The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jag har kört en vecka nu med Thundero (44-622). Högst subjektivt tycker jag att de är snabba och lätta, perfekt för asfalt och hårda grusvägar. Blir det mjukt och löst vill jag ha mer mönster.
Tack. Tänker det jag kör är nog mestadels relativt hård grusväg. Dock otroligt blandad grus. Får nog bli att klicka hem när lönen trillar in.
Förresten mina RADDLER låter mer "öligt" ?
Det ogillar man ju inte ?

The Gravel tråd
Ja det får vi hoppas isåfall. Trodde inte att xx1 kasetterna var ihopnitade men det kanske de är nuförtiden.
Såhär ser kassetten ut på min rocket. Inte alls samma
20230323_203444.jpg

The Gravel tråd
Ja det får vi hoppas isåfall. Trodde inte att xx1 kasetterna var ihopnitade men det kanske de är nuförtiden.
Ser du någon bild som jag missat? Kan inte se hur kassetten är uppbyggd på den bilden som är postad några inlägg tillbaka. Sedan så är det väl en X01-kassett, men den är inte heller nitad (förutom det största drevet då).

The Gravel tråd
Ser du någon bild som jag missat? Kan inte se hur kassetten är uppbyggd på den bilden som är postad några inlägg tillbaka. Sedan så är det väl en X01-kassett, men den är inte heller nitad (förutom det största drevet då).
Bilden är borttagen nu, fanns en till tidigare. Struntsamma men det såg inte ut att vara en xg 1295, utan en 1275. ?

The Gravel tråd
Din heter xg 1299 och är ännu finare, xg 1295 X01 ser ut såhär och är svart.

X01 Xg1295 10-52
Visa bilaga 648509

GX Xg1275 10-52
Visa bilaga 648511

Väldigt lika med X01 är lättare då den är fräst av ett stålstycke med största kugg av ALU (ihopnitad) medan GX är stansade kuggar ihopnitade med en aluminiumkugg.
Hoppas att den mindre finare passar sen för Är inte sugen att kosta på 4-5k för en kasset sen när de är dags att byta ?

The Gravel tråd
Jag har 10-42 och 42, men kör med LÅGA kadens. Har aldrig behövt "lättare" utväxling. Gillar att trycka kadens 34 om det behövs (och ibland behövs) :ROFLMAO:

The Gravel tråd
Fint att läsa att alla är så otroligt vältränade och har energi till att gnälla på andras utväxling, riktigt härligt. Inte konstigt att folk tröttnar på forum.

Jag har mycket hellre en lättare växel över än att vara orolig för att trampa ur. 10-44 med 40 mm grusdäck, aldrig känt att det inte räcker.
Den heter ju rocket och inte höskrinda! ;)

Det går ju riktigt snabbt på 10an men förutom högt motstånd (tydligen) så blir ju stegen inte så roliga. Tro mig jag har provat själv.

The Gravel tråd
Fint att läsa att alla är så otroligt vältränade och har energi till att gnälla på andras utväxling, riktigt härligt. Inte konstigt att folk tröttnar på forum.

Jag har mycket hellre en lättare växel över än att vara orolig för att trampa ur. 10-44 med 40 mm grusdäck, aldrig känt att det inte räcker.
Att fråga om utväxling på HR är som att fråga på ett skoterforum om den bästa ledskotern för att dra en skoterpulka efter. Man får alltid svaret ”RMK/Summit, för den är bäst i lössnö.”
Alla cyklar på olika ställen med olika förutsättningar i olika fören med olika ambition.
Som att fråga efter däcktryck utan att säga om man kör velodrom, grus eller fatbike.

The Gravel tråd
Att fråga om utväxling på HR är som att fråga på ett skoterforum om den bästa ledskotern för att dra en skoterpulka efter. Man får alltid svaret ”RMK/Summit, för den är bäst i lössnö.”
Alla cyklar på olika ställen med olika förutsättningar i olika fören med olika ambition.
Som att fråga efter däcktryck utan att säga om man kör velodrom, grus eller fatbike.
Nu var ju dock skillnaden att jag inte frågat om hjälp med någon utväxling.

I övrigt håller jag med dig om allt! :D

The Gravel tråd
Alla verkar ju gilla dom så det får nog bli att klicka hem. Var nog mest orolig för hållbarheten men när jag läst på mer om dom verkar det vara helt ok.
Tycker du dom funkat bra även i lite mer blötare/grisigare förhållanden?

Kör på! Ja det tycker jag att dom gör. Speciellt vid lägre tryck så rekommenderar starkt att du kör dom slanglöst.

The Gravel tråd
Sugen på en snabb gruscykel och hittade den här nu som jag tycker var fin. Vad säger experterna?

Jag är ingen expert, men fin, klassisk ram. Såna gillar jag!!!
En "semi"-gravel ?

The Gravel tråd
Alla verkar ju gilla dom så det får nog bli att klicka hem. Var nog mest orolig för hållbarheten men när jag läst på mer om dom verkar det vara helt ok.
Tycker du dom funkat bra även i lite mer blötare/grisigare förhållanden?
Ja dom funkar faktiskt riktigt bra i lera och grisiga förhållanden. Kör slanglöst och relativt lågt tryck med mina. Sen vet jag inte om dom är så lättrullade som alla säger. Vågar påstå att mina pirelli cinturato som jag har på min andra gravelcykel rullar lättare.

The Gravel tråd
Kör på! Ja det tycker jag att dom gör. Speciellt vid lägre tryck så rekommenderar starkt att du kör dom slanglöst.
Ja dom funkar faktiskt riktigt bra i lera och grisiga förhållanden. Kör slanglöst och relativt lågt tryck med mina. Sen vet jag inte om dom är så lättrullade som alla säger. Vågar påstå att mina pirelli cinturato som jag har på min andra gravelcykel rullar lättare.
Tack!
Det blev ett köp.
Ska absolut köra slanglöst ?

The Gravel tråd
Du vet att jag vill, men du får spara den till Höstlovet 30/9-3/11 +/- några dagar :cool:
EDIT: Fan svinkallt då typ 17° , hitta nått i Afrika istället (y) :LOL:

The Gravel tråd
Testade idag (första gången) mina ny ASSOS Mille GTS bibs. Det känns direkt att dom är lite tjockare och man sitter lite "mjukare" på sadeln. Kan inte gnälla på "vanliga" Mille, men hoppas att dom nya blir ännu bekvämare på långa distans (+ 150 km)

Tillbaka
Topp