[Artikel] Allt du behöver veta om dubbdäck – 15 frågor och svar

Snart dax för dubb igen så jag skakar liv i tråden igen.
Såg att någon tidigare skrivit om sprickor i Suomi Routa. Hade likadant i mina efter förra säsongen. Satt på mellan 21 oktober och 10 april och hade då gått bara kring 15 mil. Reklamerade till Biketown där jag köpt dem, och efter några mail och påminnelsemail så fick jag till sist besked att jag skulle få nya hemskickade. Hämtade ut dem förra veckan, och nu när jag kollade närmare på dem så har åtminstone ett av dem liknande sprickor trots att det är helt oanvänt. Vet inte om jag orkar reklamera igen. Kanske bara svälja stoltheten och köra på med de nya jag fick. Ska sova lite på saken…

Såg att någon tidigare skrivit om sprickor i Suomi Routa. Hade likadant i mina efter förra säsongen. Satt på mellan 21 oktober och 10 april och hade då gått bara kring 15 mil. Reklamerade till Biketown där jag köpt dem, och efter några mail och påminnelsemail så fick jag till sist besked att jag skulle få nya hemskickade. Hämtade ut dem förra veckan, och nu när jag kollade närmare på dem så har åtminstone ett av dem liknande sprickor trots att det är helt oanvänt. Vet inte om jag orkar reklamera igen. Kanske bara svälja stoltheten och köra på med de nya jag fick. Ska sova lite på saken…
Jag cyklade med Routa på lastcykeln förra säsongen. Glömde i glädjen av att titta på däcket när det togs av, men ska försöka undersöka saken när jag kommer ihåg och återkomma!

Såhär ser det ena av de nya ut. Det andra verkar vara ok.
IMG_5931.jpeg
IMG_5930.jpeg
IMG_5927.jpeg

Trist. Det blir till att hålla kvar vid Schwalbe åtminstone en vinter till, för egen del.

Såhär ser det ena av de nya ut. Det andra verkar vara ok.
Visa bilaga 648960Visa bilaga 648961Visa bilaga 648962
däck är färskvara o tyvärr köper de flesta butiker in för stora mängder speciellt dubbdäck så dessa kan bli liggandes i ofta år på lagret innan dom säljs o där av hinner torrspricka innan försäljning så själv köper ja vinterdäcken lite dyrare över disk o kollar redan innan köp att dom är färska

plus jag tvättar vinterhojen regelbundet och kör siliconspray på däcken ett par ggr per vinter i samband med tvätt samt då dom läggs på sommarförvaring få dom en rejäl dos siliconspray och avtorkning innan dom läggs i förrådet för hålla gummit fräscht längre då den saltlaken som används vintertid är elakt o rejält uttorkande på gummi

däck är färskvara o tyvärr köper de flesta butiker in för stora mängder speciellt dubbdäck så dessa kan bli liggandes i ofta år på lagret innan dom säljs o där av hinner torrspricka innan försäljning så själv köper ja vinterdäcken lite dyrare över disk o kollar redan innan köp att dom är färska

plus jag tvättar vinterhojen regelbundet och kör siliconspray på däcken ett par ggr per vinter i samband med tvätt samt då dom läggs på sommarförvaring få dom en rejäl dos siliconspray och avtorkning innan dom läggs i förrådet för hålla gummit fräscht längre då den saltlaken som används vintertid är elakt o rejält uttorkande på gummi
Problemet är ju att det är en ny sorts däck...

Sen är ju frågan, gör silikon skillnad för annat än glansen?

Första årgången av Soumi däcken fick torrsprickor, tror dom hade något fel med gummiblandningen... Dom är ju ganska nya på marknaden så man får hoppas att dom fått ordning på blandningen!

Schwalbe med dubbar som vandrar inåt eller där kant-tråden går av förekommer också.. Är inte lätt med dubbdäck

Problemet är ju att det är en ny sorts däck...

Sen är ju frågan, gör silikon skillnad för annat än glansen?
ja jag får ut 2-3 säsonger mer på samma modell av däck (schwalbe) böt förr pga torrsprickor o tappade dubb sen börja ja köra siliconspray på test o byter numera däck pga uttnötta dubb men sprickfria

Jo körde dubbat fram på Bullitten i vintras, kanske blir heldubbat i vinter.

Men. Imorgon ska det cyklas i kort kort.

Vilka dubbdäck under tusenlappen gäller? Behöver köpa ett till då mitt Ice spiker sprack mot en vass trottoarkant som dök upp från ingenstans under snömodden i vintras.

Lika bra att trä på ett till ice spiker pro eller Suomi-däcken något att ha?

Tillbaka
Topp