Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Rapha anger 5-7dagars leveranstid att det kan ta 2-4 veckor känns inget vidare. Någon som har beställt i närtid och har fått hem grejerna inom ”rimlig” tid?

Rapha anger 5-7dagars leveranstid att det kan ta 2-4 veckor känns inget vidare. Någon som har beställt i närtid och har fått hem grejerna inom ”rimlig” tid?
Alla som köper Rapha men som inte skriver i tråden kanske? Det är mest negativa saker som kommer fram i sådana här ärenden tror jag.

Ska sägas att jag själv inte har en aning om hur det funkar idag. Synd om det inte fungerar bra, förr var det ju klockrent!

Sist jag tog emot en leverans från dem var för någon månad sedan, då tog det drygt en vecka har jag för mig.
Beställde även i fredags, den verkar fortsatt vara i Tyskland.
8B210403-B25A-450A-836D-A7272DF33121.png

I Köbenhavn finns en fysisk butik.
Vet dock ej om de skeppar varor över sundet på begäran eller om man bara kan handla i affären?

Jag beställde en tröja förra måndagen och den landade i brevlådan idag, så det blev väl precis 7 arbetsdagar. Det blev en Explore Zip Neck och den är riktigt skön.

Nu fick jag mail att paketet är på väg med tyska posten.
Håller tummarna för att Skogling är en skum typ med en tvivelaktig påverkansoperation.?

Senast ändrad:
Snyggt! Är bibsen värda priset?
Körde med dem på Evolution Gravel Race i Tanzania. Riktigt skönt tyg för längre dagar. Tyvärr upptäckte jag när jag gått i mål efter 850 km på grus och lera att jag fått lite skav från resåren vid sömmen.
Vet inte om det var otur. Gillade tyget och den lite lösare passformen annars.

Lånar bilden om det är OK (?) för att illustrera problemområdet för mig.
skav.jpg

Har du fått din leverans? Mitt paket har DHL lyckats skicka till Grekland (!?) trots att det står på deras tracking att det ska till Sverige.
I PostNords app ser det ut som på din bild, fast daterat 5/7…
Ja till sist.. men det tog en dryg vecka från det att status ändrades i Postnord-appen från ”leverans påbörjad” till ”finns hos ombud” och inga mellanstatusar. Och inga greklandsresor.

Körde med dem på Evolution Gravel Race i Tanzania. Riktigt skönt tyg för längre dagar. Tyvärr upptäckte jag när jag gått i mål efter 850 km på grus och lera att jag fått lite skav från resåren vid sömmen.
Vet inte om det var otur. Gillade tyget och den lite lösare passformen annars.

Lånar bilden om det är OK (?) för att illustrera problemområdet för mig.
Visa bilaga 638501
Starkt jobbat! Efter 85 mil hade nog skavet där varit mitt minsta problem men väldigt grundligt test ju. Verkar som att det får bli ett par bibs från Rapha nästa gång. Varje gång man går upp en nivå i bibs känns det omöjligt att gå tillbaka till billigare.

Nu fick jag mail att paketet är på väg med tyska posten.
Håller tummarna för att Skogling är en skum typ med en tvivelaktig påverkansoperation.?
Helt övertygad om att @Skogling är en skum typ med en tvivelaktig påverkansoperation ?! Beställde onsdag 5/7 och torsdag 13/7 ringde PostNord på dörren(!) och lämnade över paketet.
IMG_2643.jpeg

Lång leveranstid, beställde den 23e men har fortfarande inte fått grejerna. Dock så spelar inte leveranstiden någon roll då det var REA och jag är nöjd med priser och köp. De kommer när de kommer helt enkelt.

Nu börjar jag dock bli lite irriterad, är den 20e nu nästan en månad efter beställning och min vara är på gång. Fastnat nånstans hos Post Nord nu efter att ha tagit flera v med DHL till Sverige. Sjukt.

Liten uppdatering då...

Paketet har lastats runt hos postnord i appen 4 gånger. Nu påstår de i telefon det har levererats men i appen är det fortfarande o lastas. Dvs paketet är borta, de har helt enkelt slarvat bort det. I stället för att be mig om kvitto o ge mig ersättning så får jag reklamera skiten hos avsändaren som inte är boven i dramet.

Fuck postnord!

Liten uppdatering då...

Paketet har lastats runt hos postnord i appen 4 gånger. Nu påstår de i telefon det har levererats men i appen är det fortfarande o lastas. Dvs paketet är borta, de har helt enkelt slarvat bort det. I stället för att be mig om kvitto o ge mig ersättning så får jag reklamera skiten hos avsändaren som inte är boven i dramet.

Fuck postnord!
Hur vet du att felet ligger hos Postnord? Eftersom DHL har varit inblandade kan felet ligga även hos dem eller hos Rapha, de båda kan till exempel ha skrivit något felaktigt i något dokument.
Att du måste vända dig till Rapha är helt självklart, Postnord har ingen affärsrelation till dig. Det är så det fungerar i affärsvärlden, man vänder sig till den man har handlat hos.

Påminn mig om att inte handla med ditt företag om det är så du gör affärer. Bra service är en konkurrensfördel i andra branscher.

Att postnord felaktigt rapporterar nåt levererat är så klart avsändarens fel.
Det KjellF helt riktigt försöker förklara är att det spelar ingen roll vems felet är. Frakten har man inte köpt av PostNord utan av leverantören, alltså leverantören som ansvarar mot kunden.
Sedan får de havilken ansvarsfördelning de vill mot PostMord.
Jag skulle inte vara rädd att handla av KjellF för att han vet hur affärer funkar, tvärtom.

Liten uppdatering då...

Fuck postnord!
Trist ! Men man måste ändå fråga - vad var det i paketet ?

Det KjellF helt riktigt försöker förklara är att det spelar ingen roll vems felet är. Frakten har man inte köpt av PostNord utan av leverantören, alltså leverantören som ansvarar mot kunden.
Sedan får de havilken ansvarsfördelning de vill mot PostMord.
Jag skulle inte vara rädd att handla av KjellF för att han vet hur affärer funkar, tvärtom.
Nog för att man blir förbannad när Postnord (eller annan transportör) fuckar upp, men jag förstår inte heller varför man försöker vända sig direkt till dem. Självklart kontaktar man stället man handlat av och berättar vad som hänt. Antingen skickar de nya varor eller så får man pengarna tillbaka, fort brukar det gå också. Sedan om de driver det vidare mot transportören vet jag inte, men det är ju deras jobb isf, inte mitt.

Senast ändrad:
Hur vet du att felet ligger hos Postnord? Eftersom DHL har varit inblandade kan felet ligga även hos dem eller hos Rapha, de båda kan till exempel ha skrivit något felaktigt i något dokument.
Att du måste vända dig till Rapha är helt självklart, Postnord har ingen affärsrelation till dig. Det är så det fungerar i affärsvärlden, man vänder sig till den man har handlat hos.

Hur jag vet det? För paketet har kommit från DHL till postnord som efter det kommit till min stad hela vägen från Tyskland sedan lastats om 4 gånger i Appen men aldrig kommit fram. Ja förutom enligt talsvar där nån röst påstår det kommit fram.

Så att felet skulle ligga hos Rapha måste man antingen va korkad eller jobba på postnord för att påstå.

Obs att min förra beställning kom fram utan några som helst problem.

Trist ! Men man måste ändå fråga - vad var det i paketet ?
Ja det låg en mkt viktigt plagg i paketet....

En Rapha pro team long sleeve thermal jersey som skulle vara perfekt att börja använda vilken dag som helst. Nu blir det inte så tyvärr och ersättning tror jag inte på, plus vill ha tröjan och inte pengar.

Nog för att man blir förbannad när Postnord (eller annan transportör) fuckar upp, men jag förstår inte heller varför man försöker vända sig direkt till dem. Självklart kontaktar man stället man handlat av och berättar vad som hänt. Antingen skickar de nya varor eller så får man pengarna tillbaka, fort brukar det gå också. Sedan om de driver det vidare mot transportören vet jag inte, men det är ju deras jobb isf, inte mitt.

Har gjort det vi får se hur det går. Kanske går smidigare än jag tror men är tveksam till det.

Ok, ja jag ska inte älta i tråden nu mer men personligen tycker jag inte det är handlarens fel. Men vad jag tycker överensstämmer nog inte mer verkligheten alla gånger.
Att speditören missköter sig är inte handlarens fel, dock är det handlaren som är uppdragsgivare åt speditören och således är det handlarens ansvar gentemot köparen att lösa problemet.
Sen att man som köpare kan ligga på speditören lite extra har jag full förståelse för, men oftast vill speditören att en ”felanmälan” anmäls i ursprungslandet, t ex skall inte DHL Sverige lägga tid och resurser på en beställning som DHL UK har fått betalt för.

I en serviceorganisation så hade såklart DHL Sverige (eller PN i det här fallet) tagit emot anmälan och förmedlat den till de berörda.

Hur jag vet det? För paketet har kommit från DHL till postnord som efter det kommit till min stad hela vägen från Tyskland sedan lastats om 4 gånger i Appen men aldrig kommit fram. Ja förutom enligt talsvar där nån röst påstår det kommit fram.

Så att felet skulle ligga hos Rapha måste man antingen va korkad eller jobba på postnord för att påstå.

Obs att min förra beställning kom fram utan några som helst problem.
Jag måste göra dig lite besviken, jag är inte korkad. Jag gav ett exempel på vad som kunde vara fel, ett annat är att adresslappen på paketet kan vara skadad. Inte heller det behöver vara Postnords fel.
Ett annat skäl till att du ska vända dig till Rapha är att Postnord (om det är deras fel) fullkomligt skiter i att du klagar. Om Rapha som betalar för tjänsten hotar med att vända sig till någon annan kommer Postnord kanske agera.

Tillbaka
Topp