Plantar fasciit, tips för cykling?

JIllergard

Aktiv medlem
Hej!

Har sedan ett halvår dubbelsidig plantar fasciit och börjar bli rejält trött på det. Enligt det man läser på diverse sidor ska cykling fungera bra, men tyvärr håller jag inte med ?
Vet att det till slut brukar läka ut, men man ska ju härda ut tills dess också.

Är det någon som råkat ut för plantar fasciit och har några tips för just cykling (MTB)? Nåt hur det blir mer uthärdligt?

Har sulor i skorna (kör med plattformspedaler) sedan ett tag tillbaka.

Tåhävningar, var det nån som sa det? Det är det enda som hjälpt för mig. Det blev dock aldrig riktigt illa och cykling har alltid fungerat. Men jag hade mindre besvär i över 10 år..

Du skriver sulor, har du fått gjort sådana avgjutning efter dina fötter med en "knöl" framför fotvalvet?

Jag cyklar mest lvg numera men åkte på en rejäl omgång med nya sulor i skorna. Sulorna blev väl anpassade så de tryckte till i hålfoten. De gick dock att fixa med omvärmning och starka piller.

Har tidigare fått hälsporre och det kan vara jävligt värre.

Excentriska tåhävningar sägs det.

Hälsporre (i högerfoten) har drabbat mig sådär vartannat
eller vart tredje år de senaste 12-15 åren.
För mig "läker" det av sig själv efter 3-6 månader.
Tåhävningar har lindrat lite tycker jag.

Men cyklingen har aldrig negativt påverkats av hälsporren,
eftersom jag kunnat cykla kanske hälsporren lindrats/
avlastats?

Massera sig på insidan skenbenet, och lite allmän fotstretch, är bra pyssel när man sitter och hänger i soffan på kvällen.

Senast ändrad:
Jag har testat stötvågsbehandling på fullt utvecklad hälsporre. Det var bland det mest smärtsamma jag har gjort. Inte hjälpte det heller. Cykling istf löpning blev basen i mitt tillfrisknande. För mycket gå/springa/fel skor drar igång smärtan igen.

Jag har testat stötvågsbehandling på fullt utvecklad hälsporre. Det var bland det mest smärtsamma jag har gjort. Inte hjälpte det heller. Cykling istf löpning blev basen i mitt tillfrisknande. För mycket gå/springa/fel skor drar igång smärtan igen.
Ja fy, stötvåg är inget roligt alls. Verkar vara det enda som har vetenskapligt stöd för att det hjälper, men hjälper inte för alla ändå ju ?

Ah, nej en sån med 'bula' har jag inte sett förut. Kanske värt att testa, men känns som det skulle trycka på en smärtpunkt (ibland, det flyttar sig en del)

Känns konstigt att gå runt med, som att ha en stor sten i skon ?

Men hjälpte min hälsporre på nån månad, vet inte hur långt gången din är men jag kunde knappt gå på mornarna. Fick mina sulor genom sjukvården där dom gjorde avgjutning av min fot

Den övning som på nedanstående länk kallas "Vadstretch mot vägg" är det som funkar bäst för mig:

Hade plantar fascist och fick sulor och diverse moderniteter men inget hjälpte tyvärr. Jag gjorde tåhävningar och allt dom sade men allt blev bara skevt/värre. Jag började med att köpa tofflor (gosigt för fossingarna) att ha inomhus samt stretcha ut hela sidan (vänster alt höger) hela vägen upp till röven. Min historia var: Det började i foten, efter ett tag fick jag ont i knät. Det fortsatte upp i låret/skinkan tillslut bara för att (tror jag) att jag försökte kompensera för smärtan i foten. Så, att stretcha hela sidan från fot upp till röv hjälpte för mig. Och lite till. Nu är jag 40+ men att stretcha har hjälpt mig. Det har varit ett helvete men det har hjälpt mig att stretcha hela sidan upp till skinkan. Stretcha, stretcha, dra ut allt? Testa? Det hjälpte för mig. Hoppas det går över!

För mig funkar tejpning bäst för att samla ihop hälen. Går med tejp tills det slutar göra ont. Och, ska jag vandra med tung ryggsäck eller liknande tejpar jag förebyggande.

Tejp hjälpte inte för mig och var väldigt jobbigt. Men jag har inga stora besvär, men vill prova något förebyggande så det inte kommer tillbaka hela tiden.

Stretch/styrkeövning likt brädan har faktiskt hjälpt mig. Fast gjort det utan brädan. För min del verkar att aktivera vaden hjälpa rätt mkt, men det kan vara genom yoga likt hunden eller gymmaskiner.
Tejp var ok från början men blev direkt plågsamt efter ett tag. Verkar dock inte ha ”standard” plantar fasciit (i den mån det finns någon).
Cykling är tyvärr ngt jag fortf kan känna av.( Är nu för mkt vackert-väder-cyklist för att testat det på ett tag 🙃)

Värme och konstant varma fötter är mitt tips.

Fått hälsporre ett gäng ggr under en 10-års period. testade att tejpa fötterna hos sjukgymnast, gjutna sulor, stretchade som en galning och gjorde alla övningar jag kunde hitta.

Blev alltid bättre på sommaren och återkom på hösten när det blev kallt.

Det som tillslut hjälpte var att ALDRIG och då menar jag aldrig!!! ha kalla fötter.

Inneskor/tofflor hemma med rejäl gummisula som isolerar mig från golvet trots att det inte är kallt, jag tar med mig mina jävla tofflor hem till folk som jag vet har kallt golv och sakta men säkert har besvären försvunnit.

Alla skor som var trånga eller på gränsen till för små åkte ut, behöver verkligen inte gå bananas på barfota skor men Altra skor i olika former har funkat för mig då fötterna inte blir lika kalla med lite extra utrymme.

Att alternera mellan olika skor och inte använda samma skor varje dag hjälpte också.

Har dragits med ont i häl och sen hålfoten sedan en trettimilare i sept i fjol. Aldrig haft problem förut. En smärre chock. Tänkte att går över på nån dag men icke... Det ger sig inte, men jag har tyckt mig känna en förbättring efter att jag kört lite övningar och bytt till, för ändamålet avsedda sulor, fast från aliexpress, förstås. Långsamt går det och det har varit en del bakslag, tex när man fått för sig att köra en långpromenad eller annan galenskap. Cykling nån timme har funkat. Nu var det dags för 30 mil igen och det gick bra under trampandet. Men ack... I morse kunde foten inte röra golvet det minsta utan rungande smärta. Cyklade en kort rehabsväng idag och det kändes inget vidare i foten. Jag blir orolig inför sommarens planerade UtU. Ja, vad göra? Ta katten och köra? Och om det inte går...?

Tejpning och streching hjälpte mig. Det tog tid så om det var de insatserna eller bara tiden som bidrog är svårt att svara på.

Detta hjälpte mig vid långvarig plantar fassit: lång ”passiv” vadstretch ståendes i trappa. 3x3 min. Läs gärna i länken! https://angryorthopod.com/2016/03/calf-stretching/
Den här länken funkar nu: https://www.angryorthopod.com/post/...ao-way-or-the-highway-there-are-no-back-roads

I kombination med oofos inomhus hemma (hårda golv utan svikt) och vadmassage så hjälpte den där stretchen mig. Och varje gång jag har känt av det igen så har jag kört den ett tag och det försvinner.

Tillbaka
Topp