Transwave
Aktiv medlem
PBP 2023
Detta fick mig att fundera på hur vanligt det är att folk bryter ett lopp som PBP eller Sverigetempot och vad är den vanligaste orsaken till att man bryter. Spontant misstänker jag att det är uthålligheten och förmågan att återhämta sig som måste tränas. Att inte bara orka cykla från morgon till kväll utan orka samma sak dagen därpå, och dagen därpå osv. De officiella kvalificeringsvillkoren är att man kör BRM 200, 300, 400 & 600k under samma säsong - om man klarar alla dessa, kan man se det som ett kvitto på att man kommer klara av lopp som PBP eller Sverigetempot, eller är dessa lopp totalt next level?Nu kan även jag som bara cyklade 300km förra året anmäla mig, men jag tvekar...
Visst, jag skulle gärna cykla PBP nån gång, men jag hade inte det med i planen när jag började cykla förra året. Jag har inte heller funderat något på transport dit eller hem och inte heller boende eller förvaring av väskor under tiden.
Jag började cykla på riktigt förra året och hann med 5*200km och 1*300km (och en del annat i den längden som inte var BRM) och målet i år är en hel serie. Som 45-åring känns det som att det tar lite längre tid att se resultat av träningen och därför vet jag inte om jag kommer vara redo för PBP.
Jag vill tycka om cykling även efter ett eventuellt PBP-äventyr vilket det nog inte är om jag inte är bra förberedd eller tvingas bryta. Kanske bättre att satsa på serien och andra skoj cykeläventyr i år och sedan köra Sverigetempot nästa år och PBP 2027?