Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
En sån kostar 2795 pund + frakt, moms och tull idag. Blir väl runt 50.

Pundet är en idag rätt risig valuta, tyvärr finns det en valuta som är ännu sämre och det är vår ?.
Måste be om ursäkt här, 31 500kr betalade jag. Missade att jag även pytsade iväg en deposition ganska långt i förväg.

När det begav sig så kostade en hel ultegracykel 2 165 GBP + moms och frakt. En prisuppgång, oaktat valutakursen, på 30%.

Stål!
Hi rise? Typ cykelstyre alltså? Mkt skönt när man cruisar i naturen och inte tävlar mot någon.
Jag menade specifikt modellen Soma Dream Hi Rise.

Det förvandlade min Miyata On/Off Roadrunner till en både kvick och bekväm cykel med förvånansvärt modern känsla.

I ett mycket ovetenskapligt experiment med några olika cyklar - till viss del samma modell men med olika styren - på samma runda på en tre fyra kilometer så var cykeln med Hi Rise den rappaste.

Men det berodde nog mest på att den var rosa.

Stål!
All-City

Vill ha en Gorilla Monsoon eller en Space Horse, får väl göra slag i saken snart.

Stål!
Jag köpte ett fint klistermärke eftersom jag gillar 4130…
E10AD65B-B3B4-4988-A44D-22F4428C2CD5.jpeg

…och fick med nån form av böjt rör på köpet:
C8F2608C-0F2D-4856-98E7-D8F919392029.jpeg

Stål!
Nej, det var slut överallt så det fick till slut bli från UK. Jag har inte räknat på vad notan landade på med frakt och annan skit…

…men jag satt bekvämt under dagens premiärfemmilare så pengarna är glömda.

Inte ska man hålla på med dumheter som att räkna vad notan slutade på när man väl bestämt sig för att man är värd det! ?

Ser kanon ut iaf!

(Sen är jag lite överraskad att en miyatapurist har lockons och bromshandtag med gångjärn. Men jag dömer inte!)

Stål!
Inte ska man hålla på med dumheter som att räkna vad notan slutade på när man väl bestämt sig för att man är värd det! ?
Du är min bäste vän!

Ser kanon ut iaf!

(Sen är jag lite överraskad att en miyatapurist har lockons och bromshandtag med gångjärn. Men jag dömer inte!)
Haha! Säg det inte i Miyatatråden, men i den mån jag är purist så är det främst på grund av tack vare att tillgången på Miyata-ramar är högre än motsvarande stuk av annan tillverkning.

Lock onsen är inte bara lock ons, de är tom. Biltema. ? Men jag får erkänna att jag tycker att de är ganska ok, även om de inte precis fyller på cred-kontot.

Att det blev som det blev beror också på att den cykeln (Enpetaren) var den enda som hade tillräckligt långa vajrar och höljen i kombination med öppningsbara reglage. Andra cyklar med tillräckligt långa vajrar/höljen har icke öppningsbara reglage och limmade korkhandtag, dvs. no go flytta runt och testa, eller flyttbara handtag men för korta vajrar/höljen.

När räkenskapens dag är kommen och styret ska få sin egen cykel så lutar det åt att det hamnar på den Stora Lila - den nya 22,5:an som inte har anlänt till casa LWB än - och då med någon mer retro-classy (men mindre praktisk?) broms/reglage-kombo än Deore 610 v-bromsar. Kanske moto grips och dia compe-cantisarna från Hårdrockar’n…?

Grusgnidarsugen, någon?
8B5D2581-6277-4A03-AEE3-20F49CF2F757.jpeg
E6445C8C-CC0E-4AA7-A61B-ED0866E49868.jpeg

Stål!
Du är min bäste vän!

Haha! Säg det inte i Miyatatråden, men i den mån jag är purist så är det främst på grund av tack vare att tillgången på Miyata-ramar är högre än motsvarande stuk av annan tillverkning.

Lock onsen är inte bara lock ons, de är tom. Biltema. ? Men jag får erkänna att jag tycker att de är ganska ok, även om de inte precis fyller på cred-kontot.

Att det blev som det blev beror också på att den cykeln (Enpetaren) var den enda som hade tillräckligt långa vajrar och höljen i kombination med öppningsbara reglage. Andra cyklar med tillräckligt långa vajrar/höljen har icke öppningsbara reglage och limmade korkhandtag, dvs. no go flytta runt och testa, eller flyttbara handtag men för korta vajrar/höljen.

När räkenskapens dag är kommen och styret ska få sin egen cykel så lutar det åt att det hamnar på den Stora Lila - den nya 22,5:an som inte har anlänt till casa LWB än - och då med någon mer retro-classy (men mindre praktisk?) broms/reglage-kombo än Deore 610 v-bromsar. Kanske moto grips och dia compe-cantisarna från Hårdrockar’n…?

Grusgnidarsugen, någon?

Men miyata har blivit hett villebråd nu. Jag har skrivit på flera som varit sålda efter bara några minuter ? Lite som det hjulsettet jag försökte köpa tidigare i veckan, men som var sålt då jag fick iväg meddelandet tre minuter efter publicering............

Det enda jag gnäller över med lockons är att jag fått för mig att det blir obekvämt, iaf på stela cyklar. Med den inre plasthylsan så försvinner ju en massa bekvämt vibrationsdämpande gummi. Vill ha några mjuka bmxhandtag istället ? (säger jag som testar såna ergon lockons med vingar just nu, vilken hycklare man är)

Det ska bli kul å se 22.5" bygget sen, dom ser så hopplöst stora ut i sitt orginalutförande

Stål!
Men miyata har blivit hett villebråd nu. Jag har skrivit på flera som varit sålda efter bara några minuter ?
Ja verkligen, allrahelst de stora eftersom det väl inte finns lika många utav dem. Full disclosure: Jag har väl möjligen eventuellt i någon mån kanske lite själv bidragit en smula till det… Men… öhm… ja, det har jag väl.

Men får man väl fatt i en och den inte har någon allvarlig defekt (jag har haft/har tre ramar som visade sig vara skrot) så är de så förbannat tacksamma att bygga något utav att det nästan inte går att misslyckas.

Lite som det hjulsettet jag försökte köpa tidigare i veckan, men som var sålt då jag fick iväg meddelandet tre minuter efter publicering............

Det enda jag gnäller över med lockons är att jag fått för mig att det blir obekvämt, iaf på stela cyklar. Med den inre plasthylsan så försvinner ju en massa bekvämt vibrationsdämpande gummi. Vill ha några mjuka bmxhandtag istället ? (säger jag som testar såna ergon lockons med vingar just nu, vilken hycklare man är)

Det ska bli kul å se 22.5" bygget sen, dom ser så hopplöst stora ut i sitt orginalutförande
De ser verkligen off ut med sin höga ram och sina små 26” hjul. Den 22” HardRock som ev. får finna sig i att bli organdonator till den Stora Lila är nästan lika stor men ser inte alls lika märklig ut. Det är något med styrröret och överröret.
2878F235-9BC3-4904-BECC-995405236271.jpeg
76B6FC97-AF42-4A54-8EFD-695B0EFEFA40.jpeg

Den Stora som den ser ut nu. Hoppas att den visar sig ha fem fingrar på var hand och fem tår på var fot och inte ruvar på några obehagliga överraskningar:
389DD764-267D-4238-B3E7-42A21FCEC86D.jpeg

Stål!
Ja verkligen, allrahelst de stora eftersom det väl inte finns lika många utav dem. Full disclosure: Jag har väl möjligen eventuellt i någon mån kanske lite själv bidragit en smula till det… Men… öhm… ja, det har jag väl.

Men får man väl fatt i en och den inte har någon allvarlig defekt (jag har haft/har tre ramar som visade sig vara skrot) så är de så förbannat tacksamma att bygga något utav att det nästan inte går att misslyckas.

De ser verkligen off ut med sin höga ram och sina små 26” hjul. Den 22” HardRock som ev. får finna sig i att bli organdonator till den Stora Lila är nästan lika stor men ser inte alls lika märklig ut. Det är något med styrröret och överröret.
Visa bilaga 645684Visa bilaga 645686

Den Stora som den ser ut nu. Hoppas att den visar sig ha fem fingrar på var hand och fem tår på var fot och inte ruvar på några obehagliga överraskningar:
Visa bilaga 645691
Jag tänker att det är det oerhört långa styrröret som gör det!

Stål!
Jag tänker att det är det oerhört långa styrröret som gör det!

Ja, det och förmodligen också i kombination med det förhållandevis korta överröret.

Men de är inte ”bara” korta. Farsan som i sin krafts dagar var 2m lång fick vid nära 70 års ålder och efter ett helt liv som tämligen idog vardagscyklist för första gången en cykel som verkligen var stor nog, utan att behöva köpa extralånga sadelstolpar och sitta ihopvikt som en poesietyd (en likadan 22,5” Miyata).

044A0A48-48BA-420A-B717-4E8558D6CB43.jpeg

…och ändå så pass korta att man inte ens behöver vara lika medelstor och medelståtlig som jag (180 cm) för att kunna köra dem. Till och med fru LWB, som är 10 cm kortare än jag och vanligtvis kör en 18,5” Sportis, satt hyfsat på en 22,5 med sänkt sadel och bekvämstyre.

416451D2-A468-4B38-B08B-C3E6C9E83410.jpeg

Men hon föredrog sin egen 18,5:a. ?

Stål!
förmodligen också i kombination med det förhållandevis korta överröret.
Hur kort då?
Är det såpass kort att de av oss som föredrar en reach >40cm (eller rent av 38?) skall helt strunta i Miyata?
Finns det ngn som har mätt upp stack och reach för olika Miayator?
Att själv mäta upp det för sina egna cyklar är inte svårt och kan vara bra att veta
BIKESIZE_1.jpg

Stål!
Hur kort då?
Är det såpass kort att de av oss som föredrar en reach >40cm (eller rent av 38?) skall helt strunta i Miyata?
Finns det ngn som har mätt upp stack och reach för olika Miayator?
Att själv mäta upp det för sina egna cyklar är inte svårt och kan vara bra att veta
BIKESIZE_1.jpg
Har inte mätt stack och reach, men överröret på en 20,5” är 23” c-c och motsvarande på en 22,5” är 23,5”.

Stål!

Visa bilaga 645684Visa bilaga 645686

Visa bilaga 645691
Den ser ju proportionerlig ut i ramen. Det är bara hjulen som ser så lustigt små ut.. men det blir ju mkt bättre då folk slänger på bredare däck ? specializeden ser ju ut som att dom motvilligt ökat sadelrörets längd, för att få in en XL i sortimentet. Typ

"?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?'
:sneaky:
Det krävs ändå en speciell sorts människa att ställa en fråga, men när någon tar sig tiden att ge dig ett svar så bemöter man det bara av gnäll över att dom inte konverterat måttenheten enligt din preferens ?

Stål!
Det krävs ändå en speciell sorts människa att ställa en fråga, men när någon tar sig tiden att ge dig ett svar så bemöter man det bara av gnäll över att dom inte konverterat måttenheten enligt din preferens ?

Det krävs nog också en speciell sorts människa att ange mått i alexandrinska enheter. Många skulle nog bara i likhet med mig omedelbart förlora intresset eftersom samma enheter saknar referens i vår del av världen. Jag är övertygat om att den använda mätstocken även har skala i metriska enheter så särdeles besvärligt hade det nog inte varit.

Stål!
Det krävs nog också en speciell sorts människa att ange mått i alexandrinska enheter. Många skulle nog bara i likhet med mig omedelbart förlora intresset eftersom samma enheter saknar referens i vår del av världen. Jag är övertygat om att den använda mätstocken även har skala i metriska enheter så särdeles besvärligt hade det nog inte varit.

Suck. Räkna om det själv. En tum = 2,54 cm.

Gissningsvis har @LWB hämtat uppgifterna ur en katalog. Som ni säkert känner till anges (åtminstone äldre) månntenbajkmått vanligtvis i tum (amerikansk cykeltyp) och landsväg i centimeter (europeisk bakgrund).

Stål!
Jag ber hundra gånger om tusen för allt besvär jag har orsakat herrarna.

Måtten är 58,42 respektive 59,69 cm.
Aaaah fast jag tycker att vi håller oss till enbart en decimal. Jag orkar inte ta till mig din information nu när jag måste hålla på och avrunda. Kan du skriva om måtten i tal som vi endecimalsmänniskor kan tillgodogöra oss på en enkelt sätt?

Stål!
Det är ok, så länge du inte gör om det, eller använder den ännu vidrigare måttenheten PSI.

Nånsin.

Jag menar det.

?
Jag är inte nöjd, jag kräver vinklar och så också.

Fan vad dåligt av @LWB.
Ja. Jag ska ta och leta upp facklorna och högafflarna. Vet att jag la dom här någonstans...
Du kan cykla med mig till Bottnaryd. Nu jävlar..
Jag är beredd att ta mitt straff.

Jag är mest av allt tacksam för hur mycket detta spektakel har lärt mig om hur jag inte ska uppfostra min son.

Nu åter till stålcyklar, shall we?

Tillbaka
Topp