Köpråd instegs trail cykel för överviktig

decieve

Medlem
Hej!

Första posten på detta forum. Jag har börjar snegla lite på inköp av min första MTB. Är i processen att gå ner i vikt och vill ha ytterligare en träningsform utöver vanliga promenader. Efter att ha googlat runt lite så tror jag att det är någon form av trail cykel jag är mest intresserad av. Tanken är att cykla lite stigar/grusväg och eventuell några rundor i cykelparken vi har här i stan. Jag är dock ganska lost i djungeln av vad jag borde snegla på för modeller (speciellt med tanke på min vikt).

Jag ligger idag på runt 130kg och min budget för cykel är inte superstor (speciellt med tanke på att jag inte riktigt vet om detta är en motionsform jag kommer gilla). Är dock medveten om att man får vad man betalar för. Vad finns det för modeller man bör kika på i budgetspannet runt 5000-7000kr? Har tillgång till XXL som återförsäljare här i stan men har dålig koll på hur vettiga deras modeller är.

Tack på förhand!

Du kommer nog inte hitta något som klarar den bredden på utmaningar för de pengarna, nog inte ens begagnat. Tyvärr.

Bikepark blir dyrt och funkar dåligt på grus även om det går.

För budget och och för grus är det valfri mtb på xxl eller bikester

Nu kanske "cykelparken i stan" inte är en bike park med forumets definition? Men oavsett vad, kombinationen tung cyklist och billig cykel är som redan nämnts svår. Dåliga hjul och klena gafflar/stålfjädergaffel som inte går att justera ordentligt efter vikt.

Jag tror du behöver sätta framförallt användningsområdet mycket mer detaljerat. Skall du cykla mountainbike? Stigar? Hopp? Osv. Eller skall du motionera på primärt grusvägar och enklare motionsslingor?

Litet missförstånd. Vi läste bike park som i downhill.

Som sagt, xxl har cyklar som funkar för budget. 130 brukar vara maxvikt. Möjligen systemvikt men det går nog bra.

Parken ifråga innehåller inga direkta hopp vad jag kunna se. Min tanke är stigar/motionsslingor och grusväg.
Det låter som att du är lite osäker på hur du kommer använda cykeln. Mao kommer du antingen inte använda den så mycket, eller som kommer du fatsna för cykling, och då kommer du inse att du inte köpt rätt cykel oavsett vilen du väljer...
Mitt råd är som ovan, gå till XXL och köp något du har råd till. Men beroende på vad du menar med bike park kanske det inte ens är en MTB du skall ha, utan en Gravel? Om du köper en MTB, försök få en med luftgaffel om pengarna räcker, det skulle vara min första prioritet (utöver rätt storlek förstås)

Ska ta mig en tripp dit och se lite vad dom rekommenderar.
Liten varning bara. På XXL och liknande ställen jobbar alla typer. Har du tur hittar du någon som är intresserad och vill hjälpa dig hitta rätt. Har du otur försöker de bara kränga en cykel. Ställer man lite följdfrågor kring varför de rekommenderar en speciell cykel/cykeltyp märker man ofta snabbt vilken man har att göra med. Och kan agera därefter. Det är alltså inte säkert att deras råd är värda så mycket...

Hjulen brukar vara det som pajar vid hård körning/mkt vikt så det kan ju vara bra att köpa en cykel med hjul som inte är gjorda av mjukost.

Ibland slänger jag mig in och kommenterar... Så

Nu kanske inte så många "experter" här på forumet kommer att hålla med mig, men tänk då i första hand på att 95% av dom med största säkerhet inte väger +130kg...

Däcken... dämpar bra. Något man ofta glömmer bort.

Varför köpa nytt? Begagnat är hållbart och en välvårdad "happy"-cykel är det inte mycket "fel" på även om den har 5-6 år på nacken

Här hittade jag en annons åt dig efter en snabb sökning:

Jag tror nog att du borde kunna pruta en del på den och för det får du garanterat något bättre än "skiten" som en provisionshungrig XXL-säljare kan "lura" på dig

En singeldämpad cykel med stora 29" hjul räcker bra för skogens rötter och mindre stenar tom när du börjar få upp farten. Dagens cyklar har ofta en ställbar luftdämpare fram.
Dessutom klättrar den bättre än en heldämpad och du känner inte av att pedalerna inte hänger med
Rolig stigcykel (säger de som testat)

Senast ändrad:
Scotten har mekanisk skivbroms och stålfjäder. Det gör att den inte är så happy-korrekt :-). Den duger till att börja träna på stig och annat, men du kommer vilja byta upp dig ganska snart om du fastnar för sporten. Den är nog OK för budgeten om den är fast, du måste nog upp runt 10 för att få en mer "riktig" MTB.
Vad gäller begagnat håller jag inte riktigt med ovan. Ja du får mycket mer för pengen om du köper begagnat, men det förutsätter att du har koll och kan värdera skick på dämpare, kassett mm. Om du måste börja med en dämparservice och byta kedja och kassett, och dessutom skall lämna in och få det gjort, är det en service på några tusenlappar som tillkommer. Mao, kan du inte ta hjälp av en kompis som kan sådant så tror jag inte begagnat är rätt val.

Denna är mycket cykel för pengarna och mer användbar, men över din budget:
Decathlons cyklar är generellt prisvärda, men det finns en del synpunkter på hur ägaren agerat mot ryssland. Lämnar upp till dig att värdera det om du är intresserad.

Denna verkar OK och är närmare budgeten:

Slänger in ett wild card, för grusväg och snäll stig kanske inte MTB is the shit?

Jag har ingen aning om hur någon av dem klarar 130 kg, men luftgaffel kan justeras rätt. Stel gaffel behöver inte justeras :-)

Senast ändrad:
Glöm inte att du måste köpa pedaler till i de flesta fall (jag skulle rekommendera alla, för även om det finnns med brukar de vara hopplöst dåliga för skogscykling). SKor och kläder kan också behhövas.

Och sist men inte minst: Låt inte mig eller andra här dra upp kraven så att det inte blir något. Den bästa träningen är den som blir av! Scotten du tittar på är ingen dålig cykel, gillar du den så köp den. Du riskerar som sagt ändå att vilja byta snart om du fastnar. Tipsen här betyder inte att dina förslag är fel, bara att jag tycker man kan hitta bättre cyklar för inte så mycket mer pengar. SÅ kolla plånboken, handla och ge dig ut och cykla!

En liten brasklapp angående färgen på Scott Aspect 970 är att det på alla fabriksbilder ser ut som den ska vara grönmetallic men i verkligheten är den Racer/neongrön och ser ut så här:

d51da9ec-28b5-4309-b6bc-4d391ffe8e56.webp

Vet inte varför Scott har gjort så att det ser metallic ut på sina bilder.

Fortfarande en snygg färg som jag gillar men tål att påpekas ifall du inte gillar neon!

Köp en begagnad, det är det goda rådet om du har en tight budget. Du får mycket mer för pengarna eftersom priset på en mtb rasar efter bara något eller några år. En ny mtb i den prisklass du nämner gör ingen glad.

Tillbaka
Topp