Otur med nya skor och pedaler

DGAT

Medlem
Hej , läst i detta forum ett tag men nu har jag några frågor till er från en nybörjare på SPD-SL pedaler.
Precis gjort iordning min urgamla Cresent från 80-talet. Skaffade nya Skor Shimano med gul kloss under samt pedaler därtill , enl. cykelhandlaren skulle dessa funka bra ?!?!
Jag lyckades dock ramla 2 ggr på premiärturen på 3 mil. Det går inte vrida ur fötterna , sitter stenhårt. Ska man inte kunna ställa in med skruven på pedalerna. Skruvat max motsols nu. (är det rätt?). De hade också en modell som hette bara SPD , funkar såna bättre tro ?.

Behöver nog uppgradera till ny Cykel också , kändes inte så bra och blev omkörd av flera racercyklister. samt en MTB :(
Kollat på beg. men inte hittat nåt i närheten. Såg att det sälj nya "Cannondale Optimo 1" för e14 k hos en handlare. Är det bra cyklar ? eller ska man satsa på en grus cykel istället ? , kommer köra mest landsväg men finns många grusvägar i närheten också. Ni som kör både lvg och grus har ni flera cyklar ?
mvh /Dan

På landsväg är det mer benen än cykeln som sätter gränsen. men devisen "cry once rather than every time" (underförstått en gång när du betalar dyrt istället för varje gång du använder cykeln) är en bra motivator.

Gällande SPD så funkar det, men det är bättre att du lär dig hur dina SPD-SL fungerar. Träna när du står still. I början vrider man ofta snett uppåt vilket inte fungerar, du måste vrida rakt i sidled. När det känns bra stillastående så kan du börja trampa, ett råd är dock att klicka ur i god tid. Skulle det trots allt inte funka så är SPD ok även på landsväg, även om det är anpassat för MTB.

Shimanos landsvägspedaler heter SPD-SL. Nu har jag förvisso inte Shimanos landsvägspedaler utan ett annat märke, men generellt är ju landsvägspedaler och klossar gjorda för att man ska cykla med och de är tämligen dåliga att gå i. Om man vill kunna gå mer än korta sträckor är SPD bättre.

Oavsett vilket system du har ska du dock kunna komma ur pedalen utan några stora kraftansträngningar så antingen är den felinställd, felmonterad eller defekt.

Om du blir omcyklad och den cykel du har inte är trasig eller helt konstigt inställd så är det nog träning som primärt behövs. Visst, cykeln betyder lite på, men det viktigaste är det som sitter på den. Om du och Remco Evenepoel (världsmästaren på landsväg) byter cykel är du fortfarande komplett chanslös att ens ligga på rulle om han trycker på.

Tror nog mest på att det är din teknik som dålig. Gissningsvis så vrider du foten i fel riktning typ uppåt-utåt, när du måste vrida foten/hälen utåt endast. Brukar vara enklast att göra med foten längst ner i pedalvarvet.

Och du mer eller mindre måste lossa ena foten innan du har stannat, annars är det ofrånkomligt att du ramlar strax efter att du panikslagen inte kommer loss. Ju snabbare du gör det till en ren reflex att lossa ena foten (och förslagsvis alltid samma fot) innan du stannar desto bättre.

Senast ändrad:
Kolla också att klossarna sitter fast ordentligt i skon så du inte vrider runt klossarna mot sulan istf att vrida ur dem ur pedalerna.
Testa att sätta fast skon (utan fot i) och sedan vrida lossa den med handkraft.

Tack alla för bra svar. RN hade lösningen tror jag. Klossen satt lite löst på båda och gled med i sidled, har dragit fast dem nu och provat igen, nu kan jag vrida ur. Finns det nån anledning ha den hårt spänd (insex skruven) ?

Jag skulle föreslå att du inledningsvis har den rätt löst spänd så att du lätt kommer ur. När du sedan fått in urvridningsrörelsen så att den verkligen sitter i ryggmärgen kan du fundera på om det finns situationer där du tycker det vore skönt att sitta fast lite hårdare.

Till att börja med kan lite lösare spänning ev. bespara dig någon SPD-vurpa (=blir stressad och glömmer bort att vrida foten utan försöker lyfta den från pedalen, faller åt sidan och ligger sen på backen och känner sig dum).

Jag har vid flera tillfällen upplevt att just shimanos gula har varit fruktansvärt svåra att få loss när dem är sprillans nya. Dem första 4-5 urklickningarna. Men det liksom "mjukar" upp sig efter det. Har provat detta med både hårt och löst spända pedaler.

Tack alla för bra svar. RN hade lösningen tror jag. Klossen satt lite löst på båda och gled med i sidled, har dragit fast dem nu och provat igen, nu kan jag vrida ur. Finns det nån anledning ha den hårt spänd (insex skruven) ?
Du bör dra fast dem med gänglåsning. Just spd-klossar är nåt jag alltid dragit åt hårdare än vad jag tror tillverkaren rekommenderar.

Lite lättare att klicka ur om man smörjer upp pedalens delar som klossen rör sig mot med att gnugga in lite stearin eller parrafin. Gör det på mina Look-pedaler.

Kolla också att klossarna sitter fast ordentligt i skon så du inte vrider runt klossarna mot sulan istf att vrida ur dem ur pedalerna.
Testa att sätta fast skon (utan fot i) och sedan vrida lossa den med handkraft.
Har fått ta av mig skorna när klossen lossnat, fast det var nog iofs SPD-skor, samma problem dock. Var ett smärre helvete att få loss klossen sen för det gick inte att komma åt skruvarna.

Tillbaka
Topp