Köpråd - pendlarcykel

Lewerentz

Medlem
Köpråd - pendlarcykel
Hej,

Jag är totalt novis på detta så jag vänder mig till er för hjälp.

Jag ska börja cykla till jobbet (7 km enkel väg) och behöver därför en ny cykel. Min budget är 10000 kr men kan nog lägga någon tusenlapp extra om ni tycker att jag bara måste ha någon dyrare cykel. Jag har tittat lite på Nishikis touring master och närliggande modeller. Sen tittade jag på sportson och insåg att det finns 20 liknande modeller. Snälla länka mig till den bästa cykeln enligt dig så lägger jag en beställning så snart som möjligt.

Jag är 185 cm lång, föredrar stänkskärmar och plats för min ryggsäck. Bekväm körställning som standardcykel föredras men absolut inget måste.

Köpråd - pendlarcykel
Hur ser din resväg ut?
Tänker du cykla under vintersäsong, och hur ser vintern ut hos dig?
Hur mycket underhåll är du beredd att lägga ned?
7 km är ingen utmaning i urban miljö så "allt" funkar men handla av någon som prova ut en cykel där du åtminstone kan cykla med komfort.

Köpråd - pendlarcykel
Hur ser din resväg ut?
Tänker du cykla under vintersäsong, och hur ser vintern ut hos dig?
Hur mycket underhåll är du beredd att lägga ned?
7 km är ingen utmaning i urban miljö så "allt" funkar men handla av någon som prova ut en cykel där du åtminstone kan cykla med komfort.
Resvägen är 2 km skogsstig och resten asfalterad cykelbana. Vintern är inte så farlig här i Östergötland, men man får räkna med lite snö och is i alla fall. Jag vill gärna ha så lite underhåll som möjligt, kanske navväxel?

Köpråd - pendlarcykel
Resvägen är 2 km skogsstig och resten asfalterad cykelbana. Vintern är inte så farlig här i Östergötland, men man får räkna med lite snö och is i alla fall. Jag vill gärna ha så lite underhåll som möjligt, kanske navväxel?
Är skogsstigen väldigt jämn och fin? För Nishiki touring master som du nämnde har däck som är endast 28 mm breda. Vill du ha bra komfort så borde du titta på cyklar med bredare däck. På skogsstigar skulle jag snarare vilja ha nästan dubbla bredden.

Och om cykeln är utformad för 28 mm däck så kanske det inte får plats med dubbdäck. (I.a.f. om man har stänkskärmarna på, vilket man förstås vill ha på vintern.) Schwalbe Winter finns i storleken 30-622, men jag vet inte om det blir tillräckligt med utrymme mellan däck och skärmar.

Navväxel tycker jag är bra, men inte heller de är underhållsfria. Cyklar man mycket så behöver de enligt Shimano underhållas varje 2000 km (kanske oftare på vintern), eller minst en gång om året.

Köpråd - pendlarcykel
Navväxel tycker jag är bra, men inte heller de är underhållsfria. Cyklar man mycket så behöver de enligt Shimano underhållas varje 2000 km (kanske oftare på vintern), eller minst en gång om året.
Jag vågar väl leva lite äventyrligt men min Sup 10 med rem och Alfine8-nav har inte sett annat underhåll än en lätt tvätt någon gång ibland under de 10 åren och 2000 mil+ (jag har slutat föra anteckningar) den har rullat året runt i Skåne. Navet funkar precis lika bra ( eller dåligt - Alfine 8 har sina sidor) som när det var nytt. Och rem har jag inte heller bytt.
Jag är en dålig människa, jag vet. Men behovet av underhåll verkar aningen överdrivet, möjligen beroende på var cykeln framförs.

Tillbaka
Topp