PBP 2023

PBP 2023
Nu kan även jag som bara cyklade 300km förra året anmäla mig, men jag tvekar...

Visst, jag skulle gärna cykla PBP nån gång, men jag hade inte det med i planen när jag började cykla förra året. Jag har inte heller funderat något på transport dit eller hem och inte heller boende eller förvaring av väskor under tiden.

Jag började cykla på riktigt förra året och hann med 5*200km och 1*300km (och en del annat i den längden som inte var BRM) och målet i år är en hel serie. Som 45-åring känns det som att det tar lite längre tid att se resultat av träningen och därför vet jag inte om jag kommer vara redo för PBP.

Jag vill tycka om cykling även efter ett eventuellt PBP-äventyr vilket det nog inte är om jag inte är bra förberedd eller tvingas bryta. Kanske bättre att satsa på serien och andra skoj cykeläventyr i år och sedan köra Sverigetempot nästa år och PBP 2027?
Detta fick mig att fundera på hur vanligt det är att folk bryter ett lopp som PBP eller Sverigetempot och vad är den vanligaste orsaken till att man bryter. Spontant misstänker jag att det är uthålligheten och förmågan att återhämta sig som måste tränas. Att inte bara orka cykla från morgon till kväll utan orka samma sak dagen därpå, och dagen därpå osv. De officiella kvalificeringsvillkoren är att man kör BRM 200, 300, 400 & 600k under samma säsong - om man klarar alla dessa, kan man se det som ett kvitto på att man kommer klara av lopp som PBP eller Sverigetempot, eller är dessa lopp totalt next level?

PBP 2023
Detta fick mig att fundera på hur vanligt det är att folk bryter ett lopp som PBP eller Sverigetempot och vad är den vanligaste orsaken till att man bryter. Spontant misstänker jag att det är uthålligheten och förmågan att återhämta sig som måste tränas. Att inte bara orka cykla från morgon till kväll utan orka samma sak dagen därpå, och dagen därpå osv. De officiella kvalificeringsvillkoren är att man kör BRM 200, 300, 400 & 600k under samma säsong - om man klarar alla dessa, kan man se det som ett kvitto på att man kommer klara av lopp som PBP eller Sverigetempot, eller är dessa lopp totalt next level?

Om du kör
BRM 200, 300, 400 & 600k
under samma vecka så kommer du klara Sverigetempot.

Det beror såklart på hur bråttom man tänker sig ha men de där loppet sitter i huvudet och inte i benen. Klarar man cykla en 4/600 så har man fått en hel cykel med allt som händer en under ett långt lopp imho, natten, maten, ta hand om rumpa/fötter osv.
Att efter ha cyklat säg 400 km och efter några timmars sömn dra på sig skorna direkt igen för att ge sig ut på en ny 400, det sitter i huvudet. Det tror jag underskattas, det ihop med hur mycket man faktiskt vill komma i mål.

Jag blev ytterst förvånad när jag började tävla i cykel hur lite det krävdes för att folk skulle hoppa av, ofta försvinner många redan innan starten har gått.

PBP 2023
Gäller väl att inget viktigt går sönder, man slipper försvårande skador och inte blir sjuk. Annars är det väl bara att trampa tills mållinjen passerats. Man tränar kanske också för att slippa bli plågad av trycksår, skavsår och inflammationer. Nerkyld eller överhettad kan man ju också bli. Det finns statistik på antal som brutit (någonstans har det funnits i varje fall). Bevisligen kan man fullfölja även om man har fått en spricka i knät. Eller bryta bara för att det ösregnar och man fryser för mycket för länge.

PBP 2023
Det beror såklart på hur bråttom man tänker sig ha men de där loppet sitter i huvudet och inte i benen. Klarar man cykla en 4/600 så har man fått en hel cykel med allt som händer en under ett långt lopp imho, natten, maten, ta hand om rumpa/fötter osv.
Att efter ha cyklat säg 400 km och efter några timmars sömn dra på sig skorna direkt igen för att ge sig ut på en ny 400, det sitter i huvudet. Det tror jag underskattas, det ihop med hur mycket man faktiskt vill komma i mål.

Jag blev ytterst förvånad när jag började tävla i cykel hur lite det krävdes för att folk skulle hoppa av, ofta försvinner många redan innan starten har gått.
Enig i det. För de flesta (tror jag) är inte maxtiden utmaningen utan ens egna förväntningar på sig själv. Precis som på de flesta "vanliga" brevets

PBP 2023
Enig i det. För de flesta (tror jag) är inte maxtiden utmaningen utan ens egna förväntningar på sig själv. Precis som på de flesta "vanliga" brevets
Tror det är en bra grej att ha kört en 60-milare med nattvila, för att se hur det känns att starta upp igen efter 30 mil och en natts sömn.

PBP 2023
Hmmm känner inte igen mig i det. Kollar man på när folk går i mål så ligger ruggigt många precis före målsnöret. Ligger man i de bakre leden så ser man även ruggigt många som ligger långt efter repetiderna. Läste en indiers berättelse. De tillhör de som bryter oftast så bröt man främst enligt honom på maten och kylan. Vilket gjorde att man missade repet. Inte kollat svensk statestik men tror flertalet har målet att ta sig runt och inte fixa nån viss tid. Tror de flesta "njutningscyklar".

PBP 2023
Instämmer och tror att det är en minst lika bra grej att ha kört en 60-milare utan nattvila… Erfarenhet är allt.
Jag har kört både 40 och 60 mil med nattvila, för det passade bra. Kommer köra en 55-milare en fredagkväll nån gång efter vätternrundan för att öva på kvällsstart och ickesömn. Känns som jag ligger okej till i förberedelserna.

PBP 2023
Jag har fått ett mail från ACP att min betalning är mottagen. Webbsidan säger "Entry: PBP-12345 Registered" och "Remainder to pay 0€" och det sista under historiken säger

28/05/2023 - 19:00Payment receivedParticipant

Är allt klart då? Behöver jag göra något mer för att få ett bekräftelsemail på själva anmälan, inte bara betalningen? Jag har såklart kollat spammailen, betalningsbekräftelsemailet låg där.

PBP 2023
Jag har fått ett mail från ACP att min betalning är mottagen. Webbsidan säger "Entry: PBP-12345 Registered" och "Remainder to pay 0€" och det sista under historiken säger

28/05/2023 - 19:00Payment receivedParticipant

Är allt klart då? Behöver jag göra något mer för att få ett bekräftelsemail på själva anmälan, inte bara betalningen? Jag har såklart kollat spammailen, betalningsbekräftelsemailet låg där.
Den ska bli ”Validated” också. Det fick jag mail om 16 minuter efter ”Payment received”. Men något mer behöver du inte göra

PBP 2023
Har försökt sen igår kväll att betala, men Paypal vägrar funka. Skitsystem! Ska försöka med annan webläsare.
Jag gav upp och skapade ett PayPalkonto. Då gick det betala. Gästkonto eller direkt kort-via-paypal bara snurrade för mig.

Men fortfarande är inte min anmälan "validated". Nu sparade jag om uppgifterna så senaste ändringen är Modified

PBP 2023
Om det är någon som köpt tröja men inser att man inte kommer köra så är jag intresserad att köpa.
Kortärmad, herr eller dam spelar ingen roll.
Strl M/L

PBP 2023
Ingen som vill byta?
Har ni kört någon vända i den så gör det inte mig så mycket så länge ni tvättat den.
Har tyvärr inget att byta med, men beroende på hur stor strl 3 är så köper jag den gärna om du inte hittar något byte och att den i annat fall bara blir liggandes. Givet att morgondagens 600k går bra, vill säga.

PBP 2023
pbp.jpg

PBP 2023
Har tyvärr inget att byta med, men beroende på hur stor strl 3 är så köper jag den gärna om du inte hittar något byte och att den i annat fall bara blir liggandes. Givet att morgondagens 600k går bra, vill säga.
Har cyklat med tröjan. När jag sitter på cykeln är den bra, nästan perfekt, men känns lite kort på magen när man går runt på cafét. Är van med större tröjor som fladdrar lite när man inte har fullt i fickorna, denna sitter mer aerodynamiskt riktigt ?

PBP 2023
Efter alla magproblem och allmänt prokrastinerande har jag bokat resa till, boende innan, boende efter och resa hem. Får bo i Trappes eftersom jag var sen. Startar på söndagkvällen, så kan cykla (långsamt) 25km till starten.

Det är dyrt att åka tåg till/från Linköping. Dessutom ett byte på bara 8 minuter på hemvägen. I Tyskland, så det borde väl gå bra med deras beryktade punktlighet. Om någon har plats över för en cyklist och cykel från östra Sverige för annan resa så har jag en rätt stor budget att bidra med...

PBP 2023
De senaste dagarna sedan jag bestämde mig har varit hemska. Oro, ångest och allt möjligt annat. Ont i magen, men inte för att jag cyklat utan bara vanlig oro. Helt plötsligt oroar jag mig för precis alla småsaker som kan gå fel, utöver cyklingen... Det var så illa att jag fick gå iväg hemifrån i söndags för att jobba ett par timmar bara för att tänka på något annat.

Kan någon minska min oro lite? Jag har som sagt bokat tåg och har cykeln i en väska. Det är byte i Köpenhamn och Hamburg. Måtten på väskan underskrider SJ-måtten, så till Köpenhamn kommer jag. IC till Hamburg borde väl vara okej också. Enligt DB får man ha med bagage, men de skriver inga måttgränser, bara att racken är mindre än min väska. Kommer det gå bra?

Väl i Paris så ankommer jag till Gare Nord. Vill inte packa upp cykeln där, så då är det väl Metro till Montparnasse som gäller. Tyvärr når jag bara reklamresesidor och det ger mig mer ångest så jag slutar leta... Kan man köpa en gemensam biljett för Metro och tåg på linjen till Rambouillet? Var gör man det i sådana fall?

Jag bor som sagt i Trappes före och efter loppet. Det är ungefär 25km från Trappes till Rambouillet, längs tåglinjen in mot centrala Paris/Montparnasse. På lördagen ska jag hämta startdokumentation vid lunch och lämna bagdrop på eftermiddagen. Ska jag gå från stationen i Rambouillet till PBP-området eller är det bättre att ta cykeln på tåget och cykla sista kilometrarna? Ska jag se det som cykeltest efter ihopmonteringen och cykla hela vägen?

Minns att jag läst något om nån som tog tåget förra gången där många var på väg på fel sorts tåg. Är det något slags tåg på den linjen där man inte får ha med cykel, typ expresståg, som man ska undvika?

Man får lämna cykeln på volontärbevakad cykelparkering. Får den stå där från lördag till söndag? Jag tror jag vill ha med mig cykeln tillbaka till hotellet om jag har den för att hämta pappren, men det kan vara bra att ha alla dörrar öppna.

Man får även lämna en väska vid starten som man kan hämta ut efter loppet. Hur stor får den vara? Här tänkte jag mest att jag lämnar cykelväskan på hotellet, men kanske vill lämna något mindre om jag kommer tidigt till starten på söndagen.

Tillbaka
Topp