PBP 2023

PBP 2023
Mötte ledarduon i klassen ”vanlig cykel” igår, räknade ut att de då borde ha cyklat ca 85 mil. Före dem låg en bil med blinkande ljus på taket, så antar att det var ledarna. Ännu lite före låg en velomobil, så gissar att det är den som rullade in på den snabbaste tiden.

Har för mig att de, inför 2019 slopade minimitiden, kan jag minnas fel?

PBP 2023
Vilka svenskar har brutit? Tror jag läste om att tidsgränserna var 42 timmar till Brest och 48 timmar tillbaka för 90-timmarsgrupperna. Både Bengt och Daniel verkar ha stannat i Loudeac i alla fall då det är över 42 timmar från start och det är deras senaste passering.

PBP 2023
Vet inte om de släppt på mintiden. Hittade i 2015-tråden följande kommentar från @bsandborgh

”De första 16 kommer alla få minimitiden 43.56 i den officiella listan (antar jag).”

Indikerar ju att normala BRM-regler inte gällde eller att det fanns någon specialregel för PBP (och ev. andra långa lopp).

PBP 2023
Noterbart är att Baloh från B-startgrupp var ikapp Dehaan från A-startgrupp i Brest men att Dehaan cyklade ifrån till Carhaix på tillbakavägen så att han redan där hade 10 min bättre tid, vilket i mål alltså hade drygats ut till 50 min.

PBP 2023
Jag blir glad när jag ser Marko Baloh cykla så där fenomenalt bra. En långdistansveteran (massor av RAAM sedan 2003 och massor av liknande i Europa) som fortfarande verkar kunna överträffa sig själv.

Jag har svårt att tänka mig att Christoph Strasser inte deltar i PBP 2027. Jag hoppas verkligen att han ställer upp och får Baloh att cykla än bättre.
Har ingen riktig känsla för om Strasser kan komma att cykla PBP 2027. Om han skulle stå på startlinjen och förhållandena är skapliga skulle jag kunna tänka mig att en sub-40 vore möjlig om han skulle satsa på det.

PBP 2023
Har ingen riktig känsla för om Strasser kan komma att cykla PBP 2027. Om han skulle stå på startlinjen och förhållandena är skapliga skulle jag kunna tänka mig att en sub-40 vore möjlig om han skulle satsa på det.
Sannolikheten för att han kommer att cykla PBP ökade ordentligt när han började med bikepacking. Sub-40 låter egentligen galet men är nog inte otänkbart.

PBP 2023
Men varför har man min-tider ? Jag gissar att det är en gammal rando-tradition, just för att loppen inte skulle utvecklas till en tävling. Bara trivsam långcykling utan tävlingscyklister och rekord.

PBP 2023
Men varför har man min-tider ? Jag gissar att det är en gammal rando-tradition, just för att loppen inte skulle utvecklas till en tävling. Bara trivsam långcykling utan tävlingscyklister och rekord.
Så är det nog, och det har ju med säkerhet att göra också, man vill inte att det ska bli en tävling med den hets och trafikfaror det innebär.
Att då inte tillämpa reglerna underminerar ju det helt och hållet, vilket verkar märkligt.

PBP 2023
Så en cyklist med tävlingslicens får inte delta i breveter? Eller gäller det bara PBP? Hur kontrolleras det?
Det var bland det första jag hörde när jag började med rando i Fredrikshof på sent 90-tal. Det var möjligen fel för då talades knappt om begreppet tävling i Pbp-reglerna (enligt en intressant text av Jan Heine. https://rusa.org/newsletter/07-01-03.html). Viljan att undvika tävlingshets manifesterades kanske tillräckligt med minimitiden.

PBP 2023
Är det en fikarunda så är det

20230822_122102.jpg

PBP 2023
Sannolikheten för att han kommer att cykla PBP ökade ordentligt när han började med bikepacking. Sub-40 låter egentligen galet men är nog inte otänkbart.
Så tillvida att han i och med bikepackingtävlandet släppt ultracyklingebs ”all inclusive”-upplägg så håller jag med.

Det som gör att jag är lite tveksam till om det skulle tilltala honom är just att det inte är en tävling egentligen, i alla fall inte lika uttalat som tex TCR. Att säga att någon vunnit TCR är helt naturligt medan samma sak för PBP i alla fall för mig känns underligare. Och jag tror att Strasser i grunden är en tävlingsmänniska.

Dessutom tror jag att det beror på vad annat som går det året som han vill delta i. Om man tänker att han går mot extremare bikepacking kan ju SMR vara intressant och då är det ju sannolikt krock med PBP.

Slutligen så är det kanske inte helt oviktigt vad hans sponsorer helst ser honom ge sig på och, från deras perspektiv, helst vinna. Jag vet inte om PBP då är topprioriterat.

PBP 2023
Så tillvida att han i och med bikepackingtävlandet släppt ultracyklingebs ”all inclusive”-upplägg så håller jag med.

Det som gör att jag är lite tveksam till om det skulle tilltala honom är just att det inte är en tävling egentligen, i alla fall inte lika uttalat som tex TCR. Att säga att någon vunnit TCR är helt naturligt medan samma sak för PBP i alla fall för mig känns underligare. Och jag tror att Strasser i grunden är en tävlingsmänniska.

Dessutom tror jag att det beror på vad annat som går det året som han vill delta i. Om man tänker att han går mot extremare bikepacking kan ju SMR vara intressant och då är det ju sannolikt krock med PBP.

Slutligen så är det kanske inte helt oviktigt vad hans sponsorer helst ser honom ge sig på och, från deras perspektiv, helst vinna. Jag vet inte om PBP då är topprioriterat.
Visst är det så att han är mer styrd av sponsorers vilja som proffs än förmodligen någon av de andra .
En TCR-segrare har cyklat PBP men kanske symptomatiskt nog några veckor efter segern så målsättningen var knappast att cykla snabbt.
Men Strasser har väl en fritid också ?. Han kanske vill cykla PBP helt utan inblandning från sponsorer. Och "tävla" på PBP:s villkor. Kalla mig naiv ?.
SMR kan han cykla ett år när PBP inte går går. Till exempel nästa år.
Ditt resonemang är säkert mer nyktert än mitt.

PBP 2023
Brest, med två timmar tillgodo. Hade ingen som helst koll på maxtiderna så sov en timme längre i Loudéac än vad jag skulle. Det har varit grymt kul idag. Nu drar vi vidare!
IMG_0576.jpeg

Torkar kläder på tempopinnarna:
IMG_0572.jpeg

Knutit fast blöta strumpor och armvärmare som fladdrar trevligt i vinden. Baktill så torkar byxorna efter gårdagens klädtvätt.

PBP 2023
Brest, med två timmar tillgodo. Hade ingen som helst koll på maxtiderna så sov en timme längre i Loudéac än vad jag skulle. Det har varit grymt kul idag. Nu drar vi vidare!
Visa bilaga 648070

Torkar kläder på tempopinnarna:
Visa bilaga 648071
Knutit fast blöta strumpor och armvärmare som fladdrar trevligt i vinden. Baktill så torkar byxorna efter gårdagens klädtvätt.
Man brukar ju prata om Rapha-fladder, men hur många watt tappar du på det där? ? Bra kämpat!

Och jag tror nog du kan ta igen den där timmen och mer därtill på hemvägen.

PBP 2023
Per Andersson passerade sista kontrollen innan mål vid tjugo i sex. På utvägen (samma väg?) hade han 3.41 dit. Går ju klart mkt segare nu, men nog borde vi kunna hoppas att han är i mål innan midnatt? Och som förste svensk??
Tusan vad man glömmer på fyra år. Är ju en ”extrakontroll” på hemvägen i Dreux. Denna passerade Per vid 21.33.

PBP 2023
Snabbaste svenska varvet denna gång är inte i närheten av de bästa 2019. Det var väl 2015 Krister slog till ordentligt? Med vilken tid? Jag undrar om inte 2019 såg en ännu bättre svensk tid. Nu är ju Krister med igen men efter kontrollen vid 20 mil dit det gick undan gick farten ner anmärkningsvärt. Man får hoppas att han har haft det bra ändå.

PBP 2023
Snabbaste svenska varvet denna gång är inte i närheten av de bästa 2019. Det var väl 2015 Krister slog till ordentligt? Med vilken tid? Jag undrar om inte 2019 såg en ännu bättre svensk tid. Nu är ju Krister med igen men efter kontrollen vid 20 mil dit det gick undan gick farten ner anmärkningsvärt. Man får hoppas att han har haft det bra ändå.
Enligt 2015-tråden hade Krister 47.24.

Enligt 2019-tråden var Christian och Joakim raskast på 51.36.

PBP 2023
Är i Dreux nu, tillsammans med en japansk liggcykelkompis (vi har kört de första 40 mil ihop och träffats nu igen). Han har en tuff period och vi rullar så sakta att det är säkert. Hade ensamt förmodligen kommit i mål sub-60, men det skjuter jag upp för nästa omgång.

Träffade Holger på vägen innan Villaines, som har råkat ut för Shermer’s neck! Det fanns dock inga tankar att ge upp.

PBP 2023
Enligt 2015-tråden hade Krister 47.24.

Enligt 2019-tråden var Christian och Joakim raskast på 51.36.
Var tvungen att kolla och tydligen var Krister och Kalle raskast på 51.02 enligt 2011-tråden.

För 2007 är det marigare. Ser ut som @bigmollo hade 61.21. Sen kom snackjanne i mål 2.04 tidigare vilket givet ett antagande om samtidig start som bigmollo skulle innebära 59.17. Dock är jag osäker på om han är svensk. Har, ev. helt felaktigt, fått för mig att han är dansk. Sen kan det ju ha funnits ngn annan rask svensk som inte rapporterats i tråden. Verkar som den var rätt begränsad vad det gäller personer som följdes.

PBP 2023
Var tvungen att kolla och tydligen var Krister och Kalle raskast på 51.02 enligt 2011-tråden.

För 2007 är det marigare. Ser ut som @bigmollo hade 61.21. Sen kom snackjanne i mål 2.04 tidigare vilket givet ett antagande om samtidig start som bigmollo skulle innebära 59.17. Dock är jag osäker på om han är svensk. Har, ev. helt felaktigt, fått för mig att han är dansk. Sen kan det ju ha funnits ngn annan rask svensk som inte rapporterats i tråden. Verkar som den var rätt begränsad vad det gäller personer som följdes.
Jag tror Magnus Hektor var snabbast det året. Det regnade och var kallt hela vägen och sånt gillar han, den dåren. ?

PBP 2023

Välbehövlig forskning.

Snackjanne, Jan Christiansen, var från Danmark, flyttade till Sverige runt 2002 och sedan tre, fyra år bor han i Danmark igen.

Tillbaka
Topp