Instegs MTB runt 10 000?

Instegs MTB runt 10 000?
Instegs MTB runt 10 000?

Instegs MTB runt 10 000?
I min jakt på en hardtail MTB så har jag också kollat in XP909 från Superior. Men ser att ni i denna tråd försöker styra bort från den. Är detta en dålig MTB? Vad är det för fel på den i så fall?

Annars rent specmässigt verkar det ju som man får rätt mycket för pengarna...

Instegs MTB runt 10 000?
I min jakt på en hardtail MTB så har jag också kollat in XP909 från Superior. Men ser att ni i denna tråd försöker styra bort från den. Är detta en dålig MTB? Vad är det för fel på den i så fall?

Annars rent specmässigt verkar det ju som man får rätt mycket för pengarna...
För de flesta nybörjare som ska ut på lite stökigare stigar, t ex som det i allmänhet ser ut runt sthlm så kommer en sk XC-mtb att vara lite begränsande. En cykel som är lite mer "trail-orienterad" kommer att vara mer förlåtande och därmed roligare att cykla på.

Cykeln som länkas i första inlägget verkar vara en XC medan de länkade cyklarna från Vitus, Canyon och Allebike i olika utsträckning är mer lämpade för stökigare stig.

Instegs MTB runt 10 000?
För de flesta nybörjare som ska ut på lite stökigare stigar, t ex som det i allmänhet ser ut runt sthlm så kommer en sk XC-mtb att vara lite begränsande. En cykel som är lite mer "trail-orienterad" kommer att vara mer förlåtande och därmed roligare att cykla på.

Cykeln som länkas i första inlägget verkar vara en XC medan de länkade cyklarna från Vitus, Canyon och Allebike i olika utsträckning är mer lämpade för stökigare stig.
De skriver att denna cykel är lämplig stepbrädda för de som börjat fundera på lite seriösare cykling men ändå är nybörjare. Den ska vara förhållandevis lättcyklad av vad jag kunnat läsa mig till. Vad jag förstått så har det utvecklat sig så att gränserna mellan Trail och XC börjat bli lite "blury". Kanske är XP909 en av dessa modeller som är lite hybrid? Men men jag får kolla vidare också på trailcyklar, svårt med en budget kring 9000 Kr...

Instegs MTB runt 10 000?
Har det kommit en ny modell annars blir den väl inte mer trial än tidigare bara för att andra xc cyklar blivit det?

Det finns för övrigt inte så många moderna xc med 100mm slag. Speciellt inte hardtail.

Instegs MTB runt 10 000?
De skriver att denna cykel är lämplig stepbrädda för de som börjat fundera på lite seriösare cykling men ändå är nybörjare.
Annonstexten är ren och skär dynga, på gränsen till bedrägeri. Att "droppa ner för hissnande avgrunder i bikeparken" på en hardtail med en 100 mm Judy slutar med att antingen du eller cykeln går sönder.

Superior XP 909 är en instegs-xc och ingenting annat. Fungerar, och kan till och med vara rolig, på relativt snälla stigar.

Instegs MTB runt 10 000?
Ska man cykla xc så ska man absolut köpa en xc. Siktar man på resultatet så är säkert vikten viktigare än vinklae osv.

Vet man inte så hade jag helt klart köpt en allround hardtail med gaffelvinkel på 65-67 och 120 -130mm slag.
sen finns det uppgafflade xc från 2017 som på pappret uppfyller detta.
Ofta har de då sta <74 och reach på 420-425mm i medium.

Instegs MTB runt 10 000?
Det är riktigt svårt att köpa billigt! Med en stor budget kommer man i princip alltid få en cykel som är tillräckligt bra och som du vill cykla mycket på.

Mitt råd är att skaffa en Canyon Stoic 2, Allebike MB31 Rescue Deore eller en Orbea Laufey H30 på rea. Dessa cyklar har tillräckligt bra grejer för att det ska vara roligt att cykla. De kommer också gå att sälja vidare om du väljer att sedan skaffa bättre cykel. Risken att köpa en sämre specad cykel är att dess andrahandsvärde är ca 0 kr. Kan alltså bli dyrt att köpa billigt.

Tänk också att det tillkommer kostnader förutom cykeln. Det behövs hjälm, knäskydd och verktyg mm.

Ett annat mycket bra alternativ är att leta efter en begagnad cykel.

Det viktigaste är att du till slut gillar att cykla på din nya cykel. Annars blir det väldigt dyrt.

Instegs MTB runt 10 000?
Kolla Hardtail Partys recensioner av Orbea och Canyon. Ger en fingervisning om det är en cykel som kommer passa. Allebike har han av naturliga skäl inte testat.

Instegs MTB runt 10 000?
Kapar tråden lite istället för att starta en ny. Var en vecka i Idre nyss och cyklade och blev riktigt sugen på att köpa en egen cykel.
Jag tror jag vill rikta min cykling mot xc hållet. Har läst runt på forumet och ser att mb31 rescue är popuär. Den kanske inte är bästa belet för xc? Tror inte jag kommer vilja dundra ner bland sten och annat elände :) Jag är nog mer cyklisten com jagar tider och som kör med pulsbälte och tights.
Har också hittat orbea alma h30 och canyon grand canyon 7 som verkar bra. Vad mer borde jag kolla på?

Instegs MTB runt 10 000?
Kapar tråden lite istället för att starta en ny. Var en vecka i Idre nyss och cyklade och blev riktigt sugen på att köpa en egen cykel.
Jag tror jag vill rikta min cykling mot xc hållet. Har läst runt på forumet och ser att mb31 rescue är popuär. Den kanske inte är bästa belet för xc? Tror inte jag kommer vilja dundra ner bland sten och annat elände :) Jag är nog mer cyklisten com jagar tider och som kör med pulsbälte och tights.
Har också hittat orbea alma h30 och canyon grand canyon 7 som verkar bra. Vad mer borde jag kolla på?
Det är nog snarare Exceed du ska gå på hos Canyon om det är xc-raket du letar efter.

Instegs MTB runt 10 000?
Den ser onekligen snabb ut, kanske lite över den budget jag tänkt. Har tänkt typ 12 k för cykeln. Men nu har jag en modell till att hålla koll efter på begmarknaden

Tillbaka
Topp