Hur få sonen intresserad av att meka och laga cykeln själv?

johan12345

Aktiv medlem
Har en son på nyss fyllda 16 som cyklar väldigt mycket och har både en endurohoj samt en dirtjumper. Cyklandet är inga problem att motivera, han kör så mycket han kan, hur länge som helst och i nästan vilket väder som helst. Bra där alltså.

Värre är det att få honom det minsta intresserad av att ta hand om sin cykel själv och att meka. Har fått honom att åtminstone börja tvätta cykeln ibland och smörja kedjan. Han har klarar också att laga en punka (både slang och tubeless med korv). Nyligen fick han även byta kassett själv (med viss hjälp såklart). Så det går sakta framåt.

Men det är rätt uppenbart att han tycker att det är dödligt tråkigt med cykelmek. Och så har han ju en farsa som skött det mesta åt honom tidigare så där får man väl skylla sig själv kanske. (I ärlighetens namn tyckte jag inte det var så himla kul själv heller i början.)

Ni med barn som cyklar: hur har ni gjort för att motivera dom att börja meka själva? Jag kan ju naturligtvis leka bad cop och skita helt i att ta hand om hans cykel. Men risken är väl att han stannar hemma och spelar dataspel istället för att ge sig ut och cykla när något krånglar (det är nämligen precis den strategin som grannen kört. Resultatet är att deras son slutat cykla helt...) Sen vill man ju att motivationen att lära sig meka ska komma från honom själv. Vet att han har jämnåriga cykelkompisar som mekar rätt friskt själva så uppenbarligen finns det ju en del som är roade av det ändå.

Tips alltså på hur man får barnen/ungdomarna att vilja meka själva.

Nu är mina barn för små (fast jag fick laga punka i den åldern) men man får kanske vara glad att de cyklar och risken är som du säger att det blir data spel istället.

Ta det när de flyttat hemifrån men ändå kommer med skrotet?
Haha! Jag det blir väl som när man själv flyttade hemifrån! (Kom dock aldrig hem med någon cykel men ringde farsan var och varannan dag när vi flyttat till hus. Och då var jag över 40...)

Det är väl så i de flesta materialsporter? Vissa tycker att materialet är roligt och spännande och en del av utövandet, medan andra tycker det är trist. Tror inte att alla skidåkare vallar eller crossåkare meckade förgasare.

Bjud in till varje tillfälle och gör det tillsammans.

Man gör det tillsammans. Byggs det kunskap kan han själv om han måste. Anta att han åker på en cykelresa så småningom, då kommer han vara tacksam för att han har kunskap nog att inte stå handfallen när det skiter sig. Blir han aldrig riktigt intresserad men ändå cyklar kommer han veta när cykelverkstaden är på fel spår.

Lite handledning när nåt görs för första gången borde räcka. Själv blev det en bra motivation till att mecka själv när jag insåg att det blev halvtasktigt gjort när farsan gjorde det.
Det viktigaste är väl ändå bara att lära sig hur mycket underhåll som måste göras regelbundet och vad som händer om man inte gör det

Jag har minst 10 hojar hemma åt mig o familjen, DET är trist med rutinunderhåll och byta grejer som är sönderkört men alternativet är tråkigare så jag låter dom successivt ta hand om sina grejer själv och incitament som att jag står för delarna och viss skjuts om det så krävs. Jag tror crossföräldrarna har samma problem men all sport som utövas av egen vilja är positivt tänker jag.

Litet långsökt kanske, och om det får någon långvarig effekt vet jag inte, men du kanske kunde bjuda honom på anmälan till ett cykellopp?

rutinmeck är alltid tråkigt men det går säkert att få fram lite mer intresse genom att uppgradera eller till och med bygga en hoj från grunden. kanske inte ett alternativ för alla men bra gemensam aktivitet

Har du fått honom till att i alla fall tvätta cykeln och hålla kedjan smord ska du nog ändå vara rätt nöjd. Det räcker ju för att hålla cykeln rullande till vardags.

Om sonen älskar att cykla är det enkelt. Jag vägrar skruva och laga min 13-åriga sons cykel om han inte är med själv också för att se/prova/lära. Undantaget är väl kanske gaffel- och dämparservice. Hittills har han bl.a. fått (tvingats) lufta bromsar, byta kassett, byta sadel, byta däck och fylla tätningsvätska samt bytt vevlager.

Om du är orolig för att detta dödar lusten att cykla kan du i början nöja dig med att tjata med honom när det handlar om att installera nya grejer. ALLA ungar (och vuxna?) gillar att öppna kartonger och plocka fram nya kompnenter. Sen kan du kanske fortsätta justera växelöron och rikta hjul själv ett tag till.

Det lättaste sättet är väl att se till att han alltid tvättar/kollar cykeln efter en runda osv. Till slut så kommer han inte att tänka på det pch göra det per automatik. Det är ju svårare om man har varit slapp och låtit barnet komma undan länge, men man får se det som en pedagogisk utmaning.

Sen kan man undvika att vara där och kommentera och ge råd. Ge honom en checklista på vad som ska göras bara och sen kollar du resultatet och godkänner.

Eller så gläds du över att han cyklar och sköter servicen på hemmaplan. När han bor i studentkorridor/logement om ett par år får han lära sig mecka själv oavsett.

Jag har minst 10 hojar hemma åt mig o familjen, DET är trist med rutinunderhåll och byta grejer som är sönderkört men alternativet är tråkigare så jag låter dom successivt ta hand om sina grejer själv och incitament som att jag står för delarna och viss skjuts om det så krävs. Jag tror crossföräldrarna har samma problem men all sport som utövas av egen vilja är positivt tänker jag.
Får dom laga trasiga coolfiberdelar?

Har en son på nyss fyllda 16 som cyklar väldigt mycket och har både en endurohoj samt en dirtjumper. Cyklandet är inga problem att motivera, han kör så mycket han kan, hur länge som helst och i nästan vilket väder som helst. Bra där alltså.

Värre är det att få honom det minsta intresserad av att ta hand om sin cykel själv och att meka. Har fått honom att åtminstone börja tvätta cykeln ibland och smörja kedjan. Han har klarar också att laga en punka (både slang och tubeless med korv). Nyligen fick han även byta kassett själv (med viss hjälp såklart). Så det går sakta framåt.

Men det är rätt uppenbart att han tycker att det är dödligt tråkigt med cykelmek. Och så har han ju en farsa som skött det mesta åt honom tidigare så där får man väl skylla sig själv kanske. (I ärlighetens namn tyckte jag inte det var så himla kul själv heller i början.)

Ni med barn som cyklar: hur har ni gjort för att motivera dom att börja meka själva? Jag kan ju naturligtvis leka bad cop och skita helt i att ta hand om hans cykel. Men risken är väl att han stannar hemma och spelar dataspel istället för att ge sig ut och cykla när något krånglar (det är nämligen precis den strategin som grannen kört. Resultatet är att deras son slutat cykla helt...) Sen vill man ju att motivationen att lära sig meka ska komma från honom själv. Vet att han har jämnåriga cykelkompisar som mekar rätt friskt själva så uppenbarligen finns det ju en del som är roade av det ändå.

Är det hans cykel och det är han som skall använda den är det en självklarhet att den är hans ansvar och han som skall fixa den tycker jag. Nån måtta får det väl vara.

Jag bor med tre tjejer, att äldsta dottern ställde in elsparkcykeln i garaget nyss ser jag som ett framsteg....

Jag har alltså inga tips att komma med, men kände för att gubbgnälla lite :ROFLMAO:
Jag hittade grabbens cykel olåst nere på byn.
Så jag halade in den i bilen. Där fick den vara några dagar.

Nu ställer han alltid in den i garaget och låser plus att han en traumatisk upplevelse att inleda eventuellt sommarprat med ?‍♂️

så länge man curlar, dvs tar hand om allehanda problem barnen får med sina grejor kommer de tendera att inte ta upp tråden.

om de måste meka själva för att nå sina mål kommer snart ett intresse.
.

Hot?
Säg till honom att du inte gör det om inte han hjälper till så att han lär sig. Berätta dessutom hur mycket det kostar om han ska lämna in cykeln hela tiden.

Hot?
Säg till honom att du inte gör det om inte han hjälper till så att han lär sig. Berätta dessutom hur mycket det kostar om han ska lämna in cykeln hela tiden.
Ja man får nog acceptera att han inte kommer att tycka att det är kul förrän han får en egen man cave eller barn. Aldrig har jag städat, diskat, lagat mat och tvättat fördon som när jag fick barn. En kvart då man kan lyssna på sepultura och vara i sin egen värld ... magiskt.

Mecka ihop bara och var inte för långrandinga, avsluta era mecksessions med ngn thai/pizza/hämtmat. Då kommer en ny motivation in i bilden. Sen håller jag med honom att det suger. Dock roligare cykling om man håller efter cykeln.

Jag älskar att cykla och kan tycka att det är rätt så kul (och ibland bara fruktansvärt frustrerande) att meka med mina cyklar, och jag tänker att det på något sätt väl måste smitta av sig. Jag märker i alla fall att han har mer koll på sina cyklar och om/när det är något som känns fel, jämfört med hans totalt cykel-ointresserade kompisar. Men det kanske är mer i längden för visst, jag är smått pedantisk gällande mina cyklar och han... är det inte. Men när någonting behöver göras (fixas eller bytas ut) på någon av hans cyklar så ska han vara med, helst göra det själv under mitt överinseende, annars får han titta på när jag gör det och förklarar vad jag gör.

Kanske sänka ambitionsnivån litet? Visst är det trist när något är paj som hade kunnat undvikas med underhåll, men om han inte kan cykla på ett tag för att något har gått sönder och du inte har tid (eller "inte har tid") att fixa det direkt, så kanske han ser sambandet. Sedan kanske inte hans cyklar måste vara skinande rena, även om dina är det.

Låt han betala alla slitdelar själv.. Så han förstår att det sliter mer då man missköter grejerna.

Nu är mina barn för små (fast jag fick laga punka i den åldern) men man får kanske vara glad att de cyklar och risken är som du säger att det blir data spel istället.

Ta det när de flyttat hemifrån men ändå kommer med skrotet?

Är det inte redan för sent?

Min son ville alltid hjälpa pappa med a meka. För två år sen frågade han hela tiden när vi skulle serva sin gaffel och efter det när vi skulle serva mammas gaffel. När han var 9 blev han arg ner jag monterade delar på sin nya ram utan att fråga honom att meka med (men jag fick göra sista detaljerna ensamt).

Så min teori är att man börja tidigt.

Min son ville alltid hjälpa pappa med a meka. För två år sen frågade han hela tiden när vi skulle serva sin gaffel och efter det när vi skulle serva mammas gaffel. När han var 9 blev han arg ner jag monterade delar på sin nya ram utan att fråga honom att meka med (men jag fick göra sista detaljerna ensamt).

Ja, absolut ska de få vara med men med många barn finns det en uppenbar risk med vilkora cyklingen med meck. Min dotter cyklar som motion och för att komma ut i skogen med pappa. Cykeln är hon helt ointresserad av.
Vi får väl se med pojken. Han gillar att bygga saker men sysslar med andra sporter än så länge.
Han var med ut igår och det gick bra. Förutom att han ramlade och trodde han skulle dö. Det gjorde han inte.

Överensstämmer anekdotiskt med min upplevelse, bytte min första kedja vid 8 bast "själv" (så jag minns iallafall) och byggde första cykeln vid 12. Men minns några år innan jag och brorsan ens hade börjat med mtb när farsan meckade med sin hoj. Får man va med så lär man sig!

Tillbaka
Topp