Letar framgaffel för Touringcyckel som kan sättas på en mountainbike

GR John

Medlem
Hej! Jag har en god vän som frågade om jag ville cykla till Italien, jag började titta lite och förstod att man inte kan cykla med en stor vandringsryggsäck utan att jag behöver en pakethållare (som ni förstår är jag inte jättekunnig, än). Sen läste jag att viktfördelningen skulle vara ungefär 40% fram och 60 bak och fattade att jag måste byta gaffel på min mountainbike till en med fästen för cykelväska. Men jag hittade inte riktigt någon så jag undrar om någon vet vad jag kan hitta det och gärna lite andra tips t.ex. vart man kan träna eller vart man kan hitta frystorkad mat som inte kostar typ 100 spänn per måltid! Då kan jag ju lika järn lämna trangiaköket hemma och äta på restaurang varje måltid. Gärna någon som inte är så dyr(helst under 2000). Tacksam för svar??

En stel gaffel är bättre än en dämpad,, helt klart. Håll koll här på K&S efter en i stål i lagom längd. Den ska vara lika lång som din gaffel är nu mellan hjulaxel och krona när du sitter på cykeln och gaffeln är lite komprimerad.

På cykel är du väldigt mobil, så det är inte alls samma grej som på vandring när du måste ha allting packat när du åker iväg. Utan köp mat på vägen: nudlar, pasta, eller vad du hittar på vägen. Jag brukar börja leta, eller planera att åka till, en affär på eftermiddagen (i vissa delar av Europa får man planera extra för söndagarna, för då håller saker stängt) så att jag har med mat till jag slår upp tältet, och skaffar lite extra för frukost. Lunchen brukar vara något lätt, typ yogurt eller macka eller så direkt vid en mataffär eller på café.

Ju färre saker du kan klara dig på desto lättare kan du packa. Om du har lite koll på t.ex. vandring (verkar så eftersom du pratar vandringsryggsäck och trangia) så ta fram vad du tror dig behöva. Provpacka i ex en ryggsäck för att få ett hum om hur många liter du behöver och översätt det till cykelväskor. Kanske klarar du dig med pakethållare bak och några enklare väskor. Kanske (om du kör med rakt styre) kan du köpa en billig styrväska i bikepackingstil, dessa rymmer 10-20 liter och då behöver du kanske inte byta gaffel för att få på en pakethållare.

Kolla "bikepacking"-tråden här på forumet.

Angående att viktfördelningen skall vara 60/40, kolla detta inlägget: https://happyride.se/forum/threads/rr-vaettern-runt.3698286/

Det finns många åsikter om vad som är rätt eller fel gällande det som tidigare rätt och slätt hette cykelsemester så du får försöka navigera i den snårskogen för att skapa en uppfattning om vad du tror dig behöva

Senast ändrad:
Å vad snabba svar! Tack så mycket för hjälpen. Har en fråga till:
är det nödvändigt med bockstyre(för det heter väl så)? Eller man ens det för det ändamålet?

Nästan ingenting är nödvändigt. Man kan cykla halva jorden runt på en Kronan damcykel:

Med det sagt skulle jag klart föredrar bockstyre på längre distanser. Men man ser fler med rakt styre på cykelsemester.

Senast ändrad:
Angående att viktfördelningen skall vara 60/40, kolla detta inlägget: https://happyride.se/forum/threads/rr-vaettern-runt.3698286/
En kommentar till varför jag packar så:
Jag brukar ha med mig runt 20-25 kg ungefär och allt bak på en stadig pakethållare och en huvudanledning är att det påverkar cykelns vägegenskaper minst och hur den känns att cykla på om man placerar tyngden så nära punkten där bakdäcket möter vägen i längs- och höjdled. Jag har provat med att flytta en del vikt längre fram och det gillade varken jag eller cykeln men det beror förstås till en del på hur cykeln är byggd, en stelare och styvare ram påverkas mindre än min som är relativt livlig. Att all packning bak ger en ojämnare viktfördelning har inte jag upplevt som ett problem.

Tidigare innan "bikepacking"-trenden var pakethållare bak standard och jag upplever att den är på väg tillbaka, har sett många från kontinenten som packar som jag i sommar .

Senast ändrad:
En långfärdscykel som är byggd för att ha packning i sidoväskor fram och bak har ju (bland annat) långa kedjestag för att undvika att hälarna slår i bakväskorna. En mtb med korta kedjestag och all packning i sidoväskor bak riskerar att få antingen problem med att cyklistens hälar tar i eller att tyngdpunkten hamnar väldigt långt bak. Det är då inte fel att vilja byta ut en dämpgaffel mot en stel som ger möjlighet att montera lowriders och sidoväskor fram. Se till att axelstandard och styrlager samt ”axle to crown”-mått ungefär motsvarar befintlig gaffel bara. Tyska webbshoppar har gott om den typen, kolla t.ex. https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/trekking-bike-parts/forks/rigid-forks/

Byta till bockstyre är trevlig men blir gärna bökigt eftersom även växel- och bromsreglage då behöver bytas, förutom att reach blir längre om man inte även kompenserar med kort och vinklad styrstam. En enklare väg att gå för att få fler handpositioner är att montera till barends och/eller tempopinnar.

Angående mat så köps det enklast längs vägen - man passerar alltid någon butik - men vill man ha några påsar i reserv i början så har ÖoB tvåportionspåsar med pasta och sås för tjugo spänn, märket heter Firma Italia. Inte samma energiinnehåll som en portion frystorkat typ Real men mättande och en femtedel av priset.

(En av reglerna på Happy är för övrigt att alla långfärdstrådar måste länka till The Legend of Tuva cyklar långt, bra att Berk ordnat det redan.)

En kommentar till varför jag packar så:
Jag brukar ha med mig runt 20-25 kg ungefär och allt bak på en stadig pakethållare och en huvudanledning är att det påverkar cykelns vägegenskaper minst och den känns att cykla på om man placerar tyngden så nära punkten där bakdäcket möter vägen i längs- och höjdled. Jag har provat med att flytta en del vikt längre fram och det gillade varken jag eller cykeln men det beror förstås till en del på hur cykeln är byggd, en stelare och styvare ram påverkas mindre än min som är relativt livlig. Att all packning bak ger en ojämnare viktfördelning har inte jag upplevt som ett problem.

Tidigare innan "bikepacking"-trenden var pakethållare bak standard och jag upplever att den är på väg tillbaka, har sett många från kontinenten som packar som jag i sommar .
Precis, det var mest för att ge en bild av vad man måste eller inte måste. Olika förutsättningar, olika behov, olika cyklar, olika cyklister.

Att ens börja fundera på att byta till bockstyre på sin cykel för ett sånt här projekt är ju bara att avfärda direkt skulle jag vilja påstå. Då kan man lika gärna köpa ny cykel nästan, om man inte har delar liggande eller vet exakt vad man ger sig in på.

Det viktigaste skulle jag säga är att den cykeln du har är bra att cykla på. Att du sitter bra, vet hur den fungerar och kan lita på den. Vet hur man fixar enkla problem.

Sen visst. Alla cyklar är ju kanske inte lämpliga eller helt optimalt för fullpackad cykelsemester. Men det krävs ändå en del för att det skall vara direkt olämpligt..

Jag skulle nog hellre satsa på en framväska av bikepackingtyp än att bygga om cykeln till stel gaffel och lowrider och framväskor. Men det är mina 5 cent

Skillnaden i längd på kedjestagen brukar inte vara så stor att den är avgörande, rör sig om kanske 2 cm eller nåt.

Skillnaden i längd på kedjestagen brukar inte vara så stor att den är avgörande, rör sig om kanske 2 cm eller nåt.
Nja, det går säkert att hitta enstaka mer eller mindre unika exempel på MTBer som har längre kedjestag än andra lika mer eller mindre unika touringcyklar
Men om man skall för söka generalisera lite mer verklighetsförankrat så är det vanligare att MTBer har kedjestag på <43cm och hos klassiska touringcyklar ligger de på >48cm
Så i verkligheten är skillnaden i kedjestagslängd >5cm, åtminstone generellt sett.

Jag har en Miyata 1000, den är knappast över 44.
44, har du kontrollmätt? För jag har tidigare sett uppgifter om >46cm på just Miyata 1000,
tyvärr hittar jag ingen länk nu.
Men som jag skrev i början det finns MASSOR med undantag, det går säkert även att hitta MTBer med längre kedjestag än Miyata 1000.

Har nu kontrollmätt kedjestagen på ett par klassiska touringcyklar.
Miyata 1000: 44-46 cm
Nishiki Ultra Tour: 44-46 cm

Mätt cc vevlager till cc hjulaxel, avståndet varierar beroende på var i drop outsen som axeln ligger.

Beroende på hur mycket packning du ska ha så kan du kanske ha packburar med torrsäckar (typ Sea to summit) på framgaffeln.
Då kan det räcka med att du köper fästen som du spänner fast på din nuvarande gaffel.

Gällande styre är det en smaksak, antar jag. Jag gör all min bikepacking med MTB och tycker att jag har en bekväm och bra sittställning. Men det har nog att göra med vad man är van med.

Till styret skulle jag rekommendera en styrväska, exempelvis Vaude Trailfront: https://www.bikester.se/vaude-trailfront-ii-styrvaska-M1098296.html

Om ni ska tälta är det smidigt att spänna fast ett tält ovanpå sadelväskan.

Ramväska är bra att ha. Har du en hardtail skulle jag tro att en Revelate design Ranger skulle passa bra:

Om du inte vill montera på pakethållare finns det bra sadelväskor. Jag kör själv en Carradice Nelson Longflap. Rymmer 20 liter, och bra form på väskan, du får enkelt plats med ett trangiakök där:

Sen kan det kanske vara värt att satsa på ett lite mindre kök än ett trangia.

Tillbaka
Topp