Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Låter rimligt! Man kan även tänka sig någon vacker unik retrocykel. Som är lätt att identifiera när den säljs som stulen och därmed oatraktiv för säljare och köpare av stulna cyklar.Vinkeln är alltså avsaknad av stöldbegärlighet, med anledning av annan tråd om lås till pendlarcykel. Man kan inte åka varje dag på en skit-cykel. Den måste fungera i ur och skur. Kvalitet, bra grejer.
Men om det handlar om en cykel som utan strul ska ta en till jobbet varje dag och som man kan förvänta sig står där man låst den när arbetsdagen är slut, får den inte vara attraktiv att stjäla - alltså måste den vara svår att sälja vidare.
Sättet att göra den svårsäljbar som stöldgods måste därför vara att se till att det är skönhetsfel på varenda komponent av värde. Bra grejer, men osäljbara (eller svårsäljbara) av estetiska skäl.
Verkar det rimligt?
Tüsk midrange fulgravel med några år på nacken och bristfällig puts. Funkar klockrent och helt ok att cykla på.hur långt är det till jobbet? Typ av väg? Hur ofta snö och is?
Men (med risk för att låta som Kais01) så är nog en ful MTB med 26” hjul, stel gaffel, halvbiffiga släta däck och rejäla skärmar svaret på frågan.
ja frågan är om man skall ha en sleeper eller något uppenbart. beror väl i mycket på hur den skall parkeras.hur långt är det till jobbet? Typ av väg? Hur ofta snö och is?
Men (med risk för att låta som Kais01) så är nog en ful MTB med 26” hjul, stel gaffel, halvbiffiga släta däck och rejäla skärmar svaret på frågan.
Jo kanske, det är så jag pendlar åtminstone vintertid. En fulsprayad Focus-CX med tusentals mil under hjulen. Men rätt trist att cykla på rent upplevelsemässigt. Men jag tycker TS gett för lite info. Är det stadstrafik? Snö? Mörker? Skog? Etc.Tüsk midrange fulgravel med några år på nacken och bristfällig puts. Funkar klockrent och helt ok att cykla på.
Ja är det kort och platt sträcka utan snö så kanske tvåväxlat med fotbroms ett bra alternativ. Inget dumt koncept för den typen av cykling. Men har man backar, ofta vind eller ibland snö som gör att det går sakta så är det rätt skönt med några växlar till tycker jag.ja frågan är om man skall ha en sleeper eller något uppenbart. beror väl i mycket på hur den skall parkeras.
när det gäller växlar tycker jag att två ökar både fart och flexibilitet alldeles fantastiskt jämfört med enkelväxel, ffa när det gäler backiga städer. duomatic eller schlumpf kan övervägas,
ska man köra långa sträckor i motvind uppskattas tätare flera växlar, men i stan ger det begränsade fördelar.
på vintern behövs skärmar, och ordentlig plats under dem.
Svårt att komma runt att det ÄR rätt trist att pendla i mörker och modd...Jo kanske, det är så jag pendlar åtminstone vintertid. En fulsprayad Focus-CX med tusentals mil under hjulen. Men rätt trist att cykla på rent upplevelsemässigt. Men jag tycker TS gett för lite info. Är det stadstrafik? Snö? Mörker? Skog? Etc.
Fast tanken är att den ska vara helt funktionell, men ha estetiska defekter som gör den närmast osäljbar.Funkis är en sak, det är min skeppshult, men misstänker att den skall vara lite rolig att cykla på också, då blir det genast svårare.
Vad räknar du in i "upplevelsen"?Jo kanske, det är så jag pendlar åtminstone vintertid. En fulsprayad Focus-CX med tusentals mil under hjulen. Men rätt trist att cykla på rent upplevelsemässigt. Men jag tycker TS gett för lite info. Är det stadstrafik? Snö? Mörker? Skog? Etc.
Är väl en sån cykel isåfall, rival 1x och skivbroms. Kan ha hydrauliskt om man tycker det e mer pålitligt. Hjul är väl rätt säkert att spendera på och ev bygga om man vill, det ser nog ingen skillnad på när man skitat ner demVad räknar du in i "upplevelsen"?
Tanken är att man håller den i så bra mekaniskt trim som man orkar men låter den rasa estetiskt, eventuellt med hjälp av lätt misshandel (som inte påverkar godsets hållbarhet).
vad jag menar med ”upplevelse” är att min cykel är lite trög, hjul och däck är tunga vintertid och skärmar etc väger lite vilket ger lite seg känsla.Vad räknar du in i "upplevelsen"?
Tanken är att man håller den i så bra mekaniskt trim som man orkar men låter den rasa estetiskt, eventuellt med hjälp av lätt misshandel (som inte påverkar godsets hållbarhet).
Fin hoj! Men Den ser väl ganska stöldbegärlig ut?Ful nog?
Rem, navväxlar. Underhållsfri frånsett en och annan årlig tvätt. Visa bilaga 644186
Pendlat ett par tusen mil nu, 20-30 km om dan, året runt.

Det är ju svårt det där. Själv tycker jag den gör ont i ögonen. Men lätt igenkännbar om nu det skulle vara till någon hjälp.Fin hoj! Men Den ser väl ganska stöldbegärlig ut?
Ändå stilpoäng för sadeltofsen!Jo kanske, det är så jag pendlar åtminstone vintertid. En fulsprayad Focus-CX med tusentals mil under hjulen. Men rätt trist att cykla på rent upplevelsemässigt. Men jag tycker TS gett för lite info. Är det stadstrafik? Snö? Mörker? Skog? Etc.
Detta har varit uppe i flera trådar; skivbromsar är en av dom saker tjuvarna tittar efter och man kan anta att det är ett säkert sätt att göra cykeln rejält mer stöldbegärlig.Ta t.ex. skivbromsar som jag helst skulle vilja ha på en sådan cykel, men det ökar också stöldbegärligheten.
alltså den är ju i mina ögon formellt sett riktigt snygg, borde vara stöldbegärlig. men det är något med den unika färgen inklusive att den sitter på skärmarna som jag skulle gissa inger tveksamhet hos buset. sticker nog ut för mycket.Ful nog?
Rem, navväxlar. Underhållsfri frånsett en och annan årlig tvätt. Visa bilaga 644186
Pendlat ett par tusen mil nu, 20-30 km om dan, året runt.
OT, men tänk så mycket potential som slumrar i alla misskötta gamla 80-90-talare som har tillåtits becka igen och rosta sönder i cykelställ utanför landets alla resecenter.Nu lade jag kopiöst mycket tid på att lacka om det här gamla härket till Marvil, men med originallacken på skulle du nog kunna tillåta dig ganska många trevliga komponenter utan att tjuven ens skulle snegla åt cykeln. Med fastnav i bak kan man dessutom fimpa bakbromsen.
Annars pendlar jag på en Surly där lacken är i riktigt dåligt skick. Har parkerat den var som helst i sju års tid utan problem. Vid ett tillfälle stod den bredvid min frus billigare men "snyggare" hoj, den blev stulen men Surlyn stod kvar.
Betyder det att den skall vara ful, eller att det är ointressant?Utseende 0/10
Det är nog trots allt en och annan. Men när jag i tanken gick igenom de fall som jag minns så har samtliga varit elcyklar. Kan det vara så krasst att det är dessa som är och kommer att förbli intressanta och att vi som handcyklar efterhand kommer att få ha våra cyklar ifred?Hur många pendlingscyklar blir stulna då? Vågar man inte ha en vanlig svenssonpendlingscykel (typ en Kona Dew eller motsvarande från andra märken) stående utomhus? Det kanske är de som är mest stöldbegärliga?
Den springande punkten är ju vilken nivå man vill hålla. Alla växlar funkar på min cykel ovan och bromsarna hade bra modulation och verkan (bättre än bb5 mekaniska skivbromsar men sämre än hydrauliska skivbromsar). Men det är ju inte lika krispigt som en 30 tkr cykel såklart. Men behövs det på pendlingen?:)Jag har själv funderat på om inte mitt näst-nästa projekt skulle vara en 0/10 stöldbegärlig - 10/10 funktion/upplevelse variant. Men jag har kommit till insikt att det inte är riktigt möjligt. Ta t.ex. skivbromsar som jag helst skulle vilja ha på en sådan cykel, men det ökar också stöldbegärligheten. Så det är inte en helt enkel avvägning tycker jag. Det räcker inte att den är ful tänker jag.
Jag har bara fått cyklar stulna när jag gör två fel:Hur många pendlingscyklar blir stulna då? Vågar man inte ha en vanlig svenssonpendlingscykel (typ en Kona Dew eller motsvarande från andra märken) stående utomhus? Det kanske är de som är mest stöldbegärliga?
att det inte till evig tid skulle finnas däck lämpliga för pendling till 26/559 vore orealistiskt att tänka sig. det var i flera decennier världens vanligate dimension och är vanlig på cyklar än idag, närmast standard utanför västvärlden. och däckindustrin är ovanligt duktig hålla gamla standarder igång.OT, men tänk så mycket potential som slumrar i alla misskötta gamla 80-90-talare som har tillåtits becka igen och rosta sönder i cykelställ utanför landets alla resecenter.
Alla delar förstås varken min önskan eller Velovins förmåga att väcka den potentialen till liv, men man kan sådär farbroderligt förnumstigt fråga sig vad som kommer att finnas kvar att väcka till liv i de cyklar som har ersatt de här finingarna.
Yes, nya cyklar är bra och många gamla as kräver både tid, kunskap och ett lass med nygamla komponenter för att bli ens hälften så fina som denna Marvil. Men när det inte längre finns 26-tumsdäck att frambringa så kommer jag sitta på fälgarna på mina byggen och smacka med löständerna och säga ”vad var det jag sa?”.
Snygg jonne @velovin!
Det var inte så alldeles allvarligt menat.att det inte till evig tid skulle finnas däck lämpliga för pendling till 26/559 vore orealistiskt att tänka sig. det var i flera decennier världens vanligate dimension och är vanlig på cyklar än idag, närmast standard utanför västvärlden. och däckindustrin är ovanligt duktig hålla gamla standarder igång.
det som kan vara mer i farozonen är isf 584, men inte heller den kommer vara problematisk.
på sjuttiotalet var 26x1 3/8 vanligast i vår del av världen, fälgen är 590. sedan säkert trettio år säljs närmast noll nya cyklar med denna dimension.
men du hittar däcken till och med på biltema.
Säger du det? Min blev stulen av en granne i samma hus från cykelrummet. Iofs olåst.26” utan skivbroms. 0 stöldbegärliga.
Tveksamt om skivbromsar gör hojen mer stöldbegärlig per se. Är nog snarare så att en hoj utan skivbromsar i praktiken är osäljbar givet att skivbroms varit standard i närmare 10 år...Detta har varit uppe i flera trådar; skivbromsar är en av dom saker tjuvarna tittar efter och man kan anta att det är ett säkert sätt att göra cykeln rejält mer stöldbegärlig.
Säger du det? Min blev stulen av en granne i samma hus från cykelrummet. Iofs olåst.