2023

Unmapping Sweden 2023
Jajamän!
20230707_023403.jpg

Unmapping Sweden 2023
Johan, grattis!

Johan Fogelberg har uppvisat en imponerande målmedvetenhet. Egentligen inget att förvånas över det. Vem som helst den förmågan för att fullfölja en sån här distans, utmed såna här vägar. Ibland "vägar". Alla har förstås inte den rätta mängden (inte ens ett cykelproffs har nödvändigtvis vad som krävs rent mentalt för att klara av bikepacking i en vecka och en del dagar till) och det är inte heller samma mängd målmedvetenhet som går åt för att lyckas i alla lägen, utan vissa omständigheter kräva sina egna mängder. Johan hade den mängd som krävdes här och han har dessutom ett skägg som framgångar bygger på.

Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2023
Hade varit intressant med några bike och gear checks. Johans sovkit var ytterst litet till vikt och volym.
På dotwatcher.cc lades upp några "rigs" kort innan start men jag hittar inte den platsen nu vid en snabb titt.

Det är en bra tanke, vi borde ha en reporter i Kiruna nästa gång som går runt och tittar och pratar med deltagarna. Om cykeln, packningen och tankarna om livet de närmaste dagarna.

Unmapping Sweden 2023
Så jäkla grymt jobbat Johan!

Tror han likt jag själv hade ca 7-7,5 kg packning. Jag hade lite större volym på mitt, finns att göra där till nästa gång ?. Till den vikten tillkommer vatten och mat längs vägen.

Unmapping Sweden 2023
Tiago gick i mål 00.06 på den korta banan. Grattis!

Paret Amanda Nordin och Dennis Wahlqvist gick i mål i för snart ett dygn sedan; 03.46. Även de på den korta banan. Jag är ledsen för att jag inte har skrivit om det tidigare. Grattis!

Kajsa från Skoda Cycling Team gick i mål 16.46 utanför den officiella klassificering (när en lagmedlem bryter kan den andre medlemmen inte byta kategori. Denne får fortsätta men utom tävlan.)
Grattis Kajsa till att ha kommit fram i alla fall! Du ville verkligen cykla hela vägen!

Ingen är kvar på banan och premiären för Unmapping Sweden är avslutad. Vi återkommer 2025 med start Kiruna. Givetvis med något förändrade banor.

Tack för det stora och glada intresset! Tråden kommer, kan jag tänka mig, att vara aktiv ett litet tag till.

/Peter

Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2023
Lång tripprapport:

Kl 23 startar vi från Kiruna efter vad som känts som en evighetslång väntan. Då har jag ändå bara varit på plats sedan tvåtiden. Efter att ha meckat ihop cykeln försöker jag få mig en lur på en bänk men jag ligger mest bara där, tankarna snurrar. Jag försöker slappna av men hjärnan är aktiv, ska planera och tänka på vad som komma skall. Det blir ingen sömn.

Att rulla iväg är en befrielse. Allt planerande, skriva listor, bocka av, köpa lämpliga prylar, pussla med träning, jobb och familj. Stressade kvällar. Nu återstår inget mer än att cykla och ta hand om kroppen till den mån det går.

Det går snabbt iväg, onödigt snabbt tycker jag, det är ändå en bit kvar. Jag ligger snart sist.

Ska dricka lite vatten från min rygga, justerar flödet och då flyger hela munstycket av. Det sprutar vatten överallt, blåsan är ju fylld till bredden. Tar ett tag innan jag förstår vad som hänt, täppt till slangen och hittat munstycket i gruset. Lite senare händer samma sak igen. Resten av resan låter jag munstycket helt enkelt stå i “På”-läget. Det funkar fint.

Mitt mål är att klara mig i mål på en vecka. 33 mil per dygn. Första delmålet blir därför Arvidsjaur, dryga 50 mil bort. Skönt att ha lite spelrum.

Vägarna är snälla, det är nästan så att jag ångrar mitt val av däck (2,2’) men jag vet också att annat är att vänta. Stannar och pumpar i lite extra luft.

Märker att jag så småningom börjar komma ifatt och passera andra deltagare.

Enstaka skurar. Lite mer ihållande kring Vidsel. Jag gör ett oplanerat stopp på pizzerian där. Åska i luften. Ingen ide att börja stressa redan nu. 10 mil till Arvidsjaur.

Når Arvidsjaur efter dryga 24 timmar. Får i mig några mackor. Dusch. Frukostpåse beställd. Sover gott. Jag har varit vaken i 40 timmar drygt. En nackdel med kvällsstart.

Inser när jag går upp att min kära Assos rump-kräm ligger kvar i Kiruna. Nåväl, inte mycket att göra åt det.

Ståfrukost utanför hotellet. Stel kropp. Olja kedja, rulla på.

Magiskt att kroppen vaknar till liv ändå. Början av varje dag är tung och stel, knän som ömmar och lår som värker. Men så efter ett tag blir en varm och mjuk igen. Kroppen fungerar ändå. En lättnad varje gång.

Likväl märks det att gårdagen var lång och energin finns inte riktigt där. Bestämmer mig därför tidigt för att inte pressa mig själv för hårt och bokar ett rum på värdshuset i Åsele, 28 mil bort.

Dagen går. Jag fyller på i Malå, skippar Lycksele. Möter en trevlig kille ute i skogarna däromkring, han följer loppet. Vi pratar makadam och annat kul i några minuter. En annan kille står och hejar mitt i en lång uppförsbacke. Det är uppskattat men jag vägrar stanna mitt i en lång backe. Är det en pratstund man är ute efter får man ställa sig på toppen tänker jag. Kanske är jag låg för tillfället. Känner mig iaf lite taskig en bra stund efteråt.
Då och då stöter jag på Martin och Rasmus. Jag och Martin tycks hålla ungefär samma makliga tempo. Rasmus cyklar som att han är påväg hem från jobbet en fredagseftermiddag. Jag ser till han då och då, han kommer ifatt, vi pratar några minuter, sen säger han hej och sticker iväg.

Jag inser att jag inte kommer att nå Åsele innan alla matställen stänger. Ringer till hotellet och en vänlig man lovar att lägga undan mat till mig. När jag kommer fram står en ordentlig portion lasagne och väntar, lite sallad och bröd till det. Vad jag vill ha till det? Tja, en öl slinker ner innan det blir dusch och till att lägga sig till sängs. Jag är sliten men ändå vid liv. En höjdpunkt på resan helt klart! Jag bokar boende inför morgondagen, en stuga på campingen i Stöde, cirka 32 mil bort.

Vaknar och kommer iväg hyfsat snabbt, rutinerna börjar sätta sig men det är fortfarande mycket att fixa med varje morgon. Rullar genom Åsele city genom morgondimman. Ser Martin sittandes på ett torg och ropar godmorgon när jag cyklar förbi. Rasmus är några mil framför.

Jag och Martin ligger länge i närheten av varandra. Vi talas vid då och då. Det är fint att ha sällskap även om det ligger ett par hundra meter framför. Gör allt lite lättare.

Vi kommer fram till Sollefteå samtidigt. Tung klättring upp, värmen pulserar, reflekterar från asfalten. Stämplar. Martin sätter sig och äter. Jag tar en cola med is, ett toabesök och rullar sen vidare. Säger hej och vi ses snart men det är faktiskt sista gången jag ser till honom.

Vild 90-minuters spurt för att nå Liden innan Tempo stänger. Kul att få känna på lite fart och att benen ändå svarar. Når fram 5 min innan stängning. Fyller på ordentligt och firar med en påse chips och en Fanta i kvällssolen. Mäktigt landskap här. Stora fina gamla hus.

Närmar mig Stöde. Kropp, ben och skalle känns fräscha, nästan orimligt fräscha. Jag överväger av och till att fortsätta. Velar fram och tillbaka. Jag vill verkligen köra på men det känns dumt att börja gambla med sånt så tidigt i loppet. Jag bestämmer mig tillslut för att stanna.

Snabb dusch, på med nya bibs och undertröja och går lägger mig så. Magiskt att ha fräscha kläder på sig. Nära halvvägs nu.

Svårt att sova märkligt nog. Kroppen är uppe i varv, varm och vill inte komma till ro. Ligger i sängen i kanske 3 timmar men går sedan upp långt innan klockan ska ringa. Kan jag ha sovit 2 timmar? Tveksamt. Drickyoghurt och blanda sportdryck. Sen iväg.

Väldigt fina avsnitt kring Ljusdal.

Korvstopp på Circle K i Ljusdal och Edsbyn. Virrar runt i Edsbyn på jakt efter macken som jag varit inställd på att besöka. Regn från och till. Vi har haft motvind sedan start och den ser inte ut att ge med sig.

I Rättvik har traktens raggare samlats för att fira att det är fredag. Jag tar en tunnbrödsrulle på Circle K innan jag rullar upp till Lustigsgården. Stämpling, macka och öl väntar där. Rasmus ligger någon timme bakom. Jag känner att jag måste ta igen lite sömn och ställer klockan 5 timmar senare.

Går upp, plockar ihop. Rullar ut cykeln och vem står inte på gårdsplanen och gör sig iordning om inte Rasmus. Vi rullar ut ur Rättvik tillsammans.

Från Rättvik till Smygehuk har jag kört stora delar av rutten förra året. Så jag vet att det kommer vara endel tunga partier med grovt underlag. Vägen ut ur Rättvik är iaf förenklad och vi slipper klättra upp till slalombackens topp.

IMG_0133.jpg

Sen följer en lång makadam-etapp. Jag stannar och släpper ut luft inför detta. Mina breda däck gör sitt, jag kan avslappnat sitta och trampa på även när det är rätt eländigt underlag. Förra året var jag tvungen att stå upp stora delar.

Strax innan Hällefors ska man tvunget in på en omväg som leder ingenstans och sen tillbaka. Spåret går lite fel, matchar inte med verkligheten. Jag blir stående på ett hygge ett tag. Svär och förbannar allt. Lämnar cykeln, går på jakt efter nåt cyklingsbart i närheten, hittar en traktorstig en bit upp i vegetationen och bär upp cykeln dit. Cyklade vi här förra året? Kan inte minnas att jag hade såna problem. Nu är Rasmus plötsligt en bra bit framför.

Når Karlskoga fortfarande i hyfsat skick. Klockan är kring 22. Fyller på ordentligt, först på Circle K. Min sportdryck är nu slut, jag går över till apelsin-mer. Därefter sitta ner-middag på Mcdonalds. Vilken lyx ändå. Tar med mig några cheeseburgare och rullar vidare ut i natten. Planen är att försöka nå Skövde och sova ordentligt där innan slutspurten.

Plötsligt är det mörk natt. Lampa på. Går in i en bubbla. Rullar genom tomma samhällen. Men ganska snart börjar det regna. Efter Degerfors regnar det såpass att jag finner det smartast att ta skydd någonstans. Hittar ett vedförråd bredvid vägen och tar in där. Där är det torrt och varmt och behagligt. Noterar att Rasmus ser ut att stå still strax norr om mig. Sätter mig på ett vedträ invirad i prasselpåse och sover någon timme.

IMG_0151.jpg

Ut igen, regnet har lagt sig, jag rullar sömndrucken vidare. En podd, lite koffein, snart vaknar man ändå någorlunda till liv.

Frukost Töreboda. Jag rullar in någon minut innan ICA öppnar. Några nygräddade bullar och något att dricka.

Att borsta tänderna då och då hjälper verkligen välbefinnandet.

Bedrövlig motvind och annalkande oväder in mot Skövde. Jag blir tvungen att stanna och ta en powernap mitt ute i skogen. Försöker mota den värsta sömnigheten. Rasmus ligger en kort bit bakom.

Stämpling i Skövde efter en evighet. När man tror att snittfarten inte kan sjunka mer hoppar den ner ytterligare ett snäpp. Tar ett rum, in där, snabb dusch och i säng. Det är mitt på dagen.

Vaken igen. Kroppen febrig. Slutet känns samtidigt nära och evighetslångt bort. Förra året körde jag denna sträcka i ett svep. 27 timmar tog det då. Tvivlar på att jag kan göra om det i detta skick. Vädret ser inte direkt lovande ut heller. Det kommer iaf ta längre tid tänker jag, frågan är om det ens räcker med 30 timmar? Troligen inte. Det känns tungt. Motvind och regn drar effektivt ner fart och moral.

Stoppar hursomhelst ner några påsar godis och tar sikte på Grimsås som nästa stopp, det är 15 mil dit, affären är öppen 24h så det är ingen stress. Mitt 7-dagars-mål går ut på måndagen kl 23, jag lämnar Skövde kring 15-tiden på söndagen. Det borde gå.

Episoden som följer är väldokumenterad vid det här laget. Vi fastnar i ett ordentligt oväder. Jag vägrar stanna, fortsätter till Grimsås. Hackar tänder och fixar med nån idiotisk app som man ska ha för att komma in på affären. Inser tillslut att den är stängd. Jag är i ett bedrövligt skick, får ta skydd i en täckt släpvagn. Regnet slutar men jag är också slut. Tvingar mig vidare till Hestra, fyller på mat.

Därefter Smålandsstenar. Rasmus är nu långt framför men jag bryr mig inte längre. Tittar istället bakåt. Det är lugnt. Jag tar in på ett hotell, äter frukost. Mitt 7-dagars-mål är kört. Allt är kört. Jag sover gott.

Torkar mina grejer med hårtork. Rullar iväg efter en pizza. Ganska snart börjar det regna igen. Jag får flashbacks från natten innan. Ställer mig i en lada och snyftar ett tag. Ringer hem. Det lättaste sättet att lösa problemet är trots allt att fortsätta cykla. Så det är vad jag gör.

IMG_0176.jpg

ICA Lidhult stänger 19, jag bommar den med råge. Örkelljunga nästa anhalt, det går svajigt och långsamt genom natten. Regn av och till. Anländer Örkelljunga halv fyra. Av någon anledning har jag fått för mig att det här ska finnas en dygnet runt-öppen donken. Men dom öppnar 06. Hittar iaf en varm och gosig offentlig toalett. Sover gott där ett par timmar, går upp, äter en ordentlig frukost. 17 mil återstår.

Det usla vädret håller i sig men kroppen mår ändå okej. Det enda kroppsliga problem jag har är egentligen bortdomnade fingrar. Vilket får ses som lindrigt. Att slippa stress den sista biten är väldigt skönt. Jag stannar till då och då. Tar det lugnt, tar in stunden. Det tar lång tid men det spelar ingen roll längre.

Ankomst Smygehuk vid sjutiden på kvällen. Peter T och fotograf-Jonas möter upp. Skönt att få prata av sig lite. Däckar i en soffa på vandrarhemmet. Nu är det gjort.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp